Opprustning (høyttalerkabler, HDMI kabel og hifi møbel)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer carlh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Opprustning (høyttalerkabler, HDMI kabel og hifi møbel)

Jeg er i tenkeboksen for jeg skal oppgradere hjemmekino-anlegget mitt litt nå.
    Jeg har følgende spørsmål;

Høyttalerkabler: Hva slags høyttalerkabel bør jeg velge?
    Ønsker et sett som er gode, men ikke til flere tusen.
    (Har et par gamle høyttalere nå som skal skiftes ut. Vurderer Patos av en eller annen type. Inspirasjon fra Erik her på forumet... :-) )
    Har akkurat flyttet og skal utvide stue og kjøkken så det er nok å bruke pengene på akkurat nå... Men det kan ikke være sprengtråd heller selvsagt!
    Fant forresten denne tråden:
    http://avforum.no/forum/kabler/60647...ler-hjelp.html
    Er dette FAKTUM??? Kan man bruke så tynne kabler og faktisk få et bedre resultat enn med feite, mangetusenkronerskabler???
    (I så fall; in your face, Hifiklubben med sitt retningsavhengige kobber...)

HDMI-kabel: Her finnes det selvsagt mange, mange følelsesladede meninger, men er det noen med peiling som kan anbefale en god kabel til meg?
    Samme regel her; ikke mange tusen, men en god kabel. :-)
    Den bør være min 5 meter.
    (Jeg har en Toshiba MT-400 som har en DVI-D inngang, så dette betyr at jeg uten problemer kan kjøre HDMI inn på den ikke sant?)

En annen ting: Noen erfaringer/meninger om dette møbelet?
    Møbelringen - Produkter - TV - video - musikk
    Forslag til andre møbler? (Er ikke interessert i et møbel til flere tusen. Da lager jeg heller et skikkelig et selv med tiden...)
    Skal romme en Denon AVR-2106 (enn så lenge), en classic xbox (media center), en playstation2 (PS2) og etter all sannsynlighet veldig snart en playstation3 (PS3). Senterkanalen kommer jeg til å ha for seg selv, ettersom racket med komponentene skal/må stå på venstre sidevegg.

Vel, nok å bryne seg på. Beklager om det ble mange spørsmål i ett innlegg.
    På forhånd takk for hjelpen, ærede med-medlemmer!

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten så tror du på kabler eller så gjør du ikke det. Tror du derimot mer på tverrsnitt så kjøper du kabel der du kjøper støvsuger.

Når det gjelder HDMI-kabler har jo TV2 hjelper deg testet dette. Hvis du går god for testen er det ingen grunn til å legge mye penger i HDMI-kabel, men byggekvalitet er definitivt en faktor. Billige kabler kan ha dårlige kontakter og strekkavlastning. Noe å ta betraktning om ikke ting står i ro 24/7.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ønsker du å bytte ut høyttalerkablene dine ? Er du misfornøyd med lyden ? Hvis målet er å få en generell, ikke definert forbedring tror jeg du blir skuffet. Selv har jeg både litt dyre og helt billige høyttalerkabler. De låter likt, men de dyre oksiderer mindre og er mer mekanisk stabile.
    Hvis du har kabler som låter greit, har min 2,5mm2 tverrsnitt og ikke er oksiderte/irret så ville jeg spart arbeidslysten og pengene til kjøkkenprosjektet

Når det gjelder HDMI har vel debatten stilnet, og følelsene kjølnet.
    De fleste er vel enige om at så lenge billigkabelen fungerer stabilt, er den akkurat like god som en dyrere til det bruket. For lange strekk og uheldige utstyrskombinasjoner kan de aller billigste føre til bitfeil. Dette er lett å observere, og man kan i disse spesialtilfellene safe med en dyrere/anbefalt kabel.
    Så noen generell "makeover" av bildekvaliteten med en HDMI til noen tusen kan du nok glemme.
    Enda mer kjøkkenmidler...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Enten så tror du på kabler eller så gjør du ikke det. Tror du derimot mer på tverrsnitt så kjøper du kabel der du kjøper støvsuger.

Når det gjelder HDMI-kabler har jo TV2 hjelper deg testet dette. Hvis du går god for testen er det ingen grunn til å legge mye penger i HDMI-kabel, men byggekvalitet er definitivt en faktor. Billige kabler kan ha dårlige kontakter og strekkavlastning. Noe å ta betraktning om ikke ting står i ro 24/7.
    Hmmm... Godt tips det der med TV2 test... Har ikke tenkt på det engang. Ikke det at jeg kjøper alt de sier helt rått, men kan jo være god pekepinn for meg som litt amatør. :-)
    Ting skal stå i ro, men jeg skal ha det i bakhodet.

Takk for oppklaringen, cyr!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Hvorfor ønsker du å bytte ut høyttalerkablene dine ? Er du misfornøyd med lyden ? Hvis målet er å få en generell, ikke definert forbedring tror jeg du blir skuffet. Selv har jeg både litt dyre og helt billige høyttalerkabler. De låter likt, men de dyre oksiderer mindre og er mer mekanisk stabile.
    Hvis du har kabler som låter greit, har min 2,5mm2 tverrsnitt og ikke er oksiderte/irret så ville jeg spart arbeidslysten og pengene til kjøkkenprosjektet

Når det gjelder HDMI har vel debatten stilnet, og følelsene kjølnet.
    De fleste er vel enige om at så lenge billigkabelen fungerer stabilt, er den akkurat like god som en dyrere til det bruket. For lange strekk og uheldige utstyrskombinasjoner kan de aller billigste føre til bitfeil. Dette er lett å observere, og man kan i disse spesialtilfellene safe med en dyrere/anbefalt kabel.
    Så noen generell "makeover" av bildekvaliteten med en HDMI til noen tusen kan du nok glemme.
    Enda mer kjøkkenmidler...
    Jo altså greia er at de jeg har faktisk nå er for korte etter flytting... Vil gjerne ha anlegget på siden av rommet og ikke i front slik som før av en rekke grunner (Forresten noen pros/cons for eller mot dette som dere vet om rent praktisk/lydmessig?). Så når jeg nå først skal kjøpe nye tenker jeg at jeg like godt kan velge noen andre (Når det er sagt så tror jeg de jeg har er å skue på teknisk museum).
    Men jeg sier mange takk for tipset ditt, Bønna. Blir desto mer kjøkken, ja.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •