Snake oil. Hvorfor griper ikke forbrukerombudet inn? - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 10 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10
Viser resultater 181 til 195 av 195
    Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    merkelig hvor nøye kabelskeptikere leser spesifikasjoner etc på kabler asså . En audiofil lytter til om de har noe å tilføye.. og driter i spesifikasjoner. Tror jeg da..

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    merkelig hvor nøye kabelskeptikere leser spesifikasjoner etc på kabler asså . En audiofil lytter til om de har noe å tilføye.. og driter i spesifikasjoner. Tror jeg da..
    Ja, så naivt å tro at det er en sammenheng mellom pris og ytelse..

Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Jeg er ikke kvalifisert for å kommentere alt det Nordost skriver, men som nevnt tidligere var det påstanden om at de øker denne hastigheten med 80% av lyshastigheten jeg reagerte på.

Det betyr jo at de sier at normal utbredelseshastighet vil være under 20%, eller 2/10 av lysets hastighet og det må da være faktafeil?
    Interessant ordbruk fra Nordost

Jeg har sett gjennom en del datablad for ulike kabler nå, og jeg har ikke funnet utbredelseshastighet på annet enn coax. Mest sannsynlig er det fordi det ikke er interessant på andre type kabler. Forskjellen med coax er at man kan ha såpass lange strekk at det kan være interessant å regne på forsinkelser i noen tilfeller. Uansett er denne parameteren på mange koaksialkabler oppgitt til 80 % av lysets hastighet, men noen har også helt nede i 2/3, eller 66 %.

Bottom line; Hvis Nordost hadde brukt sin Mono Filament-teknologi på en coax med 66 % velocity factor så hadde man hatt signaler med hastighet lik 146 % av lysets hastighet, eller tidsmaskin som det også heter. På tide å ta patent kanskje? :-D

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Jeg tror du tar feil - eller iallfall generaliserer for mye. Jeg tror mange blir skeptikere nettopp fordi de faktisk ikke hører noen forskjell (og bare så det er klart med en gang: Jeg for min del avviser ikke hørbare forskjeller verken på kabler eller noen andre deler av utstyrskjeden, men jeg er rystet over den prisen enkelte produsenter forlanger for det som de fleste av oss vil definere som små forskjeller - eller i noen tilfeller ren svindel).

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn bare for å ha sagt det, nå har jeg testet et par strømkabler. Til henholdsvis 700,- og 3000,- kroner.

Selger mente via mail, at jeg nok neppe kom til å levere disse tilbake.. Var nede og hentet dem, da hadde han ikke engang prøvd å høre forskjell selv, han brukte dem fordi de så bra ut.

Ja, hørte vi forskjell? Niks...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer med litt mat til tråden

DinSide Økonomi - - Dette er mildt sagt useriøst!

Sitat Opprinnelig postet av DinSide
    DinSide Arne Stenstadvold jobber som teknisk leder innen tv-produksjon og har høgskoleutdannelse i tv-teknikk. Han har sett seg lei av at folk blir lurt til å tro de får en helt unik lytteropplevelse bare de bruker nok penger.

- Jeg jobber daglig med tv-sendinger, og mye av jobben er også å installere utstyr og montere tv-studioer. Til det bruker vi kabler til 5 kroner per meter. Det er mer enn bra nok, sier han.
    Skulle vel tro mannen vet hva han snakker om.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon

Er ikke noe nytt at platestudioer og de som jobber med PA/kringkastning bruker kabler kun dimensjonert for jobben uten noe fancy beskrivelse.

Argumentet til audiofile kan være at den bransjen heller ikke finlytter på musikken. Andre argumenter er at den siste kabel-stumpen fungerer som et filter og setter krydder på musikken. And the list goes on....

Dette er en evig diskusjon og akkurat de samme argumentene tar aldri slutt...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som virkelig er rart, er at ingen klarer å motbevise slike påstander som Arne Stenstadvold kommer med. Det i seg selv bør vel være en grei nok tankevekker for de fleste. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det som virkelig er rart, er at ingen klarer å motbevise slike påstander som Arne Stenstadvold kommer med. Det i seg selv bør vel være en grei nok tankevekker for de fleste. ;-)
    "Problemet" er vel at de som er opptatt av dyre kabler ikke føler de har et behov for å bevise noe som helst. Argumentet er ganske enkelt - hører du ikke forskjell sparer du mye penger. Det er ganske mange som mener å høre vesentlig lydmessige forskjeller på kabler og er villig til å bruke mye penger på det. Det morsomme er at de fleste slike tråder startes av de som er skeptiske til dyre kabler, og de fleste innlegg er skrevet av brukere som er enig med trådstarter. Kanskje problemet ikke er så stort som enkelte skal ha det til?

Fint med litt fornuftige advarsler fra "folk i bransjen" som denne Arne S. Spørsmålet er om den ferske kunden tar den sjangsen når selgeren sier han kan tilby en komplett hifi-pakke til 70k med kabler som rabatten, og at kablene er 100% tilpasset anlegget og helt nødvendig om kunden skal få den samme lyden hjemme som han fikk i demorommet.

Dyre kabler ser ikke ut til å forsvinne med det første. Det er bra, så har vi skeptikere noe å prate om. :-D

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv sjefen fra Soundgarden snakker/hinter jo til Placebo effekten på produktene de selger i den artikkelen...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Selv sjefen fra Soundgarden snakker/hinter jo til Placebo effekten på produktene de selger i den artikkelen...
    Slike produkter selges vel litt på "den riktige prisen er den kunden er villig til å betale" prinsippet....

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Snakk om å treffe spikern på huet

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en flott artikkel og dette er bare galskap, men synd få opplever en slik kabel som en oppgradering. Nordost er overprisa så det holder, tviler du merker forskjell på den der og en til 10k.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Er ikke noe nytt at platestudioer og de som jobber med PA/kringkastning bruker kabler kun dimensjonert for jobben uten noe fancy beskrivelse.

Argumentet til audiofile kan være at den bransjen heller ikke finlytter på musikken.
    Folk med trening for å høre artifakter gjør det bedre på tester. Audio Musings by Sean Olive: Part 2 - Differences in Performances of Trained Versus Untrained Listeners - å lete etter artifakter/feil er nettopp en stor del av det å jobbe med lyd.

Neste posten i samme blog'en er også interessant, viser en helt klar korrelasjon mellom målinger og lytteopplevelser. Audio Musings by Sean Olive: Part 3 - Relationship between Loudspeaker Measurements and Listener Preferences

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DinSide Økonomi - - Dette er mildt sagt useriøst!.
    *snipp*
    Snadderlink! Takker.

Newcomer altec sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0