Snake oil. Hvorfor griper ikke forbrukerombudet inn? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 195
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er bare å kontakte forbrukerombudet (ikke forbrukerrådet).

Når du som forbruker ser eller opplever markedsføring eller avtalevilkår fra
    en næringsdrivende som du mener bør stanses eller endres, er det
    Forbrukerombudet du skal henvende deg til.

Forbrukerombudet

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep
    1.Nei nå må du gi deg med usaklig pissprat. Du angriper folk fordi du ikke har begrep om hva som er virkelig.

2. Tenk deg om litt da mann. Det er ikke signalkabler eller høyttalerkabler engang, men strømkabler. Jeg gjentar, strømkabler! Enhver idiot vet at det ikke er noe å hente utover dette med skjerming. Jeg vet det, og alle dere andre vet det, innerst inne. Men kanskje ikke du. Da er det deg det er noe galt med, ikke alle andre.

3. Det er vel ingen som tror de sitter med fasiten. De bare prøver å forklare fakta sånn at sånne som deg også skal forstå det.

4.Kommentarene dine er helt latterlige.

1. Jeg har aldri gitt uttrykk for hva jeg anser som virkelig.

2. Denne "idioten" vet nok desverre ikke at det ikke er noe å hente på strømkabler. Så da er det noe galt med meg, siden jeg ikke er så smart som deg, som vet svaret.

3. Les hva du skrev over da. Der vet du svaret. Vinglepetter?

4. Takk det samme.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Folk bytter utstyr kvar veke, men blir aldri fornøgd med lyden. dei klager allikavel over dårlig betalt jobb..

HAHAHAHAHAHA, dagens!

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som folk begynner å bli 'fine i farta' utover lørdags natta regner jeg med at denne tråden muligens vil by på mer underholdning. Slik kabeldebatter alltid gjør

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Terminerer man denne tråden nå, blir den kanskje til en kabel - men dog for tynn, lang og dårlig skjermet.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er litt blank i issen, Tronic. Men du vet helt klart hva du snakker om. Kabler av lange, tynne og dårlige skjermede kalibre appelerer på en sær måte, men jo tjukkere jo bedre, sa brura.

Fra spøk til alvor. Blank isse er kult, og ikke lite undervurdert. Man blir klokere av det!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Du er litt blank i issen, Tronic.
    Sier du som ikke har isse i det hele tatt ;-)

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Reksen
    f.eks...

Dynaudio Evidence Master er den dyreste høyttalern hos Soundgarden... er den virkelig så mye bedre enn Dynaudio Evidence Temptation at man legger på 400 000 kroner når man allerede har brukt 300 000 på en høyttaler???

er man ikke fornøyd med en høyttaler til 299,995,- vil jeg tro at man har en rimelig stor mangel på intelligenskvotient, hørsel (eller for mye av sådan) eller har en helt villt tjukk pengebok... eller gjerne enda bedre... en blanding av disse tre...

Jeg som har relativ god hørsel og har hørt en del høyttalere tørr si det at jeg er meget fornøyd med mine 93 WMT fra XTZ, og da vet jeg at jeg ikke er enda et offer for placeboeffekten siden jeg faktisk bare har betalt 1500 kroner for de og ikke 700 000... 8-)
    Nå må du ikke glemme at folk kjøper høytalere i 100 tusen kroners klassen med samme elementer som i XTZ

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Sier du som ikke har isse i det hele tatt ;-)
    Touchè ! hehe. Veldig bra observert! Må nok tenke mer på mitt eget utseende fremover

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men seriøst folkens. Om man har penger nok til å bevege seg inn i 'flerehundretusener'-markedet for høyttalere så bør man jo ha satt seg inn i de forskjellige merker's lydsignaturer og deretter gå opp i prisklasser innenfor disse. Noe annet virker litt tåpelig. Man får ofte hva man betaler for, men lydsignaturen kan være svært forskjellig når det gjelder forskjellige merker, og nettopp dèt er første råd å utforske. Kanskje ikke alle gjør det, men da risikerer man å kjøpe en høyttaler til en halv mill uten de 'freksvensmessige' egenskaper man ønsker.. Altså duket for en bommert!

Klart man kan gå for en 'helgardering' og kjøpe det dyreste, men det er slettest ikke sikkert man trenger det!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm

Jeg kan godt tro på at dyre signalkabler med god ledeevne kan være bedre en billige clas-olson kabler, men at en strømkabel kan hjelpe så utrolig mye har jeg veldig liten tro på, når kabelen på innsiden av veggen har langt i fra samme kvaliteten... men skulle jeg brukt en formue på et anlegg tror jeg ikke at jeg hadde brydd meg om prisen på de strømkablene, når de kan være et svakt punkt i anlegget:?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Greia di er at du har skapt deg et bilde av hva "virkeligheten" er. Selv om du selvfølgelig mener det er virkelig, trenger ikke din "virkelighet" være virkelig.
    Så ja, vær litt ydmyk. Ikke tro du alltid besitter fasiten (noe du tydelig gir uttrykk for).

Jeg sier ikke med dette, at forskjellige strømkabler gir forskjellig lyd. Jeg aner ikke. Jeg har aldri testet.
    Beklager hvis jeg har liret av meg noe som ikke har rot i virkeligheten, eller kommet med påstander som gir inntrykk av at jeg sitter med fasiten. Jeg føler ikke selv at jeg har gjort det. Jeg syns ikke din oppfordring til ydmykhet er berettiget. Her diskuteres det fakta og egne meninger og synspunkter. For min egen del prøver jeg å få svar på så mye som mulig rundt temaet, og prøver å fortelle hvordan jeg ser på saken. Litt ivrig blir man jo når man diskuterer noe man har sterke meninger om. Meninger som stort sett kan underbygges. Det er mange på forumet her, og andre steder, som har faglig kompetanse på temaet, som jeg har plukket opp mye lærdom fra. Men jeg orker rett og slett ikke lete fram gamle innlegg eller artikler for å sitere og underbygge mine påstander. Og så har jeg jo levd noen år da, så det snakkes også litt av erfaring som er opparbeidet på veien.

Det er også lov å bruke sunn fornuft og litt logikk i en kabeldebatt. Det er faktisk ganske frustrerende å diskutere med folk som kategorisk ikke tror på placebo, eller forkaster faktaopplysninger man kommer med.

For det er et poeng med spørsmålet jeg stillte tidligere om strømkabelen som går utenom kontakten i veggen, og rett inn i forsterkeren.

Alle er enige om at jo kortere kabler jo bedre er det. Det gjelder vel uansett hva som skal kobles sammen av elektronikk her i verden. Kortere kabel betyr mindre motstand.
    Jeg tar et eksempel med lyd. Fagfolk sier at en kabel ikke kan tilføre lyden noe som helst. En kabel er en motstand, som da på en måte blir som et filter som kan farge lyden. Det er selvfølgelig fy fy, og dyre kabler med lovord om raskere fart på strømmen og elektroner som danser lettere frem til målet blir produsert av blant andre Nordost. Greit så langt.

Med dette i bakhodet, spør jeg meg selv (og deg ) hvordan det er fysisk mulig å få bedre lyd med denne Nordost kabelen?
    Jeg tenker sånn: Hvis jeg har f.eks 10 meter med vanlig kabel rett inn i en forsterker, er ikke det mye bedre enn å ha de samme 10 meterne, men plusse på 2 meter med Nordost i tillegg? Er det ikke best å la være å forlenge det strekket uansett hvor bra den kabelen som blir skjøtet på er? Jo kortere jo bedre ikke sant...eller?
    Hvis svaret er ja så er poenget at det er forskjellige lengder med vanlig kabel frem til stereoanlegget i alle hjem, men det er nok et fåtall som tenker på det. Hvis man flytter anlegget til en annen vegg i stua så kanskje lengden på den vanlige "dårlige" strømkabelen fra sikringsboksen blir kortet inn med 10 meter. Da vil jeg tro det går bra å bruke et par meter av denne vanlige kabelen som ledning mellom forsterkeren og stikkontakten i stedet for en Nordost kabel til to tusen kroner.

Eller motsatt. Man flytter, og lengden på dårlig installasjonskabel i veggen kan bli dobblet uten at noen bryr seg om det. Da er det litt vanskelig å se hvordan en to meter Nordost kabel kan bety noe som helst...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at strømkabelen som går fra sikringsskapet til veggen i kinorommet skal være like viktig som den kabelen som i umiddelbar nærhet leder til komponentene har jeg liten tro på. Men da snakker vi vel skjermings-egenskaper (?).

Ellers kunne man jo fristes til å mene at strømkabelen uti gata også skulle være av 2000kr pr meter klassen. Helt fra vindmølla faktisk! (om man er så heldig å ha miljøbevisst strøm-forsyning)

Men skjermede kabler får man vel til langt billigere summer?

Uansett så må vel nytten av slike kabler gjelde i hovedsak til svært strømkrevende komponenter, som nettopp en 'hard-ass' forsterker(?).

(de nevner dog også at strømforsyningen til projektoren og CD-spilleren har svært mye å si.. hva er greia i disse tilfellene i så fall? Projektoren er jo 'milevis' unna resten av komponentene som regel, og strømforbruket er mye mindre skulle jeg tro)

Det som derimot nevnes her er at hastigheten av strømmen har svært mye å si for ytelsesevnen. Både på bilde og lyd-siden skal det visstnok være meget merkbar forskjell. Jevn og raskt strøm høres bra ut i mine ører, men at dette skal bety så mye for den resulterende lyd og bilde opplevelsen har jeg virkelig vanskeligheter med å forstå.

Har selv sagt nei til nettopp svært så dyre strømkabler, og heller lagt pengene i det jeg i hvert fall vet har noe å si.

Dersom det bringes på det rene at strømkabler har en merkbar variert effekt så skal jeg svelge mine ord og kjøpe de, èn etter èn.

Kanskje skal jeg da også starte eget firma hvor jeg lager forsterkere hvor standard-leveransen innebefatter påkostede og høyst virksomme strømkabler. Så danker jeg ut alt som finnes av standard leveranser pr i dag

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    ...
    Egne meninger har vi jo alle, og kan nok fort bli litt ivrige alle og enhver.

Enig at kortere kabel er bedre ja. Jeg vil ihvertfall anta det. Men kabel ut fra stikket må man jo ha uansett?
    Hvordan nordost kabelen kan gi bedre lyd? Vel, jeg aner ikke. Jeg har heller aldri påstått at den gjør det, men jeg utelukker det heller ikke. Riktignok anser jeg ikke markedsføringen deres for å være noen sannhet, den virker litt eventyraktig.

Placebo har jeg ikke no problem med å tro på, har vært vitne til det flere ganger. Men når det kommer til fakta rundt kabler, da vet jeg ikke helt lenger. Det finnes mye "fakta" rundt emnet, men hva som er riktig fakta, det er ikke alltid like godt å si. James Randi har sin fakta, det samme hadde Duelund, jeg trenger vel neppe utdype at de ser litt forskjellig på saken.

Men dette med strømkabler, kunne vært morro å teste en gang.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at strømkabelen som går fra sikringsskapet til veggen i kinorommet skal være like viktig som den kabelen som i umiddelbar nærhet leder til komponentene har jeg liten tro på. Men da snakker vi vel skjermings-egenskaper (?).

Ellers kunne man jo fristes til å mene at strømkabelen uti gata også skulle være av 2000kr pr meter klassen. Helt fra vindmølla faktisk! (om man er så heldig å ha miljøbevisst strøm-forsyning)

Men skjermede kabler får man vel til langt billigere summer?

Uansett så må vel nytten av slike kabler gjelde i hovedsak til svært strømkrevende komponenter, som nettopp en 'hard-ass' forsterker(?).

(de nevner dog også at strømforsyningen til projektoren og CD-spilleren har svært mye å si.. hva er greia i disse tilfellene i så fall? Projektoren er jo 'milevis' unna resten av komponentene som regel, og strømforbruket er mye mindre skulle jeg tro)

Det som derimot nevnes her er at hastigheten av strømmen har svært mye å si for ytelsesevnen. Både på bilde og lyd-siden skal det visstnok være meget merkbar forskjell. Jevn og raskt strøm høres bra ut i mine ører, men at dette skal bety så mye for den resulterende lyd og bilde opplevelsen har jeg virkelig vanskeligheter med å forstå.

Har selv sagt nei til nettopp svært så dyre strømkabler, og heller lagt pengene i det jeg i hvert fall vet har noe å si.

Dersom det bringes på det rene at strømkabler har en merkbar variert effekt så skal jeg svelge mine ord og kjøpe de, èn etter èn.

Kanskje skal jeg da også starte eget firma hvor jeg lager forsterkere hvor standard-leveransen innebefatter påkostede og høyst virksomme strømkabler. Så danker jeg ut alt som finnes av standard leveranser pr i dag
    Uansett kan ikke nytten være særlig stor, da det etter all sannsynlighet følger med en kabel med rett dimensjon iht. max belastning. Her er det selektivitet som gjelder. Det "hjelper" ikke med en tykkere kabel mellom stikk og komponent når begrensningene allerede er i kablene montert i veggen og sikringen i komponenten.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De eneste fordelene med (skjermete)strømkabler som jeg vet om, og jeg regner med de er de eneste også er:
    *Skjerming motvirker eller forhindrer støy i form av induktans/elektromagnetisk interferense til signal- og/eller høyttalerkabler, som igjen kan forhindre dårlig/ødelagt lyd frem til høyttalerne.
    *Bedre byggekvalitet. Kraftigere støpsler og bedre mekanisk beskyttelse av kabelen.
    *Utseende. Designmessig utfordrende støpsler, matcho! Stilige og gjerne fargerike strømper med fint flettet mønster på kabelstrømpen.
    *Eierglede ved å ha noe ikke "alle" andre har... En slags siste hånd på verket :-)
    *Custom-made eller DIY, da kan man lage mer nøyaktige lengder og således slippe unna unødvendig kabel-salat som er til irritasjon for både deg og W´en.
    *Hjelpe de vanskeligstilte i den finansielle krisen, ved å kjøpe ting man streng tatt ikke trenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Enig at kortere kabel er bedre ja. Jeg vil ihvertfall anta det. Men kabel ut fra stikket må man jo ha uansett?
    La oss bare for eksempelets skyld si at vi ikke behøver stikkontakt. Hvis vi tenker oss faste innstallasjoner som f.eks panelovner og lamper, hvor innstallasjonskabelen kommer ut fra et hull i veggen og kobles direkte på apparatet/lampa som henger der.
    Hva om man gjorde det samme med stereoanlegget eller TVen. En fast innstallasjon hvor kabelen som ligger i veggen kobles direkte til TVen. Det blir sikkert gjort noen steder også. Ingen stikkontakt, ingen ekstra ledning. Kun installasjonskabelen rett inn i TVen. Skulle tro det ikke kunne bli bedre.

Men så kommer Nordost på banen med superkabelen sin. De sier at ved å benytte deres kabel de siste to meterne så blir bildet bedre. Da må man altså fjerne den faste installasjonen til TVen og skjøte på Nordost kabelen, som vil bli hengende bak. Er det ikke litt søkt at det skal være bedre?

Tenker også litt på at kabelen som ligger i veggen leverer tusenvis av watt til ovner og andre apparater i et hjem, og den er dimensjonert til å tåle ganske mange ampere, en del mer enn det sikringen i skapet tåler, og en del mer enn det en forsterker klarer å trekke. Det er vel høyst usannsynlig at en stump på to meter fra Nordost i den ene enden skal trylle frem raskere strøm som gjør lyden/bildet bedre? Spesielt når alle fysiske forutsetningene for at komponentene får mer enn det den trenger i utgangspunktet er oppfylt.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du glemmer ett viktig poeng når du beskriver det slik som du gjør i den siste posten din Zebulon.
    Det er ikke noen som har strøminstallasjonen sin direkte koblet til hifi, og uansett om det er noen som skulle funnet ut at det sikkert er en god ide, så er da ikke Nordost sin strømkabel beregnet på dem. Det står heller ikke noe i Nordost sin forhelligelse av produktet at det er tenkt brukt i en slik situasjon.

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Nå må du ikke glemme at folk kjøper høytalere i 100 tusen kroners klassen med samme elementer som i XTZ
    Jeg vet det, men det er nok ikke seas-element som står i mine!

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er litt blank i issen, Tronic. Men du vet helt klart hva du snakker om. Kabler av lange, tynne og dårlige skjermede kalibre appelerer på en sær måte, men jo tjukkere jo bedre, sa brura.

Fra spøk til alvor. Blank isse er kult, og ikke lite undervurdert. Man blir klokere av det!
    For herved å rydde åpenbare hippokratiske feildiagnoser av veien, så forestiller avataren ikke meg personlig, men Stanley Kubrick. Du vet, han filmfyren...? Død nå da, ikke sant, men lagde endel bra greier i sin tid lissom..

Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •