Jeg har LITT erfaring med "Homeplug" , altså ethernet trafikk over strømnettet. Erfaringen er at det er VELDIG variabelt fra hus til hus alt etter strømnettet. I et tilfelle der jeg trodde det aldri skulle fungere, og det fungerte 100% og et annet der det burde ha fungert - ikke fungerte. Selv om vi brukte forskjellige merker med samme teknologi. - Og at det i sjeldne tilfeller tilfører "summing" på større anlegg. (Som de fleste her inne har vil jeg tro) Har ikke hørt dette selv , men en kollega har opplevd dette. Vil tro at HDMI over strømnettet vil ha samme problemet.
Uten at jeg vet det konkret vil jeg anta denne teknologien tilfører en høyfrekvent frekvens på strømmnettet som blir plukket opp av "mottakeren" , og at noe utstyr som er følsomt for slikt plukker dette opp og forsterker lyden. Uten at jeg har forsket på dette i det hele tatt , og er ingen ingeniør.
HDMI over dobbel Cat5 har jeg vært borti en gang , og erfaringen var der at selv de dyreste boksene (Så en løsning fra black-box, som etter det jeg vet er en habil produsent av slike ting) ikke hadde støtte for overføring av lyd, kun bilde. Et raskt søk på nettet, ga meg ingen konkrete svar - men at ingen av produsentene hadde skrevet noe om støtte for lyd.
Sette opp nettverkskontakter selv , er ingen vanskelig sak forresten. Det fikser du lett med utpåliggende bokser fra Clas, et enkel krone-verktøy, og en kjapp runde på google. Forsåvidt er kontaktene inni boksene farge-merket.