Bananplugger og atter bananplugger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bananplugger og atter bananplugger

Bruker i dag bananplugger for tilkobling til forsterker, men ikke til høyttaler. Bruker dette kun av praktiske grunner. Men da jeg omtrent ALDRI har behov for å koble fra/til, vurderer jeg å fjerne pluggene, og heller koble kabelen direkte i forsterkeren. Skulle da tro at lyden kunne bli bedre, siden den har ett mindre ledd å gå igjennom. Men leser mange plasser at viss du gjør det på denne måten, vil kabelen over tid bli utsatt for korrosjon/oksidasjon, da den kommer i kontakt med oksygen, og man må av og til klippe av enden av kabelen. Kabelen kommer jo i akkurat like mye kontakt med oksygen som med bananplugg (med mindre den kommer ferdig terminert fra frabrikken). Monterer du pluggene selv, noe jeg har gjort, kommer det jo like mye oksygen inn som uten plugger. De ligger jo ikke i vakuum helder da, ligger jo bare inn i en bananplugg, som ikke er lufttett.

En annen ting jeg ikke forstår er: hvorfor skal kablene bli utsatt for korrosjon når de befinner seg i en stue med normal romtemperatur? Er jo omtrent same prosess som når jern ruster, og det ruster jo ikke av seg selv (må kome i kontakt med vann?). Så med mindre du har anlegget på badet (hvor det naturligvis er mye vann og damp), så skjønner jeg ikke hvorfor en kabel skal bli utsatt for korrosjon?

Eller tar jeg fullstendig feil?:-|

Newcomer jonpet55 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert noen som har spesielle meninger om dette. Her er iallefall min: Teoretisk sett får du bedre kontaktflate ved å droppe bananpluggen, men dette utgjør ingen lydmessig forskjell. Dette med korrosjon er heller ikke noe å tenke på med mindre du har rigget deg til på stranden eller i en båt.

Bruk det som er mest praktisk for deg. Lydmessig er det ingen forskjell.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker personlig å lodde endene før de føres inn i bananpluggen for lodding/skruing..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter i samme situasjon egentlig.
    Har et par nordost super flatline 2x3m Bi-wire. (4 til 2 ender på hver kabel) . Siden jeg nå har en 7.1 receiver med "bare" et 5.1 HT-system vurderer jeg å modifisere kablene ved å løse opp den ene enden slik at den blir lik i begge endene. Da kan jeg bi-ampe frontene for å utnytte forsterkeren enda bedre.
    Synd å klippe i gode kabelen, men vet jo jeg kommer til å få et bedre resultat så hvorfor ikke.
    Det som jeg lurer litt på er om jeg skal ta vekk bananpluggene i enden som skal modifiseres slik at jeg får 4 like ender eller 2 med bananplugg og 2 med core-kabel. Ved siste alternativ blir det jo 2 par med bananplugg på + på det ene paret og bananplugg på - på det andre. Lengden blir jo litt forskjellig også hvis jeg velger å beholde bananpluggene. Noen som "tog'an"?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Bruker personlig å lodde endene før de føres inn i bananpluggen for lodding/skruing..
    Gjør du dette for å redusere overflate arealet?

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forhindre korrosjon kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det motvirker korrosjon, men tinn leder strøm dårligere en kobber og vil bli "enda et ledd å gå gjennom".

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskuterte dette med en selger der de ikke selger kjøleskap engang, som absolutt skulle selge meg noen dyre bananplugger. Når jeg spurte hvordan en ekstra dings i signalveien skulle tilføre lyden noe måtte han innrømme at han muligens var på tynn is..

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Forhindre korrosjon kanskje?
    Trodde ikke kablene ble utsatt for korrosjon jeg (når de blir brukt i en stue altså). Noe annet er det viss du bruker de på badet

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kobber oksiderer raskt. Det er grunnen til at "alle" plugger enten er gullbelagt eller fortinnet.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bruke bananplugger som ikke er loddet på kablene kan umulig være til nytte for andre enn de som bytter en gang eller mer i uka.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bananplugger er der rett og slett for praktiske årsaker. En veldig grei måte å bevare tuppen på kabelen fra flising, spesielt hvis man har kjøpt dyre kabler. Men dette gjelder jo selvfølgelig hvis man driver med mye til-/frakobling.

Oksidasjon vil oppstå over tid uansett. Man kan redusere oksidasjon ved å enten å terminere med vakuumplugger eller rett og slett kjøre luftrenser i rommet hvor dem er. I tillegg vil vel elektrisitet som ledes gjennom leder aksellerere oksidasjon.
    Samt eventuell forurensning på kabeltuppene vil resultere i aksellerert oksidasjon, som f.eks fett fra fingrene.

Når det gjelder høyttalerkabler er det nok materialvalg på leder og eventuelle andre teknikker som gjelder for om dem skal være bedre enn andre. Om det er en hørbar forskjell skal jeg ikke legge meg borti, men jeg tror en bedre kabel kan gjøre det lettere for en forsterker å drive høyttalerene.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Heka-Tombe
    I tillegg vil vel elektrisitet som ledes gjennom leder aksellerere oksidasjon.
    Ikkje at dette har så mykje å sei, men det du her seier er vel feil.
    Ved at det går straum gjennom kabelen, får ein eit overskot av elektron. Når ein allereie har eit overskot av elektron treng ikkje koparen spalte seg til ion og elektron og bli oksidert. Dette blir akkurat som påtrykt straum, om du kjenner til den korrosjonsbeskyttelsen. Altså vil det blir mindre korrosjon når kabelen er i bruk. Teoretisk i alle fall. Men som sagt, dette har jo ingen praktisk betydning i det heile tatt.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Student85
    Mulig det motvirker korrosjon, men tinn leder strøm dårligere en kobber og vil bli "enda et ledd å gå gjennom".
    Klart det.. Men mtp at ett signal gjerne passerer 50-100 loddepunkter før det når høyttaleren, så tror jeg ikke at 2 til vil gjøre så mye ut av seg?
    Iallefall mindre enn ett "korrodert" vil jeg tro?
    Thamule: Tror ikke overflatearealet blir så mye redusert... Blir muligens noe større.
    Men, det som berører selve pluggen er jeg litt mere i tvil om. Iallefall blir det en renere overflate, og så lenge som ett tilsvarende kvadrat av kabelen berører pluggen, så vil jeg ikke se på de som ett stort problem

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Thamule: Tror ikke overflatearealet blir så mye redusert... Blir muligens noe større.
    Men, det som berører selve pluggen er jeg litt mere i tvil om. Iallefall blir det en renere overflate, og så lenge som ett tilsvarende kvadrat av kabelen berører pluggen, så vil jeg ikke se på de som ett stort problem
    Kva du svarar på her? Mitt første eller andre innlegg?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kva du svarar på her? Mitt første eller andre innlegg?
    Hodet er ikke helt med i dag..
    Litt småsyk, men mente det som Student85 skrev før deg...
    Sorry..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikkje at dette har så mykje å sei, men det du her seier er vel feil.
    Ved at det går straum gjennom kabelen, får ein eit overskot av elektron. Når ein allereie har eit overskot av elektron treng ikkje koparen spalte seg til ion og elektron og bli oksidert. Dette blir akkurat som påtrykt straum, om du kjenner til den korrosjonsbeskyttelsen. Altså vil det blir mindre korrosjon når kabelen er i bruk. Teoretisk i alle fall. Men som sagt, dette har jo ingen praktisk betydning i det heile tatt.
    Ja, det stemmer. Får meg til å tenke på store båter som setter strøm på skroget for å motvirke korrosjon.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det blir akkurat det samme. Genialt konsept egentlig.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ein fordel med bananpluggar kan jo og vere at du kan oppnå ein reduksjon i stygge(og vanskelige, viss ein har stiv kabel) bøyar på kabelen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, en mer praktisk løsning. Så slipper man at kabelen bare henger utav terminalen. Men om det hørbart forbedrer lyden, det tror jeg nok ikke.

Ikke at det har så mye å si om man lodder pluggen på kabelen så er det vel bedre å unngå enda mer tinn i systemet.

Såfremt man har normal luftfuktighet i kåken samt ikke berører kobberet med fingrene så er det nok ikke så stor fare for oksidasjon.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •