XLR signalkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XLR signalkabel

Skal kjøpe meg nye XLR signalkabler og trenger litt hjelp. Har sett på følgende kabler:

Audioquest Colorado
    Audioquest Niagara
    Nordost Heimdall
    Nordost Frey
    Nordost Red Dawn
    Nordost Baldur
    Van den Hul MC-Gold hybrid
    Viablue NF-S1

Lurer på om det er noen som kan si noe om lyden og kvaliteten på de forskjellige kablene?

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke annet en å anbefale Nordost på det sterkeste. Har hatt alle de du har kikket på. Den xlr kabelen som kanskje gir deg mest for pengene, er nok Heimdall. Selvom Frey er noget bedre på visse punkter, så er Heimdall et skuup av et kjøp.
    Heimdall er litt mer buldrete og ikke fullt så oppløst i diskanten som det Frey er. Dette kan være en fordel om du har en høytaler som har en lys klankarakter. Mange mener at Nordost gir en slankere lyd. Jeg mener at jo bedre nordøst kabelen er, jo mindre påvirker den lydkaralteren til komponentene dine. Det er ihvertfall den erfaringen jeg sitter med etter snart og ha prøvd alle modellene dems. Valhalla og odin blir litt for drøyt for min lommebok. Kjører selv Tyr xlr og Frey høytalerkabel, og er meget fornøyd med det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audioquest bruker noe som heter DBS som vistnok skal ordne molekylene i kabelen så de ligger rett. Er dette noe å betale for, eller er det bare nok et "triks"?

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DBS har jeg aldri hørt om.. Men for å si det litt nøytralt og forsiktig; jeg ville vært skeptisk.

Hvis du tenker på lyd, og det regner jeg med at du gjør, så er det ganske naturlig å anbefale at du hører på greiene før du legger igjen alt for mange hundrelapper. Med mindre du har bestemt deg for å kjøpe en "merkekabel" selvfølgelig.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Abtrahamsens XLR til 1.495? Har den selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lavohmige signalkabler

Jeg kan garantere at du ikke vil høre forskjell på noen av disse kablene, da balansert drift er lavohmig. Med en 0,5 m balansert kabel vil ikke dette være målbart på noen som helst måte. :???: . Lån gjerne alle og ta en blindtest !!
    Digitalkabler har større forskjell på lydkvaliteten enn balanserte XLR.

MVH: Per M

Edit: Fjernet reklame

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Permorten2@live.no
    Digitalkabler har større forskjell på lydkvaliteten enn balanserte XLR.
    Med mindre det der var satt på spissen så var det dagens!

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nordost Heimdall

Jeg har selv Nordost Heimdall XLR signalkabel og er kjempe fornøyd:-D , så denne kan jeg anbefale. Tror nok dette er en av de kablene en får best lyd for pengene.

En ting er iallefall sikkeret, og det er at det er betydelig forskjell på forskjellige kabler både med tanke på lyd og lytteopplevelse:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    DBS har jeg aldri hørt om.. Men for å si det litt nøytralt og forsiktig; jeg ville vært skeptisk.

Hvis du tenker på lyd, og det regner jeg med at du gjør, så er det ganske naturlig å anbefale at du hører på greiene før du legger igjen alt for mange hundrelapper. Med mindre du har bestemt deg for å kjøpe en "merkekabel" selvfølgelig.
    http://www.audioquest.com/pdfs/dbs_anaology_field.pdf

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man vil ha mest lyd for penga når det gjelder kabler så er jo klart noen lampettledninger veien å gå^^ Når man i beste fall kan såvidt måle noe som helst forskjell på en signalkabel så kort og det ofte er kun pga. Skjermingen så blir det litt drøyt

At det er forskjell med lytteopplevelser er nok sant siden det er så mye annet enn kun lydkvalitet som spiller inn. Jeg vil nesten heller anbefale å kjøpe noen korte billige XLR kabler på en nær musikkforretning så får du "referansekabelen" som studioene og musikerne bruker.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden dette DBS greiene er så fantastisk så er det litt rart at anlegg som ikke bruker teknologien låter bajs.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordost Heimdall - 600$?? Er dette en spøk?

Kabelen er kanskje verdt 400NOK. ink. arbeidet å lage den.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    brukte selv audioquest colorado, synes den låt litt lukket iforhold til niagara, som til gjengjeld kan bli spiss ,samme kan sies om flere av de nordost kablene du nevner. van den hul er en god alround kabel blir aldri spiss.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ok, har lest dette nå. Det er på en måte imponerende ingeniørarbeid, for ikke alle hadde klart å komme på den idéen der. Det er en original metode for å gjøre en kabel bedre, men jeg blir skeptisk når analogien er et kompass, og når det hevdes at "un-aligned" isolasjon gir ulineær fasefeil. Dette var ihvertfall totalt ukjent for meg. For at dette skal være tilfelle må isolasjonen påføre lederen ytterligere reaktive egenskaper, noe jeg føler meg ganske sikker på ikke er tilfelle i en kabel. Kabelen har i utgangspunktet minimalt med induktans (L) og kapasitans (C), noe som gjør at man på audiofrekvenser heldigvis slipper å tenke så mye på det (noen er sikkert lei av å høre akkurat det, men det gjelder fremdeles). Om isolasjonen skulle påvirke disse allerede ubetydelige parameterne er derfor egentlig ganske uinteressant. Jeg sier ubetydelig fordi typiske verdier for L og C på en lengde kabel er i størrelsesorden pico og nano. 1 nano er det samme som 0.000000001, og pico er enda 1000 ganger mindre. L og C er det eneste i en kabel som kan gi ulineær fasefeil. Correct me if im wrong. Små verdier på L og C gir igjen små utslag på fase i andre enden av kabelen.

Når man sammenligner med et kompass syns jeg forøvrig at det blir litt hummer og kanari. Nåla i et kompass er en magnet, dvs. at den er av metall, og er polarisert. Kabelisolasjon er av naturlige årsaker den rake motsetning av metall, og da blir det litt fjernt å sammenligne allerede her. En likespenning gir dessuten heller ikke et særlig sterkt magnetfelt med mindre man tar i bruk ei spole i tillegg. DBS fører derimot kanskje til en form for polarisering av isolasjonen, men hva det betyr og eventuelt fører med seg vet jeg ikke. Kanskje noen andre gjør. AQ sier ihvertfall ingenting om det, bortsett fra at det er "crucial", og at det fjerner ulineær fasefeil, noe jeg har argumentert for ikke finnes.

Newcomer gismo sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mye å velge i her...

Uten å vite noe om ditt oppsett så er vel Heimdall et godt valg blandt de du nevner. (kr/kvalitet)
    Har selv god erfaring med BMR XLR Rhodium som jeg kan anbefale å lytte på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •