Kjøp av greie høyttalerkabler - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 82
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Skeptikerne burde egentlig klage på at det er nissene som ødelegger trådene. For hvis man snur på flisa så blir nissenes påstander om at de hører forskjell på kabler, bare tullsnakk og innbilning i en skeptikers hode. Ingenting kan underbygges eller bevises, det er kun hver enkelts opplevelse av placebo effekten som kommer frem. Hvorfor er ikke sånt snakk ødeleggende i en tråd?
    Det jeg skrev siktet jeg mer eller mindere til denne tråden, det kom kansje ikke så klart frem... beklager.... og klart nissene kan være dem som fyrer opp under, og det synes nå jeg ikke skjedde her. Og hvem som er er værst skal jeg ikke utdype nå, og vi har nok forskjellig grenser på hva som er provosernde....

Jeg synes fremdeles det du skriver over her er noe tull, "at skeptikeren burde klage" og "nissene ødlegger trådene ofte eller hver gang".... Nissene er ikke noe verre til å ødlegge trådene enn skeptikerene, vi kan ikke ta alle under en kam isåfall så må du ha dekning for det du sier. Klart det er to sider av saken og begge bør være med, men blir galt å unevnte en part til en bedre part.

Det er såpass mange "nisser" og "skeptikere" i verden å det å skyve kabel-debatten under teppe eller tro en "din" oppfatning er riktig blir helt feil, og det dem med eller uten bevis.

Jeg ser meg selv for ganske nøytral når det gjelder kabler. Og da synes jeg det er rart at skeptikerne er så engasjert når dem har null interesse for kabeler, og dem hører heller ikke forskjell og alikevel skal dem ha bevis for at noen andre hører forskjell. Hvis det hadde vært slik at det var noen som hadde hørt beviselig forkjell hadde det vært av noe betyning for dere? Jeg tror ikke det...... Hvorfor er dere har så stor intressert for å diskutere kabeler når dere mener alle kabler låter likt? Hvis jeg var en totalt skeptiker så hadde jeg hold meg langt unna kabel-tråder for der hadde jeg ikke hatt noe å bidra med og visa-verca, men jeg bør kunne ytre min mening hvis noen spør!

Jeg har iallefall ingen intensjon å rakke ned på noen eller prøve påvirke noen den ene eller den andre veien, det er ikke av min interesse. Jeg tror dem fleste vet selv hva som er godt nok for dem, og dem trenge ikke bevise noen ting for meg. Men det hadde vært artig hvis det hadde latt seg bevise :-D :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    ...eller tro en "din" oppfatning er riktig blir helt feil...
    Det er nettopp det som er litt av poenget mitt. Det er jo derfor jeg syns det er feil av nissene å klage når skeptikerne kommer og blander seg inn i kabeltråder. Nissene vil ha noen tråder for seg selv virker det som. Det er en 'nissens oppfatning er riktig, så hold dere unna' holdning.

Jeg ser meg selv for ganske nøytral når det gjelder kabler. Og da synes jeg det er rart at skeptikerne er så engasjert når dem har null interesse for kabeler, og dem hører heller ikke forskjell og alikevel skal dem ha bevis for at noen andre hører forskjell. Hvis det hadde vært slik at det var noen hadde hørt forkjell hadde det vært av noe betyning for dere? Jeg tror ikke det...... Hvorfor er dere har så stor intressert for å diskutere kabeler når dere mener alle kabler låter likt?
    Det er av den enkle grunn at folk blir rett og slett lurt. Rein svindel for å si det sånn. Jeg klarer ikke å lene meg tilbake i stolen å se kabelprodusentene, og etterhvert brukere som tror de hører forskjellen pga placebo, dytte på folk dyre kabler de ikke trenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke bare tull. Du trenger ikke ta det så bokstavelig når jeg sier hver gang, men det er ofte.

Skeptikerne burde egentlig klage på at det er nissene som ødelegger trådene.
    Så du sier egentlig at skeptikeren burde klage og nissen ikke burde klage for at dem ødlegger hverandres tråder? Da er vi jo like langt, for den ene eller den andre er ikke noe bedre.

Det er jo derfor jeg syns det er feil av nissene å klage når skeptikerne kommer og blander seg inn i kabeltråder. Nissene vil ha noen tråder for seg selv virker det som. Det er en 'nissens oppfatning er riktig, så hold dere unna' holdning.
    Enkelte tråder er ikke basert på biltema eller om du faktisk er hører forkjell, eller om du blir lurt. Når det presiseres at tråder omhandler konkrete kabler i 15000kr klassen så handler det ikke om å bli lurt eller at du får like bra kabler hos biltema til 10kr. Da bør skeptikerene å være litt edrulighet å kommentere objektivt i forholdt til dette, og ikke bringe bevis, tester og 10kroners kabler er like gode. Isåfall så har skeptikerne ingen annen hensikt enn å ødlegge tråden. Så ja, jeg kan skjønne at noen ganger har dem lyst til å ha tråden for seg selv.

Det er av den enkle grunn at folk blir rett og slett lurt. Rein svindel for å si det sånn. Jeg klarer ikke å lene meg tilbake i stolen å se kabelprodusentene, og etterhvert brukere som tror de hører forskjellen pga placebo, dytte på folk dyre kabler de ikke trenger.
    Hvem blir lurt? Det er ingen som dytter dyre kabler på noen, og folk vet hva som godt nok for dem enten dem er nybegynner, skeptiker, nisse eller en erfaren. At noen er villig til å betale fordi det ser bra ut, placebo eller god følelsen av å eie "kvalitets" kabler så la dem gjøre det, om dem hører forkjell er ikke opp til deg å vurdere. Dette er jo kun en hobby, det er mye annet her i verden som er mye verre.

Men jeg er enig at hvis noen spør så er det greit å informere om man ikke blir blåst av stolen ved å bytte til dyrer kabler. Hvis det blir forkjell så er den liten, så er det opptil hver enkelt å vurdere om dette er noe for dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem blir lurt? Det er ingen som dytter dyre kabler på noen, og folk vet hva som godt nok for dem enten dem er nybegynner, skeptiker, nisse eller en erfaren.
    Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan komme med en sånn påstand. At alle nybegynnere har greie på hva som er bra nok, og alltid vet hva de trenger, tror du virkelig det? Det er jo daglig spørsmål fra folk som søker råd og veiledning i forumet her nettopp fordi de ikke har peilig på hva de bør kjøpe, eller vet hva som er bra. De håper selvfølgelig at de mer erfarene brukerne kan hjelpe til, og setter sin lit til at anbefalingene som blir gitt er gode. Det kan da ikke være noe tvil om det.

At noen er villig til å betale fordi det ser bra ut, placebo eller god følelsen av å eie "kvalitets" kabler så la dem gjøre det, om dem hører forkjell er ikke opp til deg å vurdere.
    Selvfølgelig er det ikke opp til meg å bestemme hva folk skal kjøpe, jeg ytrer bare min mening. Og som jeg har sagt før så skjønner jeg at folk kjøper dyre og flotte kabler for at de skal stå i stil til resten av anlegget.

Det finnes nisser som ikke tror på placebo i det hele tatt, som sier si at det umulig kan være placebo som gjør at de hører det de hører. De påstår hardnakket at det er den fysiske konstruksjonen i en kabel som gjør at lyden blir annerledes, selv om det ikke finnes et eneste bevis som underbygger påstanden. Bare det å forkaste at placebo eksisterer gir lite troverdighet. Disse nissene kommer ofte på banen når det dukker opp en intetanende nykommer med spørsmål om hvilke kabler som duger. Og da anbefales det dyre kabler som han ikke har bruk for...

En ting å tenke på er kabelnisser som tror på placebo, og samtidig mener at det er fysiske forskjeller på lyden. Hvordan skille mellom hva som er placebo og fysisk endring i lyden? Det er umulig, derfor er ikke det nissen sier om kabelen troverdig.

En annen ting å ta med er at det er veldig mange tolkninger av hvordan en kabel låter rundt om i verden. F.eks så kan noen si at en Nordost Reference Valhalla holder litt tilbake i toppen, mens en annen kan si at den er veldig frampå i toppen, altså stikk motsatt. Hvilken av disse skal man tro på? Hva er riktig? Hvis en kabel er laget for å låte på den ene eller den andre måten, hvorfor hører ikke alle med normal hørsel det samme da? Sånn er det ikke i virkeligheten. Snake oil...

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

It`s happened AGAIN!!

Jeg var vel egentlig ikke den som var mest on-topic i denne tråden, men jeg foreslår at dere utveksler telefonnummer, så kan dere skjelle hverandre ut uten at vi andre må bevitne det...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spajderman
    Jeg var vel egentlig ikke den som var mest on-topic i denne tråden, men jeg foreslår at dere utveksler telefonnummer, så kan dere skjelle hverandre ut uten at vi andre må bevitne det...
    Jeg skjeller ikke ut noen jeg... ikke med vilje ihvertfall. Håper ikke zatz tar noe av det her som personangrep, det er ikke sånn ment fra min side. Jeg bare diskuterer noe som engasjerer meg..

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjeller ikke ut noen jeg... ikke med vilje ihvertfall.
    The thin line between love and hate!

Kanskje du ikke mener det, men du har iallefall en såpass negativ holdning mot "Kabelnissene" at man skjønner hva du synes om dem. Uansett er dette sannsynligvis, med unntak av midtøsten-situasjonen, verdens eldste konflikt, og jeg tror ikke dere kommer noe nærmere en fredsavtale viss dere fortsetter å krangle. Dere hjelper iallefall ikke trådstarter lenger...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The thin line between love and hate!

Kanskje du ikke mener det, men du har iallefall en såpass negativ holdning mot "Kabelnissene" at man skjønner hva du synes om dem.
    Jeg har ingeting imot kabelnissene som personer, de kan være kjernekarer for det jeg vet. Jeg skiller mellom sak og person. Men jeg er uenig i mye av det de sier, så det blir jo litt vanskelig å ha en positiv holdning til det.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingeting imot kabelnissene som personer, de kan være kjernekarer for det jeg vet. Jeg skiller mellom sak og person. Men jeg er uenig i mye av det de sier, så det blir jo litt vanskelig å ha en positiv holdning til det.
    Synes diskusjonen har utviklet seg til å bli en diskusjon om hvordan "kabelnissene" og skeptikerne oppfører seg i kabeldiskusjoner o.l. jeg...

Edit: Jeg kunne selvsagt lagt ved masse sitater fra deg som går på hva "kabelnisser" påstår og gjør og sier i diskusjoner, men du kan finne de selv viss du har glemt hva du har skrevet. Nå føler jeg meg dum, for nå diskuterer jeg off-topic selv...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er åpen for at det kan være forskjeller jeg også, og er litt usikker på hvorfor man gidder diskutere om dette - men det er instinktivt vanskelig å ikke diskutere med folk som helt åpenlyst ignorerer placeboeffekten når de vurderer kabler.

Det blir litt som å stå ved siden av noen på tbanen som står og forklarer et eller annet og du bare VET at han er helt på jordet. Frister veldig å blande seg å si at unnskyld, men nå tror jeg ikke du vet helt hva du snakker om
    --
    Thorbjørn

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skru ut delefilteret og sjekk hvilken kabel som er brukt inni høyttaleren. Så er det jo bare å fortsette med samme type kabel til forsterkeren. Gjerne en dimensjon over for å kompensere for lengre strekk... :-)

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare sånn for å ha sagt det, jeg er så heldig å ha en god kompis rett i nærheten, som i likhet med meg er en audionerd.
    Vi har tuslet med litt forskjellige kabler, og alltid når vi får noen nye, så blindtester vi hverandre. Noen ganger hører vi ikke en døyt forskjell, andre ganger får vi litt aha opplevelser. Bare for å ha sagt det, dere som kverulerer mot at det finnes forskjeller, og bare rakker ned på andre her - dere er på bærtur.

Men dette er jo ikke "dokumentert", så det er vel bare placebo eller no rart det også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjeller ikke ut noen jeg... ikke med vilje ihvertfall. Håper ikke zatz tar noe av det her som personangrep, det er ikke sånn ment fra min side. Jeg bare diskuterer noe som engasjerer meg..
    Enig med Zebulon akkurat her, det er ingen utskjelling, krangling eller person angrep i denne diskusjonen(ennå ). Dette er på kanten av tråden, men som jeg ser det så har trådstarter fått sitt svar og jeg tror ikke han kan få noe mer utdypende og bedre svar. Diskusjonen kan faktisk hatt en nytt for han og andre som lurer.

Selv tror jeg at en diskusjon rundt hvordan skeptikere og nisser opptrer i de forskjellig trådene bør diskuteres, for det er av og til er det mye tull fra "begge" sider. Kabler er som jeg har skjønt veldig subjektivet, men man bør alikevel forholde seg til trådstarter på en konstruktiv og objektiv måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan komme med en sånn påstand. At alle nybegynnere har greie på hva som er bra nok, og alltid vet hva de trenger, tror du virkelig det?
    Vel, jeg skjønner ikke hvor du har fra at noen blir lurt? Jeg vet i min omgangskrets er de ingen av dem som er uerfarene eller nybegynner kommet hjem med annet standard 1,5mm2 eller 2,5mm2, selv dem som har kjøp anlegg til en pris litt mer enn Ola Normann vanligvis gjør. Dem kjøper det som er billigest, dem er rett og slett ikke villig til å betale så mye som 500kr for høyttaler-kabel og kansje ikke så mye som 200kr heller. Da har allerede dem en mening hva som er godt nok for dem. Noen er litt mer refektert og søker råd på feks avforum, dem vil da sitte med et blandet inntrykk, hvor dem vil gå etter sin egen følelse, behov og hva dem har råd til. Hvis en nybegynner og potensiell "nisse" får råd fra deg ville han antgeligvis på et senere tidspunkt føle seg lurt av deg også, skal man gir råd så må man for holde seg objektiv.

Hvis du hadde kommer hjem med høyttaler kabel til over 500kr så skjønner jeg du har blitt lurt, akkurat som når noen kjøper 1.5liter cola til 30kr. Det er alltid noen som blir lurt, men ikke nødvendigvis noe mer på kabler enn noe annet.

Det finnes nisser som ikke tror på placebo i det hele tatt, som sier si at det umulig kan være placebo som gjør at de hører det de hører. De påstår hardnakket at det er den fysiske konstruksjonen i en kabel som gjør at lyden blir annerledes, selv om det ikke finnes et eneste bevis som underbygger påstanden.
    Så er vi tilbake til placebo og bevis, og nissene sier dit og dat og ødlegger trådene...!? Det virker hovedsaklig for meg du snakker om alle nissene og for alle skeptikerene. Det kommer rett og selv svært lite objetivt frem og argumentasjonen din er svært lite troverdig når du mener det er bare nissene som tar feil, dem er litt for mange til at vi koste dem under teppe. Og det er ikke alltid nissene dit og dat, det er også skeptikeren, og det du sier er ikke riktig for alle. At nissne seg i mellom er uenig er også helt normalt, det viktigste er hva du mener selv. Feks noen mener Primare låter skarpt og andre mener den låter behagelig og tilbake-lent, jeg har primare selv og jeg vet godt selv hva jeg mener, og jeg respekterer andre sine meninger.

Uansett om nissene hadde hatt bevis på at det var forskjell så hadde det vel vært helt uaktuelt for deg å kjøpe dyrer kabler? Isåfall hadde blitt å lure deg selv, for nissenes argumentasjon er vel egentlig klin likegyldig når du ikke hører forskjell alikevel.

Som noen sier at de ikke skjønner hvorfor dette diskuteres, og den er jeg helt med på. Men jeg skjønner at nissen vil diskutere sin dyre og flotte kabler uten skeptikerene skal ødlegger for dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg skjønner ikke hvor du har fra at noen blir lurt? Jeg vet i min omgangskrets er de ingen av dem som er uerfarene eller nybegynner kommet hjem med annet standard 1,5mm2 eller 2,5mm2, selv dem som har kjøp anlegg til en pris litt mer enn Ola Normann vanligvis gjør. Dem kjøper det som er billigest, dem er rett og slett ikke villig til å betale så mye som 500kr for høyttaler-kabel og kansje ikke så mye som 200kr heller. Da har allerede dem en mening hva som er godt nok for dem. Noen er litt mer refektert og søker råd på feks avforum, dem vil da sitte med et blandet inntrykk, hvor dem vil gå etter sin egen følelse, behov og hva dem har råd til.
    Greit, folk er kanskje ikke så lettlurte, eller lar seg påvirke så lett som jeg tror.

...skal man gir råd så må man for holde seg objektiv.
    ..men klarer det kanskje ikke alltid.

Så er vi tilbake til placebo og bevis, og nissene sier dit og dat og ødlegger trådene...!?
    Placebo eller ei, når en kabel påstås å være bedre enn en annen uten noe underbyggende utover at noen personer mener de har "superører" så syns jeg ikke akkurat det er så objektivt eller troverdig.

Det virker hovedsaklig for meg du snakker om alle nissene og for alle skeptikerene. Det kommer rett og selv svært lite objetivt frem og argumentasjonen din er svært lite troverdig når du mener det er bare nissene som tar feil, dem er litt for mange til at vi koste dem under teppe. Og det er ikke alltid nissene dit og dat, det er også skeptikeren, og det du sier er ikke riktig for alle.
    Jeg kan nok arrestere meg selv litt. Det kan virke som jeg drar alle nissene og skeptikerne over en kam, det er selvfølgelig ikke meningen. Men det er en del nisser som stikker seg ut, og deres synspunkter og meninger er jeg veldig uenig i.
    Jeg prater ikke for andre skeptikere, det bare virker sånn.

Jeg ser nå at du faktisk bor i nabobyen, så kanskje vi skulle treffes for å ta diskusjonen videre. Jeg fikser pizzan, og du tar med pils.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Bare sånn for å ha sagt det, jeg er så heldig å ha en god kompis rett i nærheten, som i likhet med meg er en audionerd.
    Vi har tuslet med litt forskjellige kabler, og alltid når vi får noen nye, så blindtester vi hverandre. Noen ganger hører vi ikke en døyt forskjell, andre ganger får vi litt aha opplevelser. Bare for å ha sagt det, dere som kverulerer mot at det finnes forskjeller, og bare rakker ned på andre her - dere er på bærtur.

Men dette er jo ikke "dokumentert", så det er vel bare placebo eller no rart det også.
    Ikke for å være vanskelig, men du kan ikke utelukke placebo før heller ikke du vet hvilken komponent som testes. Dine forventninger kan smitte over på den som tester.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser nå at du faktisk bor i nabobyen, så kanskje vi skulle treffes for å ta diskusjonen videre. Jeg fikser pizzan, og du tar med pils.
    Aha... så du bor i Skien.... greit jeg tar med ØL og snacks jeg :grin: og for å ikke gjøre innlegget helt OT så slenger jeg med et par biltema kabler på veien bort :wink:

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ikke for å være vanskelig, men du kan ikke utelukke placebo før heller ikke du vet hvilken komponent som testes. Dine forventninger kan smitte over på den som tester.
    Hvordan kan de det? Når jeg ikke sier et kvekk, og testobjekt har bind for øynene?
    Ikke for å være vanskelig(:wink, men ingen av oss er altså "klarsynte"...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha... så du bor i Skien.... greit jeg tar med ØL og snacks jeg :grin: og for å ikke gjøre innlegget helt OT så slenger jeg med et par biltema kabler på veien bort :wink:
    Jepp, Skien er byen sin det

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Hvordan kan de det? Når jeg ikke sier et kvekk, og testobjekt har bind for øynene?
    Ikke for å være vanskelig(:wink, men ingen av oss er altså "klarsynte"...
    Bind for øynene vil nok begrense det endel ja, men du vil bli overrasket over hvor mange signaler kroppen din sender på andre måter enn gjennom munnen.
    --
    Thorbjørn

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •