Nye signalkabler av flatvalset sølv. Tips? :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye signalkabler av flatvalset sølv. Tips? :)

Hei!

Har planer om å lage nye signalkabler fra forforsterker til effektforsterker, Pickup til RIAA og RIAA til forforsterker og etterhvert, kanskje fra DAC til forforsterker. Er i kontakt med et firma som kan valse sølv til meg. Jeg vet forøvrig lite om dimmensjonene på sølvet og fremgangsmetoden, men er en ivrig DIY-mann, så med noen brukererfaringer på baken skal det nok gå bra

Kom gjerne med forslag og innspill til dette og erfaringer hvis noen her har laget tilsvarende selv

Harald

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på å ikke valse sølvet for tynt, da blir lyden litt flat og flisete i toppen

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Hvor tynt snakker vi om? og bredde?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, kunne ikke motstå fristelsen til å fleipe litt

Blir fort litt ironisk når jeg leser om eksotiske materialer og kabelkonstruksjoner. Er blant de som mener placebo er vel så viktig som de elektriske egenskapene når dyre og eksotiske kabler lyttetestes.

I mine yngre dager laget jeg høyttalerkabler av mye rart, og hadde det moro med å lytteteste dem. Spekulerte mye på teorier som dessverre har lite vitenskapelig belegg.

Lykke til, og kos deg med kabelbyggingen !

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for godt og seriøst svar...

Noen flere som har noe å legge til?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste om en på sentralen som hadde fått valset sølv, tror det var på Hamar ?
    Sikkert i Klipsch tråden. Et tips er å lese litt der inne i kabeltråden, mange kabelnisser der :-D

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Takk for godt og seriøst svar...
    Det er ikke mulig å komme med et seriøst svar på et slikt spørsmål. Å flatvalse sølv har ingenting med å forbedre de elektriske egenskapene å gjøre. Jeg er fysiker, og jobber til daglig med signaler med i størrelsesorden 1000 ganger høyere frekvenskomponenter enn man har i lyd, og for å si det sånn, vi flatvalser ikke kablene våre vi bruker skikkelige kabler, dvs kabler som er laget for å være gode, og ikke for å lure penger ut av folk.

Skal du ha det absolutt beste av signalkabel (selv om det er fullstendig overkill for et lydanlegg), så skal du bruke denne:
    ALPHA WIRE|9178B CLEAR|CABLE, COAX, RG178B/U, CLEAR, | Farnell Norge

legg merke til hvordan reelle fysiske parametre er oppgitt for kabelen, og ikke intetsigende teknobabbel som ofte er oppgitt av kabelleverandører.

Jeg mener ikke dette på en nedlatende måte, men du er blitt lurt, og det irriterer meg at folk tjener penger på ren svindel på den måten.

Ta for eksempel denne:
    Signalkabler | Kabler | Soundgarden

en helt absurd pris for en kabel, og informasjonen som står om den er bare tullprat. Det er i direkte strid mot markedsføringsloven, og intet annet enn forsøk på svindel.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kurant
    Det er ikke mulig å komme med et seriøst svar på et slikt spørsmål. Å flatvalse sølv har ingenting med å forbedre de elektriske egenskapene å gjøre. Jeg er fysiker, og jobber til daglig med signaler med i størrelsesorden 1000 ganger høyere frekvenskomponenter enn man har i lyd, og for å si det sånn, vi flatvalser ikke kablene våre vi bruker skikkelige kabler, dvs kabler som er laget for å være gode, og ikke for å lure penger ut av folk.

Skal du ha det absolutt beste av signalkabel (selv om det er fullstendig overkill for et lydanlegg), så skal du bruke denne:

legg merke til hvordan reelle fysiske parametre er oppgitt for kabelen, og ikke intetsigende teknobabbel som ofte er oppgitt av kabelleverandører.

Jeg mener ikke dette på en nedlatende måte, men du er blitt lurt, og det irriterer meg at folk tjener penger på ren svindel på den måten.

Ta for eksempel denne:

en helt absurd pris for en kabel, og informasjonen som står om den er bare tullprat. Det er i direkte strid mot markedsføringsloven, og intet annet enn forsøk på svindel.
    Signalkabler for lydanlegg er 75ohm, så denne coaxen var kanskje ikke noe godt eksempel. Stusset litt på dempningen ved 1G, hvor mange meter er den oppgitt for ?
    Men, ellers et forfriskende innlegg som jeg må si meg fullstendig enig i. Jobber med elektronikkutvikling og synes også at endel av lyttetestene av kabler i høy prisklasse er urkomiske. Det virkelig interessante er når kabelnissene begynner å konstruere vitenskaplige teorier, som skal understøtte det de hører.

Velkommen på forumet forresten

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig innlegg. Husker "state of the art" produktene vi utviklet/produserte i min tid i elektronikkbransjen. Kabler var alltid overraskende enkle og rimelige. Kontakter derimot, det var jammen en større teknologi enn jeg visste om før jeg ble involvert. Men pluggene vi bruker til hi-fi står jo stort sett permanent montert bortsett fra noen nisseanlegg i østlandharryland ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Signalkabler for lydanlegg er 75ohm, så denne coaxen var kanskje ikke noe godt eksempel. Stusset litt på dempningen ved 1G, hvor mange meter er den oppgitt for ?
    Men, ellers et forfriskende innlegg som jeg må si meg fullstendig enig i. Jobber med elektronikkutvikling og synes også at endel av lyttetestene av kabler i høy prisklasse er urkomiske. Det virkelig interessante er når kabelnissene begynner å konstruere vitenskaplige teorier, som skal understøtte det de hører.

Takk for det

Angående den karakteristiske impedansen på kabelen så gir det ikke mening å spesifisere en karakteristisk impedans for en audiokabel. Bølgelengden på et signal på 20KHz er ca. 10Km, og for at den karakteristiske impedansen skal gjøre seg gjeldende må kabellengden nærme seg bølgelengden, altså være i overkant av 5Km lang. Jeg tror ikke det er mange som har audiokabler i den størrelsesordenen.

Grunnen til at jeg valgte en koax som en ideell kabel er at denne har minimal induktans og kapasitans. Ikke at det har noe å si uansett, men det det er den kabelen som vil ha polene plassert lengst oppe

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna

Pass dere nå ellers blir det ingen gaver til Jul i år.....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ta for eksempel denne:

Kunne ikke vært mer enig. Men det du sier her har mange skeptikere prøvd å nå fram til kabelnissene med lenge uten hell. Det er veldig rart hvordan mennesker absolutt vil bedras av disse snake oil selskapene...

Velkommen til forumet forresten.

Men hvis trådstarter ikke har noen formening om lyden blir bedre eller ei med flatvalsede sølvkabler, men gjør dette fordi han syns det er gøy og lage ting selv, og syns flatt sølv er flotte saker, så syns jeg han skal få lov til det.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Kunne ikke vært mer enig. Men det du sier her har mange skeptikere prøvd å nå fram til kabelnissene med lenge uten hell. Det er veldig rart hvordan mennesker absolutt vil bedras av disse snake oil selskapene...

Velkommen til forumet forresten.

Men hvis trådstarter ikke har noen formening om lyden blir bedre eller ei med flatvalsede sølvkabler, men gjør dette fordi han syns det er gøy og lage ting selv, og syns flatt sølv er flotte saker, så syns jeg han skal få lov til det.
    Har ikke brukt snake oil. De kablene som jeg har, har jeg laget selv og de ble så mye bedre enn "biltema" kablene at Biltema gikk på hue og ræva ut. Tror ikke nissene på dette fora blir lurt av selgere. De liker å eksperemetere med kabler og har glede av det uten at det bør koste skjorta. Tror det er ganske mange her inne som bruker utrolig mye penger på skaffe seg det siste nye innen høytalere og forsterkeri uten at lyden nødvendigvis blir så mye bedre. Vet ikke hvem som blir mest lurt jeg :-D, eller det vet jeg vel.....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Har ikke brukt snake oil. De kablene som jeg har, har jeg laget selv og de ble så mye bedre enn "biltema" kablene at Biltema gikk på hue og ræva ut. Tror ikke nissene på dette fora blir lurt av selgere. De liker å eksperemetere med kabler og har glede av det uten at det bør koste skjorta. Tror det er ganske mange her inne som bruker utrolig mye penger på skaffe seg det siste nye innen høytalere og forsterkeri uten at lyden nødvendigvis blir så mye bedre. Vet ikke hvem som blir mest lurt jeg :-D, eller det vet jeg vel.....
    Ja det er langt fra bare kabler som er bogus i hifi-verdenen. Ta CD-spillere for eksempel. Det er relativt ukomplisert og billig å lage en perfekt CD-spiller, dvs en spiller som ikke legger til mer støy enn kvantiseringsstøyen som allerede finnes på en CD. Allikevel selges det hauger av svindyre cd-spillere. Det samme gjelder forsterkere. Det er noe mer komplisert å lage en god effektforsterker, men kommer man over en viss sum er det ihvertfall ingen tekniske grunner til at enda dyrere forsterkere skal være bedre. Det eneste som kan forsvare høye priser i disse tilfellene er isåfall et godt utseende. Men det er grenser for hvor mye dette koster også. Høyttalere er vel kanskje det som er mest komplisert å gjøre skikkelig, men også her selges det produkter for helt eventyrlige priser som jeg nekter å tro kan forsvares av utviklings- og produksjonskostnadene

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager enormt off topic, men jeg må kommentere Kurants svært generaliserende utsagn.

Ja det er langt fra bare kabler som er bogus i hifi-verdenen.

1. Ta CD-spillere for eksempel. Det er relativt ukomplisert og billig å lage en perfekt CD-spiller, dvs en spiller som ikke legger til mer støy enn kvantiseringsstøyen som allerede finnes på en CD. Allikevel selges det hauger av svindyre cd-spillere.

2. Det samme gjelder forsterkere. Det er noe mer komplisert å lage en god effektforsterker, men kommer man over en viss sum er det ihvertfall ingen tekniske grunner til at enda dyrere forsterkere skal være bedre. Det eneste som kan forsvare høye priser i disse tilfellene er isåfall et godt utseende. Men det er grenser for hvor mye dette koster også.

3. Høyttalere er vel kanskje det som er mest komplisert å gjøre skikkelig, men også her selges det produkter for helt eventyrlige priser som jeg nekter å tro kan forsvares av utviklings- og produksjonskostnadene

1. Det er ikke så vanskelig å få bit perfekt gjengivelse i det digitale domenet nei, men behandlingen i den analoge delen av en CD-spiller påvirker lyden mye. Dette er langt dyrere og mer komplisert å få til tilfredsstillende.

2. Det er store variasjoner på hvordan forsterkere yter på forskjellige laster, fasedreininger og frekvenser, det finnes per i dag ingen perfekt forsterker til alle høyttalere - dette må matches for å få rett ytelse også rent teoretisk.

3. Høyttalere er utvilsomt svært vanskelig å få lage. Ikke bare må R&D fokusere på teoretisk og målt ytelse, for å selge må de synse om folks preferanser og gjennomsnittlige lytterom for å få produkter som kan selges. I tillegg til utvikling og produksjonskostnadene er det flere ledd involvert. Markedsføring, transport, forhandlere, service & garanti osv. Dersom man har et forholdsvis lavt antall produserte enheter så er dette svært dyrt, spesielt om man ikke kan automatisere eller strømlinjeforme produksjonslinjen effektivt i forhold til utgiftene. Til syvende og sist er det uansett markedet som avgjør hva som er en akseptabel pris. Ingen produsenter har som intensjon å selge 0 høyttalere, så det er nok marked for det meste du observerer der ute.

Dine utsagn er åpenbart kun teknisk fundert, dersom personlige preferanser tas med i regnestykket blir ligningen langt mer komplisert enn den rent tekniske synsingen om den perfekte komponenten som passer alle best.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Beklager enormt off topic, men jeg må kommentere Kurants svært generaliserende utsagn.

1. Det er ikke så vanskelig å få bit perfekt gjengivelse i det digitale domenet nei, men behandlingen i den analoge delen av en CD-spiller påvirker lyden mye. Dette er langt dyrere og mer komplisert å få til tilfredsstillende.

2. Det er store variasjoner på hvordan forsterkere yter på forskjellige laster, fasedreininger og frekvenser, det finnes per i dag ingen perfekt forsterker til alle høyttalere - dette må matches for å få rett ytelse også rent teoretisk.

3. Høyttalere er utvilsomt svært vanskelig å få lage. Ikke bare må R&D fokusere på teoretisk og målt ytelse, for å selge må de synse om folks preferanser og gjennomsnittlige lytterom for å få produkter som kan selges. I tillegg til utvikling og produksjonskostnadene er det flere ledd involvert. Markedsføring, transport, forhandlere, service & garanti osv. Dersom man har et forholdsvis lavt antall produserte enheter så er dette svært dyrt, spesielt om man ikke kan automatisere eller strømlinjeforme produksjonslinjen effektivt i forhold til utgiftene. Til syvende og sist er det uansett markedet som avgjør hva som er en akseptabel pris. Ingen produsenter har som intensjon å selge 0 høyttalere, så det er nok marked for det meste du observerer der ute.

Dine utsagn er åpenbart kun teknisk fundert, dersom personlige preferanser tas med i regnestykket blir ligningen langt mer komplisert enn den rent tekniske synsingen om den perfekte komponenten som passer alle best.
    Utsagnene er ikke generaliserende. Jeg sier ikke at alt er svindel, men at mye er det. Jeg sier heller ikke at alle hifi-komponenter låter likt, eller at det er meningsløst å bruke penger på dette. Det er utvilsomt en positiv sammenheng mellom pris og kvalitet i nedre del av prisskalaen. Jeg er ikke ute etter å "ta" noen her.

Jeg vil også beklage den ekstreme off-topicen, men jeg tror originalposten var utdebattert uansett.

Så, for å svare på tiltale:

1. Nei, i det digitale domenet er alt perfekt, og det er heller ikke det jeg snakker om. Etter at plata er lest og dekodet, må det "analogiseres" gjennom en DAC. en CD har et dynamisk område på 96dB, så dette danner utgangspunktet for hvor god DACen må være, dvs hvor stort forhold det må være mellom støy + forvrengning og signalet.

http://www.analog.com/static/importe...ets/AD1852.pdf
      Denne DACen fra analog devices har en THD+N (total harmonic distortion + noise) på 102 dB, og koster en femtilapp. Det eneste trinnet som er nødvendig etter denne DACen er eventuelt en forsterker for å drive utgangen. Dette er også veldig billig. Det er klart, man trenger en strømforsyning som er stille, i tillegg til at man må gjøre en fornuftig PCB layout for å unngå at støy påvirker signalet, men dette er ikke hokus pokus. Audiosignaler er veldig greie å forholde seg til fordi de har så lav frekvens. Jeg tar ikke dette rett ut fra luften, jeg jobber med design av elektronikk til daglig, og for signaler som er betydelig mer krevende enn audiosignaler.
    2. Moderne forsterkere driver lasten svært sterkt, dvs med en impedans som er lavere enn enhver fornuftig dimensjonert kabel. Det er ikke nødvendig å matche en slik forsterker til lasten. Impedansmatching gjøres i to tilfeller : det ene er når man har å gjøre med svært høyfrekvente signaler, flere hundre Mhz, det andre er når det ikke er praktisk å gi driveren i praksis null impedans, og er derfor nødt til å la driver og last ha samme impedans for å få maksimal energioverføring. Det som er problematisk angående forsterkere er å få tilstrekkelig med strømreserver til å drive lasten så stramt. Dette koster litt penger, i og med at man trenger store transformatorer og kondensatorbanker. Det er uansett ikke noe hokus pokus dette heller, og over et visst prisnivå slutter man å betale for teknikken, og begynner å betale for statusen det gir å ha en dyr forsterker. Det er jo et tankekors at profesjonelle forsterkere med tilsvarende ytelse er mye billigere enn såkalte high-end forsterkere.
    3. Jeg er helt enig i at høyttalere er svært vanskelig å lage. Her er det ingen fasitløsninger, slik som det er ved signalkilder og forsterkere. Det betyr ikke at det ikke er finnes slangeoljeprodusenter her også, men jeg kan ikke vise til noen konkrete eksempler, så vi få la det ligge så lenge.

Hvis utsagnene er teknisk fundert, dvs hvis det er sannsynliggjort at komponentenes negative innvirkning på lyden ikke er av betydning, så er det ikke rom for personlige preferanser og synsing. Det gir ikke mening å foretrekke den ene eller den andre av et utvalg av identiske ting.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eureka!!

Nå snakker vi

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne ikke vært mer enig. Men det du sier her har mange skeptikere prøvd å nå fram til kabelnissene med lenge uten hell.
    Likewise

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Likewise
    Deg igjen! Er ikke i kveruleremodus i dag, så jeg får ta det igjen en annen dag...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •