HDMI Extender over cat5 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI Extender over cat5 ?

Har funnet diverse info om billige løsninger for å kunne få bildesignal i eksisterende trekkerør:

AVshop.no / DreamScreen Cat5 til HDMI extender
    Eheitmann har også en lignende løsning, og de har omtrent samme prisen.

Er det noen som har erfaring med disse?

Er dette fullgodt med HDMI kabel ?

Har lest at det bør være skjermet cat5: er dette et must?

Cat5 vs Cat6 ? (Da jeg bygde for 2 år siden trakk jeg faktisk 2 stk cat5 kabler, men jeg husker ikke om det var cat5, eller cat6 eller om den var skjermet. Kan man se det på kabelen hva det er ?

Personlig synes jeg vel at Eheitmann sin løsning er den mest interessante da man slipper 2 HDMI kabler i hver ende (putter extenderen rett i kilden/TVen). Enig ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter Eheitmann sin løsning 1080p? Ca pris på de?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av noddy.
    Støtter Eheitmann sin løsning 1080p? Ca pris på de?
    Tror de koster mellom 7 og 800,-
    Ca samme pris som løsningen til AVShop.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk det på eheitmann.no
    Ser veldig lik ut.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 2 stk cat5 kabler på Dreamscreen sin løsning og det fungerer 100%. Den ene cat5 er skjermet, mens den andre er det ikke. Dette gjør ingen ting for kvaliteten på bildesignalet, men du kan heller risikere at forstyrrelser i radiobølger eller el-anlegg slår inn og at man mister signalet et kort sekund eller to.

Er veldig fornøyd med Dreamscreen løsningen, men denne har en sort boks i prosjektor enden med strømforsyning og en hvit boks i signalkilde enden uten strøm forsyning. Akkurat det med sort boks og sort strømforsyning i et hvitt tak er jo ikke akkurat, eeh - stilig...

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare bytte plass på boksene da?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bear
    Jeg har 2 stk cat5 kabler på Dreamscreen sin løsning og det fungerer 100%. Den ene cat5 er skjermet, mens den andre er det ikke. Dette gjør ingen ting for kvaliteten på bildesignalet, men du kan heller risikere at forstyrrelser i radiobølger eller el-anlegg slår inn og at man mister signalet et kort sekund eller to.

Er veldig fornøyd med Dreamscreen løsningen, men denne har en sort boks i prosjektor enden med strømforsyning og en hvit boks i signalkilde enden uten strøm forsyning. Akkurat det med sort boks og sort strømforsyning i et hvitt tak er jo ikke akkurat, eeh - stilig...
    Har du sammenlignet bildekvaliteten med HDMI kabel? Like bra?

Eheitmann sin løsning trenger ikke strømforsyning såvidt jeg forstår ,og det er jo et pluss!!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Cat5 vs Cat6 ? (Da jeg bygde for 2 år siden trakk jeg faktisk 2 stk cat5 kabler, men jeg husker ikke om det var cat5, eller cat6 eller om den var skjermet. Kan man se det på kabelen hva det er ?
    Kablene er merket. Både om de er skjermet og om det er CAT5/5e/6.

UTP er uskjermet, de har som regel rene plastplugger.
    FTP eller STP er skjermet, de har folie rundt alle ledningene og metall på pluggene.

Det finnes flere varianter av skjermede kabler, noen har rundt hvert enkelt av de 4 ledningsparene og noen med skjerming både rundt ledningspar og alle ledningene.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Har du sammenlignet bildekvaliteten med HDMI kabel? Like bra?

Eheitmann sin løsning trenger ikke strømforsyning såvidt jeg forstår ,og det er jo et pluss!!
    Tenkte på å sammenligne direkte men hadde ikke lang nok HDMI kabel, så det ble aldri til at jeg gjorde det (gadd ikke kjøpe lang HDMI kun for å sammenligne).

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Kan du ikke bare bytte plass på boksene da?
    Desverre går ikke det, har prøvd...

Men har lurt på om jeg skal gi den sorte boksen en runde med hvit spraymaling da.

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bezaban
    Kablene er merket. Både om de er skjermet og om det er CAT5/5e/6.

UTP er uskjermet, de har som regel rene plastplugger.
    FTP eller STP er skjermet, de har folie rundt alle ledningene og metall på pluggene.

Det finnes flere varianter av skjermede kabler, noen har rundt hvert enkelt av de 4 ledningsparene og noen med skjerming både rundt ledningspar og alle ledningene.
    Noen som har klart å oppdrive skjermede Cat6/Cat6e kabler? Jeg finner kun Cat5e i shielded twisted pair config...
    (btw., grunnen til at jeg leter etter skjermede kabler er fordi disse skal legges rett inntil en strømkabel som går mot et ekstra uttak)

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden installatørene jeg har vært i kontakt med omtrent nekter å trekke hdmi-kabel mellom stua oppe og nede ser det ut til at jeg blir nødt til å gå for en hdmi-cat5/6 løsning. Men er det noen av disse som er såpass tynne at de kunne fått plass bak selve TVen (etterhvert en av de nye samsung led'ene)? Er lite lysten på å ha en boks synlig ved siden av TVen...

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg leser innleggene her så er litt begrepsforvirring med både det ene og det andre.

For det første, hverken kat 5 eller 6 har induviduell skjerming av par det er det kun kat 7 som har.

Det hjelper ingentig med skjerm på en kat5 eller 6 kabel mot 220V 50Hz. For å kunne få noen demping av støy av betydning må du da opp på en solid kopper skjerm. En skjerm vil kunne være hensiktsmessig hvis du har kat5/6 kablene i parallel føringer i lengre strekk ( mer enn 15 meter) sammen med 220V 50Hz hvis det er lystoffrør eller annet utstyr på kursen som kan gi støy på ca 20KHz.

En uskjermet kat5 eller 6 kabel er en ballansert kabel, dvs lederne i de enkelte par utligner evnt støy da støyen går i motfase. Det brukes nå uskjermede balanserte kat 6A kabler for å overføre 10Gbp/s Ethernet.

For at en skjerm skal virke må du, som ved hvilken som helst leder, ha en sluttet krets, dvs skjermen må være koplet til jord i begge ender.

Mitt råd for balanserte kabler (kat 5 eller 6) som skal brukes til HDMI Extender, glem skjermede kabler, det er unødvendig og kan i verste fall skape problemer.

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Når jeg leser innleggene her så er litt begrepsforvirring med både det ene og det andre.

For det første, hverken kat 5 eller 6 har induviduell skjerming av par det er det kun kat 7 som har.

Det hjelper ingentig med skjerm på en kat5 eller 6 kabel mot 220V 50Hz. For å kunne få noen demping av støy av betydning må du da opp på en solid kopper skjerm. En skjerm vil kunne være hensiktsmessig hvis du har kat5/6 kablene i parallel føringer i lengre strekk ( mer enn 15 meter) sammen med 220V 50Hz hvis det er lystoffrør eller annet utstyr på kursen som kan gi støy på ca 20KHz.

En uskjermet kat5 eller 6 kabel er en ballansert kabel, dvs lederne i de enkelte par utligner evnt støy da støyen går i motfase. Det brukes nå uskjermede balanserte kat 6A kabler for å overføre 10Gbp/s Ethernet.

For at en skjerm skal virke må du, som ved hvilken som helst leder, ha en sluttet krets, dvs skjermen må være koplet til jord i begge ender.

Mitt råd for balanserte kabler (kat 5 eller 6) som skal brukes til HDMI Extender, glem skjermede kabler, det er unødvendig og kan i verste fall skape problemer.
    Enig med deg at skjermede TP kabler har liten funksjon i denne sammenhengen (og i de fleste andre!), da de ofte introduserer flere problemer enn de fikser (vandrestrøm/jord etc.), samt minsker praktikaliteten med det å trekke twisted-pair fremfor en rèell HDMI kabel i utgangspunktet pga. stivhet.

For meg virker alt dette pratet om skjermet kabel (STP/FTP/cat-7) som en default forklaring på eventuelle problemer som kan oppstå ved bruk av de utallige "noname" løsningene som i mange tilfeller er ganske tvilsomme.

Jeg la selv to stk. nye 15m Cat6 (550Mhz) Cablemaster kabler over gulvet til en LCD monitor for å teste en av disse løsningene (basert på "Brando" sin extender, men naturligvis markedsført som noe annet...) Her fikk en 'som regel' 1080p signal, men dersom en skulle finne på å flytte HDMI receiver boksen, el. selve kabelen stod en ofte å disconnectet/reconnectet ad infinitum for å få tilbake signalet.

Som andre har meldt ifm. DreamScreen sin boks (Grandbeing) mister de også sync et sekund når en lysbryter slås av el. på.

Dette er rett og slett for dårlig!

Jeg la altså kablene over gulvet for testing, og disse var ikke i nærheten av andre strømkilder el. kabler. Det var rett og slett pga. 5v receiveren stod koblet på samme kurs som lysbryteren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •