Snake oil. Hvorfor griper ikke forbrukerombudet inn? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 195
    Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Frode, hva med de som legger sine høyttalerkabler på slike porselenssaker? Er ikke det også litt å "tippe over" - hører de virkelig forskjell på om kabelen ligger på gulvet eller om de ligger pent oppå porselen for hver 20-40 cm? Ubegripelig for meg det der.......

Det er vel ikke ulovlig å tippe over? Hvis folk mener å høre forskjell ved å plassere kablene på porselen, så gjerne for meg. Jeg gjør mine innkjøp basert på mine egne erfaring, meninger og ønsker. Hva andre foretar seg, får være deres eget problem. Hvis noen koser seg med et eller annet tweak som jeg har liten tro, ser jeg ingen grunn til å ødelegge gleden for dem.
    Tråden her begynte med hvorvidt forbrukermyndighetene skulle ta affære med Nordost sin markedsføring. Jeg kan ikke se at de ville hatt en veldig god sak.

Frode

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Det er vel ikke ulovlig å tippe over? Hvis folk mener å høre forskjell ved å plassere kablene på porselen, så gjerne for meg. Jeg gjør mine innkjøp basert på mine egne erfaring, meninger og ønsker. Hva andre foretar seg, får være deres eget problem. Hvis noen koser seg med et eller annet tweak som jeg har liten tro, ser jeg ingen grunn til å ødelegge gleden for dem.
    Støtter den. Trodde det hadde tippa for bruttern når han la kablene på puter..... Han er frisk til sinns så vidt jeg vet

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han fyren der virker mildt sagt litt pling i bollen hehe..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bicks
    Enig med deg her,.. man betaler vel tross alt litt for design også.
    Dersom jeg skulle bry meg om design på strømkablene så burde stikk-kontaktene vært plassert midt i rommet.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Han fyren der virker mildt sagt litt pling i bollen hehe..
    Jeg liker ikke å gå på person på forum, men jeg synes det kan se ut på kommentarene at han ... har lagt inn innlegg i samme gaten før?

Dersom jeg skulle bry meg om design på strømkablene så burde stikk-kontaktene vært plassert midt i rommet.
    Beklager at det blir litt Off Topic, karer.
    Jeg bryr meg om design på det meste. I forrige uke brukte jeg ganske mange timer på DIY-strømkabler fordi jeg synes de originale kablene ser for tynne og spinkle ut, samtidig som jeg er en sucker for symmetri og ville ha alle kabler like. Jeg har også lagt flid i at man skal kunne se minst mulig av kablene i mitt oppsett ...
    But hey, that's me ...:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg liker ikke å gå på person på forum, men jeg synes det kan se ut på kommentarene at han ... har lagt inn innlegg i samme gaten før?
    Så du den linken postet litt før fra youtube? Var ikke det den samme fyren? Da mener jeg (forum eller ikke) at han var noget spesiell. Men det er bare ment som moro. Folk har lov til å være spesielle, for all del

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Beklager at det blir litt Off Topic, karer.
    Jeg bryr meg om design på det meste. I forrige uke brukte jeg ganske mange timer på DIY-strømkabler fordi jeg synes de originale kablene ser for tynne og spinkle ut, samtidig som jeg er en sucker for symmetri og ville ha alle kabler like. Jeg har også lagt flid i at man skal kunne se minst mulig av kablene i mitt oppsett ...
    But hey, that's me ...:-D
    Dersom man ønsker at kablene ikke skal kunne synes så er det vel ikke noe vits å betale masse for et kult design? Hos meg er ikke strømkablene synlige i det hele tatt, og derfor bryr jeg meg overhodet ikke om utseendet. Men dersom de ER synlige så vil jo dette ha noe å si, synes jeg.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Zebulon]Enig. Hadde de bare latt være å selge den som en vidunderkabel som skal endre lyd og bilde drastisk, så hadde det vært noe annet.

Men hvis denne kabelen hadde blitt brukt absolutt hele veien så kanskje det hadde hatt noe for seg, selv om jeg tviler på det også.

QUOTE]

Du skal aldri, aldri, aldri gi Djevelen lillefingeren!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er billigere å kjøpe nye ører faktisk. Nye øyne koster litt mer. Men uansett mer effektivt for de fleste å bytte ut. (litt futuristisk denne her, men helt sant, jeg sverger!)
    Fremtiden er heldigvis trådløs. Bort med alle irriterende kabler og ledninger i stua.:evil: ITavisen | TrÃ¥dløs strøm fra Intel
    Intel's wireless power means no more batteries - News - Laptops "Rattner spoke of technological transformations he expects by the year 2050"

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg konstaterer med tilfredshet at svært mange av medlemmene på AV-forum er utstyrt med en god porsjon sunn skepsis. Audio-bransjen lever jo ellers høyt på kvasivitenskap, godtroende mennesker og - ikke minst - snobber.
    Sistnevnte vil nok gjerne mene at en høy pris rett og slett er et pluss, og innenfor denne hobbyen er det utrolig nok så mange av disse, selv i vårt lille land, at de er i stand til å holde i live et eget blad, med fint trykk og høy papirkvalitet.

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    Jeg konstaterer med tilfredshet at svært mange av medlemmene på AV-forum er utstyrt med en god porsjon sunn skepsis. Audio-bransjen lever jo ellers høyt på kvasivitenskap, godtroende mennesker og - ikke minst - snobber.
    Sistnevnte vil nok gjerne mene at en høy pris rett og slett er et pluss, og innenfor denne hobbyen er det utrolig nok så mange av disse, selv i vårt lille land, at de er i stand til å holde i live et eget blad, med fint trykk og høy papirkvalitet.
    Leser merkelig nok dette bladet selv jeg... og jeg har ikke råd til noe annet enn papiret bildene er trykt på! :P hehe...

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reksen
    Leser merkelig nok dette bladet selv jeg... og jeg har ikke råd til noe annet enn papiret bildene er trykt på! :P hehe...
    Hvem kan si seg uskyldig?!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en annen side; noen går hele livet sitt og tror at en billig klokke laget på samlebånd av barnehender i kina er av like bra kvalitet (eller bedre) enn det en sveitsisk urmaker monterer sammen. Godtroende mennesker finner man over alt.

Det er en del science fiction innen hifi, men det betyr ikke at man kan ta alt under en kam.

Les heller blader som Stereophile. De prøver i alle fall i etterkant av testene å backe opp sine observasjoner med relevante måleresultater.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    På en annen side; noen går hele livet sitt og tror at en billig klokke laget på samlebånd av barnehender i kina er av like bra kvalitet (eller bedre) enn det en sveitsisk urmaker monterer sammen. Godtroende mennesker finner man over alt.

Det er en del science fiction innen hifi, men det betyr ikke at man kan ta alt under en kam.

Les heller blader som Stereophile. De prøver i alle fall i etterkant av testene å backe opp sine observasjoner med relevante måleresultater.
    Vi er selvsagt ikke uenige når det kommer til stykket, for selvsagt er det mulig å få mer for mer penger. Kunne bare ikke dy meg for et sleivspark mot nevnte blad. Hva de kan finne på å kalle "billig"! Hva de kan finne på å kalle "betydelige" forskjeller! De gutta der svever åpenbart etter hvert omkring i en kronisk elevert tilstand med stadig mer luft mellom seg og den bakken de fleste av oss andre prøver å ha kontakt med, om for ikke annet, så fordi vi må. At de er med på å pushe slangeolje, er iallfall ikke jeg i tvil om.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva de kan finne på å kalle "billig"! Hva de kan finne på å kalle "betydelige" forskjeller! De gutta der svever åpenbart etter hvert omkring i en kronisk elevert tilstand med stadig mer luft mellom seg og den bakken de fleste av oss andre prøver å ha kontakt med, om for ikke annet, så fordi vi må. At de er med på å pushe slangeolje, er iallfall ikke jeg i tvil om.
    Leser ikke Fidelity annet enn kanskje 1 blad i året så hva de "pusher" vet jeg ikke. Har dog lagt merke til et par uttalelser/påstander fra den kanten som kanskje er litt på kanten.....

http://avforum.no/forum/generelt-aud...-bli-lurt.html

Hifi-Sentralen er forresten full av brukere som elsker å diskutere, kjøpe og bruke "magiske" dyre passive gjenstander og kabler basert på NASA-teknologi som etter sigende skal ha en enorm betydning for lyden - og så langt jeg kan huske kan jeg ikke huske å ha sett så mange som mener de har blitt lurt. Tvert i mot er det mange som er utrolig fornøyd selv etter å ha blåst av et fem-sifret beløp på kabler. Jeg vet ikke hva man skal tolke ut av det, men at det har en eller annen form for oppfattet virkning (akustisk eller placebo) er udiskutabelt. Så får man heller diskutere om det er keiserens nye klær man snakker om (fortsett gjerne i en av de 1000 andre trådene) eller om det er målbare og hørbare forskjeller. At ikke er en prioritert sak for forbrukerombudet skjønner jeg godt.....

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erikaur
    Fremtiden er heldigvis trådløs. Bort med alle irriterende kabler og ledninger i stua.:evil: ITavisen | TrÃ¥dløs strøm fra Intel
    Intel's wireless power means no more batteries - News - Laptops "Rattner spoke of technological transformations he expects by the year 2050"
    OHNO! i'm out of job!:evil:

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hifi-Sentralen er forresten full av brukere som elsker å diskutere, kjøpe og bruke "magiske" dyre passive gjenstander og kabler basert på NASA-teknologi som etter sigende skal ha en enorm betydning for lyden - og så langt jeg kan huske kan jeg ikke huske å ha sett så mange som mener de har blitt lurt. Tvert i mot er det mange som er utrolig fornøyd selv etter å ha blåst av et fem-sifret beløp på kabler.
    Det går på stoltheten løs! Er nok noe med at "neida, det er nok en bedring av lyden, merker det med luftigere og mer oppløst enn før".

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    OHNO! i'm out of job!:evil:
    Totalt OT dette da men...

Tenke seg å ha et stuebord som lader dingsene dine.!

* Sitte med laptoppen å den lades pga kontakten med bordflaten...
    * Legge fra seg mobilen å den begynner å lade mens den ligger der...
    * Fjernkontroller
    * mp3spillere
    * Holde kaffen varm
    osv
    osv
    osv
    (nå tenker jeg på en annen teknologi som ble introdusert på CES'09)

Jeg gleder meg til fremtiden...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    beklager OT ,Zebulon

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært gøy å se hva forbrukerfolka sier om en slik klage.

Sitat Opprinnelig postet av nordost
    Strømkablene har mye og si for kvaliteten på strømmen som går mellom kontakten i veggen og ditt audio/video utstyr. Har man en dårlig kabel kan det bli mye støy, og dermed får man et dårligere lyd/bildemessig resultat.
    Husker godt en kommentar fra Bob Ohlsson (Motown etc) angående strømkabler. Han hadde visst vært i en situasjon hvor det faktisk var forskjell med vanlig og dyrere strømkabel. Ringte etter elektriker, fikk renset og strammet festepunktene i vegginstallasjonene. Vips var problemet borte og ikke noen forskjell på kablene. Ser ikke helt for meg hvorfor, men skal det først være tull med strømmen er det helst der det skal skje - ikke på siste meterne.

Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Skal man ha ren lyd for dem røske ned sikringskapet og legge om hele strøm innstallasjonen på nytt, lurer på om elektrikere tenker det samme når dem legger opp kabler i hus og hjem.
    Slik er det gjerne med kabelforskjeller! Om infrastrukturen er riktig designet og implementert blir det ingen forskjell mellom billige og dyre kabler. Er kun i spesielle tilfeller kabler kan ha noen forskjell. Da ville jeg heller gått for å fikse problemet i kilden fremfor å sette et plaster på såret. Det gjelder alle slags kabler og koblinger og bokser og dingsebomser.

Sitat Opprinnelig postet av nordost
    Shiva bruker Nordost sin proprietære ”Micro Mono-Filament” teknologi for å gi kabelen de egenskapene den har. Det betyr at man vikler en tråd rundt hver leder (som er dekket med sølv) og deretter ekstruderer et hylster av høykvalitets teflon rundt hver leder. Grunnen til dette er at man får en liten hinne av luft mellom lederne og teflonhylsteret. Dette gjør at lederne er i minst mulig kontakt med teflonet og den inaktive luften mellom teflon og leder hindrer korrodering av sølvet. Denne teknologien øker utbredelsesfarten i Shiva kabelen med over 80% av lysets hastighet og det blir mindre motstand i kabelen som igjen betyr mindre strømtap.
    Hehe.. Det der er som å putte noen plater med romferge-keramik på en bil og skryte av det. Sånne er kjekke å ha i mange tusen km/t når friksjonen mot luften blir et varmeproblem. I bilhastigheter har det ingenting å si.

Å dekke en leder med sølv betyr at den ytterste mikrometeren(eller hva nå tjukkelsen er) har 1,05 ganger(om husken er riktig) bedre lederevne enn kobberet innenfor. Samme hva tallene faktisk er, det er veldig lite sølv og det blir dermed ekstremt lite forskjell i tapet i kabelen. Type 0.00000000000001 øre mindre på strømregningen.

Sølvet er nok der fordi de har kastet et halvt blikk på fenomentet skin effect og misforstått det fullstendig. På svært høye frekvenser vil signalet kun befinne seg ytterst i lederen. Et ørlite lag med sølv kan da være et poeng. F.eks. om det skal overføres svake signaler i masse GHz. På 50Hz går signalet ca 9mm inn i kobber.

Utbredningshastigheten er som nevnt hvor fort strøm/magnet-feltet sprer seg. Elektronene vandrer avsted i omtrent gangfart, mens feltet i vanlige metaller brer seg med noe sånt som 2/3 av lyshastighet i vakum. 5 ganger rundt jorden per sekund. Om kabelen er 2 meter lang og tempoet er 2/3 av lysthastiget i vakum tar det 0,00000001 sekunder for feltet å ta seg fra ene siden av kabelen til andre. Så om vi øker det med noen prosent kan man trygt si at det ikke spiller noen rolle. Det gjør det ikke uansett, for vi hører ikke noen forskjell om feltet så hadde gått i milliondeler av lyshastigheten. Mer om det under! Derimot har felthastigheten noe å si i hypermoderne chip'er hvor de nå er nede i så liten skala i så stor fart at det å få feltet til å bre seg fra A til B inni knappenålshodet som er en moderne CPU, faktisk tar bekymringsverdig lang tid. 8)

Egentlig er det store poenget at veggstrømmen er en råkraft. Som et fossefall er det bare et spørsmål om å koble til på riktig måte så er det en kraft som kan gjøre alt mulig rart. 50 eller hundre eller tusen hertz spiller ingen rolle, hvor fort feltet går spiller ingen rolle. Alt av vanlig utstyr omformer den varierende spenningen til en flat stabil DC som kan levere strøm kontinuerlig. Som å tappe fra fossefallet inn i et nytt basseng og lage et nytt og mer kontrollert fall fra bassenget. Ideelt sett totalt uavhengig av det som skjer på strømnettet. Det må være slik, for vekselstrømmen krysser null og har dermed ingen kraft å by på 50 ganger i sekundet! Med en riktig designet strømforsyning skal det kunne være nær sagt hvor ille som helst på strømnettet uten at det går ut over prestandaen på innsiden av boksen. At det er vanskelig å få til i praksis er en annen sak, er som med all elektronikk et kunstverk å bygge en riktig god strømforsyning. En høvelig god en er derimot lett å lage.

Så var det dette med inaktiv luft. En selvmotsigelse. Vi vet hva som skjer med mat som ikke er vakumpakket. Luften er ikke inaktivt selv om posen er tett! De kan tette igjen endene i kabelen etter beste evne men luften er fortsatt i gasstilstand. Molekylene vil per definisjon fly rundt i alle retninger og reagere med alt som kan reageres med. Savner forresten karbonluften som var i kjøttpakkene før, maten så mye mer delikat ut enn med den oksyderingsfargen vi har nå.

Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Signalkabler påvirker IKKE strømkabler, det er strømkabelen som påvirker signalkabler, en skjermet strømkabel sparer signalkablene bak stereobenken for støy...
    Vanlig skjerming hjelper ikke mye mot magnetfelt. Riktignok er strøm/magnetfelt to sider av samme saken og å fjerne ene delen vil fjerne andre. Men feltet rundt strømkabler er så dominant magnetorientert at kapasitiv kobling til skjerm ikke hjelper mye. Å pakke kabelen inn i et godt lag magnetisk materiale vil hjelpe. Jernrør f.eks. Er ikke lett å hindre strømkabelen fra å spre magnetfelt, derimot er det lett å fjerne effekten av feltet ved å bruke balansert kabling på småsignalene. Med ubalansert kabling er det til stor grad glemmesak å få gjort noe med strømmen.

Strøm bør derfor alltid holdes godt unna ubalanserte kabler. Uungåelige kryssningspunkt bør være i 90 graders vinkel og paralelle strekk unngås så godt det kan. Eller gå balansert og kjør store fete signaler på fint utstyr og la alt slenge i en haug uten at det skjer noe som helst.

Med vennlig hilsen

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam

Utbredningshastigheten er som nevnt hvor fort strøm/magnet-feltet sprer seg. Elektronene vandrer avsted i omtrent gangfart, mens feltet i vanlige metaller brer seg med noe sånt som 2/3 av lyshastighet i vakum.
    Jeg er ikke kvalifisert for å kommentere alt det Nordost skriver, men som nevnt tidligere var det påstanden om at de øker denne hastigheten med 80% av lyshastigheten jeg reagerte på.

Det betyr jo at de sier at normal utbredelseshastighet vil være under 20%, eller 2/10 av lysets hastighet og det må da være faktafeil?

Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •