Snake oil. Hvorfor griper ikke forbrukerombudet inn? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 195
    Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Reksen

Man skulle hatt en liten test på dette egentlig... man skulle hatt forskjellige høyttalere fra 1000 kroner og opp til en halv million, noen frivillige mennesker og bind for øynene! deretter skulle deltakerne vurdert lyd i forhold til hva de tror høyttalerne koster! kunne vært morsomt!

Vanskelig og få til en skikkelig test på dette da høyttalere er laget for og spille i forskjellige rom. Og når men kommer opp i høy pris klasse så spiller nok alle bra men har forskjellige tilnerminger for og gjenskape musikk.

I rett rom med rett sammen satt komponenter kan en høyttaler til 15000,- spille fleta av en høyttaler til 50 000,- i et rom og oppsett som ikke er idealt.

Så høy pris betyr ikke at det må låte bra, jo dyrere høyttalere og komponenter blir jo vansligere blir det og finne den rette balansen i anleggs kjeden.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Det blir nesten det samme feks på klær da, det er greit å kjøpe en bukse på dressmann som er billig, men om man kjøper D&G bukse til 5dobbel pris er det ikke noe forskjell kvalitetsmessig. De er sydd nesten på samme plass og det har mest med merket å gjøre med tanke på pris. Er jo for å lure stakkars mennesker som ikke vet bedre, synes det synd på folk som legger igjen masse penger på anlegg de får en lyd de overhodet ikke trives med. Jeg synes det er en del ting innenfor denne hobbyen som tar helt kaka for å si det sånn.
    Det som skremmer meg mest er at mange som har brukt store summer på anlegg setter de i som som ikke er egnet eller tilpasset anlegget på noen måte.
    Det er som og risse med kniv i hjertet til en som er over middels intressert i god lyd.

Men tilbake til tema:

Synnes mye av prisene på kabler er galskap og ser ikke helt sammenheng mellom produksjons kostnad og pris på kabler, men så lenge folk er villig til og betale mye for gode kabler vil det nok være slik.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dere ikke skjønt det da?
    Poenget med en skikkelig strømkabel (som leder strømmen fortere enn de vanlige kablene) fra stikk til komponenter er jo for at man ikke skal få unødvendig og farlig oppsamling av elektroner i og rundt veggen. De vanlige kablene funker som en slags skrape eller bremse, og da vil elektronene falle av. Den mye bedre og litt dyrere Nordost-kabelen flater ut strømmen av elektroner så de kommer jevnt ut av støpselet og inn i likeretteren uten topper eller frie radikaler som noen kaller det.
    :roll:

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Det som skremmer meg mest er at mange som har brukt store summer på anlegg setter de i som som ikke er egnet eller tilpasset anlegget på noen måte.
    Det er som og risse med kniv i hjertet til en som er over middels intressert i god lyd.
    Man kjøper ikke en Ferrari bare for man liker den, men jeg tror mye med anleggkjøpet her inne kan bli litt for å bli den beste i gata også. Er litt synd at det skal være noen som handler og handler, mens andre prøver å gjøre det beste ut av det man har. Vi har en hobby med lyd og bilde, men er vi da nødt til å kjøpe det dyreste for det? Det er jo bare en sykdom om å ha det beste hele tiden, men så lenge folk kan betjene sine kjøp så er det greit mener jeg da.

Jo mer man har og rutte med og bedre saker kjøper man, men det er vel sånn vi er skapt og f a e n ønsker mer.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Poenget med en skikkelig strømkabel (som leder strømmen fortere enn de vanlige kablene) fra stikk til komponenter er jo for at man ikke skal få unødvendig og farlig oppsamling av elektroner i og rundt veggen. De vanlige kablene funker som en slags skrape eller bremse, og da vil elektronene falle av. Den mye bedre og litt dyrere Nordost-kabelen flater ut strømmen av elektroner så de kommer jevnt ut av støpselet og inn i likeretteren uten topper eller frie radikaler som noen kaller det.
    Skal man ha ren lyd for dem røske ned sikringskapet og legge om hele strøm innstallasjonen på nytt, lurer på om elektrikere tenker det samme når dem legger opp kabler i hus og hjem. Er vel mye kabelskeptiskere blant dem tenker jeg, hvilke ledning leder best frem til første stikk...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kjøper ikke en Ferrari bare for man liker den, men jeg tror mye med anleggkjøpet her inne kan bli litt for å bli den beste i gata også. Er litt synd at det skal være noen som handler og handler, mens andre prøver å gjøre det beste ut av det man har. Vi har en hobby med lyd og bilde, men er vi da nødt til å kjøpe det dyreste for det? Det er jo bare en sykdom om å ha det beste hele tiden, men så lenge folk kan betjene sine kjøp så er det greit mener jeg da.

Jo mer man har og rutte med og bedre saker kjøper man, men det er vel sånn vi er skapt og f a e n ønsker mer.

Jeg personlig bryr meg ikke noe om hva andre har av anlegg, for meg hander det om og finne den lyden jeg liker + litt hifi-galskap.

Er jeg borte på besøk musikk like gjerne spilles over bomblaster som et godt anlegg.

Men ved demoer hos de her på forumer er så klart hjernen stilt inn på kritisk lytter:wink:

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Jeg personlig bryr meg ikke noe om hva andre har av anlegg, for meg hander det om og finne den lyden jeg liker + litt hifi-galskap.

Er jeg borte på besøk musikk like gjerne spilles over bomblaster som et godt anlegg.

Men ved demoer hos de her på forumer er så klart hjernen stilt inn på kritisk lytter:wink:
    Jeg er fornøyd med mitt eget oppsett som det står i dag, alltid moro å prøve noe nytt men det er grenser hva jeg skal bruke av penger for å få "bedre" lyd. Det er moro å dele erfaringer og slikt med andre om dette temaet, er jo noe som heter galskap her også som alle andre plasser. Det er lissom ikke så stuerent enda, men det er vel sånn det er og forblir.

Du har jo et koselig anlegg du da mann, Audio Physic og dem speller vel etter all forventing?

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grunnen til at komponenter kan bli så dyre er vel rett å slett pga. den store oppgraderingstrangen som er blandt oss lydentusiaster! er bestandig på utkikk etter noe som er bedre enn hva man har... trodde jeg skulle holde lenge på mine artech jeg og når jeg koblet de opp og ble ganske fornøyd med innstillingene, men sånn ble det altså ikke... de fikk 4 måneder i dette huset!

Mye vil ha mer... sånn kommer det bestandig til å være... jeg har jo selv oppgradert helt siden jeg fikk mine første komponenter og sånn kommer det jo helt sikkert til å fortsette i maaaaange år framover..

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    *Ler kjempehøyt*

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fornøyd med mitt eget oppsett som det står i dag, alltid moro å prøve noe nytt men det er grenser hva jeg skal bruke av penger for å få "bedre" lyd. Det er moro å dele erfaringer og slikt med andre om dette temaet, er jo noe som heter galskap her også som alle andre plasser. Det er lissom ikke så stuerent enda, men det er vel sånn det er og forblir.

Du har jo et koselig anlegg du da mann, Audio Physic og dem speller vel etter all forventing?
    Hehe, ja det kommer lyd ut av de, faktisk så bra at de blir nok hos meg i lang tid fremover.

Det som er gøy her er jo at jeg netop har kjøpt Nordost i signal veien og leker med tanken på og prøve høyttaler kabel i fra de også. Men strøm kablene kan de ha for seg selv, for tror jeg nok kan lage en like god selv.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig ! Nå har alle kabelkranglefantene fått sin egen tråd. Hold dere her :-D
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Herlig ! Nå har alle kabelkranglefantene fått sin egen tråd. Hold dere her :-D
    Om du har lest i gjennom tråden ser du at det er krangel som er fraværende her, men at folk ser humoren i galskapen:-D

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Da må vel forbrukerombudet også ta for seg:

-høyttalere til over 100k ?
    -forsterkere til.. over 50k ?
    -surround prosessorer til over 40k ?
    -cd/dvd/bluray spillere.... etc.etc..

Er vel ingen av disse som heller kan legge frem dokumentasjon på st de låter såå mye bedre..
    Dette blir nesten litt for dumt synes jeg. la nå folk få bruke så mye penger de vil på ledningene sine.
    Alle som driver med lyd og ikke minst lydinteresserte vet (hvis ikke de er helt lobotomert) at forskjellene mellom en forskjell mellom en forsterker til under 50K og over 50K er relativt små, men som regel har ett dyrere produkt bedre finish, komponentkvalitet.

Skal man komme seg litt videre med lydkvalitet så koster det dessverre. Skulle en produsent inngå kompromisser for å dra ned prisen på ett produkt ville man få ett produkt som ville låte nærmere under 50K enn den kvalitetsklassen den vil hevde seg i? Er noe kompromissløst så må man også betale for det

Når det gjelder strømkabler: Har positive erfaringer med slike, men om det rettferdigjør kjøp av sånne? Vel.. Det får være opp til den enkelte å avgjøre.

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nesten det samme feks på klær da, det er greit å kjøpe en bukse på dressmann som er billig, men om man kjøper D&G bukse til 5dobbel pris er det ikke noe forskjell kvalitetsmessig. De er sydd nesten på samme plass og det har mest med merket å gjøre med tanke på pris. Er jo for å lure stakkars mennesker som ikke vet bedre, synes det synd på folk som legger igjen masse penger på anlegg de får en lyd de overhodet ikke trives med. Jeg synes det er en del ting innenfor denne hobbyen som tar helt kaka for å si det sånn.
    Du ser aldri Victoria Beckham i en bukse fra Dressmann...
    Eller en kabelguru med kabler fra Clas Ohlson...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1
    Du ser aldri Victoria Beckham i en bukse fra Dressmann...
    Eller en kabelguru med kabler fra Clas Ohlson...

Hehe, nice!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvor mange klager tror du forbrukerrådet har fått inn på folk som har kjøpt dyre strømkabler og føler seg lurt? Jeg blir overrasket om de i det hele tatt har fått en....
    Jeg tror ikke de får noen, men skal vi på grunn av det stille oss på sidelinjen og bare se på alle som prøver å lure oss til å kjøpe ting vi helt åpenbart ikke trenger? Det er ikke et slikt samfunn jeg har lyst til å leve i, men vet jeg må prøve å godta at det er sånn. Men hvis ingen gidder å rope høyt om noe som helst så blir det jo helt ville tilstander til slutt.

Grunnen til at ingen er misfornøyde og går for å klage til forbrukerrådet tror jeg er fordi at denne kabel, selv om den ikke er bedre, heller ikke er noe dårligere. Kjøperen vil da uansett ikke få en negativ opplevelse. Snarere tvert imot pga den velkjente placebo effekten. Dette vet produsenten veldig godt, og det er kun det de spiller på.

For å utvikle en strømkabel så kreves det vel et knippe mennesker med en viss grad av utdannelse og faglig kompetanse innen området. Det er sikkert snakk om ingeniører og fysikere og andre kompetente mennesker. Ikke få meg til å tro at disse menneskene ikke er fullt klar over at du ikke får bedre lyd ved å bruke 2 meter av en slik kabel når resten av strømnettet består av en annen type "dårlig" kabel.
    Det hadde vært en annen sak hvis de hadde sagt at denne kabelen gir bedre lyd hvis den brukes i hele strømveien fra a til å. Men at den skal trylle frem god lyd de siste to meterne er tull.

Tenk deg at du har en strikk som tåler en kraft på 2 kg før den ryker. Så kommer det en luring som sier at hvis du skjøter på denne spesiallagde strikken som tåler 5 kg, så vil hele lengden tåle 5 kg. Det er selvfølgelig umulig.

Som sagt før, og som mange andre nevner, så ser jeg ikke bort ifra at en stømkabel som er konstruert spesiellt for å skjerme mot støy kan ha noe for seg. Men det er ikke det det er snakk om i dette tilfelle. Det er snakk om betydelig forbedring i lyd/bildet ved å skifte ut to meter av ledningsnettet.

Men det er selvfølgelig ikke bare kabelindustrien som er noen luringer. Det nevnes helsekost og andre vidundermidler også. Vanskelig å få bukt med sånt, men vi kan ikke bare sitte å se på uten å reagere heller.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Situasjonen ville vært annerledes hvis man faktisk solgte et kosttilskudd feks som bare er svindel og ikke virker? Man må nok kunne påvise at den ikke virker.
    Masse kosttilskudd er uten virkning. Det er påvist i tester. Ofte er det snakk om forskjellig typer sukker som i beste fall gir et lite energikick, som er mange titalls ganger dyrere per vekt enn druesukker som er kanskje mer effektivt. Likevel er disse produktene på markedet, og lovordene er ikke snaue. Derfor må man regne med at det er håpløst å gjøre noe med markedsføringen av tullete strømkabler og overprisete digitalledninger.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Jeg tror ikke de får noen, men skal vi på grunn av det stille oss på sidelinjen og bare se på alle som prøver å lure oss til å kjøpe ting vi helt åpenbart ikke trenger?
    Nei, det synes jeg ikke, men det er da i mine øyne ikke forbrukerrådet sin oppgave å gå i saker som f.eks. denne.
    Markedsføringen er tvilsom, men ikke ulovlig. Hele argumentasjonsrekken er basert på en opplevelse. Her gis ingen garantier av noen slag. Altså er det lite å gripe fatt i.
    Man vil kommet lenger om man tok for seg alle kebab-sjappene med skiltet "Byens beste", om du skjønner hva jeg mener.

Det vil alltid være noen som selger produkter vi ikke trenger. Men det vil også alltid være noen som mener vi ikke trenger et produkt og at vi kan klare oss med mindre.

Skal vi til bunns i dette tror vi må se litt på forbrukeratferd og luksusgoder.
    Det er ikke alltid rasjonelle beslutningsprosesser ved kjøp av denne type produkter.
    Det er ofte like mye show-off som noe annet.
    Det er jo egentlig bare hyggelig for oss dersom børsmeglerne holder liv i Soundgarden eller andre ved å kjøpe slike kabler, slik at vi kan dra på demo uten å kjøpe noe i fremtiden også :-)

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Bra at dere som ikke hører forskjell på kabler har fått en egen tråd så kan dere vimse rundt her og le av deres egne "morsomme" innlegg og kanskje la oss som hører forskjell få være i fred når vi tar opp fordeler/ulemper/lydforskjeller mellom forskjellige kabler.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Bra at dere som ikke hører forskjell på kabler har fått en egen tråd så kan dere vimse rundt her og le av deres egne "morsomme" innlegg og kanskje la oss som hører forskjell få være i fred når vi tar opp fordeler/ulemper/lydforskjeller mellom forskjellige kabler.
    Jeg personlig er hellig overbevist om at det er forskjell på høytalerkabler og analoge singalkabler. Digitale er først og fremst å få signalet frem. Strømkabler såfremt dem er godt skjermt? Der stopper min tro... Og en liten vittighet har neppe noen vondt av

Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •