Den store kabeltesten - avslører forskjeller! - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 26 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 502
    Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er greit nok, men hvilken av alle målingene er da korrekt? At man konstanterer forskjell er greit nok, men det sier jo absolutt ingen ting uten en referanse. Hva avgjør kriteriene for en "korrekt" måling, og dermed referansen?
    Alle mennesker er forskjellige, derfor måtte en eventuell referanse også være individuell, altså vanskelig å finne ut av. Det samme gjelder video, hvor fargen av dagslys for enkelhets skyld er "valgt" som det vi liker best.
    M.a.o., det vil være umulig å måle hvor "bra" en kabel vil bli opfattet av publikum.
    Hva jeg så for meg at måleutstyr kunne vise, er hvor stor/liten forskjell det er mellom diverse kabler i alle prisklasser. + hvor mye kan et kabelbytte påvirke(på godt eller vondt) lyden av et anlegg.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hvis tilbakemeldingen i en ABX test er tilfeldige så vil man naturligvis ikke tolke resultatet som et bevis på at det er forskjell mellom kabler. Skjønner ikke helt hvor du vil hen.

ABX testing er jo bare akseptert som bevis for forskjell mellom kabler når noen faktisk klarer en abx test mellom forskjellige kabler Og klarer man å velge riktig f.eks 19 av 20 ganger så er det vel all grunn til å tro at vedkommende hører forskjell, eller ser forskjell om vi tar videoeksemplet ditt.
    Er helt enig med deg.

Burde ha skrevet det i det opprinnelige inlegget, men jeg tenker på de tilfeller hvor forskjellene er så små at de er vanskelige å bekrefte.

Du har også helt rett i at resultatet ikke vil brukes som bevis dersom tilbakemeldingene er tilfeldige. Det jeg ville frem til, er at i de tilfellene(som virker å være ganske hyppige når det gjelder hifikabler) har man ikke fått noe svar. Det ville man kanskje fått med avansert måleutstyr.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er greit nok, men hvilken av alle målingene er da korrekt? At man konstanterer forskjell er greit nok, men det sier jo absolutt ingen ting uten en referanse. Hva avgjør kriteriene for en "korrekt" måling, og dermed referansen?
    Det har jeg også lurt litt på. Er det egentlig høytaler kabelens oppgave å pynte på eventuelle feil i resten av utstyrs kjeden og kilde materiale?

Bør ikke referangsen til den beste høytaler kabelen være den kabelen som ikke legger noe til eller trekker noe fra. Dvs gjør en like god jobb som hvis man kobbler forsterker utgangene til høytaler terminalene direkte....

Det som egentlig gjør at jeg synes diverse kabel testing hvis målet er best mulig lyd er ganke tullete er at det hele handler om matching.

Vil man så kunne overføre dette i et virkelig hifi oppsett som hvis best mulig ytelse er målet, typisk også da stadig får utskiftinger av høytalere og effekt forsterkere forbedrede akistiske egenskaper i lytterommet osv.

Blir ikke dette nesten som hvis Petter Solberg finner en dekk kobinasjon på bilen som virker optimalt til den første farst etappen i sesongen, og så velger å kjøre resten av sesongen på den samme typen dekk, uavhengig om det er tørr asfalt, grus eller snø føre.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av preje
    De eneste som muligens egentlig ville vært i stand til å gjennomføre en blindtest må vel være de som faktisk er blinde, som har mistet synet eller var født blind. De har jo utviklet de andre sansene litt lenger enn oss med synet i behold påstås det. Ørene deres burde da være i stand til å høre det meste, og helt sikkert om det ER forskjeller på kablene vi bruker.

Burde man kontakte Norges Blindeforbund?
    Litt på sidelinja, men jeg har snakket med døve (!) som er hifi-interessert. Opplevelsen de får av bass og vibrasjoner er ganske interessant mhp hvilken del av kroppen som opplever hva.

Jeg tror egentlig (uten å kunne slå i bordet med noe) at gevinsten som blinde får foran seende mhp hørsel, ikke går i "lavnivå" tekniske ting som SNR, frekvensrespons etc. Jeg tror at disse tingene først og fremst er bestemt av fysiske begrensninger i øret. Det jeg tror at blinde kan ha er "høynivå" prosessering av type fortolke musikk og lyd. Jeg vet ikke om det gjør en bedre i stand til å skille mellom to kabler, men kanskje man kan sette bedre pris på musikken som strømmer gjennom begge kablene?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    ...i følge en godt respektert person her inn så var det målebare forskjeller i spesifikke deler av frekvensområde, spørsmålet er om dem er for små til at dem er hørbare. Uansett så er det veldig greit å ikke selge skinnet før bjørnen er skutt. Kansje plutselig en dag så står en reel blindt-test med "positiv" resultat, da er det greit å ikke ha lagt hus og hjem i din påstand og ha lagt inn hundrevis av "negative" innlegg på forumet:wink: :wink:
    Jeg synes at denne posten var grei å kommentere.

1) Det er konkrete, målbare fysiske forskjeller mellom kablers elektriske egenskaper. Såvidt jeg vet så er de alle som en forstått (eller vi tror vi forstår dem) og modellert, i alle fall dersom vi ekskluderer effekter som må sies å være irrelevant for hifi med godt slingringsmonn.

2) Det at en kabel måler forskjellig fra en annen påvirker systemresponsen mellom f.eks CD-spiller og forsterker avhengig av utgangstrinnet i CD-spilleren og inngangstrinnet i forsterkeren. Men det finnes ingen sammenheng mellom pris og måledata. Mao så kan en hvilken som helst kabel-spesifikasjon gjenskapes med en annen billig kabel temmelig presist. Altså synes det ikke å være noen grunn til å velge dyre kabler bare fordi man vil ha et gitt sett parametre.

3) Det er en alvorlig mangel på seriøs, blindtestet litteratur som tilsier at kabler har betydning for hifi. Jeg forstår ikke hva du mener med å legge "hus og hjem" i en påstand, men det synes å være et objektivt faktum på nåværende tidspunkt at ingen skikkelige blindtester backer opp kabel-tilhengernes påstander. Dette er helt analogt til Snåsamannen: ingen objektive tester tilsier at han kan hele betennelsen din per telefon. Hva den enkelte tror får være en individuell sak, men jeg mener at jeg har mitt på det tørre når jeg sier at Snåsamannen p.t. er et spørsmål om tro og ikke fakta.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Definisjonen av fargen gul er helt objektiv og utvetydig: Det er elektromagnetisk stråling med bølgelengde på 560-590 nm, og dermed en frekvens på 510–540 THz. Så det er bare å måle.
    Dette er feil.

Color - Wikipedia, the free encyclopedia
    Color or colour[1] is the visual perceptual property corresponding in humans to the categories called red, yellow, blue and others. Color derives from the spectrum of light (distribution of light energy versus wavelength) interacting in the eye with the spectral sensitivities of the light receptors.
    Farge er altså strikt definert som et perseptuelt konsept, og vi må bruke perseptuelle korrelater for å finne ut hva "gul" egentlig er.

I praksis så stemmer det nok at spektra med mye energi i frekvensene du nevner blir oppfattet som gul, men sinnet kan la seg "lure" av mye rart, og da er det faktisk sinnets oppfatning som i dette tilfellet regnes som "rett".

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maximan
    Hva er egentlig poenget med å motbevise at høytaler kabler har noe å si?
    Det er ikke som om HiFi fanatikere kommer til å slutte å kjøpe ekslusive kabler om det viser seg at det ikke har noen innvirknig.
    Personlig har jeg overhodet ingen tro på at kabler farger lyden, det er heller det visuelle det står på. Kanskje ørlite grann forskjell hvis man tester skjermede mot uskjermede signalkabler. Hadde jeg fått valget mellom dyr eller billig kabel gratis, hadde jeg naturligvis valgt den dyre pga utseende og kvalitetsfølelse.

Det blir noe av det samme som å prøve å motbevise religion, det fører sjeldent til noe godt.
    Men go ahead, dere må gjerne prøve, det blir spennende å se resultatet.
    Hadde hvert kult om dere tok med noen skikkelig lavkvalitets ledere slik som kleshenger ol
    Slike tester kan ikke motbevise at kabler "har noe for seg", like lite som andre tester kan motbevise at det har noe for seg å gå i kirken.

Testen kan påvise at det var hørbar forskjell, eller den kan svikte i å påvise det.

Derfor er det også mest interessant å lage et test-oppsett med så "karrikerte" forskjeller at det er en viss mulighet for deteksjon. Dersom 75% av oss beviselig hører forskjell mellom 100m høyttalerkabel og 1m høyttalerkabel så sier det mye mer.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merk forøvrig at amatører uten erfaring med blindtester og liten interesse for hifi, jevnt over svarer med samme tendens som proffe lyttere med masse blindtest-erfaring.

Den største "kostnaden" i alle blindtester er antall lyttetimer. Dersom man forsker på hifi så er de vanskelig å finne 300 personer som hver vil sitte 100 timer i enerom for å lytte på noe. Kanskje må man betale dem, kanskje må man leie lokaler.

For blindtester gjort av og for vanlige folk så er det en lignende kostnad: folk blir lei av å lytte. Selv om man brenner for hifi så er det grenser for hvor mye tid og krefter man kan og vil bruke på en test.

Alt dette tyder på at man bør velge en test-strategi som minimaliserer tiden hver enkelt test-person må bruke, minimaliserer antall test-personer og samtidig maksimaliserer sannsynligheten for at man får en tydelig konklusjon.

Det interessante er altså at det kun er _en_ forskjell mellom trenede, proffe lyttere, og mannen i gata (gitt at begge har normal hørsel): proffene gir samme resultat på kortere tid, mens mannen i gata har mer "støy" i besvarelsen sin, og man må midle over lengre test-serier og/eller flere lyttere for å få samme svar.

Jeg synes at det er interessant.

På nattbordet mitt ligger forøvrig:
    "Measuring, estimating and understanding the psychometric function: a commentary", S. Klein, Perception and psychophysics (2001)
    The psychometric function, relating the subject’s response to the physical stimulus, is fundamental to
    psychophysics. This paper examines various psychometric function topics, many inspired by this special
    symposium issue of Perception & Psychophysics: What are the relative merits of objective yes/no versus
    forced choice tasks (including threshold variance)? What are the relative merits of adaptive versus con-
    stant stimuli methods? What are the relative merits of likelihood versus up–down staircase adaptive meth-
    ods? Is 2AFC free of substantial bias? Is there no efficient adaptive method for objective yes/no tasks?
    Should adaptive methods aim for 90% correct? Can adding more responses to forced choice and objec-
    tive yes/no tasks reduce the threshold variance? What is the best way to deal with lapses? How is the Wei-
    bull function intimately related to the d¢ function? What causes bias in the likelihood goodness-of-fit?
    What causes bias in slope estimates from adaptive methods? How good are nonparametric methods for
    estimating psychometric function parameters? Of what value is the psychometric function slope? How
    are various psychometric functions related to each other? The resolution of many of these issues is sur-
    prising.
    -k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det har jeg også lurt litt på. Er det egentlig høytaler kabelens oppgave å pynte på eventuelle feil i resten av utstyrs kjeden og kilde materiale?
    I tilfelle signalkabler så snakker vi jo om å overføre en kurveform fra punkt A til punkt B. Et fornuftig mål synes da å være at kurveformen skal se mest mulig lik ut (om enn tidsforsinket).

Momentene du trekker fram er kanskje mest gyldige ved valg av høyttalere. Det er store målbare forskjeller mellom alle høyttalere, de lar seg ofte detektere i blindtester, likevel har ikke verden blitt enige om en "referanse" for hvordan det ideelt sett skal låte. Det finnes riktig nok flere forsøkt på referanser, men de er ikke tilstrekkelig utbredt til å ha stor betydning.

Så hva kan vi gjøre ved blindtester av høyttalere dersom målet er å ikke bare detektere forskjeller, men også rangere dem? En mulighet er å ha "absolutt referert" innhold, som opptak i ekkofritt rom av kjente lydkilder, og så be lytteren om å rangere dem ut fra naturtrohet.

Floyd Toole fant at tendensen var klar selv om lyttere, innhold og tilogmed lytterom var variert.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    3) Det er en alvorlig mangel på seriøs, blindtestet litteratur som tilsier at kabler har betydning for hifi. Jeg forstår ikke hva du mener med å legge "hus og hjem" i en påstand, men det synes å være et objektivt faktum på nåværende tidspunkt at ingen skikkelige blindtester backer opp kabel-tilhengernes påstander.
    Ja, helt enig, og det var det jeg skulle frem til. Altså det er tekniske målbare forskjeller på kabeler og det er målbare forskjeller når vi "lytter" på dem. Men det er altså siste ledd hvor det er få eller ikke gode nok bevis på at øret klarer å oppfatte disse forkjellene. Det var en bildelig fremstilling og det jeg mener med "hus og hjem" er at det er "mange" her inn som kommer med kvasse og negative innlegg om at det ikke er forskjell på kabler, hvor dem håner med å si at du kan få "huset" mitt hvis du klarer å høre forskjell. For det jeg vet så kan det plutselig i morgen foreligge en god objetivt blindtest som gjør at dem som har kommet med disse innleggene kommer i litt dårlig lys, troverdigheten til disse menneskene ville være betraktlig svekket.

Selv om man personlig mener at det ikke er forskjell, så bør man være åpen for at faktisk kan være forkjeller som andre hører.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den største "kostnaden" i alle blindtester er antall lyttetimer. Dersom man forsker på hifi så er de vanskelig å finne 300 personer som hver vil sitte 100 timer i enerom for å lytte på noe.
    For blindtester gjort av og for vanlige folk så er det en lignende kostnad: folk blir lei av å lytte. Selv om man brenner for hifi så er det grenser for hvor mye tid og krefter man kan og vil bruke på en test.
    Selv så er jeg i litt annen oppfatning enn du har her. Jeg mener med å bruke ytterpynktene på kablene, altså begynne en godt respektert hifi-kabel og den berømte "grøftkablen" og med rette "musikk/test" materialet så trenger man ikke mer enn 30-60sekunder på å høre forskjell (jo kortere jo bedre). Jeg har selv vært med å testet dette hvor holografien/plasseringen av lyder ble radikalt forflyttet, og etter mine subjetive mening så var det uten tvil. Dette beviser selvfølgelig ingen ting med mindre det hadde blitt tatt en blindtest.

Jeg synes at Flageborg og co er godt igang med å bygge opp en god test, hvor jeg håper dem tar den videre til nye dimensjoner og dokumenterer.

Edit (lagt til i etterkant): Jeg mener at det ikke er behov for 300 personer for å bevise at det er forskjell på kabler, det holder i utganspunktet med en 1 person. Men derimot hvis vi skal finne ut hvilken som er best, så trenger vi betraktlig flere personer. Selv mener jeg at det ikke er noe poeng å finne ut hvilken som er best.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv så er jeg i litt annen oppfatning enn du har her. Jeg mener med å bruke ytterpynktene på kablene, altså begynne en godt respektert hifi-kabel og den berømte "grøftkablen" og med rette "musikk/test" materialet så trenger man ikke mer enn 30-60sekunder på å høre forskjell (jo kortere jo bedre).
    ...
    Edit (lagt til i etterkant): Jeg mener at det ikke er behov for 300 personer for å bevise at det er forskjell på kabler, det holder i utganspunktet med en 1 person.
    Jeg mente ikke å antyde noe om "hva som faktisk trengs", men derimot kommentere at når forskjellen går imot uendelig liten, så går "kostnaden" for å påvise den mot uendelig stor. For noen så handler hifi om en uforståelig jakt på (potensielle) uendelige små detaljer, i stedet for å konsentrere seg om de viktigste forskjellene.

Jeg er helt enig med deg i at en praktisk tilnærming da er å velge test-betingelser som tross alt gir stor sjanse for deteksjon. Jeg tror kanskje at mange ville få en forfriskende innsikt dersom de greide å detektere forskjellen mellom 100 meter biltema og 1 meter "sett inn dyr hifikabel" i 75% av tilfellene.

Uansett så kan argumentasjonen brukes til inntekt for å velge en god test-metodikk siden dette vil gi gi bedre gevinst (robust kunnskap om verdens beskaffenhet) på investeringen (lyttetimer).

En annen vri på det hele er selvsagt at noen kan mene at lyttingen i seg selv er et mål, og at det slett ikke er en kostnad å være subjektet i en blindtest, men derimot en utmerket måte å trene sine sanser til å oppdage små forskjeller på kort tid - og med den fordelen framfor "vanlig" testing at man hele tiden (og potensielt fortløpende) får korreksjoner på hva man faktisk hører slik at man kan lære av sine feil.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knutinh: Jeg var med på hva du mente. Det jeg prøvde å poengtere som ikke kom helt klart frem at det trenger ikke være så dyrt og tidkrevende for å påvise at det er forkjell. Hvis én person klarer å høre forskjell så er det nok til å påvise at det er forskjell, angående lyttetid så trenger man ikke mer 30-60sekunder per lytte sekvens.

Selv så er jeg i den oppfatning at forskjell er så stor at jeg vil velge ut mine kabler. Testen har ikke en uendelig stor "kostnad" i forhold, men testen er bare for dem som er skeptiker.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knutinh: Jeg var med på hva du mente. Det jeg prøvde å poengtere som ikke kom helt klart frem at det trenger ikke være så dyrt og tidkrevende for å påvise at det er forkjell. Hvis én person klarer å høre forskjell så er det nok til å påvise at det er forskjell, angående lyttetid så trenger man ikke mer 30-60sekunder per lytte sekvens.

Selv så er jeg i den oppfatning at forskjell er så stor at jeg vil velge ut mine kabler. Testen har ikke en uendelig stor "kostnad" i forhold, men testen er bare for dem som er skeptiker.
    Jeg har til gode å se resultater fra en blindtest hvor en faktisk klarer å skille korrekt dimensjonerte høyttalerkabler. Debatten har gått i mange mange år og nå kan du sette en stopper for den. Flott!

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har til gode å se resultater fra en blindtest hvor en faktisk ikke klarer å skille (korrekt dimensjonerte) høyttalerkabler.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Jeg har til gode å se resultater fra en blindtest hvor en faktisk ikke klarer å skille (korrekt dimensjonerte) høyttalerkabler.
    nå er jeg spent på dokumentasjonen her.......

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir artig...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg har til gode å se resultater fra en blindtest hvor en faktisk klarer å skille korrekt dimensjonerte høyttalerkabler. Debatten har gått i mange mange år og nå kan du sette en stopper for den. Flott!
    Jeg har ikke tenkt å overbevise noen :wink: men det har kansje du?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Enten klarer man (med signifikans) å detektere forskjeller, eller så er testen inkonklusiv.

Mener du at du ikke har hørt om inkonklusive blindtester av høyttalerkabler?

Jeg anbefaler i så fall denne:
    Observations of a controlled Cable Test - AVS Forum
    "And to cut to the chase, Mike could not identify the Monster from the Opus MM with any accuracy (nor the reverse, which also would have been a positive result if he had been consistently wrong) using our testing methodology. We stopped the test a little less than halfway through, I think we got through 8 A/Bs before we gave up.
    "

"The most interesting part of this turns out not the be the stats, which are telling but meager, but the self-report from Mike that he was sure he'd got 7/7 correct. This is really classic, and very common, overconfidence in the accuracy of subjective perception"
    -k

Side 17 av 26 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •