Snake oil. Hvorfor griper ikke forbrukerombudet inn?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 195
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Snake oil. Hvorfor griper ikke forbrukerombudet inn?

Hva kan man si, annet enn at det helt uforståelig at ingen griper inn for å stoppe denne galskapen.
    Nordost bruker kun fantasien når de markedsfører sine kabler, ingen dokumetasjon foreligger. Det er spesiellt egenskapene som beskrives for denne strømkabelen til 2195,- jeg reagerer på akkurat nå.

Sitat Opprinnelig postet av Nordost
    Strømkablene har mye og si for kvaliteten på strømmen som går mellom kontakten i veggen og ditt audio/video utstyr. Har man en dårlig kabel kan det bli mye støy, og dermed får man et dårligere lyd/bildemessig resultat.

Vi har med stort hell brukt Nordost sine strømkabler på alt fra CD-spillere til video projektorer. Vi opplevde blant annet større dybde og mer detaljer i fargen, og mye bedre definisjoner av kanter o.l. Når vi koblet strømkablene fra Nordost til våre videoprojektorer. Forskjellen var faktisk mye større enn vi hadde ventet oss. Lydmessig fant vi at man fikk et betydelig større dynamikkområde og et mye mer detaljert lydbilde.

Shiva bruker Nordost sin proprietære ”Micro Mono-Filament” teknologi for å gi kabelen de egenskapene den har. Det betyr at man vikler en tråd rundt hver leder (som er dekket med sølv) og deretter ekstruderer et hylster av høykvalitets teflon rundt hver leder. Grunnen til dette er at man får en liten hinne av luft mellom lederne og teflonhylsteret. Dette gjør at lederne er i minst mulig kontakt med teflonet og den inaktive luften mellom teflon og leder hindrer korrodering av sølvet. Denne teknologien øker utbredelsesfarten i Shiva kabelen med over 80% av lysets hastighet og det blir mindre motstand i kabelen som igjen betyr mindre strømtap.

Alle Shiva er håndlaget på fabrikken og holder en ekstremt høy kvalitet og standard.
    Hva med alle meterne med helt vanlig kabel som ligger i veggen i huset? Eller er det meningen at man må bytte alt av strømkabler til denne for å få den gode lyden som beskrives her? Jeg bare spør, for dette er for meg helt på jordet.

Jeg kan forstå at en kabel i en viss grad kan ha bedre egenskaper når det gjelder skjerming. Men det ser ikke ut for meg som denne kabelen er noe mer skjermet enn en hvilken som helst kabel som produsentene av AV utstyr sender med produktene sine, og tydeligvis mener er bra nok.

Ikke nevnes det noe om skjermende egenskaper i teksten heller, men det argumenteres med at strømmen går fortere gjennom kabelen, ergo bedre lyd. Helt fantastisk!

Jeg vet det er delte meninger om kabelens betydning i et annlegg. Jeg er skeptiker, og blir provosert av sånt som dette, og syns det rett og slett er svindel og bedrag.

Godt å få blåst ut litt...

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal da ikke kimse av Micro Mono-Filament-teknologi. Vurderer en slik en til kaffetrakteren. Tenk for en ren kaffesmak!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men spøk til side.

Hvorfor griper ikke forbrukerrådet inn?
    Det kan sikkert teoretisk dokumenteres at strømmen faktisk går fortere. Men hvem skal avgjøre om du får bedre lyd eller bilde?
    Det forblir vel en subjektiv opplevelse?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må da forstå at denne kabelen gir et fortryllende resultat? Jeg kobla den på DVD-spilleren min, og en 1,5-times film ble faktisk ferdig 14 sekunder tidligere enn med den gamle kabelen!

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mentor1
    Du må da forstå at denne kabelen gir et fortryllende resultat? Jeg kobla den på DVD-spilleren min, og en 1,5-times film ble faktisk ferdig 14 sekunder tidligere enn med den gamle kabelen!
    Hadde du spilt den inn først?

Spøk til side - det er nok vanskelig å påvise at det eventuelt er svindel. Og man skal nok ikke kjimse av markedet. Så lenge det produseres og tilbys slike kabler, kan du være 100 % sikker på at noen kjøper den. Hvis dem er fornøyd og mener dett er forskjell - av hvilken grunn skal vi skeptiske så bryte inn og si at "du er svindlet?" Nei er min mening.

Situasjonen ville vært annerledes hvis man faktisk solgte et kosttilskudd feks som bare er svindel og ikke virker? Man må nok kunne påvise at den ikke virker. Og virker gjør den vel? Ser forøvrig for meg Thon i forbrukerombudet foretar blindtest av strømkabler

Edit: la heller straffen være at vi kan ha det litt gøy på kjøper og selger sine veiene på en relativt uskyldig måte

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så mye misunnelse her i verden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Det kan sikkert teoretisk dokumenteres at strømmen faktisk går fortere. Men hvem skal avgjøre om du får bedre lyd eller bilde?
    Greit nok hvis det kan dokumenteres at strømmen går litt fortere, men kan det dokumenteres at det er relevant for lyden?
    For man kan jo også dokumentere hviken farge kabelen har, men har det noe å si for lyden? Jeg tipper nei.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo ørten slike kabeldiskusjoner fra før av, men hadde vært intressant å holde denne på nogen lunde saklig nivå.. For er enig med trådstarter her, hele beskrivelsen av kabelen er jo helt vanvittig. Raskere strøm i kabelen skal gi bedre definisjoner av kanter??

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lov om kvakksalveri er jo opphevet, fordi mange faktisk opplever bedring ved bruk av alternative behandlingsmetoder. Hvorfor nekte en syk person behandling som den syke føler seg bedre av?
    På samme måte blir det med en slik strømkabel; den hjelper nok for noen, men ikke for folk flest. Hvorfor skal man nekte noen som VIL kjøpe den å handle en slik? Angående forbrukerrådet så vil de muligens se på enkeltsaker hvis kabelen faktisk ikke gir kunden det den lover, og kunden klager hos butikken men ikke blir hørt. For kunden vil det jo da være en mangel ved produktet.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Greit nok hvis det kan dokumenteres at strømmen går litt fortere, men kan det dokumenteres at det er relevant for lyden?
    For man kan jo også dokumentere hviken farge kabelen har, men har det noe å si for lyden? Jeg tipper nei.
    Ikke uenig. Spørmålet er hvor bevisbyrden ligger.
    De skriver jo i markedsføringen at de "opplevde bedre lyd og bilde". Vanskelig å argumentere mot, egentlig...

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tingen er HAIOLJE, det eneste som duger... Og lukter pjuk :twisted:
    Men du verden for en lyd........

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Snåsamannen kurerte min sønn - VG Nett om Helse og medisin

Healere får operere fritt her i landet og "kurerer" kreft og andre alvorlige sykdommer, ja de blir til og med støttet av helseministeren. Andre politikere handler tjenester fra de lett tilgjengelige spåkonene for tusenvis av kroner, og såkalte slankemidler med utrolige lovnader basert på blomster og urter blir solgt helt lovlig for millioner av kroner uten at noen hever et øyenbryn. Og du lurer på hvorfor ikke forbrukerrådet griper inn når det forekommer noen salg av dyre strømkabler?

Alle disse tjenestene og produktene har forøvrig en ting felles - de har en rekke fornøyde kunder. Hvor mange klager tror du forbrukerrådet har fått inn på folk som har kjøpt dyre strømkabler og føler seg lurt? Jeg blir overrasket om de i det hele tatt har fått en....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Det finnes jo ørten slike kabeldiskusjoner fra før av, men hadde vært intressant å holde denne på nogen lunde saklig nivå.. For er enig med trådstarter her, hele beskrivelsen av kabelen er jo helt vanvittig. Raskere strøm i kabelen skal gi bedre definisjoner av kanter??
    - TV'er oppgis med mer enn 2 millioner til 1 i kontrast..
    - Det finnes 200Hz TV'er på markedet..
    - Innsynsvinkel oppgitt til 179 grader selv om bildet ser møkk ut ved mindre enn 30 grader vinkel.. i markedsføringer står det ofte lignende av: "Knivskarpt bilde ved hele 179 graders innsynsvinkel gjør denne TV'en..."

Hva med slike oppgivelser? Det gjelder jo "alle" produkter i bransjen at man har salgspoenger som er helt borti natta, selv om ikke alt er like innlysende som denne kabelen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Men spøk til side.

Hvorfor griper ikke forbrukerrådet inn?
    Det forblir vel en subjektiv opplevelse?
    Hvorfor skal vi bruke skattebetalerenes penger på å hindre noen i å kjøpe noe de har lyst på? Sløseri!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

strømkabler og filter

har vært litt plaget med støy på bildet etter jeg fikk tak i en videoprosessor llitt hvit bakgrunns snø
    så jeg kjøpter meg et strømfilter og kabler på soundgarden

til tvilere dette funker snø er borte krystal klart bilde igjen var tvilende selv men ikke lengre virka utrolig bra

anbefales

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samco
    har vært litt plaget med støy på bildet etter jeg fikk tak i en videoprosessor llitt hvit bakgrunns snø
    så jeg kjøpter meg et strømfilter og kabler på soundgarden

til tvilere dette funker snø er borte krystal klart bilde igjen var tvilende selv men ikke lengre virka utrolig bra

anbefales
    Hva skjer med snøen om du bytter Soundgarden-kablene med standard strømkabler? At nettfilteret har en funksjon er jeg ikke (så mye) i tvil om.

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper du 3-meters utgaven med cresco finansiering i 12 mnd koster den jo kun 314 kr pr mnd! Røverkjøp!

Tror jaggu jeg skal begynne å produsere egne, med ølflexkabel og krympestrømpe i hver ende. Kan jo tilogmed tune prisen ned til 1999 pr 2meter, og sitte igjen med 2000% fortjeneste

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kabler

isotek elite kabler og stømfilter :-D
    funka så bra at jeg bestilte 2 stk kabler til med tid skal alle kabler skiftes og et filter til skal på plass

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kabler

med standard kablene til denon reciver og optoma processor er det snø med isotek er det helt borte funka for meg
    glad snøen er borte har irritert meg lenge

var utrolig tvilende selv men tenkte et forsøk er det verd

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale den nye økologiske HDMI kabelen med Bullshit-kjerne trukket med endetarm av sibirsk fjellgeit. Ikke billig, men for en forskjell!

Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •