Snake oil. Hvorfor griper ikke forbrukerombudet inn? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 195
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har lånt hjem en kimber strømkabel til over 3 laken som jeg har brukt i noen uker på min jvc hd350 projektor, skal bytte til den vanlige snart så merker jeg fort om det er noe forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg kabler til hi-fi er latterlig dyrt på en generell basis. Kan ikke skjønne hvorfor de billigste høyttalerkablene på Soungarden skulle koste meg 1100 kr for 4 meter (med plugger vel å merke).

Men det er vel sånn at så lenge folk er villige til å betale, har de ingen grunn til å begrense prisen på kablene sine.

Har også en følelse av at folk som virkelig bruker penger på hi-fi like gjerne kan bruke så mye penger på kabler, slik at de er sikre på å ikke ha noen svake element i oppsettene sine. Selv om alt som påstås om kablene kansje bare er ren svada, må vel folk få lov til å bli robbet på en frivillig basis, så lenge de tror det har noen effekt.

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biaz
    Selv om alt som påstås om kablene kansje bare er ren svada, må vel folk få lov til å bli robbet på en frivillig basis, så lenge de tror det har noen effekt.
    Jeg siterer nok en gang!

Placeboeffekt er et begrep som brukes om personlig eller kulturelt skapte forventninger som forårsaker eller medvirker til psykisk og fysisk forbedring i en tilstand. Placeboeffekt kan observeres uten at det er gitt et aktivt virkende middel

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reksen
    Jeg siterer nok en gang!
    Det kan ikke gjentas for ofte :wink:

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biaz
    Det kan ikke gjentas for ofte :wink:
    Nope! føler at den quoten egentlig kan passe på mye utstyr innen elektronikkens verden... halvparten er egentlig bare bullshit tror nå jeg! sier ikke det at noen av produktene som koster latterlig mye faktisk kan være bedre enn de andre... men det må være måte på hvordan ting skal prises i dag!! :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope! føler at den quoten egentlig kan passe på mye utstyr innen elektronikkens verden... halvparten er egentlig bare bullshit tror nå jeg! sier ikke det at noen av produktene som koster latterlig mye faktisk kan være bedre enn de andre... men det må være måte på hvordan ting skal prises i dag!! :roll:
    Innen elektronikkens verden ? Jeg tenker at den egner seg på verden generelt. Egentlig så er det ganske genialt, i alle fall for den som sitter i andre enden å tjener penger. Problemet er bare at de pengene kommer til å bli brukt på annet svada. Så det hele er en egentlig en gigantisk ond sirkel. Heldigvis er det mye som funker rundt om kring også, å mye er verdt pengene 8-)

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    f.eks...

Dynaudio Evidence Master er den dyreste høyttalern hos Soundgarden... er den virkelig så mye bedre enn Dynaudio Evidence Temptation at man legger på 400 000 kroner når man allerede har brukt 300 000 på en høyttaler???

er man ikke fornøyd med en høyttaler til 299,995,- vil jeg tro at man har en rimelig stor mangel på intelligenskvotient, hørsel (eller for mye av sådan) eller har en helt villt tjukk pengebok... eller gjerne enda bedre... en blanding av disse tre...

Jeg som har relativ god hørsel og har hørt en del høyttalere tørr si det at jeg er meget fornøyd med mine 93 WMT fra XTZ, og da vet jeg at jeg ikke er enda et offer for placeboeffekten siden jeg faktisk bare har betalt 1500 kroner for de og ikke 700 000... 8-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel... Jeg tror nok at den dyreste høyttaleren spiller bedre enn den andre, men, for mine ører vil de nok mest sannsynlig låte ganske likt. Jeg har selfølgelig ingen peiling i det hele tatt om hva som er forskjellen på disse to, men tror at folk som har en så stor lommebok og en så stor interesse for å få den perfekte lyd, vil merke en forskjell. For meg er det ganske vanskelig å skjønne at folk vil bruke så mye penger på slike ting, men folk er forskjellige, og det må vi få lov til å være Med andre ord tror jeg ikke at placeboeffekten er like gjeldene når det kommer til høyttalere.

Jeg har valgt å bruke minst mulig penger på mitt anlegg, og jeg er storfornøyd. Det er kansje fordi jeg ikke vet bedre, eller fordi lyden faktisk er god nok for meg. Nå skal det sies at jeg aldri har hatt gleden av å lytte på et highend oppsett, men har i det minste hørt noen prisklasser over mitt eget, og føler ikke at det hadde vært verdt å bruke så mange flere høvdinger for å få en så (i mine ører) ubetydelig forskjell :P

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    f.eks...

Dynaudio Evidence Master er den dyreste høyttalern hos Soundgarden... er den virkelig så mye bedre enn Dynaudio Evidence Temptation at man legger på 400 000 kroner når man allerede har brukt 300 000 på en høyttaler???

er man ikke fornøyd med en høyttaler til 299,995,- vil jeg tro at man har en rimelig stor mangel på intelligenskvotient, hørsel (eller for mye av sådan) eller har en helt villt tjukk pengebok... eller gjerne enda bedre... en blanding av disse tre...

Jeg som har relativ god hørsel og har hørt en del høyttalere tørr si det at jeg er meget fornøyd med mine 93 WMT fra XTZ, og da vet jeg at jeg ikke er enda et offer for placeboeffekten siden jeg faktisk bare har betalt 1500 kroner for de og ikke 700 000... 8-)

At du er fornøyd med dinne XTZ til 1500,- er jo bra for deg, men det er en hel del folk som er villig til og bruke mye mer penger en det får og få ennå bedre lyd. Og får de som er villig og kan bruke 300 000,- på et sett høyttalere så tror jeg det ikke er pga mangel på intelligens/hørsel.

Tror ikke dette er det rette stedet og rakke ned på folk som er villig til og bruke mere penger på dette en det du er.

Men om prisen på produktene kan forsvares i alle tilfeller er noe helt annet.

Har selv hatt gleden av og høre anlegg fra noen 1000,- til over 3 000 000,- og ja det er stor forskjell, selv to forskjellige høyttalere til samme pris låter veldig forskjellig.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klarer ikke holde meg!!!! bhahahah!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    At du er fornøyd med dinne XTZ til 1500,- er jo bra for deg, men det er en hel del folk som er villig til og bruke mye mer penger en det får og få ennå bedre lyd. Og får de som er villig og kan bruke 300 000,- på et sett høyttalere så tror jeg det ikke er pga mangel på intelligens/hørsel.

Tror ikke dette er det rette stedet og rakke ned på folk som er villig til og bruke mere penger på dette en det du er.

Hehe, word.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerkabler | Kabler | Soundgarden

Kan noen forsvare den prisen? Hva gjør denne kabelen bedre enn en til 50k feks. Det er folk som mener de kan høre forskjell men dette er vel "bling bling" til hifi'en, derfor den dyre prisen eller er at dem gruser alt av høytalerkabler?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters

Kan noen forsvare den prisen? Hva gjør denne kabelen bedre enn en til 50k feks. Det er folk som mener de kan høre forskjell men dette er vel "bling bling" til hifi'en, derfor den dyre prisen eller er at dem gruser alt av høytalerkabler?

He he tror ikke det er mye som kan forsvare denne prisen, men gir sikkert stooor eier glede for de som har penger nok.
    Og vil vel gå ut i fra at det låter så bra som det kan få gjort når vi snakker om kabler.

Hadde jeg hat penger nok ville jeg sikker også handlet anlegg til over 1 mil.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor skal man forsvare prisen? Hvis det er noen kjøper disse kablene, så har de vel sine grunner. Men jeg kan ikke se hvorfor de skal være nødt til å forsvare sine kjøp ovenfor andre. I det hele tatt skjønner jeg ikke hvorfor folk er så opptatt av hva andre bruker penger eller tid på.

Frode

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Hvorfor skal man forsvare prisen? Hvis det er noen kjøper disse kablene, så har de vel sine grunner. Men jeg kan ikke se hvorfor de skal være nødt til å forsvare sine kjøp ovenfor andre. I det hele tatt skjønner jeg ikke hvorfor folk er så opptatt av hva andre bruker penger eller tid på.

Frode
    Det er ikke det jeg skal frem til dessuten trenger du ikke være så spydig, mitt lille innlegg her er hvorfor denne kablen har en slik pris. Det er en ledning, er ikke en diamant vi snakker om her. Om noen kjøper slike kabler så vær så god, håper de virkelig får den lyden de ønsker med slikt. Synes bare prisingen på denne er litt over skyene, men i Hifiverden er det ikke noe som heter litt normal tankegang?

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og får de som er villig og kan bruke 300 000,- på et sett høyttalere så tror jeg det ikke er pga mangel på intelligens/hørsel.

Har selv hatt gleden av og høre anlegg fra noen 1000,- til over 3 000 000,- og ja det er stor forskjell, selv to forskjellige høyttalere til samme pris låter veldig forskjellig.
    Er ikke meningen å rakke ned på folk, men det å bruke 700 000 på 2 høyttalere er jo litt sykt er det ikke? det må vel de fleste mene enten de tjener 50 000 i året eller 5 millioner... tror nok de få som bruker så mye penger på høyttalere hadde vært like fornøyde med ett par til ca. halve prisen egentlig...

vil tro placeboeffekten kan gjelde litt innenfor høyttalerns verden også... nå skal ikke jeg si at ett par høyttalere til 100 000 kan spille like bra som ett par til en halv million... men hvorfor ikke!? :/ det som er hele poenget... er virkelig lydforskjellen så stor på disse to at man må bruke 400 000 mer? er den lille forskjellen i klangen som man har vanskelig for å sette fingern på verdt så mye penger???

og jeg må ærlig innrømme det at hadde jeg hatt en god slant med papir så hadde jeg sikkert investert mye penger i høyttalere, men jeg tror nok jeg ville kost meg like mye med ett par til 100 000 som ett til 500 000 når jeg kan få frysninger av lyd til snaue 15 000 kroner!

Man skulle hatt en liten test på dette egentlig... man skulle hatt forskjellige høyttalere fra 1000 kroner og opp til en halv million, noen frivillige mennesker og bind for øynene! deretter skulle deltakerne vurdert lyd i forhold til hva de tror høyttalerne koster! kunne vært morsomt!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke det jeg skal frem til dessuten trenger du ikke være så spydig, mitt lille innlegg her er hvorfor denne kablen har en slik pris. Det er en ledning, er ikke en diamant vi snakker om her. Om noen kjøper slike kabler så vær så god, håper de virkelig får den lyden de ønsker med slikt. Synes bare prisingen på denne er litt over skyene, men i Hifiverden er det ikke noe som heter litt normal tankegang?

Min tro er at en vilke som helst strøm kabel med stor nok leder og god skjerming gjør jobben like god som en annen.
    Og jeg mener det er tull og bruke om man ikke her et strøm filter som fjerner støyen fra strøm nettet før den skjermede kablen.

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Etter å ha vore her inne ei stund blir ein ikkje lenger overraska over ting...

Folk kjøper seg høgtalarar til 300k
    Folk bytter utstyr kvar veke, men blir aldri fornøgd med lyden. dei klager allikavel over dårlig betalt jobb..
    Folk dypper kablane sine i haiolje
    Folk polerer sikringene i sikringsskapet
    Folk klager si nød over at gratisprogrammer ikkje har ABSOLUTT alt dei ønsker av funksjonalitet, samt lydkvalitet ut av denne verdenen
    Den "øvre elite" rakker ned på studentar og dei som er dårligare økonomisk stilte enn dei sjølve for å rettferdiggjere sine eigne kjøp

Må bare si meg helt enig!

p.s. Haiolje... Hehe... Kanskje jeg skal sette mine biltema-høyttalerkabler inn med denne... Men nå er det slik at jeg liker best helsyntetisk olje da

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er mye jeg ler av, når det gjelder HIFI produkter, den kabelen er en av produktene.. Men igjen.. hadde jeg hatt penger nok til å faktisk kunne bruke så mye penger på noen meter kabel.. Ja? Hvorfor ikke? Men står nok ikke først på ønskelista... Er det noen som kan linke til noen "argumenter" på hvorfor en sånn kabel ifølge noen teori kan være bedre enn kabler til for eks 1-2k?

Jonas

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min tro er at en vilke som helst strøm kabel med stor nok leder og god skjerming gjør jobben like god som en annen.
    Og jeg mener det er tull og bruke om man ikke her et strøm filter som fjerner støyen fra strøm nettet før den skjermede kablen.
    Det blir nesten det samme feks på klær da, det er greit å kjøpe en bukse på dressmann som er billig, men om man kjøper D&G bukse til 5dobbel pris er det ikke noe forskjell kvalitetsmessig. De er sydd nesten på samme plass og det har mest med merket å gjøre med tanke på pris. Er jo for å lure stakkars mennesker som ikke vet bedre, synes det synd på folk som legger igjen masse penger på anlegg de får en lyd de overhodet ikke trives med. Jeg synes det er en del ting innenfor denne hobbyen som tar helt kaka for å si det sånn.

Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •