Høyttalerkabler i sølv (solid core)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalerkabler i sølv (solid core)

Hei,
    Jeg har en plan om å lage noen bi-wire høyttalerkabler i 99,9% solid core sølv (Ø:1mm for bass, og Ø:0,8mm for diskant/mellomtone), tenkte å isolere de med PTFE (teflon) tubing. Bakgrunnen for dimensjonene er litt lesning her hvor en anbefalte 20AWG (Ø:0,8mm), og at det skulle være tilstrekkelig dimensjonert for både signal og høyttalerkabler. Jeg er noe skeptisk til dimensjonene selv, og vurderer heller å bruke 1 stk 1mm + 1 stk 0,8mm pr leder som i utgangspunktet skal være tilstrekkelig.

Er det noen med erfaring fra tilsvarende DIY prosjekt og kan si noe om hvordan dette kan låte kontra konvensjonelle kabler i flertrådet kobber, eller har meninger vedrørende dimensjoner på kablene?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kjøpt inn 10m 20AWG og 10m 18AWG, og bestilt 100' med 20AWG PTFE (teflon) tubing og 48" med 20AWG PTFE 2:1 krympestrømpe. Dette skal forsåvidt være nok sølvkabel til 1 par med 2,5m bi-wire/-amp kabel.

Gleder meg til å få alt i hus, begynne byggingen og testingen...
    Erfaringer og bilder av prosjektet vil komme etterhvert som prosjektet skrider frem.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å lese hvordan resultatet ditt blir, har personlig ikke så bra erfaring med solidcore sølv.. skal følge med litt her =)

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, hvilken erfaringer hadde du? Fortell gjerne... 8)

Gleder meg som en unge, "problemet" nå er at jeg kun venter på teflon tubingen som jeg bestilte fra amazon.com (av alle steder). Jeg kunne sikkert brukt noe annet, som en vanlig polyolefin eller PVC tubing, men vet at teflon har ekstremt gode isolerende egenskaper. Men jeg har lest om folk som har brukt tubing av bomull med stort hell, og foretrakk dette lydmessig fremfor teflon (isolering generelt) faktisk. Personlig synes jeg det virker litt risky med fare for kortslutning!

Litt av grunnen til at jeg vil prøve noe nytt, og da sølv, er at jeg i dag bruker noen (DIY) skjermete QED kabler og merket at diskanten ble en del tilsløret, og dette passer min smak meget dårlig! Jeg regner med at dette fenomet er pga økt kapasitans i kablene etter skjermingen. Men bassen sitter som støpt nå, så det er mulig jeg bruker de skjermete til å drive bassene, å så kjøre sølv til diskant/mellomtone.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke økt kapasitans i teorien fremheve diskanten?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Vil ikke økt kapasitans i teorien fremheve diskanten?
    Sitat hentet fra denne siden: "The lower the capacitance, the better the frequency response of the cable. If the capacitance is too high, you start hearing a high-frequency loss."

Så det er i tråd med hva jeg har opplevd etter at jeg skjermet høyttalerkablene. Økt tyngde i bassen, men tilsløring og redusert øvre register.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toppen og øvre mid var herlig krisp og veldig frempå.. Bassen og nedre mid var ikke så bra, det rotet seg til og ble veldig tynt..

Dette prøvde jeg på DM683 som er fyldig i bassen i utgangspunktet.. Men blir morsomt å se hvordan dine blir =)

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Toppen og øvre mid var herlig krisp og veldig frempå.. Bassen og nedre mid var ikke så bra, det rotet seg til og ble veldig tynt..

Dette prøvde jeg på DM683 som er fyldig i bassen i utgangspunktet.. Men blir morsomt å se hvordan dine blir =)
    Høres jo interessant ut, jeg liker en noe mer fremtredende topp enn det jeg har med dagens kabler som roter til litt i øvre område. Så det er godt mulig at jeg kun bruker sølv til high-pass, og "vanlige" kabler til low-pass, for ikke å rote til bassen som du nevner.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Sitat hentet fra denne siden: "The lower the capacitance, the better the frequency response of the cable. If the capacitance is too high, you start hearing a high-frequency loss."

Så det er i tråd med hva jeg har opplevd etter at jeg skjermet høyttalerkablene. Økt tyngde i bassen, men tilsløring og redusert øvre register.
    Ja, nå er jeg enig. Jeg tenkte en kapasitans i serie, men det eksisterer kanskje ikke. Når det er snakk om kapasitans mellom lederne så blir det motsatt virkning, som i et lavpassfilter.

Ettersom kapasitansen er motsatt proporsjonal med avstanden mellom lederne, så skal det i teorien være veldig lett å minke den ved å øke avstanden.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Ja, nå er jeg enig. Jeg tenkte en kapasitans i serie, men det eksisterer kanskje ikke. Når det er snakk om kapasitans mellom lederne så blir det motsatt virkning, som i et lavpassfilter.

Ettersom kapasitansen er motsatt proporsjonal med avstanden mellom lederne, så skal det i teorien være veldig lett å minke den ved å øke avstanden.
    Hver leder er skjermet hver for seg, så å øke avstanden mellom lederne vil nok ha ingen til meget liten innvirkning på kapasitansen. Det er nok skjermen i seg selv som utgjør den økte kapasitansen i kabelen sin helhet.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Men da har du nok ikke den effekten de snakker om på sida du siterer fra, for der snakker de om en faktor som oppstår når to ledere er adskilt med en liten avstand.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Sølv kan sikkert være fett, spesielt med gjennomsiktig kapsling så du kan vise det frem! Rent teknisk, sett på lederevnen, er den tørre observasjonen at sølv er 1.08 ganger bedre leder enn kobber.

Diameteren virker noe i minste laget. Dempingsfaktor - motstand i forsterker, kabel og høytaler, er utslagsgivende for resultatet. Når høytaleren beveger seg utvikler det seg strøm som blir sendt ut i kabelen. Spolene i elementet er i seg selv et lite kraftverk. Denne strømmen som blir sendt tilbake må forsvinne et eller annet sted. Jo lavere motstand det er i kombinasjonen av utgangen på forsterkeren og kabelen i bruk, jo lettere er det for strømmen fra spolene å forsvinne ut i ingenting. Om det er motstand i systemet tar det lenger tid å lade ut energien som ligger lagret i bevegelsesenergien til spolene. Forsterkeren mister evnen til presis kontroll av posisjonen til elementet. 1mm^2 er sikkert bra nok til mye og det meste, men om du har noe spesielt utstyr(typisk rørtrinn med transformatorutgang) og/eller lengre strekk (mer enn 2-3 meter) kan det være verdt å undersøke om du faktisk, rent teknisk, trenger større diameter på kabelen.

Med ~1mm^2 kobber (18 awg) blir det ~0,2 ohm motstand på 5 meter kabel, som vil si 2,5 meter fra forsterker til høytalerkasse. Det er rett og slett ikke et imponerende tall i seg selv. Selv om du minsker motstanden 1.08 ganger ved å bruke sølv. En 10 awg/~2,5mm^2 kabel koster ikke vesentlig mye mer og da blir det ~0,03 ohm på samme 5 meter kabelen. Eller 0,05 ohm med 12 awg, osv.

Dempingsfaktor er inngangsmotstand delt på utgangssmotstand. Om forsterkeren er på 0,02 og kabel på 0,03 er summen på utgangen 0,05. Med høytaler på fire ohm blir dempingsfaktor 4/0,05=80. Mer enn godt nok. Med 1mm^2sølvkabelen på samme utstyret blir dempingsfaktor 19,8. Om det derimot er 0,2 ohm på utgangen på forsterkeren og 0,2 ohm på kabelen og 2 ohm på forsterkeren (ikke utenkelig med noe ukonvensjonelt valg av utstyr) blir dempingsfaktor 2/(0,2+0,2)=5. 20 pleier å være typiske grensen for godt nok. Noen mener 40-50 er et bedre mål for absolutt hifi. Om utstyret rundt kabelen er som i sistnevnte tilfelle; 0,2 ohm på forsterkerutgang, og 2 ohm på høytaler, vil forskjellen på en 10AWG strømkabel og 1mm sølv være dempingsfaktor på 5,19 med 5ampere/1mm^2 sølvkabel og dempingsfaktor på 9,85 med 30ampere/10AWG strømkabelen. Regner med du hører forskjellen på det!

Motstanden i forsterker, kabel og høytaler er komplekse tall som varierer med frekvens. Det betyr at det er temmelig ubrukelig med de typiske publiserte tallene som "forsterker dempingsfaktor ditt" og "høytalermotstand datt", uten spesifisert respons over hele frekvensregisteret. Er nesten ingen fabrikanter som gir god nok måledata til å beregne ting nøyaktig. Men det går fort ann å få en pekepinn på hva som trengs! Så dobler man resultatet for å ha en god dose margin å gå på.. Ta firdobbelt om du har paranoia.

Det viktigste er selvfølgelig at du selv er fornøyd med utstyret ditt! Om du har en normalt god forsterker og normale høytalere er det ikke noen grunn til å tro at 1mm^2 sølv er for lite lederevne så lenge det ikke er snakk om så mange meterne kabel.

Lykke til med kabelfabrikken!

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mottok endelig teflon tubingen (Zeus PTFE (Teflon) Tube Thin Wall 18 Gauge 100' Length Coil or Spool) fra Small Parts, kjøpt hos Amazon.com... så da var det duket for å komme i gang med prosjektet.

Sølvet er som allerede nevnt av typen "solid core" som man f.eks kan få kjøpt som metervare, i diverse hobbybutikker som selger saker og ting for å lage smykker m.m. Jeg valgte til slutt å bruke 1 stk. 18AWG (Ø 1mm) og 1stk. 20AWG (Ø 0,8mm) pr. leder som skal være nok areal for bruk til diskant/mellomtone (high-pass). Til bassene (low-pass) bruker jeg fremdeles QED kablene, som gjør en god jobb med det nå som de er skjermet.

For å lage ett sett singlewire kabler i 2,5 meter (til begge HTene, altså), brukte jeg totalt 10 meter 20AWG + 10 meter 18AWG. Pass på og få ut eventuelle knekker/bøyer bort og fil til enden som skal trees. Tørk gjerne av eller poler sølvet før det skal brukes, dette gjør jobben lettere og sølvet blir ikke nødvendigvis like misfarget over tid. Bruk hansker, da sølv oksiderer pga av kontakt med huden (salter, fett og fuktighet).

Første inntrykk av kablene er at forskjellene ikke er så store som jeg kanskje hadde forventet. JA, det låter litt mer åpent og diskanten kommer mer frem. Mulig jeg opplever mer "snært" i mellomtonen også, men foreløpig skal jeg holde meg til at det er placebo-effekten som kanskje har spilt meg et puss.
    Jeg må ha noen lytterunder til, og kanskje en dobbel-blindtest med tiden... så får vi høre hva den endelige konkusjonen blir ;-)

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg mottok endelig teflon tubingen (Zeus PTFE (Teflon) Tube Thin Wall 18 Gauge 100' Length Coil or Spool) fra Small Parts, kjøpt hos Amazon.com... så da var det duket for å komme i gang med prosjektet.

Sølvet er som allerede nevnt av typen "solid core" som man f.eks kan få kjøpt som metervare, i diverse hobbybutikker som selger saker og ting for å lage smykker m.m. Jeg valgte til slutt å bruke 1 stk. 18AWG (Ø 1mm) og 1stk. 20AWG (Ø 0,8mm) pr. leder som skal være nok areal for bruk til diskant/mellomtone (high-pass). Til bassene (low-pass) bruker jeg fremdeles QED kablene, som gjør en god jobb med det nå som de er skjermet.

For å lage ett sett singlewire kabler i 2,5 meter (til begge HTene, altså), brukte jeg totalt 10 meter 20AWG + 10 meter 18AWG. Pass på og få ut eventuelle knekker/bøyer bort og fil til enden som skal trees. Tørk gjerne av eller poler sølvet før det skal brukes, dette gjør jobben lettere og sølvet blir ikke nødvendigvis like misfarget over tid. Bruk hansker, da sølv oksiderer pga av kontakt med huden (salter, fett og fuktighet).

Første inntrykk av kablene er at forskjellene ikke er så store som jeg kanskje hadde forventet. JA, det låter litt mer åpent og diskanten kommer mer frem. Mulig jeg opplever mer "snært" i mellomtonen også, men foreløpig skal jeg holde meg til at det er placebo-effekten som kanskje har spilt meg et puss.
    Jeg må ha noen lytterunder til, og kanskje en dobbel-blindtest med tiden... så får vi høre hva den endelige konkusjonen blir ;-)
    Hørt snakk om dette med dobbel blind test - er ikke blind test en blind test. Hva er forskjellen ?

Forøvrig synes jeg det høres deilig ut med sølvleder, uansett hva Mister Mastering sier .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hørt snakk om dette med dobbel blind test - er ikke blind test en blind test. Hva er forskjellen ?

Forøvrig synes jeg det høres deilig ut med sølvleder, uansett hva Mister Mastering sier .
    I hovedsak er forskjellen mellom en dobbel blindtest og en enkel blindtest, at i førstnevnte skal man eliminere at den som kobler kablene skal kunne påvirke vedkommende som skal lytte.

Står mer om dette i 1. og 2. avsnitt her. (engelsk)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •