Digitalkabel - Coax eller optisk og maks lengde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitalkabel - Coax eller optisk og maks lengde

Hei.

Jeg har en stue som ser slik ut:

Skrivebordet hvor PC'en står er til høyre, og anlegget står på andre siden. Lengden på strekket er vel cirka 12 meter totalt. Kabler som ligger trukket fra før langs den røde linje er:

• VGA Kabel
    • RCA kabel fra lydkort (analog)
    • USB til Media Center Remote
    • Høyttalerkabler til høytallere som står i "PC" delen av stuen i A+B oppsett

Jeg har 2 lydkort i maskinen. Et Creative X-fi Xtreme Gamer, og et onboard Realtec lydkort. Realtec har både Coax og optisk utgang, mens X-fi har kun optisk. Bruker per dags dato analog utgang på X-fi kortet til musikk.

Vurderer å kjøpe DAC i fremtiden, og har snuset på Dacmagic da den har fått god omtale og jeg kjører jo Cambridge på forsterkerdelen fra før som jeg er veldig fornøyd med. Jeg merker at det er en god del støy hvis jeg ikke har noe lyd på og skrur volumet opp. Typ "bzzzzzzzz" bakgrunnsstøy.

Stort sett så går jukeboxen (MediaMonkey) rullende når vi sitter foran PC'ene våre, og føler at FLAC filene mine ikke får det de fortjener. Jeg har også XBMC, og det hadde vært deilig å sitte foran TVen med full lydkvalitet på musikken min.

Så mitt spørsmål er derfor: Kan jeg trekke en digitalkabel over lengden på den røde streken? Er det noen som har mer konkret erfaring med dette? Er det noe annet jeg burde tenke på?

PS - Jeg vil absolutt fremdeles bruke PC som avspiller. Fleksibiliteten av programmer som MediaMonkey kan ikke erstattes av Sonos/Squeezebox imo så før noen sier det så har jeg allerede veid opp det alternativet Takker for svar!

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kan ikke se noen grunn til at det ikke skulle funke. Har gjort det samme hos meg både med coax og optisk kabel som lå sammen med både høyttalerkabler, nettverkskabler og hdmi-kabel. (Digital utgang på lydkort fra pc til dac i anlegg) og det har fungert helt perfekt. Har ikke klart å høre noen forskjell på hverken coax eller optisk på 10 meter

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å høre Er jo skeptisk av natur, spesielt når jeg ikke har funnet noen optiske kabler på over 5 meter. Hvor lang må kabel være før signaltap blir et problem? Trenger å vite ganske konkret at det går å trekke kabel den lengden før innkjøp av noe som helst i det hele tatt planlegges.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er bekymret for innstråling og støy er nok optisk å foretrekke. Rett og slett fordi det er lys og lar seg ikke påvirke av magnetfelt eller støy.

EDIT: Leser her at noen mener at optisk ikke er å anbefale på strekk over 10 m. Så det kan godt hende jeg tar fryktelig feil. Noen som vet?

EDIT 2: Toslink kan ikke anbefales på lengder over 10 m i følge Wikipedia. Det var jo greit å vite. Så jeg anbefaler ikke toslink, men en godt skjermet 75 ohms coax
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo nå at Eltek selger både optiske og coax kabler på 15 meter. Men jeg synes 1.2k-1.6k er litt i det dyreste laget.

Clas O har optisk på 5 meter Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Og coax på 10 Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Biltema fører også skjøteledd for TOSLINK Biltema Norge

Noen andre tips?

Edit: Eventuelt NEXANS|5609-AZZD|CABLE, COAX, UR202, BLACK, PER | Farnell Norge og lodde selv?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en 10 meter lang optisk kabel som kom på omlag 200kr inkl frakt fra USA, funker helt kanon

Search Results for 'optical'

Ellers er det mye billig på eBay:

optical cable 35, Electronics items on eBay.com

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tuxflux
    Ser jo nå at Eltek selger både optiske og coax kabler på 15 meter. Men jeg synes 1.2k-1.6k er litt i det dyreste laget.

Clas O har optisk på 5 meter Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Og coax på 10 Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Biltema fører også skjøteledd for TOSLINK Biltema Norge

Noen andre tips?

Edit: Eventuelt NEXANS|5609-AZZD|CABLE, COAX, UR202, BLACK, PER | Farnell Norge og lodde selv?
    Kjøp en rimelig 10m coax som den fra Clas og prøv hvordan det fungerer. Signaltap og støy på en 10m coax burde ikke være noe problem. Hvis linken er på grensen og sliter, vil det være lett hørbare fenomener som pops/cracks i lyden.
    Her er en god del lettfattelige facts om SPDIF interfacet: epanorama.net/S/PDIF Interface

Skjøting av TOSLINK er muligens ikke så lurt da du vil kunne få endel signaltap i billige unøyaktige skjøter. Ser også at det snakkes om begrensning i anbefalte TOSLINK kabellengder.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier du har "RCA kabel fra lydkort (analog)". Hvis du med det mener en coaxial kabel med RCA plugger så er det jo ikke noe problem i det hele tatt. Du bruker denne som digitalkabel. Den fungerer like bra som en hvilken som helst annen kabel som blir kalt for coaxial digitalkabel.

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10 meter blir nok litt kort

Fant en 15m TOSLINK på ebay 50FT 15M Optical Toslink 5.0mm Audio Cable - UK #104 on eBay, also Other, Cables Connectors, Home Audio Hi Fi, Consumer Electronics (end time 03-Feb-09 00:24:26 GMT)

Virker som det er midt i blinken. Ikke gal pris heller

Planlegger oppgraderinger utover året, men må sjekke status når sommeren kommer med tanke på skatt/feriepenger osv. Mulig det blir no heftig hvis staten er gavmilde i år :P

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *kremt*

La nå også merke til at Dacmagic har USB inngang... Og det er jo ingen stress å få i større lengder. Jaja. Da fikk jeg ihvertfall løst problemet mitt =)

Hmmm... trenger kanskje repeater for den. Bah. Case closed nonetheless.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tuxflux
    *kremt*

La nå også merke til at Dacmagic har USB inngang... Og det er jo ingen stress å få i større lengder. Jaja. Da fikk jeg ihvertfall løst problemet mitt =)

Hmmm... trenger kanskje repeater for den. Bah. Case closed nonetheless.
    Javel? Finnes vel få usb-kabler som går over 5 meter uten å bruke aktiv forlenger/forsterker. Enkleste er nok en optisk kabel. Jeg har en på nesten 25 meter som jeg har lagd selv. Kjøpte delene hos ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •