Den store kabeltesten - avslører forskjeller! - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 26 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 502
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Nå har jeg sett dette ordet i x antall innlegg.

Kan noen forklare for en ignorant stakkar som meg, hva holografisk lyd er for noe
    Jeg har forstått det å være "dybden, høyden og bredden" i det som kommer ut av høyttalerne. Kall det gjerne dimensjonen, "det tredimensjonale lydbilde".

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Jada, jada... du kommer til et punkt der oppgraderingen ikke er verd oppgraderingen... ;-)

Imidlertid er det ikke PRISEN som bestemmer kvaliteten. DA blir det jo unektelig "litt" vanskeligere...

Test selv, gjerne alt fra det som er gratis (liggende i verktøykassa) og noe oppover. Deretter kan du bruke det du synes "holder".

Det jeg synes er litt håpløst, er folk som tror at enhver tilnærmet gratis grøftekabel gir deg samme Nirvana som en litt dyrere kabel. Altså at man går for det aller billigste - fordi man tror det ikke spiller noen rolle for lyden. Sånn er det dessverre bare ikke. Men, som sagt - test det selv!
    Eg trur at ein billig kabel gir like god lyd som ein dyr, såframt at to kriterier er på plass, nemleg tilstrekkelig tverrsnitt ift tilkobla utstyr, og god nok kontakt i begge endar. No har eg ikkje allverdens med erfaring, men mine noverandre MIT terminator kan eg ikkje seie skil seg ut ifrå tidligare kablar, som har vore supra 4 kvadrat, og biltema 2,5 kvadrat. Heldigvis kjøpte eg dei brukt så og seie gratis Eg hadde såklart ikkje brukt lampettledning på apexane mine, då dei krever litt strøm, og dermed tverrsnitt.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Jeg har forstått det å være "dybden, høyden og bredden" i det som kommer ut av høyttalerne. Kall det gjerne dimensjonen, "det tredimensjonale lydbilde".
    Ja, man kan nesten si det som så. Ikke bare vil pustelyder og egenklangen fra instrumentene komme mere fram, men også ting som ligger lengre tilbake i opptaket. Og på sin måte være med på å skape dybde i lydbildet
    ...men da må også utstyret være istand til å gjenskape det.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Holografi

Opprinnelig er ordet brukt om noe helt annet:

holografi - ~grafi' -en (se -grafi) tredimensjonal fotografering av gjenstander, særlig med laserlys

ref.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig tråd med mange meninger.
    Tror sikkert det er forskjell på kabler, og sølv leder bedre enn kobber, men at for typisk halvøkonomiske komponenter vil forskjellen være minimal.
    Jeg har dessverre hatt det med det å åpne ting, og bak et fint ytre skiller det seg ikke alltid gull.
    Teori: En 3 meter høyttaler kabel til tusen kroner kan se fin ut, men hvis kabler inni høyttalere fra element til delefilter er standard 1 - 1,5mm2 PN kabel eller tilsvarende, dårlig loddet og fort vekk har en meters lengde. Vil ikke dette ta vekk mye av effekten av dyre kabler?

Det skal sies at jeg ikke har åpnet dyrere høyttalere, 10 -15k og oppover, så der kan jeg ikke uttale meg.

Lyd er dog subjektivt, men jeg tror placeboeffekt og massesugesjon og cred gjelder innenfor lyd/hifi (selv om ingen innrømmer at det gjelder en selv.)
    stein

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I så tilfelle er det vel litt rart at man nå og da blir forundret over lytteopplevelsen til enkelte kabler man trodde ville gjøre det bedre eller dårligere enn forventet?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I så tilfelle er det vel litt rart at man nå og da blir forundret over lytteopplevelsen til enkelte kabler man trodde ville gjøre det bedre eller dårligere enn forventet?
    Ja, som feks da jeg skulle prøve Black Magic hjemme hos meg, og jeg fikk en nesten motsatt "placebo" effekt. Den låt bare så kjedelig i mitt oppsett med rør... Bruker sølv i signaldelen til vanlig, så da jeg skulle prøve de i ett transistoroppsett så skar de igjennom igjen og ble lyse og delvis "ubehagelige"

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SteinLarsen
    Teori: En 3 meter høyttaler kabel til tusen kroner kan se fin ut, men hvis kabler inni høyttalere fra element til delefilter er standard 1 - 1,5mm2 PN kabel eller tilsvarende, dårlig loddet og fort vekk har en meters lengde. Vil ikke dette ta vekk mye av effekten av dyre kabler?
    Jeg er glad jeg ikke har kjerrevei helt til hifi-asylet! Det er summen som teller, og ikke enkeltkomponenter alene.

Når det er sagt så kan en ikke høre prisen på en kabel. Den er heldigvis forholdsvis uvesentlig.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at jeg er kjedelig, men hvilken kabel ble favorittstemplet av flertallet - og hvilken ble majoritetsmessig bedømt som crapola?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er glad jeg ikke har kjerrevei helt til hifi-asylet! Det er summen som teller, og ikke enkeltkomponenter alene.
    Og det er mitt poeng også, en må finne noe en selv er fornøyd med.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forbauses litt over bruken av ordet "grøftekabel" her inne... Jeg jobber selv på et e-verk, og ville bli overrasket om det var veldig mange her inne som kan matche meterprisen på de kablene som vi legger i ei kabelgrøft

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Når det er sagt så kan en ikke høre prisen på en kabel. Den er heldigvis forholdsvis uvesentlig.
    Enig der! Men, hender av-og-til at en enkeltkomponent ha noe å si!
    Ble mildt sagt forbauset på de forskjellene som jeg fikk da jeg kobla en dvd-spiller til DAC'en jeg bruker kontra det drivverket jeg bruker til vanlig.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Jeg forbauses litt over bruken av ordet "grøftekabel" her inne... Jeg jobber selv på et e-verk, og ville bli overrasket om det var veldig mange her inne som kan matche meterprisen på de kablene som vi legger i ei kabelgrøft

Tja vet ikke hvor mye grøftekabelen din koster, men har en HT kabel ligge og slenge ett sted her til 7-8000 Kr meter'n 8)

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SteinLarsen
    Det skal sies at jeg ikke har åpnet dyrere høyttalere, 10 -15k og oppover, så der kan jeg ikke uttale meg.
    Men det har jeg :-D

Jeg har noen relativt dyre høytalere og der har de brukt kabler fra monster, ikke noe stor diameter på kablene heller.

Men jeg hører forskjell på kablene jeg bruker, ikke store forskjeller men de er der.
    Og i kinorommet er det alt fra biltema til kimber og monster,alt avhengig av hvilke HT kablene skal til.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må gjerne kalle opplevelsene placebo og alt annet rart, men når ikke engang mine egne über-feite Monster-kabler gjør det bedre enn "noe under middels" i en egen test (og dermed etter min egen opplevelse), da vet jeg ikke.

Hadde jeg derimot forventet at de gjorde det dårlig, så kunne man vel gjerne kalt det placebo, men all den tid de ikke imponerte - da er jeg sannelig ikke sikker på hva "placebo" egentlig betyr - verken for dere eller meg selv.

Enlighten me, anyone?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Eksakt hvordan placebo har virket i et bestemt tilfelle er ikke lett å svare på. Imidlertid, som tidligere nevnt, hadde vel alle tilhørerne mulighet til å kommunisere med hverandre under lyttingen, og det ville vel overraske meg om dette ikke ble gjort?

Placebo styres av forutinntatthet/tro og sanselige opplevelser av ulike slag. Imidlertid er det ikke slik at den samme opplevelsen eller den samme innstillingen slår veldig ulikt ut hos to ulike mennesker. Dersom det sterkeste elementet av påvirkning har vært i kommunikasjonen mellom tilhørerne.

Se for eksempel på Nordost-demoer der man ikke bare har spilt på ulikt volum med "fremmedkabelen" og "den langt bedre Nordostkabelen" men når man i tillegg har hatt representanter for egne interesser blant tilhørerne som har krydret opplevelsen med utsagn som "dæven, hørte dere det?", ja da er det jo klart alle hørte det!

I de fleste "paneltester" der det ligger mulighet for kommunikasjon mellom tilhørerne vil de ende med samme resultat. Med en gang man fjerner denne muligheten forsvinner også ofte de sammenfallende resultatene.

Min personlige erfaring med nordost kabler i heimen er at det blir høyere volum på samme punkt på volumknotten med de nordostkablene jeg kjører nå kontra wireworld og sølvkablene jeg testa. Wireworld har og en annen farging av diskanten jeg ikke likte. På DIY solidcore sølvkablene kom ikke bass og mellomtone godt nok fram i forhold til diskanten.

Valhallaen åpnet opp i alle retninger, og det kom fram ting i diskanten på like a prayer med madonna jeg ikke hadde hørt før. For å nevne noe. Det er viktig å kjenne låten en skal teste på, så en har noe å referere til. Kjenner en ikke låten fra før er det vanskelig å finlytte etter detaljer, med mindre de er svært overbevisende. Jeg hadde de kablene jeg testa på i flere dager i strekk, og så bytta, og til slutt så bytta jeg kjapt i mellom.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må gjerne kalle opplevelsene placebo og alt annet rart, men når ikke engang mine egne über-feite Monster-kabler gjør det bedre enn "noe under middels" i en egen test (og dermed etter min egen opplevelse), da vet jeg ikke.

Hadde jeg derimot forventet at de gjorde det dårlig, så kunne man vel gjerne kalt det placebo, men all den tid de ikke imponerte - da er jeg sannelig ikke sikker på hva "placebo" egentlig betyr - verken for dere eller meg selv.

Enlighten me, anyone?
    Placebo handler ikke nødvendig vis om å få innfridd sine forventninger.

Utfordringen er jo heller ikke å bestemme om en opplevelse er placebo eller ei, men å fastslå hvilke kilder til placebo som var tilstede under testen og forsøke å finne ut hvilken del av opplevelsen som ikke skyldtes placebo-fenomener og hva som var faktisk lydopplevelse.

Under normal lytting må man gjerne ha placebo i tonnevis, og da sørger man jo gjerne for at placebo er tilstede på en positiv måte. For eksempel har de fleste en sitteplass i sweetspot så de slipper å stå, denne er gjerne polstret så den er myk å sitte på. Videre har de fleste gjerne rundt 20-25 grader i lytterommet, de forsøker ofte å ikke ha turkise eller mintgrønne vegger, bærer ut illeluktende søppel osv.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....deretter tenner man stearinlys, heller cognac i glasset, kobler til Biltemakablene, og vips.... så er en i placeboheaven.

Prøv gjerne også å sitte på hard trebenk, hell harsk tran i glasset og lytt litt kritisk til Nordostkablene.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kan man ikke benytte eksempelvis et oscilloscop for å påvise forskjeller mellom forskjellige kabler?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi man da ikke vil påvise noen forskjeller, noe som forsåvidt er kjernen i saken her...

Side 12 av 26 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •