Vil dette bli en god signalkabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vil dette bli en god signalkabel?

Hei!

Har nettopp tvunnet litt sølv (noen 1-metere med tversnitt 0,3*3mm. Har tenkt på en løsning hvor jeg legger de tvunnede sølvlissene inni et PVC-rør. Sølvet termineres til senterpluggen og utenpå røret legger jeg en ølflex-skjerm som termineres til kappe i begge ender.

Hva tror dere om den idéen?

Harald

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du må sette komponentene rett bak hverandre, rygg mot rygg, fordi pvc røret ikke kan bøyes?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ajda. Er PVC-røret så stivt?

Noe annet jeg kan bruke i stedet som funker på samme måte?

Harald

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med den typen rør som brukes i pneumatiske anlegg?
    De er ganske bøyelige samtidig som det skal mye til får å klemme dem sammen.
    Vet ikke helt hva de er laget av...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pvc rør er ikke noe problem å bruke, var slike plastslanger som bl brukt når man lagde den dikemark kabelen. Jeg ville derimot ikke brukt pvc, slike plast rør er FYFY!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest flere plasser at PVC (og annen plast) er fy fy, og mulig det.
    Men bare for å presisere (eller kverulere); PVC RØR er stive!
    PVC SLANGE derimot er ikke det.
    Vannrøret inn til huset ditt bøyer du ikke, vannslangen derimot........

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke teflon slanger som er vanlig å bruke til slikt da?
    Det er jo fortsatt plast da, og etter sigende også fyfy..

Men det har de på elfa i forskjellige størrelser. Gjennomsiktige.
    F.eks. denne.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ajaj. Surret litt med begrepene her. Var selvfølgelig pvc-slange jeg mente

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det mange hyper og overtro innen hifi, og ikke minst når det kommer til kabler. Så hvorfor ikke bare prøve selv?

Det er fyfy for mange og spille musikk via en surround receiver også, men det fungerer bra nok for meg, så kanskje plast i kabler er bra nok for deg?

Hvor mange kabler er fri for plast som isolasjonsmateriale egentlig?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    pvc rør er ikke noe problem å bruke, var slike plastslanger som bl brukt når man lagde den dikemark kabelen. Jeg ville derimot ikke brukt pvc, slike plast rør er FYFY!
    Hvis PVC er FYFY, kan du jo begynne å grave opp gården slik at du får fjernet alle avløpsrørene som ligger i bakken. Deretter kan du pigge opp sålen så du får bor skiten der og. Å røske bort alt av avløp inne i huset blir trolig det letteste. Deretter kan du kaste det meste av klær som inneholdet kunstfiber osv osv.

Er nok redd vi må tåle PVC, en av de mest vanlige og anvendelige plaster vi omgir oss med :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Hei!

Har nettopp tvunnet litt sølv (noen 1-metere med tversnitt 0,3*3mm. Har tenkt på en løsning hvor jeg legger de tvunnede sølvlissene inni et PVC-rør. Sølvet termineres til senterpluggen og utenpå røret legger jeg en ølflex-skjerm som termineres til kappe i begge ender.

Hva tror dere om den idéen?

Harald
    Kabelen kommer ikke til å bli noe bedre eller dårligere enn de du får kjøpe på clas ohlson. Dette med sølv og pvc-rør vil ikke ha noen som helst innvirkning på lyden, det kan jeg som fysiker garantere deg.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet da hva fysikere mener

Ingen skikkelige konservative nisser her med horn, rør og vinyl som har noe å si om kabelidéen min?

Harald

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ingen skikkelige konservative nisser her med horn, rør og vinyl som har noe å si om kabelidéen min?

Harald
    Jeg har hverken horn, rør eller vinyl men er blitt kalt nisse opp til flere ganger og er ganske konservativ i matveien så om min synsing kvalifiserer vet jeg ikke, men jeg har stor tro på kablene dine. :-D
    Gjerne legg ut masse bilder og annet snadder i "byggeprosessen".
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Harald
    Jeg vil som skeptiker og kabelselvbygger (nei, det er ingen motsetning der) si at dette er et spørsmål om matching av utstyr og kabler og hva man hører selv. Det er vanskelig å si at en kabel alltid vil låte bedre enn en annen kabel. Det avhenger av utstyret og lytteren.

Derfor:
    Kjør på! Legg ut bilder av byggeprosessen og dine lytteerfaringer med det ferdige produktet. Slikt settes alltid pris på, selv om vi skeptikere alltid vil komme med skepsis og placeboargumentet. Å lage noe som føles som kvalitet har jo en verdi i seg selv. Og det er bare du som til syvende og sist kan si noe om hva den eventuelt gjør med lyden, siden du da er eieren av en helt unik kabel. :-D

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg vil som skeptiker og kabelselvbygger (nei, det er ingen motsetning der) si at dette er et spørsmål om matching av utstyr og kabler og hva man hører selv. Det er vanskelig å si at en kabel alltid vil låte bedre enn en annen kabel. Det avhenger av utstyret og lytteren.

Derfor:
    Kjør på! Legg ut bilder av byggeprosessen og dine lytteerfaringer med det ferdige produktet. Slikt settes alltid pris på, selv om vi skeptikere alltid vil komme med skepsis og placeboargumentet. Å lage noe som føles som kvalitet har jo en verdi i seg selv. Og det er bare du som til syvende og sist kan si noe om hva den eventuelt gjør med lyden, siden du da er eieren av en helt unik kabel. :-D
    Bra sagt og selvgjort er velgjort. Noen vi sikker hevde at grunnen til at mine selvgjorte høytalerkabler høres best ut i mine ører er at jeg har laget de selv. Meget mulig men det reduserer ikke gleden 8) .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du sier noe veldig viktig her, ingeniør'n. Når alt kommer til alt er det faktisk lytteopplevelsen som betyr noe. Om man får en bedre lytteopplevelse av å høre på et spesielt produkt, gjerne noe man har laget selv enn et annet produkt er det forsåvidt irrelevant om "lyden" er noe særlig bedre.

Jeg har hørt massevis av bra stereoanlegg i mitt liv, men ingen kan på langt nær måle seg med lytteopplevelsene jeg har fått med mitt eget. Langt derifra. Grunnen til dette er at alle enhetene i mitt stereoanlegg betyr noe for meg, mer eller mindre personlig. Også fordi de har en "historie" knyttet til meg.

Ontopic: Takk for masse bra tilbakemeldinger. Tar meg en tur innom elfa senere i dag og bestiller noe småsnacks PVC-slangene (hehe) de selger på elfa.. Er det noen som vet om de oppgis i indre eller ytre diameter? EDIT: Fant det nå

Harald

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hvis PVC er FYFY, kan du jo begynne å grave opp gården slik at du får fjernet alle avløpsrørene som ligger i bakken. Deretter kan du pigge opp sålen så du får bor skiten der og. Å røske bort alt av avløp inne i huset blir trolig det letteste. Deretter kan du kaste det meste av klær som inneholdet kunstfiber osv osv.

Er nok redd vi må tåle PVC, en av de mest vanlige og anvendelige plaster vi omgir oss med :-D .
    Nå har vel selv ikke de mest ihuga kabelnissene heller påstått at pvc er negativt for lyden annet enn når den benyttes som isolasjonsmateriale i kabelen?

Det er i den forbindelse enkelte mener PVC er fyfy, ikke materialet i seg selv.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fremdeles usikker på hvilke plugger jeg skal bruke. Økonomien er stram og jeg ønsker helst noen plugger som går lett sammen med PVC-slangene mine.

Noen som har noen tips angående dette? Har ikke råd til plugger a 200 kr, liksom.

Harald

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt sikkert ikke ekte WBT, men jeg har testet disse. De har alt jeg ser etter i en plugg, dyreste dayton pluggene synes jeg er dårligere.

Mine stod det riktignok ikke king på, de var helt blanke bare.
    Dessuten er du så "heldig" å få med en gratis pose te fra taiwan. Den smaker omtrent som tørket låvehøy, sikkert high-end i taiwan..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n

Og poenget med dette inlegget var?
    Trodde dette var en tråd med temaet kabler, eller vil du bare vise at du vet hva pvc er og hva det brukes til?
    Jeg har ikke kommentert et ord om hva slags avløpsrør andre skal bruke, eller hva deres klær er laget av, så hvor du får alt dette vissvasset ifra skjønner jeg ikke.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •