Hva er S/PDIF?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate vetting sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er S/PDIF?

Jeg lurer på om noen kan forklare på en enkel måte hva S/PDIF er?

Har det noe med kablen eller signalet til en digital optisk kabel?

Edit: Leif

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en overføringsmetode for digital lyd på lik linje med optisk overføring.

Du kan få adapterboks mellom optisk og coax (s/pdif).

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Forstår jeg det rett ved at det er måten å overføre digital lyd på?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Det er en overføringsmetode for digital lyd på lik linje med optisk overføring.

Du kan få adapterboks mellom optisk og coax (s/pdif).
    På lik linje med optisk? Så det er ikke en optisk overføringsmetode?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var litt kjapp der..

S/PDIF-signalet kan overføres gjennom fiberoptiske kabler (Toslink) eller koaksialkabler.
    Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/S/PDIF»

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var litt kjapp der..

S/PDIF-signalet kan overføres gjennom fiberoptiske kabler (Toslink) eller koaksialkabler.
    Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/S/PDIF»
    Ok. Håper jeg forstår det rett at S/PDIF er en måte å overføre digital lyd i både optiske kabler (toslink) og coaxiale kabler?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    S/PDIF er hovedsaklig en protokoll (dvs overføringsstandard) men definerer også hardware grensesnittene (RCA,BNC og TOSLINK).

Mer utfyllende på engelsk Wiki: S/PDIF - Wikipedia, the free encyclopedia

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vetting
    Ok. Håper jeg forstår det rett at S/PDIF er en måte å overføre digital lyd i både optiske kabler (toslink) og coaxiale kabler?
    Ja!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    S/PDIF er hovedsaklig en protokoll (dvs overføringsstandard) men definerer også hardware grensesnittene (RCA,BNC og TOSLINK).

Mer utfyllende på engelsk Wiki: S/PDIF - Wikipedia, the free encyclopedia
    Da begynner jeg å skjønne litt mer Og S/PDIF er bare en protokoll for overføring av digitale lydsignaler?

Et annet spørsmål jeg lurer på er, hva bør jeg brukke av Coax (RCA) eller Optisk (Toslink) mellom komponenter og DAC?

Mellom CD-spiller og Dac blir det Coax (RCA) men mellom DAC og Squeezbox kan jeg bruke både Coax RCA og Optisk (Toslink)?

Er det noen forskjell mellom coax og optisk?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet er eneste forskjellen at om du bruker optisk så skiller du komponentene fra hverandre elektrisk, dvs at du kan unngå potensiell støy.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet er eneste forskjellen at om du bruker optisk så skiller du komponentene fra hverandre elektrisk, dvs at du kan unngå potensiell støy.
    Har det mye å si på lyden? Så Optisk er å anbefale fremfor Coax sålenge det er mulighet for det?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er allerede flere tråder som debatterer lydkvalitet på optisk vs cox, så jeg tror jeg henviser til dem. Jeg har ennå ikke klart å høre forskjell på disse to når jeg har testet.

Rent praktisk (og på generellt grunnlag) benytter jeg kun optisk dersom jeg mistenker at det kommer elektrisk støy, overslag eller er strøm-potensial-feil via coax. Ellers bruker jeg alltids coax ettersom det er en fysisk mer robust kabel og kontakt og tåler litt mer håndering uten at du trenger å være redd for at den går i stykker. Jeg har knukket et par optiske kabler, og da lar de seg ikke reparere, men aldri klart å herpe en coax til ubrukelighet.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er allerede flere tråder som debatterer lydkvalitet på optisk vs cox, så jeg tror jeg henviser til dem. Jeg har ennå ikke klart å høre forskjell på disse to når jeg har testet.

Rent praktisk (og på generellt grunnlag) benytter jeg kun optisk dersom jeg mistenker at det kommer elektrisk støy, overslag eller er strøm-potensial-feil via coax. Ellers bruker jeg alltids coax ettersom det er en fysisk mer robust kabel og kontakt og tåler litt mer håndering uten at du trenger å være redd for at den går i stykker. Jeg har knukket et par optiske kabler, og da lar de seg ikke reparere, men aldri klart å herpe en coax til ubrukelighet.
    Takk for kloke ord kokken Det hørtes meget fornuftig ut.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hensynet til støy er et godt poeng - skjønt jeg har aldri vært plaget med det i mine anlegg. Lydmessig skal det bli det samme. Audiofile med ekstreme gullører hevder likevel at de hører forskjell - men jeg har aldri merket noen forskjell.

Optiske kabler må behandles pent. De liker ikke skarpe bøyer - og blir ødelagt hvis de får en knekk - og tåler dårlig at man haler og drar i dem altfor mye. Er det trangt bak hifien, kan det være lurt å bruke koaks.

I tillegg må man skjele til hva som er praktisk mulig. De fleste separate DACer har begrenset med valgmuligheter m.h.t. innganger. Har man brukt opp tilggjengelige innganger av én type, må man nødvendigvis begynne å bruke av andre tilgjengelige typer. Tilsvarende er det ikke alle bokser hvor man kan velge utgang fritt. En av mine eldre Denon CDspillere hadde f.eks. bare koaks-utgang.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten presisering:
    Mellom PC og anlegg har jeg alltid brukt optisk ettersom jeg stort sett alltid har opplevd støy ved bruk av kobber til signalkabler. Mellom vanlige stereo komponenter har det alltids blitt coax, skjønt det er som Ulf-B sier: Det avhenger også av hva som er tilgjengelig. På min nåværende DAC må jeg bruke både optisk og coax ettersom jeg skal bruke flere kilder på samme DAC og jeg har en av hver (+ en XLR).

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vetting
    Har det mye å si på lyden? Så Optisk er å anbefale fremfor Coax sålenge det er mulighet for det?
    I teorien kan det han sier stemme, men jeg vil påstå at i praksis er det ingen forskjell på lyden.
    Har også hørt at tolsing DAC-er er generelt dårligere en Coax DAC-er pga det må konverteres fra lys til strøm, om dette stemmer vet jeg ikke.
    Liten presisering:
    Mellom PC og anlegg har jeg alltid brukt optisk ettersom jeg stort sett alltid har opplevd støy ved bruk av kobber til signalkabler. Mellom vanlige stereo komponenter har det alltids blitt coax, skjønt det er som Ulf-B sier: Det avhenger også av hva som er tilgjengelig. På min nåværende DAC må jeg bruke både optisk og coax ettersom jeg skal bruke flere kilder på samme DAC og jeg har en av hver (+ en XLR).
    Kjører coax fra PC-en selv uten og høre noen som helst form for støy...

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    [...] Audiofile med ekstreme gullører hevder likevel at de hører forskjell - men jeg har aldri merket noen forskjell. [...]
    Gullører, hæ-hæ.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dacen jeg har tenkt meg på mitt oppsett er Hegeldacen (når den kommer). Resten av HiFien er hegel, så derfor kommer jeg sikkert til å velge Hegeldac også. Det er ikke så mye informasjon rundt denne dacen enda, men har hørt at det skal bli rikelig med utganger (to av hver tilogmed). Men dette gjenstår å se (venter i spenning).

Jeg har ingen planer om å koble PC til Dacen. Men FLAC via squeezbox og CDspiller i første omgang. Senere en X-CANv8. Selv om FLAC via squeezbox kommer fra PCen, regner jeg ikke med at det kommer støy, på lik måte som å koble PCen direkte til en forsterker?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FLAC via Squeezebox til DAC er den løsningen jeg har satset på her hjemme. Tre Squeezeboxer står for signalformidlingen i tre forskjellige anlegg. Helt problemfritt, både praktisk og støymessig. Kan trygt anbefale dette.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •