Strekking av lang kabel til en fronthøyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strekking av lang kabel til en fronthøyttaler

På bildet under har jeg laget en kjapp tegning av min stue. Problemet mitt er hvordan jeg best mulig kan trekke en kabel til fronthøyttaleren som er til venstre på bildet uten å ødelegge lydkvaliteten eller evt få en annerledes/forsinket lyd i forhold til den andre som kommer til å stå en meter fra forsterkeren (under tv'n på bildet).

Dama går ikke med på å legge en list i åpningen mellom kjøkken og stue så jeg har vurdert å legge en kabellist i taket, men det blir antakeligvis heller ikke så pent da de to veggene som har en åpning mellom seg er skjeve i forhold til hverandre. Så da er det eneste alternativet å trekke kabelen rundt hele stuen og der kommer spørsmålet mitt:

Hva kan jeg gjøre for å sikre forholdet mellom lydkvaliteten for de to fronthøyttalerne (og forsåvidt mellom bakhøyttalere som skal plasseres i hvert sitt hjørne av veggen som jeg har senket på bildet)?

Holder det f.eks med å ha en tjukkere kabel for kabelen som skal trekkes rundt stua til høyttaleren til venstre?

Budsjett er også veldig viktig for meg da jeg nettopp har bygd om stuen, gått til innkjøp av tv og venter på ny Onkyo 606 forsterker og Dynavoice sin FX6-pakke. Holder det f.eks med kabler fra Claes Ohlson, eller vil det forringe lyden betraktelig?

Kilder som vil bli brukt er i synkende rekkefølge: Get HD Pvr boks og PS3 som jeg bruker til spill, blueray og streaming av HD-materiale fra PC.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hastigheten av strømmen som går til høyttalerne ligger vel ganske nær lyshastigheten, så du skal ikke bry deg om at den ene kabelen er 20 meter lenger enn den andre. Den tidsforsinkelsen du får er ubetydelig liten. Forskjellen blir mye større hvis du f.eks plasserer den ene høyttaleren en halv millimeter lenger bak enn den andre.

Clas har bra kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trådløse høytalere?

Hadde kanskje vært lurt med trådløse høytalere, og returnert de du har bestillt. Uansett ser det ut som veldig svære høytalere til et relativt lite rom. Jeg ville heller hatt små høytalere og kanskje en sub. (Mindre høytalere ville sikkert gjort dama mer fornøyd også

Hos meg selv har jeg høytalerkabler bak et skap og de ligger over/bak taklistene, slik at de nesten ikke kan sees.

Tror det er såpass god romkalibrering på recieveren du har kjøpt, derfor får du vel ikke forsinkelse en høytalerkabel er lengre enn de andre, uten at jeg er 100% sikker.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det var alt jeg trengte å vite, takk!

Høyttalerne er for øvrig ikke så store i forhold til rommet, de tegnet jeg bare inn veldig raskt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •