Jeg hadde i dag tenkt å koble til min htpc til min lcd skjerm via dvi porten på skjermkortet. Har fra før av hatt datamaskinen koblet til lcd skjermen med en vanlig vga kabel og dette har fungert helt ok, men i jakten på et skarpere og bedre bilde vil jeg prøve dvi-porten.

Problemet er at min tv har bare 1 hdmi inngang så jeg dro på Biltema å kjøpte en dvi kabel og en hdmi-hdmì\dvi splitter. Enn sånn sak til 109 spenn.
Jeg tenkte meg selvsagt ikke ordentelig om før etter jeg kom hjem om dette i det hele tatt funker.

På pakken til den hdmi-hdmi\dvi splitter saken står det maks 720p oppløsning. Holder dette til 1366x768 oppløsning?

Og så var det dette med dvi kabelen. Jeg kjøpte en 18+5 dvi kabel. Den splitteren til 109 kroner har selvfølgelig en 18+1 kontakt, men jeg kan bytte dvi kabelen til en med 18+1 kontakt. så det er ikke noe problem, men støtter en dvi kabel med 18+1 kontakt oppløsningen 1366x768 ved 60hz?

Så lurer jeg på om en sånn splitter fra Biltema slipper signalet fra htpc upåvirket igjennom? Grunnen til at jeg lurer på det er at jeg leste en eller annen plass at hvis jeg koblet HTPC via min forsterker Yamaha 663 så ville bildet bli dårligere. Det var vel noe med blacker than black eller noe sånt.

Og det siste spørsmålet i dette traurige innlegget er om hva som hender hvis begge kildene som er koblet til denne splitteren er aktive. Den har jo ikke noen inngangsvelger. Velger den kun den kilden som er påslått? Dette blir jo da litt kinkig når hdmi kabelen som går fra en av de to inngangene på splitteren er koblet til forsterkeren som må være påslått for lyd.

Huff.. dette ble litt knotete beskrevet, men håper noen kan komme med noen svar.