Oppgradere strømkabler til Classé

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradere strømkabler til Classé

Heisann folkens...

Jeg har komplett sett med Classé, og er dermed en overlykkelig liten fyr :-D

Det jeg lurer på er om det er noen der ute som mener at jeg vil ha noen lyd messig gevinst ved å bytte ut de originale strømkabler med noe "bedre".

Slik jeg ser det bruker Classé kvalitet i absolutt alle ledd og firer ikke på krav når det gjelder noe. Derfor ser jeg ikke helt argumentet med at original kabler fra Classé har lav kvalitet. Kan se det argumentet med(unnskyld ordlegging) "billig/masse" produsenter..

Men hvorfor skal Classé "ødelegge" 100% kvalitet med en liten kabel de sparer noen få kroner når alt annet er topp kvalitet???

Noen som skjønner hva jeg mener og har en kommentar???

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Outbreak1
    Det jeg lurer på er om det er noen der ute som mener at jeg vil ha noen lyd messig gevinst ved å bytte ut de originale strømkabler med noe "bedre".
    Det er noen der ute som mener det ja.

Slik jeg ser det bruker Classé kvalitet i absolutt alle ledd og firer ikke på krav når det gjelder noe. Derfor ser jeg ikke helt argumentet med at original kabler fra Classé har lav kvalitet.
    Internt i din Classè forsterker bruker Classè helt vanlige PN-ledere (eller tilsvarende) - hvorfor skulle det være så ille om de også brukte tilsvarende ledere med isolasjon mellom kabinett og stikk i vegg?

Men hvorfor skal Classé "ødelegge" 100% kvalitet med en liten kabel de sparer noen få kroner når alt annet er topp kvalitet???
    Kanskje Classè ser på det som en elektrisk konstruksjon de skal tjene penger på, og ser ingen poeng i å bruke mer penger på en komponent (strømkabel) som de mener ikke har noen betydning for lydkvaliteten?

De som konstruerer elektronikk har ofte vanskeligheter med å forsvare kostnadene på enkelte av de tingene mange audiofile mener er viktig.

Noen som skjønner hva jeg mener og har en kommentar???
    Ja. Bytt til noen ekstra godt skjermede kabler, og om du vil - med et kult utseendet. Det trenger ikke være spesielt dyrt, og du kan lage de selv i akkurat den lengden du trenger. Da får du ro i sjelen, og kan nyte musikk igjen.

Selv bruker jeg Supra. Egentlig utelukkende fordi jeg fikk en veldig bra pris. Elektroforhandlere skaffer dobbel/trippel skjermede strømkabler som sikkert er enda bedre.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mhm

Yes, de må jo legge ved en strømkabel, det er de pålagt.
    Skjønner at de da kan bruke minst mulig på denne for å spare/bruke penger på andre ting.

Det er jo en av grunnene til at det følger med "lakris-lisser" til cd/dvd spillere osv... her tjener man på å bytte ut medfølgende kabler etter mine ører.
    MEN gjelder dette også strømkabler i High-End klassen...

Hmm... ikke noen enkel, ett svar er riktig, hobby dette her(heldigvis) 8)

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har uansett et mye 'større problem' inni veggen mellom sikringsboksen og stikket. Spesielt mot sikringsboks hvor gjerne kabler samles. Man kan selvsagt ha noe tilsvarende i kabelkaoset de fleste har bak komponentene sine, men slikt kaos finner man vel ikke hos ekte audiofile..?

Den eneste som kommer til å merke forskjell er nok deg, så du må selv vurdere hva den marginal endringer faktisk er verdt. Roen i sjela er man nødt til å ha skal man nyte musikk og film, så gjør det du føler du må.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Du har uansett et mye 'større' problem inni veggen mellom sikringsboksen og stikket. Spesielt mot sikringsboks hvor gjerne kabler samles. Man kan selvsagt ha noe tilsvarende i kabelkaoset de fleste har bak komponentene sine, men slikt kaos finner man vel ikke hos ekte audiofile..?

Den eneste som kommer til å merke forskjell er nok deg, så du må selv vurdere hva den marginal endringer faktisk er verdt. Roen i sjela er man nødt til å ha skal man nyte musikk og film, så gjør det du føler du må.
    hehe.. et litt filosofisk svar.. og ja jeg er enig.
    Selv om jeg bor i en leilighet som har alt nytt av elektrisk opplegg så legger en grunnlaget i kabler fra transformator til stikk. Tror nok eneste grunn til at jeg engang bytter kabler blir utseende..

NB : Kabelkaos vil jeg ha meg frabedt

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MEN gjelder dette også strømkabler i High-End klassen...
    Det er vel akkurat der uenighetene starter.... 230V kabler med stempelet "high-end".

Jeg har selv snakket med respekterte produsenter av high-end elektronikk som sier selv de aldri ville anbefale kunden å bruker mye penger på kabler om de er ute etter en lydmessig gevinst. Men nå er det ikke produsenten som snakker med kundene, det er butikken - den samme butikken som opererer med enorm fortjeneste på tilbehør som kabler. Hvem skal vi stole på?

Skal ikke ta stilling til om det er noen gevinst å bruke penger på eksotiske kabler (selv ro i sjelen kan kanskje være verdt en del?), men jeg legger merke til at mange bruker relativt mye penger på kabler sett i sammenligning med anleggets verdi ellers.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. et litt filosofisk svar.. og ja jeg er enig.
    Jeg har lest nok kabeldiskusjoner på dette forumet til å vite når jeg skal trå forsiktig

På jobben har vi et par ringrever som driver utelukkende med elektronikk til induktive og kapasitive sensorer, hvor man ikke skal ha for mye støykilder. Jeg luftet ideen om dyre spesialkabler fra vegg til komponent og jeg trenger vel ikke nevnte hva de mente om saken, hehe.
    Men ingen kan måle den psykiske effekten av å ha 'rettet' på 'feilen' ved å kjøpe kabler og filter mm så jeg holder på min tidligere konklusjon: Gjør det som må gjøres, for deg er det kanskje verdt pengene.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv et sett med Supra LoRad 2,5. Skjermet og god kabel. Koster ca 600kr for 1,5m på CDON.COM - Musikk, Film, Spill, Bøker og Elektronikk. CD, DVD og Blu-Ray

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og en kompis drev å testet dette litt for en liten stund siden. Det resulterte i en Van Den Hul Mainstream kabel på oss hver. Synes det var stor forskjell. Lydbildet lo mye lengre frem i rommet, istedet for inni høytalerene. Merk at kabelen stod i effekttrinnet, når vi hadde den på cd-spilleren var det ingen forskjell fra orginal kabelen i det hele tatt. Anbefaler deg å kjøpe 1 kabel først og teste denne på effekten/forforsterkeren også kan du jo vudere selv om der er verdt det på cd-spilleren.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pleier å flagge mine meninger om kabler i klare ordelag. Denne gangen skal jeg heller fortelle om da jeg var på et "show" med Nordost der de skulle demonstrere ulikhetene mellom de forskjellige strømkablene deres.

De startet med den rimeligste. Fyren fra Danmark som ledet forestillingen forklarte hva vi burde lytte etter når han byttet til neste trinn på kabelstigen. Alle hørte forskjellen. Dette gjentok han helt opp til den dyreste strømkabelen. Til og med jeg hørte hva han mente. Problemet oppsto da en skeptiker i salen spurte om han kunne bytte direkte tilbake til den rimeligste. Beklageligvis hørtes det fremdeles kliss likt ut som med den dyreste...

Etter det har jeg lært to ting som jeg aldri vil glemme og som har spart meg for en masse utgifter og bekymringer.

1: Prøv gjerne nye ting, men etterprøv og bytt tilbake for å evaluere om de oppfattede forskjellene fremdeles består
    2: Når en så lett kan la seg lure av andre og sin egen psyke er kanskje ikke reslutatet fra skikkelige (ABX) blindtester så dumt å gi litt oppmerksomhet...

Bare noen tanker fra meg Gidder ikke hive meg på noen ny runde om ABX blindtester og forskjeller mellom kabler generelt.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo helt topp.. Har fått frem akkurat de svar jeg håpet på !

Takker alle sammen 8)

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.. Da blir det kabler på deg da, sant?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes, jeg har da kjøpt meg noen kabler på nett. Blir først å teste de på Classé og ren stereo, deretter får de seg en runde på Denon i kino'en.

SÅ får vi se om de får lov å bli, eller om jeg selger de videre :-D

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    På jobben har vi et par ringrever som driver utelukkende med elektronikk til induktive og kapasitive sensorer, hvor man ikke skal ha for mye støykilder. Jeg luftet ideen om dyre spesialkabler fra vegg til komponent og jeg trenger vel ikke nevnte hva de mente om saken, hehe.
    Spesialkabler for 230V brukes av og til i næringslivet og har sin funksjon rundt støyende utstyr/følsomme komponenter, og de kan vel sammenlignet med vanlige kabler regnes som dyre. I den sammenheng er det da snakk om ekstra gode egenskaper når det kommer til skjerming, ikke eksotisk ledermatriale etc.

Igjen - sammenlignet med enkelte av hayfay kablene er de direkte billige.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •