Feil format med HDMI kabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Feil format med HDMI kabel?

Hvorfor blir formatet så rart med HDMI kabel? Det passer liksom ikke på tv'n lengere og har ikke samme bytte mulighetene etter at jeg byttet kabel...

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hegefrem
    Hvorfor blir formatet så rart med HDMI kabel? Det passer liksom ikke på tv'n lengere og har ikke samme bytte mulighetene etter at jeg byttet kabel...
    Kanskje det kan være pga at du med den gamle ledningen hadde noe som heter Progressive Scan.

Med HDMI så vil du av og til få striper over og under, du kan endre dette med aspect kontroll på Dvd/bluray eller TV. Men det er best å kjøre sånn som filmen er.

Noen filmer viser hele skjermen, mens andre filmer synes det er viktigere med bredere bilde og da får du disse stripene over og under.
    Dette med ekstra store bredformater var noe kinoene begynte med for å konkurrere med tv-apparatet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Kanskje det kan være pga at du med den gamle ledningen hadde noe som heter Progressive Scan.

Med HDMI så vil du av og til få striper over og under, du kan endre dette med aspect kontroll på Dvd/bluray eller TV. Men det er best å kjøre sånn som filmen er.

Noen filmer viser hele skjermen, mens andre filmer synes det er viktigere med bredere bilde og da får du disse stripene over og under.
    Dette med ekstra store bredformater var noe kinoene begynte med for å konkurrere med tv-apparatet.
    Men det er ikke bare under og over... det er jo mange ganger på sidene. Det er det som er mest plagsomt. Da kunne jeg liksom hatt mindre tv, når det er en bred sort strek rundt heeele bildet.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er ikke bare under og over... det er jo mange ganger på sidene. Det er det som er mest plagsomt. Da kunne jeg liksom hatt mindre tv, når det er en bred sort strek rundt heeele bildet.
    Hva slags tv har du forresten?

Det skal jo gå an å stille inn bildet på Auto eller andre format om du har en nyere tv.

Se etter noe som heter Aspect eller Size og i bildemenyen.
    På norsk kalles det ofte bildeformat.
    Det kan være på fjernkontroll eller også i menyen et sted.

Det SKAL gå å bytte dette meget enkelt via tv fjernkontroll eller meny.
    Alle nyere tver med HDMI har nemlig en slik funksjon...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Progressive Scan? Hvorfor tror du det har noe med saken å gjøre?
    Eller mener du kanskje "over scan"?
    Jeg tror han faktisk nå med HDMI har korrekt AR. Men at han kanskje er vant til å strekke bildet til fullskjerm uansett hvilket format kilden er. Men jeg er enig i at det nok dreier seg om AR kontroll.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du får sorte striper på alle kanter av bildet (over, under OG på sidene), får du denge TV-selskapet litt for at de sender i det formatet. Det er det mest håpløse formatet TV-sendingene kan bli sendt i.
    Mange TV'er (og tunere) har forskjellige innstillinger for hvordan du ønsker å fylle skjermen. Prøv litt forskjellig, og se hva du liker best. Du kan hale og dra i bildet og dermed strekke det, eller kutte av topp og bunn, for å fylle skjermen. Bruker du derimot originalformat får du med hele bildet i rette proposjoner, men må finne deg i noen sorte striper på enkelte sendinger.

For min del ønsker jeg et godt og korrekt bilde, på en god TV, fremfor å miste noe eller strekke bildet (kun for å bruke 100% av pixlene på TV'en). F... heller, jeg betaler ikke i dyre dommer for et godt bilde for deretter å se folk på TV'en legge på seg 30%. Eller om man kun zoomer bildet mister folk toppen av hodet.

Da kunne jeg liksom hatt mindre tv, når det er en bred sort strek rundt heeele bildet.
    Da hadde jo bildet blitt ennå mindre.. Men som sagt, eksperimenter litt med innstillingene og finn innstillingen du liker.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en Hitachi ld6600.

Jeg har brukt å strekke/forskyve bildet, men denne muligheten forsvant da jeg byttet ut scart'en med hdmi kabelen...

Hvordan vet jeg hvordan pixel instilling jeg skal sette til? Er noen 1080i og p innstillinger som jeg ikke skjønner noe av... (vet ikke om det er snakk om pixel engang) men forskjellige tall og i'er og p'er...

-Hege

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en Hitachi ld6600.

Jeg har brukt å strekke/forskyve bildet, men denne muligheten forsvant da jeg byttet ut scart'en med hdmi kabelen...

Hvordan vet jeg hvordan pixel instilling jeg skal sette til? Er noen 1080i og p innstillinger som jeg ikke skjønner noe av... (vet ikke om det er snakk om pixel engang) men forskjellige tall og i'er og p'er...

-Hege
    Vel det skal være mulig både på dekoder og i tvmenyen til tvn din da....

Oppløsning har nok ikke noe å si for dette, dvs tall med bokstav bak.

Det er aspect ratio eller bildestørrelse du skal se etter..
    Noe du også kan se etter i dekoderen din er at det skal stå WIDE eller WIDESCREEN. Eventuelt 16:9

Dette gjør at bildet ditt fylles, står det auto eller 4:3 ? så lager den små bilder med svarte striper...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Japp, jeg vet, og alt det du sier virket før jeg byttet fra scart til hdmi :-?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Japp, jeg vet, og alt det du sier virket før jeg byttet fra scart til hdmi :-?

Sjekk dekoderen først.. hva er den satt til på bilde?

Sjekk siden TV, hva står den til på bildestørrelse, bilde?

Du finner dette et eller annet sted i menyene på begge to.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått det sånn nogenlunde til. takker 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •