HDMI kabeltest. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Newcomer -Tor- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to vitale forskjeller på kabler, digitalt og analogt signal.

En HDMI/DVI/SDI kabel er digitalt, uansett om kabelen koster 150kr eller 1500 så er det nuller og ettall som skal gjennom kabelen og de driter i prisen. Det samme gjelder for feks. ethernet kabler.

Der forskjellen kan ligge er om det er mye støy der hvor kabelen legges, feks. langs kabler med høy spenning. Ethernet kabler skal feks. helst ikke trekkes langs med strømkabler og må man bør det være skjermede kabler. Men det betyr ikke at man trenger en kabel til 1500kr, en HDMI kabel til 350kr har som regel god nok skjerming.

Dinside er vel uansett ikke kilden de mest pålitelige tester og omtaler....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På lange lengder som eksempel 10 meter så har folk fått problemer med bildet av en hdmi kabel av "biltema" kvalitet. Jeg selv kjøpte nettopp en supra 10m hdmi til 1250 kr. Den funker utmerket.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av christian m
    Det er to vitale forskjeller på kabler, digitalt og analogt signal.

En HDMI/DVI/SDI kabel er digitalt, uansett om kabelen koster 150kr eller 1500 så er det nuller og ettall som skal gjennom kabelen og de driter i prisen. Det samme gjelder for feks. ethernet kabler.

Der forskjellen kan ligge er om det er mye støy der hvor kabelen legges, feks. langs kabler med høy spenning. Ethernet kabler skal feks. helst ikke trekkes langs med strømkabler og må man bør det være skjermede kabler. Men det betyr ikke at man trenger en kabel til 1500kr, en HDMI kabel til 350kr har som regel god nok skjerming.

Dinside er vel uansett ikke kilden de mest pålitelige tester og omtaler....
    Hmmm... Hvilken kabel er det, og har du testet flere siden du uttaler deg om at de "som oftest" har god skjerming? ...jeg bare spør!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    OT. Kan ikke se at det å tro på snåsamannen er noe værre enn å tro på hvem som helst religion.
    Berømmelig utsagn i en tråd om HDMI-kabler, mon tro om det er plass til politikk her inne et sted óg. Jeg kan begynne, er det ikke i et demokratisk samfunn underforstått at folkerepresenterte stortingsmedlemmer vil være valgt fordi de evner å besitte kunnskap, og samtidig formidle den på en måte formålstjenlig for velgermassen de representerer?

På hvilken måte skiller dette seg fra praksis i et internettforum om hifi?

Forøvrig burde underforaet kabler deles i to, "Hifikabler" og "Lol? kabler", utover dette burde medlemmer som viderefører "sin" kabeltematikk i feil fora bli utstengt en periode, slik at man slipper at enhver kabeltråd drukner i en sump av "Biltema" og "Våre målinger viser ikke".

For å være helt ærlig, argumentasjonslinjen "billige analoge kabler er like gode som dyre" er gammel, uttørket og kjedelig.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips:

Kjøp kablene dine på Biltema og få Snåsamannen til å ta på dem! De burde fortsatt bli "billige" og ha enestående egenskaper :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    For å være helt ærlig, argumentasjonslinjen "billige analoge kabler er like gode som dyre" er gammel, uttørket og kjedelig.
    Og som vi alle vet, gir dette en lyd som høres gammel, tørr og kjedelig ut. Bra vi kan kjøpe nye dyre kabler som gir hos våt og morsom lyd :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Hmmm... Hvilken kabel er det, og har du testet flere siden du uttaler deg om at de "som oftest" har god skjerming? ...jeg bare spør!
    "De" som koster noe sånt for 1 - 2 meter. I de fleste tilfeller holder det og med "biltema" kablene om de skal ligge pent bak stereobenken, byggekvalitet koster noen kroner det og. Har trekt en del nettverks kabler opp gjennom årene og det skal mye støy til før man dropper data. HDMI kabler som feks. Soundgarden selger til 350kr for 1,5m har mer enn nok skjerming med mindre du har tenkt å strekke den langs høyspente strømkabler.

For kabler som skal strekkes feks. 10 meter koster jo ditto mer, bruker bla. fiber hdmi/dvi er brukt ofte hos ett firma jeg jobber av og til.

Men dette er av en eller annen grunn ett betent tema, en del butikker som skal ha god kunnskap ser ut til å ha glemt at man nå er over i den digitale verden og der driter dataene som overføres i om kabelen er billig eller dyr så lenge dem kommer fram. Men det finnes alltid unntak, områder med MYE elektronisk støy eller lange strekk trenger bedre kabler, men ikke nødvendigvis de hos hifi butikker som koster 3-5k, da kan man heller henvende seg til proffe butikker som har kabler med mye bedre kvaliteter for lange strekk til en lavere pris.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av christian m
    "De" som koster noe sånt for 1 - 2 meter. I de fleste tilfeller holder det og med "biltema" kablene om de skal ligge pent bak stereobenken, byggekvalitet koster noen kroner det og. Har trekt en del nettverks kabler opp gjennom årene og det skal mye støy til før man dropper data. HDMI kabler som feks. Soundgarden selger til 350kr for 1,5m har mer enn nok skjerming med mindre du har tenkt å strekke den langs høyspente strømkabler.

For kabler som skal strekkes feks. 10 meter koster jo ditto mer, bruker bla. fiber hdmi/dvi er brukt ofte hos ett firma jeg jobber av og til.

Men dette er av en eller annen grunn ett betent tema, en del butikker som skal ha god kunnskap ser ut til å ha glemt at man nå er over i den digitale verden og der driter dataene som overføres i om kabelen er billig eller dyr så lenge dem kommer fram. Men det finnes alltid unntak, områder med MYE elektronisk støy eller lange strekk trenger bedre kabler, men ikke nødvendigvis de hos hifi butikker som koster 3-5k, da kan man heller henvende seg til proffe butikker som har kabler med mye bedre kvaliteter for lange strekk til en lavere pris.
    Jeg spør igjen, siden du var såpass bastant i din uttalelse... Har du testet to (eller flere) HDMI kabler fra forskjellig prisklasse opp mot hverandre, hvor du har utsatt de for støy og/eller brukt lengder på over 10 meter, inntil én av kablene har feilet?

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Berømmelig utsagn i en tråd om HDMI-kabler, mon tro om det er plass til politikk her inne et sted óg. Jeg kan begynne, er det ikke i et demokratisk samfunn underforstått at folkerepresenterte stortingsmedlemmer vil være valgt fordi de evner å besitte kunnskap, og samtidig formidle den på en måte formålstjenlig for velgermassen de representerer?

På hvilken måte skiller dette seg fra praksis i et internettforum om hifi?

Forøvrig burde underforaet kabler deles i to, "Hifikabler" og "Lol? kabler", utover dette burde medlemmer som viderefører "sin" kabeltematikk i feil fora bli utstengt en periode, slik at man slipper at enhver kabeltråd drukner i en sump av "Biltema" og "Våre målinger viser ikke".

Du verden, smått imponert :-D

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    På lange lengder som eksempel 10 meter så har folk fått problemer med bildet av en hdmi kabel av "biltema" kvalitet. Jeg selv kjøpte nettopp en supra 10m hdmi til 1250 kr. Den funker utmerket.
    Bruker 10m fra Clas Ohlson. Funker feilfritt med høyeste oppløsning. Det sparte jeg 800 på i forhold til prisen du betalte. Ledningen din bør dog være mer holdbar.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva annet skal man si? Hvis noen spør deg om jorda er flat eller rund, da må du svare rund, samme hvor gammel, uttørket og kjedelig du syns det er.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg spør igjen, siden du var såpass bastant i din uttalelse... Har du testet to (eller flere) HDMI kabler fra forskjellig prisklasse opp mot hverandre, hvor du har utsatt de for støy og/eller brukt lengder på over 10 meter, inntil én av kablene har feilet?
    Nei, jeg har ikke testet selv i stor grad. Men på jobb kommer bildene fram som de skal med lange strekk, ofte ligger kablene ved siden av strømkabler til scene som i mange tilfeller er 400V eller 230V, ofte er det snakk om mye strøm.

Så om du vil baserer min uttalelse på it bakgrunn nå tv tenikker under utdanning, med noe enkel testing.

Hvis man har tenkt å smelle 3-5k i bordet for en 15m lang HDMi kabel kan man like gjerne gå for HDMI fiber som betyr at man slipper å tenke på støy i det hele tatt. Og nei, det blir aldri kjedelig med at billig er like godt som dyrt til normal bruk. Men analoge kabler derimot vil det kunne være forskjell i bildet opplagt nok. Det er kun argumentene til selgere på diverse hifibutikker i Oslo jeg syns er litt merkelige rundt at man må ha en god hdmi kabel fordi bildet blir bedre...

Å teste slike kabler er heller ikke veldig vanskelig med riktig utstyr, gode monitorer og waveform/vectorscope så ser man fort om dataene er like etter å ha gått gjennom kabelen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Hva annet skal man si? Hvis noen spør deg om jorda er flat eller rund, da må du svare rund, samme hvor gammel, uttørket og kjedelig du syns det er.
    Jeg kan si det på denne måten, før du har reist jorda rundt, kan ikke du personlig bevise DET heller, skjønt kildene dine om du ønsker dokumentere det hadde vært mer ensidige enn den formålsløse debatten du bringer inn i samtlige kabeltråder*
    Oppfordrer deg til å lese (evt. få noen til å tolke) et tosiders leserbrev som finnes i arkivene til lyd og bilde, kalt "et eventyr om kabler", der noen tar debatten om analoge kabler og deres subjektive verdi med en formuleringsevne syvmilssteg utenfor din forståelsesradius.
    Men forøvrig er det jo betenkelig at en person gjør det til sitt forte å vanke på internettfora og deklamere at folk som mener noe annet enn dere er sauer. Det er forøvrig også sammenfallende med en psykologisk lidelse som gjør seg godt synlig i dagens htmlverden. Gjett hvilken.

*NB, dette er IKKE en oppfordring til å vise fram sinuskurver eller øvrig matriell fra grunnfag elektro

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det egentlig du ber om, Lilac1? At hver og en av oss selv dokumenterer at jorda er rund?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan si det på denne måten, før du har reist jorda rundt, kan ikke du personlig bevise DET heller, skjønt kildene dine om du ønsker dokumentere det hadde vært mer ensidige enn den formålsløse debatten du bringer inn i samtlige kabeltråder*
    Oppfordrer deg til å lese (evt. få noen til å tolke) et tosiders leserbrev som finnes i arkivene til lyd og bilde, kalt "et eventyr om kabler", der noen tar debatten om analoge kabler og deres subjektive verdi med en formuleringsevne syvmilssteg utenfor din forståelsesradius.
    Men forøvrig er det jo betenkelig at en person gjør det til sitt forte å vanke på internettfora og deklamere at folk som mener noe annet enn dere er sauer. Det er forøvrig også sammenfallende med en psykologisk lidelse som gjør seg godt synlig i dagens htmlverden. Gjett hvilken.

*NB, dette er IKKE en oppfordring til å vise fram sinuskurver eller øvrig matriell fra grunnfag elektro
    Dette har du ikke greie på. Gå videre til neste forum med dine oppgulp du.

Argumentasjonslinjen "billige analoge kabler er like gode som dyre" gjelder i aller høyeste grad! Hvis ikke du liker det, så hold deg unna kabeldebatter. For det er det som er virkeligheten.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er poenget ditt her? Annet en å angripe enkeltpersoner som henger på et forum og ytrer sine meninger akkurat som alle oss andre?

Hvis vi hadde tatt bort alle debattene som etter din standard er "formålsløse" så hadde det ikke vært mye igjen av forumet. Syns du det som skrives i dette forum er uttørket og kjedelig, så vil jeg anbefale deg å se etter et annet forum som er litt mer på ditt nivå.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan begynne, er det ikke i et demokratisk samfunn underforstått at folkerepresenterte stortingsmedlemmer vil være valgt fordi de evner å besitte kunnskap, og samtidig formidle den på en måte formålstjenlig for velgermassen de representerer?
    Javisst. Men selv er jeg ikke så sikker på om Bjarne Håkon Hanssen sine utsagn om Snåsamannen er formålstjenlig for noen andre enn de dusinvis spåkoner som svindler godtroende nordmenn med sine telefontjenester.

Nordost trenger den støtten de kan få, så det var en kjempeide! Kan vi ikke like greit starte med en Paypal doneringstjeneste for de med det samme vi er i gang?

dette er IKKE en oppfordring til å vise fram sinuskurver eller øvrig matriell fra grunnfag elektro
    Utmerket argumentasjon.

"Jeg tror på troll. At de ikke eksisterer er et gammelt, uttørket og kjedeligt argument.

Dette er IKKE en oppfordring til å vise frem dokumentasjon på at Troll har sin opprinnelse fra folkediktning og eventyr."

At det er et kjedeligt argument kan jeg være helt enig i. Det er mye mer spennende å tro på ting som ikke kan bevises (ånder, religion, alver, ufo, healing, engler, slankepiller basert på urter og kabler med egenskaper utover kjent vitenskap).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Javisst. Men selv er jeg ikke så sikker på om Bjarne Håkon Hanssen sine utsagn om Snåsamannen er formålstjenlig for noen andre enn de dusinvis spåkoner som svindler godtroende nordmenn med sine telefontjenester.

Nordost trenger den støtten de kan få, så det var en kjempeide! Kan vi ikke like greit starte med en Paypal doneringstjeneste for de med det samme vi er i gang?

Utmerket argumentasjon.

"Jeg tror på troll. At de ikke eksisterer er et gammelt, uttørket og kjedeligt argument.

Dette er IKKE en oppfordring til å vise frem dokumentasjon på at Troll har sin opprinnelse fra folkediktning og eventyr."

At det er et kjedeligt argument kan jeg være helt enig i. Det er mye mer spennende å tro på ting som ikke kan bevises (ånder, religion, alver, ufo, healing, engler, slankepiller basert på urter og kabler med egenskaper utover kjent vitenskap).
    Godt oppsummert HåkonN Støttes 100% !

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får av enkelte her litt følelse av at denne tråden foregår i et Ateist-univers der alle mulig faktorer og oppdagelser i naturen er grunnleggende dokumentert, og at det ikke finnes rom for å tro på noe man ikke kan se eller bevise.

Lurer kanskje også litt på hvorfor forsknings miljøer bygger gigantiske partikkelakselratorer i cern og sender forsknings satelitter ut i verdensrommet hvis alt i dette universet er grundig kartlagt og forstått.

Når det gjelder HDMI kabler, er vel ikke det så grunnleggende og vanskelige temaer at man behøver å bringe inn religion, snåsamannen, tusser og troll og Bjarne Håkon Hanssen.... Man kobbler en av endenen av HDMI kabelen inn i kilde HDMI kontakten og den andre i HDMI kontakten i mottaker, og tester om man får HDCP handshake og signaler i gjennom.

Er kabelen god nokk, fungerer det utmerket opp til 10-15 meters lengder.
    Skal man ha større lengder må man gjerne ty til repetere eller optisk overføring eller andre teknikker for å sikkre at alle signalene kommer frem.

Er kabelen deffekt eller ikke god nok eller ikke har evnen til å overføre signalet mellom de elektoniske komponentene, får man problemer med overføringen, noe som ofte betyr tydelig bildefeil eller ikke noe bilde i det hele tatt.

De som mener at analoge kabler er like.. (Hvis jeg ikke misforstår hva du mener her Bubba Ho-Tep....)

Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep

Argumentasjonslinjen "billige analoge kabler er like gode som dyre" gjelder i aller høyeste grad! Hvis ikke du liker det, så hold deg unna kabeldebatter. For det er det som er virkeligheten.
    bør kanskje teste litt på dette selv i virkeligheten, eventuellt begrense utsagnet til hva slags bånbredder kabelen skal takle.

Analoge Audio kabler har vel ikke en spesiellt vanskelig oppgave, og det handler vel mer der om å skjerme for eventuelle forstyrrelser der signalene er svake og blir kraftig forsterket (typisk mellom picup og riaa forsterker for platespillere og delvis 50Hz brum for subwoofere)
    Det er vel også ikke helt uten grunn at lange kabelstrekk ofte bruker balangserte kobblede kabler som lettere kansellerer ut eventuelle støykilder.

Snakker man f.eks om analoge fullHD bildesignaler som skal overføres via en lengere RGBHV kabel, da begynner faktorer som impedanstilpasning mellom ustryret og kabelen å bli meget virktig, og ofte meget synlig for slutt resultatet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •