Den store kabeltesten - avslører forskjeller! - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 26 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 502
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Tror ikke du har helt kontroll over definisjonen din her. (eventuelt uttrykker du deg upresist) Det er jo ikke noe poeng i seg selv med placebo. Det er ingen som har funnet det opp. Det er en reell effekt i hjernen din. Det er heller ikke sant at placebo ikke har noen virkning. Det er jo nettopp det det har. Folk som blir utsatt for placeboeffekten blir friske uten å ta medisin, og de hører dritbra lyd gjennom dårlige kabler.
    Jeg har kontroll over definisjonen min, og det du skriver er nettopp grunnen til at jeg ikke liker å bruke ordet, fordi det er en forskjell mellom måten du anvender ordene "placebo" og "placeboeffekt" på i forhold til kabler og den som er vanlig i medisinsk sammenheng. Ut over det har jeg ikke tenkt å flisespikke på dette. Jeg kommer ikke til å benytte disse ordene så sant jeg kan slippe i denne sammenhengen, ganske enkelt fordi ordene blir brukt på en måte som ikke er presis og klart nok definert for å formidle det jeg mener.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm... rart at flisespikkeri var et ord som dukket opp i hjernen min også... dette blir egentlig en helt håpløs diskusjon (IGJEN) da ingen er enige i hva som diskuteres og ei heller hvem som er "kvalifisert" til å si noe om saken...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Når det gjelder å finne den beste kabelen så mener jeg at det er relativt irrelevant all den tid det er matching som gjelder og ikke minst matching for å finne den lydsignaturen man er ute etter. Pris er her revnende likegyldig. Hvis man tror at jo dyrere kabel, desto "bedre" blir lyden uansett sammensetning av komponenter, så er man på villspor. Det blir meningsløst å "finne den beste kabelen"... all den tid de fleste da vil se på prislappen og konkludere med at den dyreste er "den beste"!

Jeg har bare skrevet at det ER mulig å høre forskjell i lydsignatur når man bytter kabler!
    Du går glipp av poenget mitt.. (det var ikke at dyr kabel er best)
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg tror egentlig ikke det. De som mener å høre forskjell er overbevist om at det er selve kabelen som gjør det, skeptikerne mener det er hjernen. At lytteren har oppfattet en endringen er begge parter stort sett enige om, men at ørene faktisk har hørt en endring er det sterkere meninger om. Så med høre mener jeg faktiske forandringer i lydtrykk, men det å oppfatte er hva hjernen sitter igjen med som resultat etter å ha tolket alle inntrykk.
    Er ikke dette en annen måte å si at oppfattelsen er en konsekvens av det man har hørt...?

Hele poenget med placebo er at man trenger en erfaring for bli offer for den. Ironien i ditt innlegg er at man ikke bør/kan uttale seg om saken før man har en erfaring.
    Da lurer jeg på hva du mener:

- er det bare de som IKKE har testet kabler som kan si noe om dette da de IKKE har blitt offer for placebo... altså de uttaler seg om ting de ikke har noe erfaring med...;-)

- eller er det de som HAR testet kabler, men som da er offer for placebo.... og dermed er diskvalifisert nettopp på grunn av dette...?

...hvem er det vi har igjen da...??? :shock:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg har kontroll over definisjonen min, og det du skriver er nettopp grunnen til at jeg ikke liker å bruke ordet, fordi det er en forskjell mellom måten du anvender ordene "placebo" og "placeboeffekt" på i forhold til kabler og den som er vanlig i medisinsk sammenheng. Ut over det har jeg ikke tenkt å flisespikke på dette. Jeg kommer ikke til å benytte disse ordene så sant jeg kan slippe i denne sammenhengen, ganske enkelt fordi ordene blir brukt på en måte som ikke er presis og klart nok definert for å formidle det jeg mener.
    Hovedproblemet er vel at de fleste ikke later til å vite hva hverken placebo eller placeboeffekt betyr, det eneste de "vet" er at det ikke har noen innvirkning på dem..
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Du går glipp av poenget mitt.. (det var ikke at dyr kabel er best)
    Neida, jeg vet det. Det er bare det at det kommer opp så ofte at dyrt = best... og min påstand er at det ikke alltid er slik...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke dette en annen måte å si at oppfattelsen er en konsekvens av det man har hørt...?
    Det kan være det...

Da lurer jeg på hva du mener:

- er det bare de som IKKe har testet kabler som kan si noe om dette da de IKKE har blitt offer for placebo... altså de uttaler seg om ting de ikke har noe erfaring med...
    Nei, det har jeg ikke sagt. Poenget er at argumentet du bruker ikke har noe gyldighet i denne diskusjonen. Å snu argumentet vil selvsagt være like dumt.

Det er bare ironisk å dra inn den type erfaring som et argument i en diskusjon som inkluderer placebo.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det mange som påberoper seg uvitenhet på egne og andres vegne her (mest det siste). Det er lite fruktbart.

Jeg mener at alle er kvalifisert til å ha en mening, og den meningen står eller faller med evnen til å backe den opp med gode begrunnelser.

Denne tråden handler først og fremst om en test noen har lagt arbeid i å gjennomføre. Den har ikke fulgt strenge, vitenskapelige protokoller, og forteller lite objektivt. Men for de tilstedeværende forteller den akkurat hva man opplevde under denne testen. Hvilke slutninger man selv trekker av dette som deltaker kan ikke være noe annet enn subjektive, og selv om utenforstående roper om at testen ikke var vitenskapelig, så endrer ikke det på hva de som deltok i testen opplevde. Jeg forbauses nok en gang over hvor bastante de som ikke har deltatt i testen er når det gjelder hva som er årsakene til opplevelser de ikke vet hva er i en situasjon de ikke selv var til stede i.

Alt jeg vet er at testen forteller meg som ikke hadde anledning til å delta temmelig lite, nettopp fordi alt som skjedde der er subjektive opplevelser. Men for de som var der er jeg sikker på at opplevelsen var lærerik. Og derfor synes jeg faktisk det er bra at slike tester arrangeres, selv om de ikke oppfyller strenge vitenskapelige krav. Jeg håper å få anledning til å delta på noe lignende en gang.

Jeg vil også anbefale skeptikerne til å se filmen "Horton redder en hvem". Mulig noen kan kjenne seg ubehagelig igjen i den litt for skråsikre kenguruens uttalelser...

Jeg er selv skeptiker, og jeg forsøker iherdig å ikke bastant benekte det som ikke er bevist, selv om det i kampens hete ofte er lett å begå den logiske og ikke-vitenskapelige feilen å tro at noe ikke finnes bare fordi man selv ikke har opplevd det og derfor ikke finner det sannsynlig.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det mange som påberoper seg uvitenhet på egne og andres vegne her (mest det siste). Det er lite fruktbart.

Alt jeg vet er at testen forteller meg som ikke hadde anledning til å delta temmelig lite, nettopp fordi alt som skjedde der er subjektive opplevelser. Men for de som var der er jeg sikker på at opplevelsen var lærerik. Og derfor synes jeg faktisk det er bra at slike tester arrangeres, selv om de ikke oppfyller strenge vitenskapelige krav. Jeg håper å få anledning til å delta på noe lignende en gang.

Jeg vil også anbefale skeptikerne til å se filmen "Horton redder en hvem". Mulig noen kan kjenne seg ubehagelig igjen i den litt for skråsikre kenguruens uttalelser...

Jeg er selv skeptiker, og jeg forsøker iherdig å ikke bastant benekte det som ikke er bevist, selv om det i kampens hete ofte er lett å begå den logiske og ikke-vitenskapelige feilen å tro at noe ikke finnes bare fordi man selv ikke har opplevd det og derfor ikke finner det sannsynlig.
    Stort sett enig i alt dette, og som jeg har sagt tidligere er det flott at noen arrangerer gøye ting for andre med felles hobby. Som du sier er det jo kjedelig for oss som ikke deltok at det ikke kommer noe håndfast resultat ut av testen, men det er jo vårt problem.

For min del har jeg aldri påstått at det ikke er forskjell på kabler. Bare at det er så liten forskjell at det er vanskelig å teste på en måte som gir et troverdig resultat. Hvis ikke hadde vi ikke hatt denne evige diskusjonen
    --
    Thorbjørn

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - er det bare de som IKKE har testet kabler som kan si noe om dette da de IKKE har blitt offer for placebo... altså de uttaler seg om ting de ikke har noe erfaring med...;-)

- eller er det de som HAR testet kabler, men som da er offer for placebo.... og dermed er diskvalifisert nettopp på grunn av dette...?
    Vi er vel alle troende inntil vi har fått gjennomført en korrekt ABX blindtest?

Hvis jeg selv i en slik test får påvist at jeg hører forskjell på 2 korrekt dimensjonerte høyttalerkabler så vil jeg gladelig forkynne det glade budskap.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en god egenskap, mange som har noe å lære av deg. Ettersom jeg har skjønt så er det måletekniske forskjeller på kabler og i følge en godt respektert person her inn så var det målebare forskjeller i spesifikke deler av frekvensområde, spørsmålet er om dem er for små til at dem er hørbare. Uansett så er det veldig greit å ikke selge skinnet før bjørnen er skutt. Kansje plutselig en dag så står en reel blindt-test med "positiv" resultat, da er det greit å ikke ha lagt hus og hjem i din påstand og ha lagt inn hundrevis av "negative" innlegg på forumet:wink: :wink:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det har jeg ikke sagt. Poenget er at argumentet du bruker ikke har noe gyldighet i denne diskusjonen. Å snu argumentet vil selvsagt være like dumt.

Det er bare ironisk å dra inn den type erfaring som et argument i en diskusjon som inkluderer placebo.
    Jeg vet du ikke har sagt det, men jeg prøver fortvilet å tolke det du sier... og det er ikke lett all den tid du slår ihjel alle argumenter med placebo... hvordan mener du ting skal gjøres for at det skal gi noen som helst slags mening? Og da mener jeg måter å gjøre ting på som faktisk er gjennomførbare innen en rimelig tidsperiode. Du prøver jo bare å kverke alt som de som faktisk var på testen sier, med henvisning til placebo og da er det liksom ikke gyldig uansett hva de opplevde/hørte/oppfattet...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste av oss har en kamerat, vel? Og et laken/teppe eller annet man kan henge foran anlegget så ikke du ser hva som er koblet. Be kameraten din ta med sine kabler (så sant han ikke har like dine). Sett deg ned i fred og ro, og spill noe musikk du kjenner.

Heng teppe foran, og spill litt til.

Så får du kameraten til å bytte tilfeldig, og skriv ned hvilken kabel du tror spiller, A eller B. Kameraten skriver ned hvilken han bruker på sin egen lapp. Gjenta til begge er drittleie. Et kriterium er at det byttes 'likt' hver gang, selv om man setter tilbake samme kabel.

Sammenlikne notater. et utvalg på 50% riktig er det man kan forvente av et helt tilfeldig utvalg. Noen konklusjon kan man nok ikke trekke, men hvis resultatet viser 80 prosent eller deromkring riktige vil jeg i alle fall begynne å lure på om det allikevel er noe i dette. Jeg holder ikke pusten....

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av utfordringene i en debatt som dette er jo at man som regel har en oppfatning av saken på forhånd.

Min personlige mening er at man kan høre forskjell på en del kabler, men langt fra alle og langt fra i den grad det i blant hevdes.

Når det er sagt så har jeg en annen side ved min interesse for lyd der jeg i mindre grad slipper til min personlige oppfatning og tro. Eller sagt på en annen måte, det er viktig at jeg er klar over min tro og faktisk forsøker å finne fellende bevis for at det jeg trodde var feil. Det er faktisk litt ødeleggende for debatten at med en gang jeg hevder at en testmetodikk er svak så tar en del for gitt at jeg ønsker meg et annet resultat av selve testen, men slik trenger det tross alt ikke å være.

Nå er det jo imidlertid slik at man ikke kan bevise at det ikke er mulig å høre forskjell på kabler. Det eneste man kan bevise er at man kan høre forskjell på spesifikke kabler i et gitt oppsett under gitte testforutsetninger. Det eneste som da er interessant er egentlig om forutsetningene inneholder huller som vi kan identifisere som svakheter i testmetodikken.

Noen universell definisjon på den ultimative testmetodikken finnes jo egentlig ikke. Forskning dreier seg jo i svært stor grad om å forsøke å finne årsaker til ting, og dermed vil nedbrytningen av en test være kanskje den viktigste delen av selve testen. Uten den blir alt bare tro og gjetninger.

Så hva står vi igjen med? Jo, uansett hvor mye jeg selv tror på at man kan høre forskjell på en del typer kabler så finnes det faktisk ikke en eneste lyttetest jeg har sett som faktisk kan bevise dette. Det betyr som sagt ikke at det ikke lar seg gjøre, men det er tross alt når en uangripelig eller rimelig uangripelig test av denne typen foreligger at det virkelig begynner å bli interessant.

Testen det her dreier seg om har jo en rekke huller, noe som gjør at jeg synes overskriften rent saklig er svært misvisende. Man kan ikke med tyngde hevde at testen bekrefter noe som helst.

Imidlertid viser det leserne at testen er gjort med en langt større grad av forhåndsdømming enn hva som er sunt for en test som dette. Dette bekreftes jo også ved at det har vært visse reaksjoner fra de to initiativtakerne på skepsisen mot testmetodikken. Formuleringene minner simpelt hen om de man finner i salgstekster der man er mest opptatt av å selge inn en oppfatning.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første steg i denne prosessen egner seg selvsagt ikke som noe "gyldig" bevis, men poenget er å gi flest mulig personer en mer eller mindre "spire" til å være mer oppmerksomme på at det kanskje er en forskjell.

Neste steg blir å redusere antall personer til et fåtall, ved å kjøre kontrollerte ABX-tester. Det er først da moroa skjer...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    De fleste av oss har en kamerat, vel? Og et laken/teppe eller annet man kan henge foran anlegget så ikke du ser hva som er koblet. Be kameraten din ta med sine kabler (så sant han ikke har like dine). Sett deg ned i fred og ro, og spill noe musikk du kjenner.

Heng teppe foran, og spill litt til.

Så får du kameraten til å bytte tilfeldig, og skriv ned hvilken kabel du tror spiller, A eller B. Kameraten skriver ned hvilken han bruker på sin egen lapp. Gjenta til begge er drittleie. Et kriterium er at det byttes 'likt' hver gang, selv om man setter tilbake samme kabel.

Sammenlikne notater. et utvalg på 50% riktig er det man kan forvente av et helt tilfeldig utvalg. Noen konklusjon kan man nok ikke trekke, men hvis resultatet viser 80 prosent eller deromkring riktige vil jeg i alle fall begynne å lure på om det allikevel er noe i dette. Jeg holder ikke pusten....
    Selv dette er ikke en perfekt test, for han som bytter skal heller egentlig ikke vite hva det lyttes til, da han kan ubevisst påvirke deg med sine forventninger. Men det er hvertfall bedre enn en test hvor du bytter selv.

Og skal du få noe som holder statistisk ut av dette når det er 50% sjanse for å gjette riktig bør du hvertfall ha en feilrate på maks 5% = test 20 ganger og få maks 1 feil. Noen vil hevde at du må ned på 1% feilrate. Vi vet jo alle at forskjellene er så små at det vil du aldri greie.

Igjen: Dette betyr naturligvis ikke at det ikke er forskjeller.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naturligvis betyr det ikke at det ikke er forskjeller, men om de ikke er hørbare bør man vel heller bruke te tusenlappene på akustikktiltak eller bedre høyttalere som faktisk har en hørbar påvirkning.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bude ikke være spesiellt vanskelig å teste/bevise plasebo effekten ved kabeltesting.

Det måtte jo bare være å rigge opp et test system der oppsettet med test kablene som var tilkobblet og i "bruk" var godt synlig, mens det tilkobblede systemet som egentlig til en hver tid spillte ikke var synlig eller ble forandret på i det hele tatt. Gjerne toppet med en falsk ABX test av den dyreste og den billigste kabelen, samt en karismatisk kabel predikant som forteller lytterene hva man skal lytte etter....

Problemet måtte vel vært å gjennomført en slik test uten å såre noen av test panelets deltagere.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det bude ikke være spesiellt vanskelig å teste/bevise plasebo effekten ved kabeltesting.

Det måtte jo bare være å rigge opp et test system der oppsettet med test kablene som var tilkobblet og i "bruk" var godt synlig, mens det tilkobblede systemet som egentlig til en hver tid spillte ikke var synlig eller ble forandret på i det hele tatt. Gjerne toppet med en falsk ABX test av den dyreste og den billigste kabelen, samt en karismatisk kabel predikant som forteller lytterene hva man skal lytte etter....

Problemet måtte vel vært å gjennomført en slik test uten å såre noen av test panelets deltagere.
    Dette ser jeg som totalt uinteressant. Forventningseffekter har man alltid, jeg ser ingen grunn til å teste at forventning har en innvirkning på hvordan vi oppfatter ting.

Utfordringen er å utforme en test der forventningseffektene kan elimineres/minimeres som bidragsyter til resultatene.

For meg er det uvesentlig å teste personene som lytter. Slik jeg ser det er personene egentlig en del av måleoppsettet når vi tester utstyr. I ABX-opplegget er således AB-fasen (der lyttepanelet gjør seg kjent med de anonyme produktene A og B) en kalibrering av måleutstyret (lyttepanelet) i forhold til hva de skal "måle". Når man så går over i X-fasen (der man skal gjenkjenne X som enten A eller B) er man over i selve målefasen, der man skal sjekke om forskjellene er detekterbare av det kalibrerte måleutstyret (testpanelet). Det er ikke vanskeligere enn det, men det er ikke så lett. ;-)

Mange er så himmelfalne over at man ikke gjennomfører ABX-tester når man først tester noe så kontroversielt som kabelforskjeller. Men det er mange utfordringer ved å gjennomføre en ABX-test:
    1. ABX-testing tar tid. Både AB og X-fasene må være grundige.
    2. ABX-testing har i seg selv feilkilder, som f.eks. lyttetretthet i X-fasen (lyttepanelet vil over tid huske dårligere og dårligere det man ble "kalibrert" til å høre i AB-fasen).
    3. Det er vanskelig å gjøre skiftene mellom kablene på en slik måte at lyttepanelet overhodet ikke får noen hint om hva som er koblet til.
    4. Det er vanskelig å hindre en viss grad av kommunikasjon mellom deltakerne i lyttepanelet (også ikke-verbal kommunikasjon spiller inn), og man må holde sine egne testnotater tett til brystet, for å si det slik.
    5. Det er meget tidkrevende å teste mange nok repetisjoner i X-fasen til at man får holdbare statistiske resultater.
    6. Det er vanskelig å gi alle i lyttepanelet like gode arbeidsforhold. (Alternativet, der man bruker kun en og en lytter i sweet spot er ENDA mer tidkrevende)
    7. Det er ikke spesielt morsomt å lytte på de samme klippene om og om igjen for å gjøre samme gjenkjenningsøvelse gang på gang. Dermed kan lyttepanelet gradvis bli uinteressert.

På grunn av disse (og sikkert mange flere) utfordringene blir det ofte kuttet hjørner i forhold til den ideelle ABX-testprotokollen. Resultatet er da gjerne et resultat med mange mulige feilkilder, eller enda vanligere, et resultat basert på utilstrekkelig mengde testrepetisjoner til å få et statistisk signifikant resultat.

Jeg håper jeg en gang får sjansen til å delta, enten på arrangementsiden eller som del av lyttepanel i en seriøs ABX-test (eller begge deler). Det tror jeg vil være lærerikt på mange plan.

Den testen som nå er gjennomført kan ha en viktig misjon. Dersom det er to kabler (som oppfyller enkle minstekrav til å være høyttalerkabler) som utpeker seg som svært forskjellige etter de subjektive opplevelsene i denne testen, så er de gode kandidater for å gjennomføre en ABX-test for å finne ut om forskjeller mellom kablene er hørbare på et vitenskapelig grunnlag.

Ble det samlet inn resultater fra hva lytterne opplevde i denne testen, slik at et par slike kandidater for ABX-testing kunne plukkes ut?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi først er inne på blindtester. Lurer på hvor ofte det blir lyttet "blindt" når f.eks receivere blir testet opp mot hverandre i diverse blader... Hadde vært interessant å lest om ordlyden når man beskrev forskjellene var like klar da. Kanskje - kanskje ikke...

Drar man dette langt nok, kan en faktisk påstå at lytte-delen av testen er verdiløs hvis den ikke blir gjort "blind"... ;-)

Side 15 av 26 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •