Hvordan skal jeg koble mine komponenter for å få best bilde og lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan skal jeg koble mine komponenter for å få best bilde og lyd?

Denne uken kommer jeg til å kjøpe ny tv, regner med at det blir Sony 40W5500. Vurderer også å kjøpe Onky SR606 receiver. Jeg har PS3 og kabeltv fra Get med HD PVR boks.

Hvis jeg kjøper den Onkyo-forsterkeren så har jeg forstått det slik at jeg kan koble alt av HDMI-kilder gjennom den og så bare bruke en HDMI-kabel fra den til tv'n. Er dette riktig? Hvis ja, vil det forringe bildekvaliteten? Får jeg bedre bilde eller lyd ved å koble annerledes?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er riktig.
    Nei, det forringer ikke.
    Nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, et oppfølgingsspørsmål for å forsikre meg: Slik jeg har forstått det så kan Onkyoen oppskalere bildet, hva slags bilde er det da snakk om? F.eks hvis jeg ser på en fotballkamp i vanlig SD-sending så vet jeg at Sonyen oppskalerer bildet på en utmerket måte, men så har jeg lest at forsterkeren også kan gjøre dette og hvis jeg da kobler alt gjennom den så blir det vel den som håndterer bildebehandlingen?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Solaar
    Takk for svar, et oppfølgingsspørsmål for å forsikre meg: Slik jeg har forstått det så kan Onkyoen oppskalere bildet, hva slags bilde er det da snakk om? F.eks hvis jeg ser på en fotballkamp i vanlig SD-sending så vet jeg at Sonyen oppskalerer bildet på en utmerket måte, men så har jeg lest at forsterkeren også kan gjøre dette og hvis jeg da kobler alt gjennom den så blir det vel den som håndterer bildebehandlingen?
    Du kan velge om du vil la TV-en gjöre oppskaleringen eller om du vil at receiveren skal gjöre det. Vil du at TV-en skal gjöre jobben, kjörer du bare pass through på receiveren, slik at bildet går ubehandlet opp til TV-en.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for utmerkede svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på denne siden jeg lurer på noe av det samme, og får Onkyo SR606 i morgen.

Stemmer det at HD-boksen fra GET ikke sender 5.1-lyd via HDMI? Altså at du i tillegg må bruke en koaksial kabel hvis du vil ha 5.1-lyd? Har hørt noe om det, men vet ikke om det stemmer.

Ellers lurer jeg på om det å koble Get-boksen til forsterkeren medfører at jeg må skru på forsterkeren når jeg skal se tv. Ser ingen voldsom grunn til å bruke høytalere når jeg skal se f.eks. nyheter ...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keyzer
    Henger meg på denne siden jeg lurer på noe av det samme, og får Onkyo SR606 i morgen.

Stemmer det at HD-boksen fra GET ikke sender 5.1-lyd via HDMI? Altså at du i tillegg må bruke en koaksial kabel hvis du vil ha 5.1-lyd? Har hørt noe om det, men vet ikke om det stemmer.

Ellers lurer jeg på om det å koble Get-boksen til forsterkeren medfører at jeg må skru på forsterkeren når jeg skal se tv. Ser ingen voldsom grunn til å bruke høytalere når jeg skal se f.eks. nyheter ...
    Iflg manualen (har ikke testet det selv) så står det at du får best lyd ved å bruke S/pdif.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan spørre under Get HD tråden i kabel tv seksjonen, der får du sikkert svar.
    http://avforum.no/forum/digitalt-bak...tv-get-76.html
    Det er sansynligt at du bare får 5.1 med optisk kabel, men så vidt jeg vet er oppdateringer på vei så det kommer på hdmi også, men, igjen, jeg er ikke helt sikker der....
    Ellers se manualen til dekoderen kanskje.
    Kobler du hdmi til Onkyo´en kan du kanskje undersøke om der er en form for passthrough slik at signalene går videre til hdmi ut og til tv´en, da trenger du ikke slå på anlegget for lyd. Det står sikkert forklart i manualen til Onkyo´en.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Digital optisk eller komponent fra hddvd spilleren min

Hva gir best lyd digital optisk eller komponent fra hddvd spilleren min. Spilleren har hdmi men det har ikke min dennon avr 3805. Hadde vel fått bedre lyd med hdmi men det er jo ikke en mulighet så da gjenstår komponent eller digital optisk?
    Bruker digital optisk fra ps3 + hdmi til min ben w5000 som forsåvidt fungerer greit. Er det mye å hente på å investere i en forsterker med hdmi?

Leste i hjemmekino at på toppmodellene innenfor bluray var det liten forskjell mellom hdmi mellom modellene men at forskjellene ble større ved bruk av komponent men hvis hdmi alltid var best ser jeg liten grunn til å legge til 5-6000 kr for at den skal være bedre på komponent....Ble kanskje litt rotete fremstillt dette men men..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xxxchefxxx
    Hva gir best lyd digital optisk eller komponent fra hddvd spilleren min. Spilleren har hdmi men det har ikke min dennon avr 3805. Hadde vel fått bedre lyd med hdmi men det er jo ikke en mulighet så da gjenstår komponent eller digital optisk?
    Bruker digital optisk fra ps3 + hdmi til min ben w5000 som forsåvidt fungerer greit. Er det mye å hente på å investere i en forsterker med hdmi?

Leste i hjemmekino at på toppmodellene innenfor bluray var det liten forskjell mellom hdmi mellom modellene men at forskjellene ble større ved bruk av komponent men hvis hdmi alltid var best ser jeg liten grunn til å legge til 5-6000 kr for at den skal være bedre på komponent....Ble kanskje litt rotete fremstillt dette men men..
    Etter HDMI tror jeg det er koaksial som er det beste alternativet.

Forskjellen fra koaksial til HDMI er jeg usikker på ved vanlig DD eller DTS, men den største forskjellen er vel at du (med en receiver som takler HD-lyd) får muligheten til å spille de nyeste HD-lyd-formatene. Har ikke ordna meg noen blurayspiller ennå, så jeg har ingen personlig erfaring, men jeg leser at forskjellen er enorm.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noen mulighet for coax da det ikke er noen utgang for det på spilleren eller ps3en hvis jeg ikke husker feil

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •