Bananplugger og atter bananplugger - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

=)

Konklusjonen er altså at bananplugger i praksis ikke påvirker lyden, men blir brukt kun av praktiske grunner, og at oksidasjon/korrosjon av høytalerkabler heller ikke er noe problem med normal luftfuktighet.

Har et annet spørsmål når jeg først er i gang. Har nettopp kjøpt meg en NAD C272 effektforsterker (2*150 w i 8 ohm). Denne bruker jeg til å drive 2 stk Dali Concept 6. Anbefalt effekt til disse er ifølge Dali sine sider 30-150 watt (min/max). Det jeg lurer på er om det på noen som helst måte er farlig å bruke en så kraftig forsterker til så små høytalere? Jeg bruker altså nå det som er max anbefalt av Dali selv. Regner med det er helt ufarlig, men ble bare nysgjerrig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok ikke høre noen forskjell i lyd gjenngivelsen på anlegget ditt,men vil nok helt sikkert kunne få en bedre kontakt flate....

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palk
    Konklusjonen er altså at bananplugger i praksis ikke påvirker lyden, men blir brukt kun av praktiske grunner, og at oksidasjon/korrosjon av høytalerkabler heller ikke er noe problem med normal luftfuktighet.

Har et annet spørsmål når jeg først er i gang. Har nettopp kjøpt meg en NAD C272 effektforsterker (2*150 w i 8 ohm). Denne bruker jeg til å drive 2 stk Dali Concept 6. Anbefalt effekt til disse er ifølge Dali sine sider 30-150 watt (min/max). Det jeg lurer på er om det på noen som helst måte er farlig å bruke en så kraftig forsterker til så små høytalere? Jeg bruker altså nå det som er max anbefalt av Dali selv. Regner med det er helt ufarlig, men ble bare nysgjerrig.
    Feil tråd å spørre i, men nei det er ikke farlig. Om forserkeren din hadde vært et monster på 2x500W hadde det fortsatt ikke vært farlig. Det sier bare noe om hvor mye effekt den KAN pumpe ut (med maks volum). Watt på høyttalere forteller noe om hvor mye de tåler.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Student85: Tror ikke overflatearealet blir så mye redusert... Blir muligens noe større.
    Men, det som berører selve pluggen er jeg litt mere i tvil om. Iallefall blir det en renere overflate, og så lenge som ett tilsvarende kvadrat av kabelen berører pluggen, så vil jeg ikke se på de som ett stort problem[/QUOTE]

Dette kommer jo ann på hvordan kabelen er bygd. Har du 10 små kobberledere i en kabel som ikke er isolert fra hverandre, vil du redusere overflatearealet hvis du lodder dem sammen og fast til kontaktpunktet på bananpluggen. Har du èn kobberleder som du lodder fast for å sikre god kontaktflate på bananpluggen vil dette arealet bli større.
    Men ut ifra konklusjonen så er vi jo enige om at korrosjon hjemme i stua ikke er et nevneverdig problem.

Ut fra mitt problem om å modifisere kabelen fra bi-wire til bi-amp så tror jeg at jeg klipper av enden og satser på 4 like lange ender uten bananplugg siden jeg ikke kobler HT fra forsterkeren så veldig ofte.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er helt meningsløst. De praktiske fordelene ved en bananplugg vil være mye større enn eventuelle lydforbedringer dirkte kontakt vil gi.
    Audiosignalet gåt gjennom en haug med spoler, prinkort, kabler og loddinger på sin vei ut gjennom høyttalerene, en eventuell bananplugg vil ikke gjøre noen forskjell.
    Det finnes forøvrig mange bananplugger som ikke trengs å loddes, men som bare crimpes på, de sitter som støpt.

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Crimpes?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Crimpes?
    Presse, mekanisk feste.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde noen bananplugger på et sett med AT40 for mange hærrens år siden og jeg var plaget med at jeg måtte etterstramme hvor kabeln gikk inn fordi den ristet løs, så de forsvant ettervært.

Skal nå lage meg kabler med bananplugger men velger å lodde og bruke skru.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Ja, det blir akkurat det samme. Genialt konsept egentlig.
    Det blir vel ikke helt det samme, i og med at påtrykt spenning tilføres en type anode og ikke hele skroget eller kabelen om du vil..

Det fungerer forøvrig slik at hvis feks. skroget berører bunnen slik at bunnsmøring skrapes opp og avdekker skroget, vil det automatisk trykkes på økende spenning til anoden for å begrense korrosjonen i skroget der bunnsmurningen ble skrapet bort, det samme hvis man får jordfeil på det elektriske anlegget ombord.
    Ideen er altså at man skal hindre/begrense korrosjon ved feks. jordfeil og skader på bunnsmurning, jordfeil tilfører spenning til skroget og øket korrosjon.

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det ser ut som du har rett. Men på kabelen er det jo eit brot på den fysiske barriera mellom koparen og omgivnaden. Dermed vil eit overskot av elektron i kabelen føre til redusert korrosjon. Eller?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nokså gammel tråd så da er det sikkert ikke så farlig med litt OT.

Er det noen fordeler med Speakon-plugger/kontakter?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bananplugg vil ikke gi bedre forbindelse da den tvert i mot infører enda et par kontktflater. Det sikreste burde derfor være direkte terminering.
    Selv benytter jeg bananplugger ved terminering på forsterkeren da jeg bytter mellom ulike forsterkere og ønsker fleksibilitet.

Jeg har som nevnt i en annen tråd selv opplevd en kraftig korrodert monsterkabel. Det var irret minst 20 cm inn under isolasjonen. Den hadde ligget i normale stueomgivelser, men siden den tilhørte konas stereo før jeg kom inn i bildet skal jeg ikke si det for sikkert. Vanning av potteplanter, etc..

Har selv noen nesten 20 år gamle Dali kabler som holder seg veldig blanke og fine, så dette varierer sikkert med kobberkvalitet.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •