Stemmer virkelig dette? (...at billige digitale kabler gjør samme nytten som dyre) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 89
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg la nettopp en gratis kabel på badet...

Men jeg tviler på at byggematerialene kan måle seg med gull.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jammen da er vi vel i utgangspunktet enige allesammen. DA kan vi jo legge digitalkabel diskusjonen død en gang for alle

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har vært død lenge, men mange prøver jo med fortvilte munn-hdmi metoder. Og husk, som coax kan du bruke hvilken som helst rca kabel, det er ikke nødvendig med en markedsført "digital" kabel.
    Men nei, alle forsterkere er definitivt ikke like desverre, da må fjerne det faktum at de skal drive en høyttaler og hvordan hører du da om de er like?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Og husk, som coax kan du bruke hvilken som helst rca kabel, det er ikke nødvendig med en markedsført "digital" kabel.
    Jeg bruker koaksial kabel med karakteristisk impedanse på 75 Ohm når jeg skal koble sammen to komponenter med spdif.

Selv om det erfaringsmessig fungerer med mye rart så ser jeg ingen grunn til å bryte med standarden så lenge det er nesten gratis å overholde den.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Og husk, som coax kan du bruke hvilken som helst rca kabel
    Du mener sikkert en hvilken som helst koaksialkabel med RCA plugger.

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg bruker koaksial kabel med karakteristisk impedanse på 75 Ohm når jeg skal koble sammen to komponenter med spdif.

Selv om det erfaringsmessig fungerer med mye rart så ser jeg ingen grunn til å bryte med standarden så lenge det er nesten gratis å overholde den.

-k
    Jeg minns det var en fysiker eller noe sånt som sa at dette med 75 Ohm på kabler ikke var relevant før man kom opp i ganske mange meter. Mener det var nesten 100 meter det var snakk om før det var nødvendig å tenke på det. Finner ikke det innlegget i farta, så er ikke helt sikker på hvordan det var.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Du mener sikkert en hvilken som helst koaksialkabel med RCA plugger.

Jeg minns det var en fysiker eller noe sånt som sa at dette med 75 Ohm på kabler ikke var relevant før man kom opp i ganske mange meter. Mener det var nesten 100 meter det var snakk om før det var nødvendig å tenke på det. Finner ikke det innlegget i farta, så er ikke helt sikker på hvordan det var.
    Han nevnte at man må opp i store lengder, men viktigst: At man må opp i veldig høy frekvens før karakteristisk impedans blir en viktig faktor. Typisk flere hundre MHz.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Han nevnte at man må opp i store lengder, men viktigst: At man må opp i veldig høy frekvens før karakteristisk impedans blir en viktig faktor. Typisk flere hundre MHz.
    spdif er en digital protokoll for overføring av lyd. Lydstrømmen er begrenset til størrelsesordenen megabit, mens fysisk båndbredde som forutsettes tilgjengelig er i området 5 MHz. Grunnen til at standarden setter slike krav er for at de som utvikler komponenter skal ha noe handlingsrom, og fordi kunder og brukere skal slippe å ha diskusjoner som den vi har nå, men få gode resultater hver gang.

En tilsynelatende egnet kabel kan f.eks kjøpes for 75,- her:
    AMENTIO / OEM S/PDIF, RCA/RCA han - han, 1m 75 ohm, coaxial kabel.

Kall meg gjerne en sløser og en audiofil, men jeg synes det er verdt 75,- i kabler for å følge standarden.

-k

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kall meg gjerne en sløser og en audiofil, men jeg synes det er verdt 75,- i kabler for å følge standarden.
    mjaaa :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-k
    Bruker selv 50-lapper og mere til for 75ohms kabler men synes ikke jeg sløser

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Jammen da er vi vel i utgangspunktet enige allesammen. DA kan vi jo legge digitalkabel diskusjonen død en gang for alle
    Ja. Men ikke alle er enige serru'.. Personlig synes jeg kabler over et visst nivå bare er tull. Har ikke hørt forskjell på noe av det jeg selv har erfart. Signal-kabel debatt? Der er min tale klar: bruk noen hundrelapper og la det være med det.. Høyttaler-kabler? Bruk noen flere hunderlapper og la det være med det.. For min del er vel eneste tips å unngå de aller billigste variantene. Men for ALL del unngå de aller dyreste, dersom du ikke tørker deg bak med penger.

Altså:

Signal-kabler: unngå det billigste, sørg for at spesifikasjonene er i orden ift hva du trenger (f.eks når det gjelder HDMI). Så duger alt annet.
    (Selv har jeg kjøpt noe over det billigste av HDMI kabler, for å 'være sikker'. dvs HDMI 1,5m til TV for ca 400,- og HDMI på 10m til projektor for ca 1100,-. Strømkablene lar jeg være av original medfølgende art..)

Høyttaler-kabler: den gyldne middelvei er tingen for min del: bruk heller penger på annet utstyr, og finn en 'passelig' sti mtp kablene. Har du kino med øvrige komponenter til 100k så passer det vel å benytte 100-200,- pr meter på kabler. Har du kino til 300k ja så kan du kanskje bevege deg mot 2-300,- pr meter e.l. Det blir til syvende og sist opp til deg. Men kabler til flere tusen pr meter er bannlyst fra min side etter at jeg selv la om mine høyttalerkabler til det rimeligere. (til frontene har jeg nå kabler til ca 500,- pr meter, egentlig bare fordi jeg gikk ned fra 2k pr meter og ikke klarte å kjøpe noe billigere...hehe. Til resten av høyttalerne er det mer 2-300,- som gjelder.)

Jeg brukte før lampett-ledninger på mitt første stereo-anlegg. La de til og med ned i bakken for å kunne spille musikk til min nabo. Funket bra det, men neppe high end..

(mine pris-anslag er bare estimater for all del..)

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Jeg brukte før lampett-ledninger på mitt første stereo-anlegg. La de til og med ned i bakken for å kunne spille musikk til min nabo. Funket bra det, men neppe high end..

(mine pris-anslag er bare estimater for all del..)
    Lampettledning er laget av kobber. Det finnes plenty "high-end" kabler også som er laget av kobber :wink:

Jeg må faktisk innrømme at jeg har høyttalerkabler til noen hundrelapper per meter (audioquest et-eller-annet). Kjøpte de i 98 når jeg som nyregistrert student tok spaserturen ned til HiFiklubben og lot studielånet få ben å gå på... Beholder kablene som et minne om hvor dum man kan være. Yeeeha! Lyd må man ha!

DrE

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som noen skriver over, betyr kvaliteten på kabelen null for overføring digitale signaler - så sant signalet kommer frem. Enten har du korrekt bilde/lyd eller så har du det ikke, det er ikke noe midt i mellom.

Når det gjelder analoge kabler for overføring av lyd (ev. bilde) så betyr disse mer for kvaliteten, men billige er ofte gode nok. Men en kabel med feil, dårlig kontakt i terminering e.l. kan påvirke signalet negativt. Kabler kan på ingen måte forbedre signalet.

Men det har nok mer med eierfølelse, utseende eller status - om man legger veldig mye penger i kabler. Tenk hvor mange CD'er eller filmer du kunne ha kjøpt for pengene istedenfor!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bryr meg mye om kvaliteten og prisen, monster kabler er som sagt dyre, men er nok verdt det^^

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest hele tråden og diskusjonen her, men en av tingene som spiller inn er vel at HDMI har ende til ende kontroll; altså; det som forlater en kilde blir satt sammen og er helt identisk med signalet som kommer inn til mottakeren. ENESTE som kan gjøre at en kan ha fordel av dyrere hdmi-kabler er byggekvalitet og dersom en skal ha et 1080p signal over lengre strekk. Da er det viktig at kvaliteten er ok slik at en får opprettet en "tunell" med tilstrekkelig overføringskapasitet.

På samme måte opererer PC'er med TCP (Transmission Control Prodocol). Her kontrolleres signalet ende-til-ende slik at det som havner hos mottaker er likt signalet som forlot sender. Max kabelstrekk på 100mbit sies å være ca 100m, men kan endres hvis kabelen er av høyere eller dårligere kvalitet.

Det er også forskjell på nettverkskabler. F.eks Gigabit "krever" cat 5e eller cat6 pga de har høyere kvalitet og kan dermed dytte mer gjennom kabelen uten at signalet blir forpurret.

Kjøp HDMI hos Biltema med mindre du skal strekke over 10meter. Alt annet er egentlig idoti. ..., med mindre du ønsker "fet design" på kabelen.

Når det kommer til analoge kabler, blir saken EN HELT ANNEN. HER spiller kabelkvalitet virkelig inn.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Dette har ekspertene på expert sagt til meg..... Er det dokumentsjon nok? eller tror du at du vet mer enn ekspertene? de Jobber tross alt med salg av brunvare. tror de vet bedre enn deg. Og som du ser er jeg viderekommen mens du bare er "aktiv" PUNKTUM

Edit: la på litt mer "for sikkerhets skyld"
    Nå må jeg jaggu le. "Ekspertene" på Expert. Nå har jeg hørt det og. Hehehe Tror nok at de fleste her inne er såpass interessert i lyd og bilde at de kan og vet mer enn folkene på Expert.

"Ekspertene på Expert". Hehehehehehehehehe PUNKTUM Hehehehehehehe

Og viderekommen vs aktiv som beskrivelse her har lite med kunnskaper å gjøre. Det går på hvor mange innlegg du har. Hehehehehe

Du redda dagen min når jeg leste dette innlegget. Kommer ikke til å slutte å le på mange dager. Hehehehehehehe

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Dette ble testet av vår AV/IT-ansvarlige på jobben, hvor han hadde kjøpt med 10 stk 5m HDMI kabler, 5 fra hver leverandør. Med 3 av dem ble det faktisk synlige feil på bildet! 30% feil er vel mye spør du meg.
    Fant han at det var noen sammenheng mellom pris og feil, da?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Har ikke lest hele tråden og diskusjonen her, men en av tingene som spiller inn er vel at HDMI har ende til ende kontroll; altså; det som forlater en kilde blir satt sammen og er helt identisk med signalet som kommer inn til mottakeren. ENESTE som kan gjøre at en kan ha fordel av dyrere hdmi-kabler er byggekvalitet og dersom en skal ha et 1080p signal over lengre strekk. Da er det viktig at kvaliteten er ok slik at en får opprettet en "tunell" med tilstrekkelig overføringskapasitet.

På samme måte opererer PC'er med TCP (Transmission Control Prodocol). Her kontrolleres signalet ende-til-ende slik at det som havner hos mottaker er likt signalet som forlot sender. Max kabelstrekk på 100mbit sies å være ca 100m, men kan endres hvis kabelen er av høyere eller dårligere kvalitet.
    TCP over IP benytter seg av retransmisjon av tapte pakker. Det betyr i praksis en "garantert forbindelse" inntil kapasiteten er fullt utnyttet, men også forsinkelse og økt kostnad i form av buffer og logikk.

Såvidt jeg vet gjør ikke HDMI noe slikt.

http://www.hdmi.org/download/HDMI_Spec_1.3_GM1.pdf

7.7 Error Handling (Informative)
    The behavior of the Sink after detecting an error is implementation-dependent. However, Sinks
    should be designed to prevent loud spurious noises from being generated due to errors. Sample
    repetition and interpolation are well known concealment techniques and are recommended.
    Data island (ikke video)
    During the Data Island, each of the three TMDS channels transmits a series of 10-bit characters
    encoded from a 4-bit input word, using TMDS Error Reduction Coding (TERC4). TERC4
    significantly reduces the error rate on the link by choosing only 10-bit codes with high inherent
    error avoidance.
    4.2.3.2 Reference Cable Equalizer
    The signal degradation introduced by typical passive cables increases with the frequency of the
    signal and the length of the cable. In order to accommodate passive copper cables of marketrequired
    lengths at the very high frequencies supported by HDMI, higher-speed HDMI Sinks are
    expected to support
    Kjøp HDMI hos Biltema med mindre du skal strekke over 10meter. Alt annet er egentlig idoti. ..., med mindre du ønsker "fet design" på kabelen.
    Jeg er forsiktig med å kalle folk idioter. Dersom man gjør de nødvendige undersøkelsene på forhånd, og aller helst tester selv, så har jeg ingen innvendinger mot at folk kjøper det ene eller det andre.

Jeg har dog innvendinger mot at erfaringer med 10 meter lange kabelstrekk og signalkilder som PS3 med 1080p60 og deep color skal danne normen for hva vanlige brukere med 2 meter og 1080@24p bluray skal måtte tenke på.

Generelt så har jeg lav tillit til de som selger kabler til lyd og bildebruk, og tilliten avtar paradoksalt nok jo dyrere produkter de markedsfører og jo mer livsdejavuende reviews de får i hifi-pressen.
    Når det kommer til analoge kabler, blir saken EN HELT ANNEN. HER spiller kabelkvalitet virkelig inn.
    For video, ja muligens. For audio?

HDMI :: Installers :: Running Long Cable Lengths
    Running Long Cable Lengths
    Like all HDMI-enabled components, cables must be tested to meet the Compliance Test Standards set by the HDMI Licensing, LLC. Cables must successfully pass a signal of a certain strength (Standard cable must deliver a signal of 17Mhz; High Speed must deliver a signal of 340Mhz) to pass compliance.

The HDMI specification does not dictate cable length requirements. Different cables can successfully send HDMI signals various distances, depending on the quality of the design and construction. As well, HDMI compliance testing assumes “worst case” scenarios – testing with components who have minimally performing HDMI electronics. That is why you may see cables in the market that claim to successfully pass an HDMI signal at very long lengths. This may be true using certain quality CE components on each end, but may not work in every case. It is best to test entire systems before installing.
    -k

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Det eneste som kanskje er å tenke på er om du skal ha lengre kabler.
    Sitat Opprinnelig postet av bear
    Som noen skriver over, betyr kvaliteten på kabelen null for overføring digitale signaler - så sant signalet kommer frem.
    ...men en av tingene som spiller inn er vel at HDMI har ende til ende kontroll.
    Ut i fra sitatene over, hentet fra tråden, kom jeg til å tenke på noe en vis mann en gang sa; "en kabels viktigste egenskap er at den er lang nok" :-) Dette utsagnet er vel ganske dekkende både for om du "skal ha lengre kabler", "[at] signalet kommer frem" og at man har "ende-til-ende kontroll".

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest hele tråden og diskusjonen her, men en av tingene som spiller inn er vel at HDMI har ende til ende kontroll; altså; det som forlater en kilde blir satt sammen og er helt identisk med signalet som kommer inn til mottakeren.
    Som i FEC eller CRC? Skeptisk. Jeg er nysgjerrig på hvor du har hørt eller lest dette.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Som i FEC eller CRC? Skeptisk. Jeg er nysgjerrig på hvor du har hørt eller lest dette.
    Det har kanskje ikke ende til ende kontroll som i TCP, men det har en viss error korreksjon, så hvis det ikke er store strekk, så er det veldig lite du mister.

Som en skrev tidligere i tråden, digitalt signal er 0 og 1, med relativt stor forskjell i spenningen, så det er lettere å få signalet korrekt. Med analogt er det sinus (og denslags) som skal gjengis korrekt, så små rippler og slikt VIL faktisk ha innvirkning. +/- noen millivolt på en digitalkabel gjør ikke at signalet vil bli forstyrret, mens på analogt, vil dette faktisk bli tolket som en del av signalet.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •