HDMI kabeltest. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    De som mener at analoge kabler er like.. (Hvis jeg ikke misforstår hva du mener her Bubba Ho-Tep....) bør kanskje teste litt på dette selv i virkeligheten, eventuellt begrense utsagnet til hva slags bånbredder kabelen skal takle.
    Siden det er digitale signalkabler denne tråden omhandler, så er det analoge signalkabler jeg siktet til med dette utsagnet. Det som lå i bakhodet da jeg skrev dette er noe jeg leste tidligere som en fysiker her inne har skrevet. Nå har jeg endelig klart å finne igjen det innlegget her.

Jeg har tillit til at mannen vet hva han snakker om, og ser det som lite sannsynlig at vi mennesker har evne til å merke noen som helst forskjell på lyd eller bilde med denne billige kabelen eller en Nordostkabel til flere tusen kroner. Denne fysikeren (og alle dere andre som har greie på dette) er mer troverdig enn hvilket som helst selskap som selger slangeolje...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får av enkelte her litt følelse av at denne tråden foregår i et Ateist-univers der alle mulig faktorer og oppdagelser i naturen er grunnleggende dokumentert, og at det ikke finnes rom for å tro på noe man ikke kan se eller bevise.

Lurer kanskje også litt på hvorfor forsknings miljøer bygger gigantiske partikkelakselratorer i cern og sender forsknings satelitter ut i verdensrommet hvis alt i dette universet er grundig kartlagt og forstått.
    Nå er det vel ingen som argumenterer for at vitenskapen kan svare på alt. Kritikken går mot de som velger å tro på noe på tross av at all forskning på området indikerer at de tar dundrende feil. Det synes jeg er berettiget kritikk.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep
    Siden det er digitale signalkabler denne tråden omhandler, så er det analoge signalkabler jeg siktet til med dette utsagnet. Det som lå i bakhodet da jeg skrev dette er noe jeg leste tidligere som en fysiker her inne har skrevet. Nå har jeg endelig klart å finne igjen det innlegget her.

Jeg har tillit til at mannen vet hva han snakker om, og ser det som lite sannsynlig at vi mennesker har evne til å merke noen som helst forskjell på lyd eller bilde med denne billige kabelen eller en Nordostkabel til flere tusen kroner. Denne fysikeren (og alle dere andre som har greie på dette) er mer troverdig enn hvilket som helst selskap som selger slangeolje...
    Ikke uenig i det du du linker til her, Bubba Ho-Tep, det var bare det at Analoge signalkabler er et meget vidt begrep.

Denne tråden omhandler HDMI kabler som jobber et godt stykke MHz området (165 MHz for 1080p at 60 Hz) , og da vil det kanskje være mer natulig å sammenligne med analoge bilde-signalkabler som jobber i langt opp i MHz området, stiller en del krav til konstruksjonen. Se f.eks den analoge spesifikkasjonen for DVI-I kabelen

Hvis det er Analoge Audio kabler som jobber i noen titalls KHz området du mener, er det vel en del dyr "slangeolje" ute å går ja.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får av enkelte her litt følelse av at denne tråden foregår i et Ateist-univers der alle mulig faktorer og oppdagelser i naturen er grunnleggende dokumentert, og at det ikke finnes rom for å tro på noe man ikke kan se eller bevise.

Lurer kanskje også litt på hvorfor forsknings miljøer bygger gigantiske partikkelakselratorer i cern og sender forsknings satelitter ut i verdensrommet hvis alt i dette universet er grundig kartlagt og forstått.
    Å tro at et par kobber-kabler på 2 x 3 m til 120 000kr skal forandre lyden drastisk, eller en enkel digitalkabel på 1 meter til 3000kr skal gi bedre farger vil jeg gjette på er nærmere familiert med med Snåsamannen enn partikkelakselratorer i cern. Kanskje spesielt når ingen klarer å skille de ut i blindtest.

Er kabelen god nokk, fungerer det utmerket opp til 10-15 meters lengder. Skal man ha større lengder må man gjerne ty til repetere eller optisk overføring eller andre teknikker for å sikkre at alle signalene kommer frem.
    At kabelen må være god nok er vel udiskutabelt. Diskusjonen starter som regel når noen hevder den må koste mange tusen kroner og overføre signalene med lysets hastighet for at bildet skal få bra farger og dynamikk.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Nå er det vel ingen som argumenterer for at vitenskapen kan svare på alt. Kritikken går mot de som velger å tro på noe på tross av at all forskning på området indikerer at de tar dundrende feil. Det synes jeg er berettiget kritikk.
    Joda det er lov å være kritisk til det overnaturlige, men nå er det vel også mye som indikerte at jorden var flat en gang i tiden også, så kunnskap og hva vitenskapen kan bevise går vel ofte hånd i hånd. De brant jo både folk som drev med overnaturlige ting og som påstod at jorden var rund en gang i tiden, så....:roll:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Å tro at et par kobber-kabler på 2 x 3 m til 120 000kr skal forandre lyden drastisk, eller en enkel digitalkabel på 1 meter til 3000kr skal gi bedre farger vil jeg gjette på er nærmere familiert med med Snåsamannen enn partikkelakselratorer i cern. Kanskje spesielt når ingen klarer å skille de ut i blindtest.

At kabelen må være god nok er vel udiskutabelt. Diskusjonen starter som regel når noen hevder den må koste mange tusen kroner og overføre signalene med lysets hastighet for at bildet skal få bra farger og dynamikk.
    Ikke uenig i noe av det du skriver her HåkonN, og det er nok en del produsenter som spiller på menneskets svakhet for det overnaturlige, og at det er en sammenheng mellom pris og ytelse på kabler.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda det er lov å være kritisk til det overnaturlige, men nå er det vel også mye som indikerte at jorden var flat en gang i tiden også, så kunnskap og hva vitenskapen kan bevise går vel ofte hånd i hånd. De brant jo både folk som drev med overnaturlige ting og som påstod at jorden var rund en gang i tiden, så....:roll:
    De som argumenterer for kabelforskjeller gjør det sjelden på bakgrunn av annet enn pseudovitenskap. Å motsette seg at hypotesene deres blir testet, plasserer dem i bås med bålbrennerne, ikke ofrene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke uenig i det du du linker til her, Bubba Ho-Tep, det var bare det at Analoge signalkabler er et meget vidt begrep.

Denne tråden omhandler HDMI kabler som jobber et godt stykke MHz området (165 MHz for 1080p at 60 Hz) , og da vil det kanskje være mer natulig å sammenligne med analoge bilde-signalkabler som jobber i langt opp i MHz området, stiller en del krav til konstruksjonen. Se f.eks den analoge spesifikkasjonen for DVI-I kabelen

Hvis det er Analoge Audio kabler som jobber i noen titalls KHz området du mener, er det vel en del dyr "slangeolje" ute å går ja.
    Ikke for å flisespikke ask4me2, men 1080p HDMI har da en langt høyere bitrate enn det. 1920 x 1080linjer x 60Hz x 32bit color gir nesten 4GHz såvidt jeg kan se. Ukomprimert full HD video er krever ganske heftig båndbredde.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Ikke for å flisespikke ask4me2, men 1080p HDMI har da en langt høyere bitrate enn det. 1920 x 1080linjer x 60Hz x 32bit color gir nesten 4GHz såvidt jeg kan se. Ukomprimert full HD video er krever ganske heftig båndbredde.
    Joda det er nokk ganske riktig, og litt flisespikking er vel greit hvis det får frem viktige faktorer for debatten.
    Mulig jeg tenker feil her, men nå er det vel ikke ukomprimert 1080P (1920 x 1080linjer x 60Hz x 32bit) man sender via den HDMI standarden man bruker i dag, eller?.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda det er nokk ganske riktig, og litt flisespikking er vel greit hvis det får frem viktige faktorer for debatten.
    Mulig jeg tenker feil her, men nå er det vel ikke ukomprimert 1080P (1920 x 1080linjer x 60Hz x 32bit) man sender via den HDMI standarden man bruker i dag, eller?.
    Video over HDMI er helt ukomprimert ja. Mange 1080p sertifiserte kabler testes vel for opp mot 10Gb båndbredde.
    Har lest om noen spenstige forsøk på trådløse HDMI linker, hvor man benytter store frekvensbånd i 60GHz området. Høres ut som en rimelig kinkig oppgave.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Video over HDMI er helt ukomprimert ja. Mange 1080p sertifiserte kabler testes vel for opp mot 10Gb båndbredde.
    Har lest om noen spenstige forsøk på trådløse HDMI linker, hvor man benytter store frekvensbånd i 60GHz området. Høres ut som en rimelig kinkig oppgave.
    Nå er ikke 1080P sertifiseringen på en kabel gjort av en international organisasjon, så per i dag må en bare stole på (den ukjente) produsenten. Mange av kablene (de aller fleste), kommer fra fabrikker i kina. Her vil kvaliteten være hipp som happ, og jeg tviler på at alle tester kablene sine for høye båndbredder. Heldigvis skal det ikke så mye til for å overføre HD på 1-2 meter, men det stiller høyere krav til kabelen når den skal klare 1080 over 10-15m.

Wireless HDMI og Wireless HD er forøvrig allerede ferdigutviklede teknologier, og klarer fint 1080P over en visse lengde. Så vidt jeg har fått med meg, går Wireless HDMI over WLAN, og Wireless HD går over 60GHz.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wireless HDMI og Wireless HD er forøvrig allerede ferdigutviklede teknologier, og klarer fint 1080P over en visse lengde. Så vidt jeg har fått med meg, går Wireless HDMI over WLAN, og Wireless HD går over 60GHz.
    De er nok ferdigutviklede men ikke kommersialisert.

Jeg tror ikke det stemmer at wireless HDMI kjøres på WLAN, til det er spektrumstilgangen for begrenset. Men det er mulig men trikser det til på en måte jeg ikke har fått med meg.
    Noen som har konkret info på dette ?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er nok ferdigutviklede men ikke kommersialisert.
    Gefen Inc. - Wireless for HDMI (UWB Technology)

Philips demonstrerte et produkt så tidlig som i 2007, men jeg har ikke sett det i butikkene. Så derimot en rekke produkter på CES, blant annet en ny TV fra Panasonic som hadde tatt i bruk den nye teknologien. Tror vi kommer til å se flere slike frittstående enheter i årene som kommer, det er bare litt dyrt enda.

Jeg tror ikke det stemmer at wireless HDMI kjøres på WLAN, til det er spektrumstilgangen for begrenset.
    Jeg tror du har rett, det er jeg som blander kortene. Avocent har et produkt som sender HDMI/HD over WLAN, og jeg hadde av en eller annen grunn fått det for meg at det var Wireless HDMI teknologien som var tatt i bruk. Wireless HDMI ser ut til å kjøre over UWB.

Vi får nå krysse fingrene på at Nordost kommer med en spray som renser luften, slik at de trådløse signalene kommer raskere frem og en stakkars entusiast oppnår bedre fargegjengivelse!

Newcomer VACS sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er egentlig alle disse entusiastene det snakkes om som påstår at det er bildemessige forskjeller på korte HDMI-kabler?
    Et styggbra spørsmål!!

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •