Snake oil. Hvorfor griper ikke forbrukerombudet inn? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 195
    Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1
    Du ser aldri Victoria Beckham i en bukse fra Dressmann...
    Eller en kabelguru med kabler fra Clas Ohlson...
    Så dere ikke regnestykket til Jan Thomas i dagbladet/vg i desember. Han ble kritisert for ikke å ha gått i fine nok klær da han var på operaen (som stylist for en eller annen kjendis, og da ramset han opp prisen dagen etterpå:
    Ola-bukse, skjorte, boblejakke og sko til tilsammen 32.500! Da var det like 'bra' som dress..

Jan Thomas «krenket» av smoking-sak - Kjendis.no
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Bra at dere som ikke hører forskjell på kabler har fått en egen tråd så kan dere vimse rundt her og le av deres egne "morsomme" innlegg og kanskje la oss som hører forskjell få være i fred når vi tar opp fordeler/ulemper/lydforskjeller mellom forskjellige kabler.
    Vel, her er det ikke snakk om generell skepsis til hørbar forskjell på kabler, som det veldig ofte diskuteres til det kjedsommelige.

Men ta bare denne enkeltsaken. La oss si at stømkabelen faktisk har egenskaper som forbedrer lyd og bilde. Nå snakker jeg ikke om egenskaper som skjerming, for det er ikke det som er egenskapene til denne kabelen. Den forbedrer lyd og bilde ganske betydelig i følge Nordost sitt testpanel. Da måtte man brukt denne kabelen i hele strømveien for at det skulle hatt noe å si.

Nå er det sånn at en kabel aldri kan tilføre noe som helst, det er vel alle enig i. En kabel kan i beste fall filtrere bort noe, som vil føre til at noe annet kommer tydeligere frem, som igjen gjør at man får et inntrykk av at noe har blitt tilført.

Fakta er at ved å benytte en bedre kabel de siste to meterne, kan man ikke få tilbake det som allerede er filtrert bort gjennom hundre meter med "dårlig" kabel. Skaden er allerede skjedd lenge før strømmen kommer til den "bra" kabelen. Det er enkel fysikk, er det ikke det da? Da går ikke an å komme å si at man skal kunne merke forskjell. Da skal du isåfall også klare å se at vannet stiger når du pisser i havet...

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble fortalt engang at strøm-kabelen plukker opp mesteparten av støyen den siste 1 1/2 meteren, og at en 'hifi kabel' som er kortere enn det ville være ubetydelig. Vet dog ikke om dette er beviselig/målbar fakta.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man blåser opp forholdene litt, og sier at en vanlig kabel gjør at grønnfargen i et bildesignal blir filtrert bort. Ved å skjøte på en bedre kabel i enden, vil man da få grønnfargen tilbake? Selvfølgelig ikke, den er borte. Hvor skal kabelen få grønnfargen fra?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Roger Waters]Det er en ledning, er ikke en diamant vi snakker om her. QUOTE]
    En brukt Fiat sportsbil får man for småpenger, mens Mercedes Benz SLK begynner på ca. 500.000,-. Begge er en bil, men koster vidt forskjellige beløp.

"En kabel er en kabel" - "Lyd er lyd" - altså kall en spade for en spade. Men det finnes jo forskjellige spader? =)

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Hvis man blåser opp forholdene litt, og sier at en vanlig kabel gjør at grønnfargen i et bildesignal blir filtrert bort. Ved å skjøte på en bedre kabel i enden, vil man da få grønnfargen tilbake? Selvfølgelig ikke, den er borte. Hvor skal kabelen få grønnfargen fra?
    Det er ganske lett å se galskapen, men du får ingen respons fra motparten, uten at jeg skal synse om hvorfor.

Uansett er det godt å se at det er bred enighet angående strømkablene! Og da er det vel heller ingen grunn til å tro på høyttalerkablene fra samme firma? Eller?

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg spør, bare for nysgjerrighetens skyld.
    Hvem av disse ivrige debattantene har testet "påkostede" strømkabler?

Eller er alt dere sier ren og skjær synsing?

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Påan igjen med en ekte kabeldebatt. Like deilig hver gang! Har vært alt for stille alt for lenge på dette forumet nå :-D :-D :-D
    Edit: Jeg, mener - vi er inne på de VIRKELIG STORE SPØRSMÅLENE i tilværelsen, nå!

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia

Tror de fleste bruker sunn fornuft, noe man kommer langt med i dette tilfellet. Men mange har også sterk faglig kompetanse, som f.eks. Nordenstam som har kappa huet av Nordost tidligere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er bare i hi-fi verdenen at man blir bedt om å teste ting selv om de fysiske fakta ligger på bordet. Kan jo hende himmelen åpner seg og det skjer et mirakel eller noe i den duren. Jeg trenger ikke kaste noe opp i luften for å sjekke om det kommer ned igjen for å si det sånn. Det vet jeg at det gjør

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om denne tråden har sklidd litt ut, handler den egentlig ikke om hvilket standpunkt man har til kabler generelt.
    Den handler om hvorvidt markedsføringen for denne strømkabelen er for aggressiv og om noen burde gripe inn.

Jeg har ikke testet den, så aner ikke hvordan den virker.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mg_martin
    klarer ikke holde meg!!!! bhahahah!!!
    Sitat Opprinnelig postet av Biaz
    Hehe, word.
    (begge etter kl 03 natt til lørdag)

..Alltid moro med innlegg når baren har stengt i helgene.. hehe!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    (begge etter kl 03 natt til lørdag)

..Alltid moro med innlegg når baren har stengt i helgene.. hehe!

Prrf...

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok at det koster produsentene av diverse dyre kabler en del å produsere disse. Derfor er de dyre også. Produsenten har gjort produktet tilgjengelig, og har gitt det visse egenskaper. Om denne krevende produksjonen har noe for seg, og er verdt å betale for, er vel også opp til slutt-bruker å avgjøre.
    Jeg for min del har hørt forskjell på signalkabler, men kunne aldri tenkt meg å bruke en formue på kabler. Ikke om jeg vasset i penger engang. Noen tusen totalt er ok, men der stopper det.
    Andre igjen syns at det er verdt det, de har kanskje pengene som skal til, eller er fornøyd med å spare herfra til evigheten for å forbedre lyden. Og så lenge de opplever forskjell, eller ihvertfall tror at de gjør det, så er det ett fett for meg. Kan ikke se at forbrukerombudet skulle ha noe med dette å gjøre.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare i hi-fi verdenen at man blir bedt om å teste ting selv om de fysiske fakta ligger på bordet. Kan jo hende himmelen åpner seg og det skjer et mirakel eller noe i den duren. Jeg trenger ikke kaste noe opp i luften for å sjekke om det kommer ned igjen for å si det sånn. Det vet jeg at det gjør
    Synes det er litt snedig at folk kommer med oppgulp, som om de er allvitende. Uten en gang å ha testet hva de snakker om, de bare "antar". Jorda var jo flat før den, helt til de skjønte at nei, det var nok feil.

Vær litt ydmyk, det er alt jeg sier..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er litt snedig at folk kommer med oppgulp, som om de er allvitende. Uten en gang å ha testet hva de snakker om, de bare "antar". Jorda var jo flat før den, helt til de skjønte at nei, det var nok feil.

Vær litt ydmyk, det er alt jeg sier..
    Jeg har hørt veldig mange kabler, og jeg har aldri hørt forskjell. Heller ikke da jeg måtte improvisere litt og laget en lang strømkabel av lampettledning som jeg brukte til forsterkeren. Ikke spor av endringer i lyden. Aldri! Selvfølgelig, sier nå jeg.
    Selv om jeg ikke har testet akkurat den kabelen det er snakk om her, så er det ikke dermed sagt at påstandene jeg kommer med ikke er riktige. For som sagt så er det enkel fysikk det dreier seg om. Det holder lenge for meg, og det er merkelig at ikke det er nok for alle.

Hadde du virkelig trengt å testet om den strikken som tåler 2 kg ryker før den som tåler 5 kg? Du vet godt hva resultatet blir, derfor trenger du ikke å teste det. Men likevel kan du fortelle andre om riktig utfall, fordi det er fysiske regler som bestemmer hvilken som ryker først.

Jeg må være mer ydmyk? Jeg forholder meg bare til virkeligheten. Jeg nekter ikke kategorisk for at denne kabelen kan ha bedre egenskaper enn andre kabler. Men den må ihvertfall brukes i hele strømveien hvis det skal ha noe betydning. Du må skille mellom snørr og bart.

For å si det på en annen måte. Hvis du tenker deg den strømkabelen du har fra sikringsboksen din og frem til kontakten på veggen i stua di. Der har du forsterkeren din ståede med den flotte Nordost strømkabelen plugget i kontakten på veggen. Forestill deg nå at du er en elektriker (hørte jeg en nisses bekjennelser? ) og du trekker kabelen som kommer fra sikringsboksen utenom kontakten i veggen. Du setter heller kabelen rett inn på strøminntaket på forsterkeren. Spørsmålet mitt er: Blir det best på denne måten, eller blir det best ved å faktisk legge til enda et par meter med kabel, f.eks Nordost kabelen?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...
    Greia di er at du har skapt deg et bilde av hva "virkeligheten" er. Selv om du selvfølgelig mener det er virkelig, trenger ikke din "virkelighet" være virkelig.
    Så ja, vær litt ydmyk. Ikke tro du alltid besitter fasiten (noe du tydelig gir uttrykk for).

Jeg sier ikke med dette, at forskjellige strømkabler gir forskjellig lyd. Jeg aner ikke. Jeg har aldri testet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greia di er at du har skapt deg et bilde av hva "virkeligheten" er. Selv om du selvfølgelig mener det er virkelig, trenger ikke din "virkelighet" være virkelig.
    Så ja, vær litt ydmyk. Ikke tro du alltid besitter fasiten (noe du tydelig gir uttrykk for).
    Nei nå må du gi deg med usaklig pissprat. Du angriper folk fordi du ikke har begrep om hva som er virkelig. Tenk deg om litt da mann. Det er ikke signalkabler eller høyttalerkabler engang, men strømkabler. Jeg gjentar, strømkabler! Enhver idiot vet at det ikke er noe å hente utover dette med skjerming. Jeg vet det, og alle dere andre vet det, innerst inne. Men kanskje ikke du. Da er det deg det er noe galt med, ikke alle andre. Det er vel ingen som tror de sitter med fasiten. De bare prøver å forklare fakta sånn at sånne som deg også skal forstå det. Kommentarene dine er helt latterlige.

Jeg sier ikke med dette, at forskjellige strømkabler gir forskjellig lyd. Jeg aner ikke. Jeg har aldri testet.
    I rest my case

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1
    Du ser aldri Victoria Beckham i en bukse fra Dressmann...
    Eller en kabelguru med kabler fra Clas Ohlson...
    Nei, og godt er det sier jeg. Hun er da noe spesiell så hun bruker sikkert Nordost hjemme til anlegget i heimen.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Mentor1]
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Det er en ledning, er ikke en diamant vi snakker om her. QUOTE]
    En brukt Fiat sportsbil får man for småpenger, mens Mercedes Benz SLK begynner på ca. 500.000,-. Begge er en bil, men koster vidt forskjellige beløp.

"En kabel er en kabel" - "Lyd er lyd" - altså kall en spade for en spade. Men det finnes jo forskjellige spader? =)
    Helt klart...

Trives best med snøskuffe.....

Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •