HDMI 1.3 kabel, deep black@1080p over 10m! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vi avslutter ikke tråden før vi har vært gjennom følgende:

Jeg var på et kabel-seminar i regi av Jørgen Holmefjord i dag. Foredragsholder var ingen ringere enn Steve Lampen fra Belden. Steve Lampen er en "kabel-legende" som har jobbet med kabler siden attenhundreogbrødmangel.

Han hadde veldig interessante foredrag om high performance kabler, skin effect, jitter og jeg sitter ikke igjen med noe dårligere inntrykk av Belden nå enn hva jeg gjorde før. Dette er kvalitetskabler.

Belden lager ikke ferdigterminerte kabler i det hele tatt. De lager kun bulk-kabler. På et spørsmål om hva Belden leverte av HDMI-kabler så kom det kjapt. "There is only one guy in the states that produce HDMI cables that I can wote for, and that is Kurt in BJC. He uses our bonded pair cables".

Når det kommer fra Lampen, så er det greit for min del!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvinfb
    .....takk for tipset knutinh!
    Det var nok ikke knutinh du fikk et kabeltips av nei.. :evil:

DrErling: Belden er seriøse greier. Jeg foretrekker Belden på jobb, og vi handler naturligvis av Holmefjord. Det går spesielt mye av Belden 8723 som også er en tvisted pair sak. No nonsense produkter...

Det er vel derfor jeg også i sin til begynte å se på produktene til BlueJeansCable. Hadde de satt noe krims-krams på produktene hadde de solgt enda mer, men de vil sikkert ikke risikere å degradere kvaliteten. :shock:

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    "There is only one guy in the states that produce HDMI cables that I can wote for, and that is Kurt in BJC. He uses our bonded pair cables".
    Hehe.. Selvfølgelig lett å anbefale BJC når de bruker Belden kabel...

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hdmi over cat6 er kanskje en løsning?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Det er jo ganske enkelt å si det, ja. Vet du hvor mange som faktisk produserer HDMI-kabler i USA?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Vet du hvor mange som faktisk produserer HDMI-kabler i USA?
    Ingen anelse. Antyder du at det kun er et par stykker?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen anelse. Antyder du at det kun er et par stykker?
    These HDMI cables are the first and only HDMI cables manufactured principally in the United States; they are the first and only HDMI cables to incorporate Belden's patented bonded-pair technology; and their exceptional performance at high frequencies and long distances is unrivalled by any other HDMI cable available on the market today. In our own in-use testing, we have run 1080p video in the Series-1 cable 125 feet without information loss, with no booster or EQ unit required. These cable stocks are manufactured by Belden, in Richmond, Indiana, exclusively for Blue Jeans Cable.

De fleste kjøper eller produserer sine HDMI-kabler i kina.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    These HDMI cables are the first and only HDMI cables manufactured principally in the United States
    Ja, da var det i hvertfall ikke rart at han kun kunne anbefale denne ene amerikanske produsenten... Kommentaren var tydeligvis humoristisk ment:-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8-)
    Jeg ser såklart den, men jeg har som flere tatt et "standpunkt" på kablene før jeg var på seminaret. Jeg er ikke lettlurt.

BJC er anbefalt av en hel hærskare med folk på AVSforum, og det var lenge før Belden sertifiserte BJC som "Certified Assembler" :wink:.
    At dette lille firmaet nå er sertifisert av Belden sier meg bare at de har gjort ting rett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=HåkonN]Det var nok ikke knutinh du fikk et kabeltips av nei.. :evil:
    wooops

+HåkonN

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Er det ikke slik at bilde kommer frem eller ikke? er det noen filmer og spill som kjører i deep colour ennå? Hvis jeg får bilde på min ps3 i bluray og det står 1080p på pj så gjør vel kabelen jobben sin da eller går jeg glipp av noe?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo i all hovedsak så er det vel slik at enten har du bilde eller så har du ikke bilde, men i grenseland kan man oppleve halo-effekt rundt enkelte elementer, samt droppouts (hvit pixel). Hele poenget med kabeldebatten (mht HDMI) er jo å flytte dette "grenselandet" så langt vekk at man opererer på den sikre siden. Jo bedre avsender, kabel og mottaker, jo lengre unna er "grenseland".

Pga den store båndbredden er kablene utsatt for kapasitans jo lengre strekk man bruker. Derfor sier det seg nesten selv at "bonded pair" teknologien til Belden er en fordel (Bonded pair går ut på at parene i kabelen er så nære hverandre som mulig for å minimere kapasitans)

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    er det noen filmer og spill som kjører i deep colour ennå?
    Det finnes meg bekjent ingen måte å kjøpe hollywoodfilmer og spille dem av i hjemmet med den økte kvaliteten som ligger i "deep color". Såvidt jeg vet er det heller ingen rykter om kommende formater som vil støtte dette...

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor sier det seg nesten selv at "bonded pair" teknologien til Belden er en fordel
    All fysisk debatt til side: "fordel" oppstår idet et produkt er "bedre" enn et annet. To produkter som har identisk oppførsel mhp det de brukes til, er ekvivalente produkter, og evt hypotetiske teoretiserte fordeler som ikke kan synliggjøres for brukeren har kun PR-verdi.

-k

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vist LG 50PS8000 og/eller BenQ W5000 har deep black kan jeg teste om det går gjennom en 10m lang kabel, kjøpt på clas ohlson.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    All fysisk debatt til side: "fordel" oppstår idet et produkt er "bedre" enn et annet. To produkter som har identisk oppførsel mhp det de brukes til, er ekvivalente produkter, og evt hypotetiske teoretiserte fordeler som ikke kan synliggjøres for brukeren har kun PR-verdi.

-k
    Her snakket jeg om at en kabel som er bedre bygget opp enn en annen kabel kan være lengre før man får problemer.

Jeg sier ikke at du ser forskjell på en 1m clas ohlson kabel og en 1m belden bonded pair kabel.

Så det faktum at en kabel med høyere kvalitet kan være lengre før man får problemer er en hypotetisk teoretisert(??) fordel? okidoki then :wink:

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel Belden kablene også testet over lengre strekk enn det som er vanlig med standard HDMI-kabler.

Vi som jobber med Belden til daglig vet at bonden pair ikke kun er av teoretisk interesse. I så fall kjøpte jeg 305m 1-par fra Holmefjord til 13 000kr forgjeves for et par dager siden....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her snakket jeg om at en kabel som er bedre bygget opp enn en annen kabel kan være lengre før man får problemer.

Jeg sier ikke at du ser forskjell på en 1m clas ohlson kabel og en 1m belden bonded pair kabel.

Så det faktum at en kabel med høyere kvalitet kan være lengre før man får problemer er en hypotetisk teoretisert(??) fordel? okidoki then :wink:
    En kabel blir ikke lengre av seg selv... Dersom noen kjøper en kabel som er 1 meter så er det gjespende likegyldig å evt vite at kabelen kunne ha vært 10 meter lengre og fremdeles virket feilfritt mens en annen kabel kunne ha vært bare 8 meter lengre ;-)

Dersom kabelen faktisk er 10 meter... eller 20 meter og fungerer feilfritt til det du bruker den til så er det vel heller ingen grunn til å ta fram fysikk-boka.

Bare dersom du har kjøpt en kabel som lover f.eks 1080p60, som er f.eks 10 meter, og som da gir deg forstyrrelser i bildet er dette faktisk et problem. Da ville jeg ha levert den tilbake og bedt om å få en kabel som ikke er defekt. I det tilfellet så trenger ikke brukeren å studere Maxwells ligninger, eller å avveie tekniske hensyn mot hverandre.

Jeg har hørt om brukere som har slike problemer men jeg er skeptisk til kabelprodusenters definisjon av "bedre" med mindre det følges av en uavhengig tredjeparts målinger/tester i et representativt miljø.

-k

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har hørt om brukere som har slike problemer men jeg er skeptisk til kabelprodusenters definisjon av "bedre" med mindre det følges av en uavhengig tredjeparts målinger/tester i et representativt miljø.

-k
    Helt siden Alexander Graham Bell fant opp "twisted pair" mere eller mindre ved et uhell så har utviklingen gått sin gang. Bell har (hadde?) patent på teknologien på 1800-tallet. TP er en teknologi som er kjent, og hva som gjør at det fungerer er kjent. Hvilke parametre som er viktige er også kjent. Et av de viktigste parametrene er konsistent avstand mellom lederne i paret. Dette er ikke rocket scinece fra Belden. De har bare laget en bedre måte å produsere kabelen på (som holder avstanden mellom lederne nærmest konstant, også etter installasjon).

Derfor er den "bedre".

Jeg vet at det "ikke har noe å si" dersom det allikevel funker. Tråden omhandler forresten 10m+ (der vi vel ikke trenger diskutere at det er mange oppsett som ikke fungerer?) og vi leter jo alle etter noe som fungerer vel?

At bonded pair gjør at bend på kabelen får mindre innvirkning på måten parene ligger på er også et poeng. Alle TP baserte kabler kan bøyes og klemmes til de til slutt har så stort dB fall at de slutter å fungere (Bonded Pair også såklart!), men jo tettere parene ligger, jo mere bend tåler de uten at det går utover signalet.

Ja, bend GÅR utover signalet uansett, bare litt mindre når parene er "bonded".

Så, jeg konkluderer i mitt stille sinn at når jeg skal installere en lang hdmi-kabel engang så bestiller jeg en fra BlueJeansCable. Billig er de og.

DrE

Newcomer Camst648 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De beste HDMI-kablene jeg har funnet er de som er produsert av blujeanscable. De bruker Belden kabler, og skrur det sammen selv.

Har en 12m som tar 1080P uten problemer.

Merklig nok er de blant de billigste også, ferdig levert i posten i akkurat den lengden man trenger.

Supra HDMI skal jeg aldri mer ha. Kontaktene løsner regelrett av kabelen.
    Hei Håkon
    høres ut som noe midt i blinken for meg siden jeg trenger et lite antal HDMI'er i ukurante lengder. kunne du vere så vennlig og poste en link til kjøpsted ? Takker. :-D

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •