Sponsorer:
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Viderekommen Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)

HDMI via strømnettet? Ja - i følge dette produktet.

Acoustic Research HDP100 HD Powerlink System (HDP100) | HDP100 [AcousticResearch] | Acoustic Research HDP100 HDP1 HDP00 powerlink Power Link HD wireless

For en reklame-mail fra Solidsignal ca en gang i uken. Men å vekket overskriften min nysgjerrighet. Trådløs HDMI? Via Strømkablen? Er dette bare tull eller vil det fungere?

(Jeg bare raskt skumleste hva som står på siden)

Aktiv Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Acoustic Research HDP100 HDMI Powerlink System Networking and Wi-Fi reviews - CNET Reviews

Sakser litt:

The good:
    Allows HDMI audio and video signals to travel over powerlines without additional wiring; compatible with 1080p, 720p, and 480p video; transmits IR signals to allow control of hidden components; easy setup; includes HDMI cable and mounting hardware.

The bad:
    Lower video quality than standard HDMI cable connections; not designed to go between rooms; doesn't work with 1080i sources.

The bottom line:
    Its picture quality won't please videophiles, but the Acoustic Research HDP100's HDMI-over-powerline system works well for casual viewers who want to save some money over in-wall installations.

Nykommer Black ant sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Noen som har testet ut hvordan dette med å bruke strømnettet som datanett funker nå ?

Det er jo modeller med opp til 200Mb/s nå, men fungerer det i praksis ?
    Her er en modell : D-link DHP-301 PowerLine for ca tusenlappen : Komplett.no - D-Link DHP-303 PowerLine HD Ethernet

Har kjøpt Altiboks fra Lyse, og vil helst slippe å kable ut til hjemmekinoen i 2.etg i garasjen. Noen som evt har prøvd å kjøre TV-signalet fra boksen via trådløs router og acesspoint

Viderekommen Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Trådløse signaler i en kabel?
    Høres merkelig ut.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Trådløse signaler i en kabel?
    Høres merkelig ut.
    Nei nei. Enten :
    1 - bruke strømnettet til å overføre TV-data fra altiboks til dekoder via dingsen det var link til, eller
    2 - prøve å lage at trådløst nett med acesspoint for å overføre de samme signalene. Er dette mulig med denne type TV-data-signal, eller funker dette kun ift vanlig trådløst nett ?

Nykommer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Sitat Opprinnelig postet av Black ant
    Noen som har testet ut hvordan dette med å bruke strømnettet som datanett funker nå ?

Det er jo modeller med opp til 200Mb/s nå, men fungerer det i praksis ?
    Her er en modell : D-link DHP-301 PowerLine for ca tusenlappen : Komplett.no - D-Link DHP-303 PowerLine HD Ethernet
    Ja, stort sett funker det veldig bra. Det er stabilt hastigheten er god.

Om det vil virke hos deg er helt umulig å si, det kommer an på hvordan strømmen er koblet hos deg. Hvis du har trefase inn i huset og kursene er koblet på forskjellig fase virker det neppe, men det virker stort sett helt fint mellom forskjellige sikringskurser.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,138
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    2 post(er)
    ...klarer du å legge et dobbelt sett Cat5 er det helt klart det beste... I noen tilfeller kan du klare å trekke Cat5 i samme rør som det elektriske går... En slik løsning vil gi maksimal overføringsstabilitet, og ikke minst vil du klare å overføre signaler også når HDMI 1.4 gjør sin inntreden med krav til enda høyere båndbredde.

I tillegg er jo en slik løsning superbillig... En HDMI til Cat5-converter koster deg rundt tusenlappen, mens nettverkskabler jo nesten er gratis. Du trenger jo kanskje en elektriker om du ønsker å få noen til å ordne med nettverkspluggene da, men totalt sett kan jeg ikke tenke meg at en slik løsning koster mer enn 3-4000.-, og DET er det verdt.

Verdt å merke seg også er det at prisene på matriseswitchene som også switcher IR er på vei ned. En slik løsning vil la deg styre komponentene fra alle lokasjoner som er koblet opp via nettverket, slik at du kan plassere alle komponentene skjult, og aksessere de via IR / HDMI-forlengere som bruker Cat5 til overføringen... Tipper du kan få et slikt system for under 5000.- i løpet av høsten, og det er enda et vektig argument for å velge Cat5 fremfor noe annet...

Aktiv Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Jeg har LITT erfaring med "Homeplug" , altså ethernet trafikk over strømnettet. Erfaringen er at det er VELDIG variabelt fra hus til hus alt etter strømnettet. I et tilfelle der jeg trodde det aldri skulle fungere, og det fungerte 100% og et annet der det burde ha fungert - ikke fungerte. Selv om vi brukte forskjellige merker med samme teknologi. - Og at det i sjeldne tilfeller tilfører "summing" på større anlegg. (Som de fleste her inne har vil jeg tro) Har ikke hørt dette selv , men en kollega har opplevd dette. Vil tro at HDMI over strømnettet vil ha samme problemet.

Uten at jeg vet det konkret vil jeg anta denne teknologien tilfører en høyfrekvent frekvens på strømmnettet som blir plukket opp av "mottakeren" , og at noe utstyr som er følsomt for slikt plukker dette opp og forsterker lyden. Uten at jeg har forsket på dette i det hele tatt , og er ingen ingeniør.

HDMI over dobbel Cat5 har jeg vært borti en gang , og erfaringen var der at selv de dyreste boksene (Så en løsning fra black-box, som etter det jeg vet er en habil produsent av slike ting) ikke hadde støtte for overføring av lyd, kun bilde. Et raskt søk på nettet, ga meg ingen konkrete svar - men at ingen av produsentene hadde skrevet noe om støtte for lyd.

Sette opp nettverkskontakter selv , er ingen vanskelig sak forresten. Det fikser du lett med utpåliggende bokser fra Clas, et enkel krone-verktøy, og en kjapp runde på google. Forsåvidt er kontaktene inni boksene farge-merket.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Hmmm - takk for hjelp så lang !

Men - vil helst slippe å kable, så det spørs om jeg går for å bruke strømnettet i første omgang...

Hva med dette med å prøve å overføre TV-signaler fra alitiboks via trådløst nett til acesspoint med tilhørende dekoder....
    Noen som har prøvd dette ?

Aktiv Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Skal du sende BILDE og lyd over trådløst nett - eller Lyse sitt "TV signal" over nettet ? Begge bør fungere i praksis , men hadde helt klart gått for en ekstra dekoder. Skal du bruke strømnettet kan du bare kjøpe en ekstra strøm-mottaker, slik at du får to uttak, så kan du sette en dekoder på hver.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Det jeg vurderer å prøve er å ta den vanlige nettverkskabelen fra TV-uttaket i fiberboksen, stikke denne i en trådløs router. Deretter tar jeg det inn igjen i et acesspoint i garasjen og stikker nettverkskabelen fra denne i dekoderen til Lyse.

Men det jeg undres på er hvilken datamengde som sendes i TV-signalet, om dette er mer enn det trådløse nettverket takler, og om selve nettverket lar seg sette opp for å sende TV-signaler. Jeg vet ikke, og derfor hadde det vært kult å høre om noen hadde erfaring eller meninger om saken :wink:

Aktiv Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Lyse reserverer 50 megabit av linja di til tv. Og de klarer ikke levere mer enn 5 dekodere pr hjemmesentral. Så en kanal drar alt i fra 5 til 20 mbit litt etter hvilken kanal du skal se på - har jeg hørt. Det skal i praksis gå med en god trådløs router ja. Men hastigheten synker drastisk dess lengre vekk fra accesspunkter du kommer.

Nettverket setter du opp som normalt med en pc, og når du er ferdig så skal du kunne sette nettverkskabelen fra hjemmesentralen rett i, og dekoderen i andre enden. Det må dog være et dedikert TV-Nettverk. Du kan ikke bruke samme trådløse nettet til PC/internett. Og du bør sjekke hvor mange andre trådløse nett det finnes rundt deg og hvilke kanaler som er i bruk for å kunne få optimal båndbredde. Et slikt program finner du her : NetSurveyor :: WiFi Network Discovery Tool

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Takk for alle gode råd....

Prøver meg på overføring via strømnettet tror jeg - skal gi en tilbakemelding på denne trådene etterhvert, når det er testet ut

BA

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •