Snake oil. Hvorfor griper ikke forbrukerombudet inn? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 195
    Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Telford
    Lov om pristiltak.

§ 2. Urimelige priser og forretningsvilkår.

Det er forbudt 1 å ta, 2 kreve eller avtale priser som er urimelige.
    Er glad jeg ikke er advokat. Hva i all verden er urimelige priser da? Siste Oasis var jo urimelig knalldyr og burde anmeldes, mens siste Kreator var mye for pengene..

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    For herved å rydde åpenbare hippokratiske feildiagnoser av veien, så forestiller avataren ikke meg personlig, men Stanley Kubrick. Du vet, han filmfyren...? Død nå da, ikke sant, men lagde endel bra greier i sin tid lissom..
    Ahh. Da er jeg en stor fan av han med den blanke issen. Han var sikkert utvilsomt meget klok. Som alle vet består jo hår på hodet av utsivet hjernemasse.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erikaur
    Stilig den strømkabelen der.

Denne er tøff: Furutech unveils $1,800 Powerflux power cable -- yes, seriously

"made of layers of carbon fiber in a damping and insulating acetal copolymer surrounded by nonmagnetic stainless steel."
    Tror det er billigere å kjøpe nye ører faktisk. Nye øyne koster litt mer. Men uansett mer effektivt for de fleste å bytte ut. (litt futuristisk denne her, men helt sant, jeg sverger!)

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Definisjon , utbredelseshastighet ( Velocity Factor ) "Elektronenes hastighet i en elektrisk leder i forhold til lysets hastighet i vakuum / ( kan menes i tapsfri superleder.)"

Opplys oss gjerne om hva Nordost legger i dette flotte ordet utbredelseshastighet, jeg er vertfall meget interessert....
    Det var flott at du tok med linken, så slipper jeg. Det står at utbredelseshastigheten er hastigheten et elektrisk signal beveger seg med gjennom et medium. Hastigheten til elektronene i en kabel er lav, det er snakk om millimeter per sekund. Et par linker om forskjellen:
    Speed of electricity - Wikipedia, the free encyclopedia
    Electric current - Wikipedia, the free encyclopedia

Når det gjelder Nordost sin beskrivelse, så kan vel den deles inn i flere deler.

Strømkablene har mye og si for kvaliteten på strømmen som går mellom kontakten i veggen og ditt audio/video utstyr. Har man en dårlig kabel kan det bli mye støy, og dermed får man et dårligere lyd/bildemessig resultat.
    Dette stemmer vel forsåvidt. At strømkabler kan forårsake støy, er vel mange enige om.

Vi har med stort hell brukt Nordost sine strømkabler på alt fra CD-spillere til video projektorer. Vi opplevde blant annet større dybde og mer detaljer i fargen, og mye bedre definisjoner av kanter o.l. Når vi koblet strømkablene fra Nordost til våre videoprojektorer. Forskjellen var faktisk mye større enn vi hadde ventet oss. Lydmessig fant vi at man fikk et betydelig større dynamikkområde og et mye mer detaljert lydbilde.
    Dette er subjektive betraktninger, som forbrukermyndighetene ikke kommer noen vei med.

Shiva bruker Nordost sin proprietære ”Micro Mono-Filament” teknologi for å gi kabelen de egenskapene den har. Det betyr at man vikler en tråd rundt hver leder (som er dekket med sølv) og deretter ekstruderer et hylster av høykvalitets teflon rundt hver leder. Grunnen til dette er at man får en liten hinne av luft mellom lederne og teflonhylsteret. Dette gjør at lederne er i minst mulig kontakt med teflonet og den inaktive luften mellom teflon og leder hindrer korrodering av sølvet. Denne teknologien øker utbredelsesfarten i Shiva kabelen med over 80% av lysets hastighet og det blir mindre motstand i kabelen som igjen betyr mindre strømtap
    Såvidt jeg har fått med meg, har ingen i denne tråden vært i nærheten av komme med noe som motsier dette. Ved å følge linken til Scorpioen84, ser man at man kan øke utbredelseshastigheten i en koaksialkabel med 13% av lysets hastighet, bare ved å bytte dielektrikum fra fast polyetylen til skum av polyetylen. Legg også merke til at Nordost ikke skriver hva hastigheten øker i forhold til. Dermed er det vel ganske vanskelig å motbevise deres påstand om økning i utbredelseshastighet.

Alle Shiva er håndlaget på fabrikken og holder en ekstremt høy kvalitet og standard.
    Neppe interessant for forbrukermyndighetene.

Noen nevner enkel fysikk, men ingen har kommet med linker til noe som kan motbevise Nordost sine "fysiske" teorier angående Micro Mono-Filament teknologien.

Nordost kommer kun med subjektive betraktninger angående lyd/bilde.

Man kan selvsagt synes at det stinker, men forbrukermyndighetene har vel bedre ting å bruke tid og penger på.

For de som lurer, så bruker jeg strømkabler av typen som vises på bildet under.

Frode

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Strømkablene har mye og si for kvaliteten på strømmen som går mellom kontakten i veggen og ditt audio/video utstyr. Har man en dårlig kabel kan det bli mye støy, og dermed får man et dårligere lyd/bildemessig resultat.
    Dette stemmer vel forsåvidt. At strømkabler kan forårsake støy, er vel mange enige om.
    Jeg tror du ser dette også bare du vil; Saken er at Nordost skriver som om problemet blir borte med deres kabler. De færreste har dette problemet, og Nordost er ikke løsningen selv om teksten antyder det.

Vi har med stort hell brukt Nordost sine strømkabler på alt fra CD-spillere til video projektorer. Vi opplevde blant annet større dybde og mer detaljer i fargen, og mye bedre definisjoner av kanter o.l. Når vi koblet strømkablene fra Nordost til våre videoprojektorer. Forskjellen var faktisk mye større enn vi hadde ventet oss. Lydmessig fant vi at man fikk et betydelig større dynamikkområde og et mye mer detaljert lydbilde.
    Dette er subjektive betraktninger, som forbrukermyndighetene ikke kommer noen vei med.
    Det stemmer. Subjektive meninger som folk bør bli mistenkelige av vel og merke. Problemet er at uten teknisk innsikt spiser man slike utsagn rått. Dette er like trovderdig som spåkoner.

Noen nevner enkel fysikk, men ingen har kommet med linker til noe som kan motbevise Nordost sine "fysiske" teorier angående Micro Mono-Filament teknologien.
    At forskjellige kabler har ulik utbredelseshastighet har jeg ikke noe problem med å forstå. Men jeg tror det er opp til deg å finne dokumentasjon som sier at den har noe som helst å si i dette tilfellet. Påvirker den frekvens? Amplitude? Støy? Strømtetthet? Fase?

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Tror det er billigere å kjøpe nye ører faktisk. Nye øyne koster litt mer. Men uansett mer effektivt for de fleste å bytte ut. (litt futuristisk denne her, men helt sant, jeg sverger!)
    Støttes fullt ut. Men inntil videre kan en ny hatt gjøre susen. Så holdes hjernemassen noenlunde på plass.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var flott at du tok med linken, så slipper jeg. Det står at utbredelseshastigheten er hastigheten et elektrisk signal beveger seg med gjennom et medium. Hastigheten til elektronene i en kabel er lav, det er snakk om millimeter per sekund. Et par linker om forskjellen:
    Speed of electricity - Wikipedia, the free encyclopedia
    Electric current - Wikipedia, the free encyclopedia

Når det gjelder Nordost sin beskrivelse, så kan vel den deles inn i flere deler.

Såvidt jeg har fått med meg, har ingen i denne tråden vært i nærheten av komme med noe som motsier dette. Ved å følge linken til Scorpioen84, ser man at man kan øke utbredelseshastigheten i en koaksialkabel med 13% av lysets hastighet, bare ved å bytte dielektrikum fra fast polyetylen til skum av polyetylen. Legg også merke til at Nordost ikke skriver hva hastigheten øker i forhold til. Dermed er det vel ganske vanskelig å motbevise deres påstand om økning i utbredelseshastighet.

Neppe interessant for forbrukermyndighetene.

Nordost kommer kun med subjektive betraktninger angående lyd/bilde.

Man kan selvsagt synes at det stinker, men forbrukermyndighetene har vel bedre ting å bruke tid og penger på.

For de som lurer, så bruker jeg strømkabler av typen som vises på bildet under.

Frode

Det fysiske fenomen som Nordost viser til er jo velkjent - hastighet til et signal som ferdes i overflaten på en leder påvirkes av isolasjonen som benyttes.

MEN - er dette relevant for adiosignaler i signalkabler eller høytalerkabler - eller for strømkabler for hifi?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men for å komme Tullost til unnsetning da...

2200kr for en Håndlaget kabel er ikke så horribelt...

Si man bruker materiell for 700kr Teflon, sølv, plugger, krympestrømper osv...
    Tvinning av sølvleder å dilldall tar sikkert si 2timer til ferdig kabel...
    Om norsk produksjon å 250kr i timeutgift til arbeider...
    1300kr der + påslag og mva. så er man fort der...

Så for all del gulost har laget en fin kabel å sikkert solid...

Problemet er alt sprøytet og løgnene de kommer med for å selge denne jævla ordinære ledningstumpen med MicroHonoFitamin greia deres...
    Tar sikkert litt tid å fylle den opp med inaktiv luft også........

( klarte å legge til nesten 1000kr ekstra på 1meter lengre kabel... )
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :neutral:

For all del, om man har lyst til å bruke over 2000 kr på en strømkabel, så kan man jo kanskje bruke 10 000 på å bytte ut UZ-elementene i sikringsskapet også da? (skrusikringer) og gamle kabler i veggene? og nye stikkontakter? hvorfor er det ingen som har kommet med skjermet micro-liniment (nei, var kanskje fotsopp-middel det) kabel å trekke i veggene fra sikringsskapet, slik at man oppnår heidundrandes 180%-lyshastighet på strømmen? (Artig å sammenligne strøm og lys, forresten. Uten strømmen hadde det ikke vært noe lys, og hadde lyset gått fortere enn strøm, så hadde det jo ikke vært noe lys ? "Blafringen" man ser av gatelamper, alle dere som skal dra opp det, er pga 50Hz svingningsfrekvensen i det norske nettet.)

Rart at man skal fokusere på det som går fra veggen og inn i anlegget. Og ikke det før der igjen.

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    Er det bare meg eller blir andre skremt av han fyren? Han var sikkelig ekkel...

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han karen der har vi sett før.. enten er han mentalpasient eller en halvgod skuespiller

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enig med deg her,.. man betaler vel tross alt litt for design også.
    Så Nordost Shiva er vel kanskje ikke så ille,- men titter man på Vallhalla eller enda verre Odin, da kan man virkelig snakke galskap.
    Men det er vel markedsføringen trådstarter reagerer på

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Jeg tror du ser dette også bare du vil; Saken er at Nordost skriver som om problemet blir borte med deres kabler. De færreste har dette problemet, og Nordost er ikke løsningen selv om teksten antyder det.

Det stemmer. Subjektive meninger som folk bør bli mistenkelige av vel og merke. Problemet er at uten teknisk innsikt spiser man slike utsagn rått. Dette er like trovderdig som spåkoner.

At forskjellige kabler har ulik utbredelseshastighet har jeg ikke noe problem med å forstå. Men jeg tror det er opp til deg å finne dokumentasjon som sier at den har noe som helst å si i dette tilfellet. Påvirker den frekvens? Amplitude? Støy? Strømtetthet? Fase?

Jeg ser jo helt klart at Nordost ønsker at kundene skal få inntrykk av at kablene deres gir et bedre resultat. Men de skriver det ikke direkte noe sted i reklamen, og dermed er det nok svært vanskelig å komme noen vei juridisk sett. Spåkoner blir nevnt, men såvidt jeg vet, er det ikke ulovlig å utgi seg for å kunne spå.
    Når det gjelder utbredelseshastigheten, skriver Nordost ikke direkte at den påvirker resultatet, selv om de selvsagt ønsker at folk skal tro det. Hva skal man da med dokumentasjon?
    Som tidligere nevnt, skriver Nordost kun subjektivt om forbedringen de opplever, og dermed er det vel vanskelig å få de dømt for svindel og bedrag. Selvsagt kan dette kalles sleip markedsføring, men man må vel styrke forbrukermyndighetene ganske mye hvis de skal ha kapasitet til å ta seg av alle slike saker.

Frode

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det fysiske fenomen som Nordost viser til er jo velkjent - hastighet til et signal som ferdes i overflaten på en leder påvirkes av isolasjonen som benyttes.

MEN - er dette relevant for adiosignaler i signalkabler eller høytalerkabler - eller for strømkabler for hifi?
    Hverken jeg eller Nordost påstår at det er relevant. De ønsker selvagt å gi folk inntrykk av det er det, men de skriver det ikke. Da har man nok en heller svak sak mot de.

Frode

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frode, hva med de som legger sine høyttalerkabler på slike porselenssaker? Er ikke det også litt å "tippe over" - hører de virkelig forskjell på om kabelen ligger på gulvet eller om de ligger pent oppå porselen for hver 20-40 cm? Ubegripelig for meg det der.......

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så for all del gulost har laget en fin kabel å sikkert solid...

Problemet er alt sprøytet og løgnene de kommer med for å selge denne jævla ordinære ledningstumpen med MicroHonoFitamin greia deres...
    Enig. Hadde de bare latt være å selge den som en vidunderkabel som skal endre lyd og bilde drastisk, så hadde det vært noe annet.

Men hvis denne kabelen hadde blitt brukt absolutt hele veien så kanskje det hadde hatt noe for seg, selv om jeg tviler på det også.

Kan sammelikne med andre typer kabler kanskje. Tenk deg at du har 2 meter med lakrissnøre mellom forforsterkeren og sluttrinnet. Så kjøper du en skikkelig god Nordost signalkabel til et par tusenlapper. Nordost er full av lovord om bedre lyd med denne kabelen, og du har god tro på at denne kabelen vil gi god lyd. Hvor mange her hadde skjøtet denne kabelen på lakrissnøret i stedet for å kun bruke Nordost kabelen?

Samme prinsippet blir det vel med strømkabler. Skulle ikke tro det hjelper med et par meter med Nordost så lenge det ligger hundre meter med flaskehals i veggene.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Samme prinsippet blir det vel med strømkabler. Skulle ikke tro det hjelper med et par meter med Nordost så lenge det ligger hundre meter med flaskehals i veggene.
    Her peker jeg litt tilbake til min første halv seriøse post i tråden
    http://avforum.no/forum/1121908-post126.html

Det er ikke strømkabelen som blir påvirket av andre ting, det er fra stikkontakten og inn i forsterkeren at strømkabler og signalkabler tuller seg sammen til en salat...

En skjermet strømkabel vil påvirke signalkabler mindre en en uskjermet...

Signalkabler med millivolt og milliamper signaler vil ALDRI påvirke en strømkabel..
    En strømkabel med 230volt (690?volt peek-peek) vil lett påvirke signalkabler..

Men er det hørbart og er det verd det.?
    Hvorfor ikke bare rydde opp i kabelsalaten å skille signal og strøm bak stereobenken, koster 5minutter og 0kroner...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her peker jeg litt tilbake til min første halv seriøse post i tråden
    http://avforum.no/forum/1121908-post126.html

Det er ikke strømkabelen som blir påvirket av andre ting, det er fra stikkontakten og inn i forsterkeren at strømkabler og signalkabler tuller seg sammen til en salat...

En skjermet strømkabel vil påvirke signalkabler mindre en en uskjermet...
    Men de selger ikke denne kabelen som en type skjermet kabel, eller? Jeg tolker det ikke som at det er skjermende egenskaper som legges vekt på her ihverfall. Det hadde jo vært en helt annen sak.

Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •