Spm om skjerming av høyttalerkabler...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spm om skjerming av høyttalerkabler...

Ser det er mange tråder om skjerming av strømkabler her på forumet, men lite konkluderende om effekt av skjerming på høyttalerkabler. Derfor lurer jeg om det har noe for seg?

Og så lurer jeg på om det kan ha noe som helst negativ effekt hvis man kobler skjerm fra både fronter, center og surround ht på samme plass bakpå forsterkeren? Logisk sett så høres det ikke ut som det skulle ha noe å si men hvis jeg tar feil er det kjekt å vite...

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra et teoretisk standpunkt.

Hvis du ikke er plaga med støy så trenger du ikke tenke på skjerming og bekymre deg for at ting kunne vært bedre! Det har lite for seg med skjerm på en høyttalerkabel fordi signalet er så kraftig. På signalkabler er historien en annen.

Hvis du tilfeldigvis har skjerma høyttalerkabler og vil jorde de, er det ingen fare å jorde de på en plass. Det vil ikke gå strømmer (eventuelt) før du har en lukka sløyfe og ulikt spenningspotensiale.

Virkningen derimot, er jeg redd ligger fryktelig nærme null.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert mange meninger om dette, som i alle øvrige kabeltråder, men når det gjelder høyttalerkabler så vil jeg si at dersom du har nogenlunde anstendige kabler, dvs ikke de aller billigste men noe 'midt i mellom' så kan du føle deg trygg på at disse gjør en god jobb. Jeg er en fan av den gylne middelvei i kabeldebatter..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg er plaget med støy vet jeg ikke enda, skal gå til innkjøp av kabler til bakhøytalere (10m til hver) og merket blir Supra. Det er bare en krone i forskjell på classic 4.0 og linc 4.0 som er skjermet.

Men jeg har en nettverkskabel og en analog koaxial tv ledning (fra en antenne med signalforsterkning) som kommer til å ligge parallellt med kabel til den venstre bakhøytaleren. Pluss at både jeg og naboen på andre siden av veggen har trådløst nettverk. Derfor tenkte jeg at det kanskje kunne være lurt med skjerming til bakhøytalerne kanskje?

Men er hovedregelen at strøm og signalkabler bør være skjermet?

Hva tror dere?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømkabler er vanligvis ikke skjerma. Coax-kabelen din er derimot skjerma, så den skal du ikke tenke på. Nettverkskabler er ikke spesielt følsomme pga. digitale signaler, og det tror jeg ikke trådløse nettverk er heller fordi det er snakk om et helt annet frekvensområde. Uansett tror jeg høyttalerkabler stråler minimalt, men kanskje det er fornuftig med skjerm i spesielle tilfeller.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, er usikker på hva jeg skal gjøre. Men kanskje jeg bare følger magefølelsen og går for skjermet kabel til bakhøytalerne så sover jeg bedre om natta ihvertfall...

Er jo bare en krone mer for metern uansett :roll:

Med mindre noen vet om det kan ha uheldige bivirkninger på lyden?

Newcomer Terra-walker sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Men kanskje jeg bare følger magefølelsen og går for skjermet kabel til bakhøytalerne så sover jeg bedre om natta ihvertfall...
    Jeg kom fram til samme konklusjon og endte opp med PLY3.4S til front og Link 4.0 til bak.
    Kan ikke påstå noe om at det ble bedre enn uten skjerming, men så er det en ting mindre å tenke på

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Hmmm, er usikker på hva jeg skal gjøre. Men kanskje jeg bare følger magefølelsen og går for skjermet kabel til bakhøytalerne så sover jeg bedre om natta ihvertfall...

Med mindre noen vet om det kan ha uheldige bivirkninger på lyden?
    Lydmessig har det null effekt, men jeg ville sjekket risken for at kabelen blir stivere og mer uhåndterlig å legge når den har skjerm. Hvis det skaper trøbbel hjelper det lite at den bare kostet en krone mer for meteren...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha snakket med noen kabelpushere i nærområdet tror jeg bare at jeg driter i å kjøpe skjermede kabler. Er hvistnok ikke noe merkbar forskjell med mindre man HAR problem med støy... :roll:

Greit å kjenne hifi selgere personlig, da unngår man å få servert masse svada og BullShit bare for at de skal tjene noen kroner ekstra

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener fortsatt at det er lydmessig forskjell på kabler (men dog veldig små)

Cluet her er bare at jeg gidder ikke å betale ekstra for skjermede kabler, den Supra linc kabelen jeg refererte til er hvistnok feilpriset på eltek's sider...

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å virke arrogant, men skjermede kabler til bakkanalene er det bare å glemme med en gang. Jeg har selv COAX, 220V, HDMI(15M), Ethernet og høyttalerkabler ved siden av hverandre, og merker INGEN form for støy eller forstyrrelser av noe slag. Finnes ikke tomgangsstøy i høyttalerne, bildet til projektor kommer frem og jeg får ned-/opplastingshastigheten samt alle kanalene jeg skal ha fra GET.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt hysteri dette med kabler og støy. Kabler generelt for den sakens skyld. Støy er sjelden kost egentlig. Nå har jeg drevet med hi-fi hjemme og i bil på hobbybasis i 20 år, og jeg har aldri noen gang opplevd støy, eller at noen kabler gir bedre lyd enn andre.

Hjemme har det alltid vært mange kabler samlet i lange strekk uten problemer. Det har noen ganger vært strekk på 7-8 meter med en salat av signalkabler, høyttalerkabler, s-videokabel, parabolkabel, kabeltvkabel og HDMIkabler. Også i gamle hus hvor strømkabelen ikke er skjult i veggen, men ligger på gulvlista bortover sammen med resten av kablene. Aldri støy.

Så lenge kablene ikke er synlig, så bryr jeg meg ikke om kabelrot. Tok et bilde av hvordan det ser ut bak stereobenken min akkurat nå med mobilkameraet. Jeg har ikke en eneste skjermet kabel som jeg vet om. Ei har jeg heller kostbare kabler, men for det meste Biltemakabler og noen billige fra Elkjøp og Expert. Lyden er kanonbra og støyfri!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så jo helt vannvittig ut bak der zebulon! Hehe

Jeg har snakket med diversere folk med litt erfaring de siste dagene å det virker som støy i høyttalerkabler er utrolig sjeldent så jeg driter i skjerming. :-D

Like greit, så blir det litt billigere, bestilte vanlig supra classic 4.0 til bakht'ene jeg...

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Det er litt hysteri dette med kabler og støy. Kabler generelt for den sakens skyld. Støy er sjelden kost egentlig. Nå har jeg drevet med hi-fi hjemme og i bil på hobbybasis i 20 år, og jeg har aldri noen gang opplevd støy, eller at noen kabler gir bedre lyd enn andre.

Hjemme har det alltid vært mange kabler samlet i lange strekk uten problemer. Det har noen ganger vært strekk på 7-8 meter med en salat av signalkabler, høyttalerkabler, s-videokabel, parabolkabel, kabeltvkabel og HDMIkabler. Også i gamle hus hvor strømkabelen ikke er skjult i veggen, men ligger på gulvlista bortover sammen med resten av kablene. Aldri støy.

Så lenge kablene ikke er synlig, så bryr jeg meg ikke om kabelrot. Tok et bilde av hvordan det ser ut bak stereobenken min akkurat nå med mobilkameraet. Jeg har ikke en eneste skjermet kabel som jeg vet om. Ei har jeg heller kostbare kabler, men for det meste Biltemakabler og noen billige fra Elkjøp og Expert. Lyden er kanonbra og støyfri!

:shock: Og jeg trodde jeg hadde salat.. Grattis, tror du har rekorden foreløping :-D
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •