Stemmer virkelig dette? (...at billige digitale kabler gjør samme nytten som dyre)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 89
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stemmer virkelig dette? (...at billige digitale kabler gjør samme nytten som dyre)

Da jeg i lang tid har søkt etter de rette og forhåpentligvis de beste kablene jeg har råd til, analoge og digitale, har jeg funnet meg selv inne på div.forumssider hvor "hvilken kabel burde jeg bruke til ditten og datten,hva som er best osv" er ofte stilte spm. kom jeg over dette innlegget som gjorde meg noe forbauset og forvirret.

Sitat:

"-OK

La oss ta en liten educational oppsummering:

1: Når man snakker om digitale overføringer, som sikkert de fleste har fått med seg innebefatter HDMI (og optisk/toslink og coax) så spiller ikke prisen noen rolle for bilde/lydkvaliteten.

2: Byggekvalitet er noe annet, men igjen. Med mindre du har store glede av å plugge ut og inn kabler, eller hoppe hoppetau med de, så don't give a fuck.

3: Å si at en dyr HDMI-kabel gir bedre bilde enn enn billigbilligbillig-kabel (uten produksjonsfeil, dere) blir akkurat det samme som å si at "Når jeg overfører denne filmen fra PC-en min til den eksterne harddisken med en gullbelagt super-USB-kabel med skjerm og brannsikker kappe, så blir bildet myye bedre enn hvis jeg bare kopierer den over med ACNE usb-kabel man fikk gratis hos en stand på en teknomesse".

Og merk: Jeg mener virkelig *nøyaktig det samme*.

Årsak:

Digitale signaler inneholder 0 og 1. Altså bits.
    Noen nevnte at dette var lav spenning og høy spenning, mens det er 0V og 5V.
    Dette gir en klar forskjell. Og om man, mot formodning bare får 4,3V, så er det ingen som rynker på nesen av den grunn. Det er en 1'er likevel.

Bitfeil var også klarlagt lenger oppe.
    En bitfeil gir en tydelig artifact i bildet eller en snodig ulyd i lyden. Begge tilfellene er i høyeste grad merkbare, og ikke noe bare "et trent HIFI-øye" får med seg.
    (Alvorlige "bitfeil" gir nada-granada lyd eller bilde. Noe jeg tror de fleste legger merke til.

Om noen er ute etter en god latter, ta en tur innom et AV-forum eller liknende, og les alle trådene hvor folk skryter hemningsløst av de skamdyre digitalkablene sine.
    Gni deg i hendene over hvor sjenerøst de har fyllt statskassen med moms-kroner uten tanke på egen vinning (eller, med latterlig høy tanke på egen vinning, uten å få noen).

Når det kommer til analoge signaler, så er det noe helt annet.
    Der skal spenningen gå i kurver. Sinuskurver, som gjerne skal være så fine som det er mulig å få de. Uten rippel, uten støy. Støy og rippel gir kvalitetsavvik i bildet/lyden, og slike "feil" er langt mindre merkbare enn bitfeil. Der gir som regel de ekstra pengene for en litt anstendig kabel avkastning for pengene. Men pass på. AIR-kabler til titusener pr meter med "nordsjøteknologi" er.. vel.. Ja, dere skjønner hvor jeg vil.

Moralen til slutt må bli:
    Kjøp dyre kabler for å bidra til statskassen.
    Eller om du er kjip, kjøp den billige.

Lyden gir f**n, og bildet likeså.

TV'en din gir iallefall f**n.
    Selgeren blir kanskje litt skuffa."

Sitat slutt.

Stemmer virkelig dette utsagnet?????:???:

På samme side ble det også påstått at kabler fra Biltema og Clas O. gjorde samme nytten som f.eks. Monster,Nordost osv. men har vanskelig for å tro dette.
    Hva er da hensikten, annet enn at produsent av en dyr kabel vil tjene gode kr på produktet sitt, dersom man like gjerne kan handle "samme" kvalitet for en langt billigere penge på en av overnevnte butikker?

Jeg blir ikke klok!!! Kan noen gjøre meg noe visere?

Alle svar mottas med stor takknemlighet:-D

Mvh kail.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pene kabler, eller ikke. Det er spørsmålet, og så må de ikke samle støv.

Ettersom effekt og signatur er emne for strid og splid, må utseendet avgjøre endelig utfall. Kan vi ikke snart bli enige om veff det?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kail
    Jeg blir ikke klok!!! Kan noen gjøre meg noe visere?
    Dersom kablene får deg til å ha det litt bedre, og dette er verdt kjøpesummen så er vel kablene verdt pengene for deg.

Tekniske og kvasi-tekniske kabeldiskusjoner er et følsomt felt på et a/v-forum. Jeg har etter beste evne prøvd å oppsummere debatten i linken du ser i signaturen min. Noen vil sikkert mene at de kunne ha gjort oppsummeringen bedre.

Jeg synes ikke at posten du refererte til var spesielt presis, selv om formen var underholdende nok.

-k

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler betyr noe. Det er størrelsen på effekten som er overdrevet.

Det er også viktig å være klar over hva som sitter i hver ende av kablene. Det kan påvirke kabelbehovet ganske betydelig. For eksempel blir et digitalsignal av noen DAC-er rebufret som et rent digitalsignal der de analoge komponentene ikke betyr noe mens i andre DAC-er skjer ikke dette. Da vil ikke nødvendigvis spenningsnivået på 1 og 0 bety så mye, men tidspunktet da denne DAC-en behandler signalet analogt, det vil si den konverterer det til analoge verdier uten å filtrere det for eventuelle digitale avvik, da vil DAC-en bli omtrent like følsom for kabler som ved analog transmissjon, da det i realiteten er det vi snakker om.

Impedansforholdene mellom analog avsender og mottaker er også av betydning, blant annet for kabelfølsomheten.

Pris/kvalitetsforholdet derimot kan man som oftest stille større spørsmålstegn ved.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fine kabler er fine.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    da vil DAC-en bli omtrent like følsom for kabler som ved analog transmissjon, da det i realiteten er det vi snakker om.
    Mener du like følsom for kabler som analog transmisjon, eller like ufølsom for kabler? Kan du komme på noen tilfeller hvor det hadde påviselig positiv hørbar betydning å betale mer enn en ti-kroning pr meter for kablene?

Jeg går ut ifra at du mener at nivåene fremdeles er diskrete, altså at dette ikke er en rent analog transmisjon.

Jeg går ut ifra at du mener at jitter kun er _ett_ aspekt, og også det eneste aspektet som lar seg påvirke av det du nevner.

Jeg går ut ifra at du mener at selv for en DAC som er helt "transparent" for jitter (dvs progagerer enhver variasjon i tidsbasen til analog modulasjon ut), så har jitter for alle praktiske formål begrenset størrelse, og at verden fremdeles har til gode at noen beviselig hører det i hva man kan kalle et "realistisk scenario".

Jeg går ut ifra at du mener at enhver DAC-designer med vett kjenner til problemstillinger rundt jitter, og i noen grad ønsker å redusere påvirkningene det har på analogt signal ut. At det kan være målbare forskjeller mellom forskjellige konstruksjoner, og at det som måler best kan kreve mye utviklingstid og noe mer hardware (evt dårlig ergonomi, som lang oppstartstid) er jeg helt med på.

-k

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut ifra mine ører, anlegg og musikksmak så har kabler noe for seg. Dem fører lyden fra avspiller og til høytalere. Om kablene heter Biltema, Nordost, kimber div noname spiller ingen rolle. Men jeg mener jeg hører forskjell men om det er verdt f.esk 10.000kr, det får vere opp til hver enkelt. Jeg liker å bruke penger på musikk og film.

Jeg hører noe forskjell på signalkabler opp til ca 2k, men jeg tror ikke jeg hadde klart å høre forskjell på to likt prisede kabler fra to ulike levrandører. Jeg mener det er viktigere med gode kontakter/plugger. Høytalerkabler hører jeg forskjell på, men også der har jeg prøvd mye opp gjennom årene. Det jeg kan si er at med mine ører, anlegg og musikksmak ikke ser noen grunn til å bruke mere 5-6000kr på det. Den gangen hadde jeg anlegg som hadde nypris på ca 150k. Kabler det det siste tweeket man skal tenke på.

Kabeldebatter er det utrolig mange av og noen mener de hører forskjell, noen ikke. Jeg tror de fleste innerst inne mener det KAN ha noe for seg, men om folk flest har valget mellom å kjøpe f.esk kabelsett fra Nordost ( Vallhalla ) 70k eller å kjøpe nytt anlegg til 70k med kabler til 5000kr så tror jeg mesteparten vil gå for valg 2.

Hva som er riktig for deg, må du finne ut for deg selv gjennom å prøve å feile. Ingen kan gi deg svaret om du hører forskjell eller ikke. Det må du finne ut selv. Prøv å få en kompis av deg til å kjøre en enkel blindtest, med x antall kabler, det som er viktig da er at DU ikke vet hvor mange kabelsett det er og om det blir byttet kabler eller ikke. Ofte så "hører" man forskjell på to like kabelsett om det er en liten pause..

Lykke til.

Ps: Jeg legger ikke opp til en kabeldebatt, det har vi nok av!
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knutinh og flere har påpekt et aspekt med billig vs dyr digitalkabel flere ganger, men som kanskje ikke er belyst godt nok.
    Nemlig at en billig "fungerende" kabel, uten (produksjons)feil gjør jobben like godt som en dyr.
    Problemet her er at det er en mye større prosent av de billige kablene som faktisk har/gjør feil. Og jo lenger kabel det er snakk om, jo større er muligheten for at feilen kommer tydelig frem.
    Dette ble testet av vår AV/IT-ansvarlige på jobben, hvor han hadde kjøpt med 10 stk 5m HDMI kabler, 5 fra hver leverandør. Med 3 av dem ble det faktisk synlige feil på bildet! 30% feil er vel mye spør du meg.
    Nå må jeg legge til at dette var i et miljø hvor kablene antagelig ble utsatt for mye støy, og derfor stillte det nok større krav til kabelen enn hjemme i stua.
    Jeg selv har benyttet HDMI/DVI overganger fra Clas Ohlson som gjør jobben, men som har dårlig passform på selve HDMI konstakten, og med en stiv kabel fra Supra skal det ingenting til før overgangen vrir seg og får kontaktvansker.
    Da er kvaliteten for lav i mine øyne.

Mye av kabeldebatten, mest når det kommer til analoge kabler bunner nok i, som Snickers-is nevner, ikke om det ER forskjell, men om hvor STOR/LITEN forskjellen er, om forskjellen er det samme som en forbedring. Og ikke minst om det er verdt prisen.
    For de aller fleste tror jeg at de pengene som blir lagt i dyre kabler ville gjort en MYE STØRRE forskjell/forbedring om de ble brukt et annet sted.
    Akustikk og profesjonell hjelp til oppsett/tuning/kalibrering f.eks.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På samme side ble det også påstått at kabler fra Biltema og Clas O. gjorde samme nytten som f.eks. Monster,Nordost osv.
    Helt korrekt.

Hva er da hensikten, annet enn at produsent av en dyr kabel vil tjene gode kr på produktet sitt
    Du begynner å skjønne tegninga.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Problemet her er at det er en mye større prosent av de billige kablene som faktisk har/gjør feil. Og jo lenger kabel det er snakk om, jo større er muligheten for at feilen kommer tydelig frem.
    Dette ble testet av vår AV/IT-ansvarlige på jobben, hvor han hadde kjøpt med 10 stk 5m HDMI kabler, 5 fra hver leverandør. Med 3 av dem ble det faktisk synlige feil på bildet! 30% feil er vel mye spør du meg.
    Nå må jeg legge til at dette var i et miljø hvor kablene antagelig ble utsatt for mye støy, og derfor stillte det nok større krav til kabelen enn hjemme i stua.
    Jeg selv har benyttet HDMI/DVI overganger fra Clas Ohlson som gjør jobben, men som har dårlig passform på selve HDMI konstakten, og med en stiv kabel fra Supra skal det ingenting til før overgangen vrir seg og får kontaktvansker.
    Da er kvaliteten for lav i mine øyne.
    En interessant test som det hadde vært gøy å vite mer om. Det finnes imidlertid mange tester som ikke fant slike problemer. Dersom testbetingelsene hadde vært like så ville man ved å sammenstille dem kanskje komme til at 30% er et tall som ikke reflekterer sannsynligheten for at en tilfeldig billig kabel skal fungere dårlig i en tilsvarende vanskelig setting. Kanskje finner man at enkelte dyre, eksotiske kabler rett og slett fungerer dårligere. Kanskje finner man at kabler til 150,- har litt større sjanse for feilfri funksjon enn de til 75,- men at det ikke er noen forskjell på kabler til 150,- og de til 200,-

En analogi kan kanskje være PC-er. En OEM PC kan kanskje ha enkelte ulemper sammenlignet med en Sony PC, men koste mindre. Den kan være mindre attraktiv, ha kortere forventet levetid og mer støy. Alle disse er reelle argumenter for å kjøpe en dyrere PC dersom den har kvaliteter som gjør den verdt merprisen. Men dersom man har en fundamental diskusjon om hvilken PC som gir høyest framerate i Quake, eller som kan lagre flest mp3-filer, så kan det hende at den billige PC-en benytter like raske komponenter som den dyre og derfor får akkurat samme ytelse. Diskusjonen blir litt godagmann-økseskaft dersom man påpeker at man får akkurat like mye regnekraft med den billige som den dyre PC-en, og noen argumenterer mot deg at det får man ikke, for Sony-PCen har en forventet levetid på 15 år...

Jeg har brukt DVI-kabelen som fulgte med min DELL PC-monitor for 5 år siden eller noe. Den har vært plugget inn og ut akkurat like mye som mye annet rart, og den har ligget nederst i eska i flyttelasset. Jeg aner ikke hva den koster, men med kjennskap til DELL så var den sikkert billig. Jeg har ikke engang tenkt på å bytte den ut på tross av at jeg sender større båndbredde over den enn de 720p og 1080i signalene som er definert av ATSC.

Lusksusen av å ha en kabel med fine gummierte kontakter i ok farger som er lett å legge langs gulvlista er kanskje verdt 100,- eller 150,- for meg. Den er ikke verdt 5000,- eller 15.000,- Når man debatterer kabler så kan man gjerne nevne slike ting, men det må være et forhold mellom kvaliteten man vil framheve (f.eks lett å kveile) og prisdifferansen man snakker om.

Fidelity mener f.eks at kabler er like viktig som alle andre komponenter og at kabler derfor gjerne kan koste 25% av total kostnad, eller 25.000,- for et anlegg til 100.000,-

-k

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da snakker vi vel produskjonsfeil og manglende kvalitetssikring hos fabrikanten mer en forskjeller i kablene.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Da snakker vi vel produskjonsfeil og manglende kvalitetssikring hos fabrikanten mer en forskjeller i kablene.
    Men kostnadene ved utluking av ødelagte komponenter og kvalitetssikring har en pris, og den tas da selvsagt inn ved å øke utsalgsprisen på produktet. Det blir nok billigere for produsenten(e) (av "billig-kabler") å gi en ny kabel ved en eventuell reklamasjon, enn å måtte kvalitetssikre hele produksjonen, altså hver enkel serie eller produkt.

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er rart alle kabler er like med tanke på hvor mange tester i div. store hi-fi blar har gjort av dem. Betaler samtlige høytalerkabelprodusenter bladene for å gi dem gode scores osv? Jeg tviler. Velger å tro på at det er forskjell. Dessuten er det viktig at de ser og føles kvalitet ut. Sånn at vi entusiaster får sove bedre om natten! Eller kanskje jeg bare er rar =/
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slutt å forvirr mannen. Utsagnene er helt korrekte. Kjøp billig og bruk penga på noe annet.

Det eneste som kanskje er å tenke på er om du skal ha lengre kabler. Her har jeg forstått at kvaliteten kan ha litt å si for om signalet rekker fram eller ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten så har man ett digitalt signal eller ikke.Elektronene som går igjennom får jo ikke flosshat av at kabelen er laget av gull...Men over lange strekk kan det jo hende signalet ikke kommer frem i en billig kabel?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audioB
    Det er rart alle kabler er like med tanke på hvor mange tester i div. store hi-fi blar har gjort av dem. Betaler samtlige høytalerkabelprodusenter bladene for å gi dem gode scores osv? Jeg tviler. Velger å tro på at det er forskjell. Dessuten er det viktig at de ser og føles kvalitet ut. Sånn at vi entusiaster får sove bedre om natten! Eller kanskje jeg bare er rar =/
    Jeg skal like å se den (blind-)testen hvor man har funnet hørbare forskjeller på kabler som overfører digitlt signal, som funker. Man skal ikke undervurdere placebo som følge av goodwill, utseende og eierfølelse.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gullkabler har en varmere lyd, mens sølvkabler har en noe kaldere men mer detaljert lyd.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Gullkabler har en varmere lyd, mens sølvkabler har en noe kaldere men mer detaljert lyd.
    hva får deg til og tro det?

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0