Kjøp av greie høyttalerkabler - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 82
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Det er et poeng det. Men jeg tenker at han kanskje vil gardere seg mot folk som vil prøve å lure han. Det er snakk om mye penger her, og det er mange luringer i verden. Hvis noen kommer med kabler som på en eller annen måte er manipulert sånn at de kjenner igjen kabelen. Bare en teori...
    Ja, ved kanskje kutte over lederen?

Høres nå litt paranoid ut sånn jeg ser det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fun
    Alt kommer jo annpå hvilket type utstyr man har.
    Det har ingenting å si hvis det ikke er hørbar forskjell på kablene. Nå går du ut i fra at typen Biltemakabler er dårligere. Men hvis ikke de er det, så er de jo selvfølgelig like brukelig på et svindyrt annlegg som et billig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Høres nå litt paranoid ut sånn jeg ser det.
    Syns du virkelig det? I samfunnet vi lever i blir mennesker drept for langt langt mindre enn en million dollar. Hvorfor skulle ikke noen smartinger forsøke å lure til seg denne millionen hvis de fikk muligheten?

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TRÅDSTARTER:

Jeg har denne til sub'en min, skiller seg kanskje litt mye ut, men koblingene i hver ende var geniale. Det er en låsemekanisme i den, slik at den klemmer godt, og dermed sitter godt.

Det er det som er viktig for meg, når vi snakker kabler.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns du virkelig det? I samfunnet vi lever i blir mennesker drept for langt langt mindre enn en million dollar. Hvorfor skulle ikke noen smartinger forsøke å lure til seg denne millionen hvis de fikk muligheten?
    Ja, men hvordan i alle dager skulle de klare det?
    Vil tro at Randi selv vil se til "at det går rett for seg"?
    Hvis man ikke en gang vil ha tillit at det går rett for seg, vil man da noensinne finne svaret? Hvordan kan man vite at ikke han selv har laget en "piss poor" kabel og gitt den ett fancy navn bare for å villede og spare seg selv for millionen?
    ...og gleden av å se en "nisse" drite seg loddrett ut?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    hmmmm. Beklager alle sammen. Men skjønner at jeg startet denne diskusjonen. Ikke på noen måte hadde jeg tenkt og virke kvass og ekkel for noen.
    Jeg synes ikke du var kvass eller ekkel på noen måte, bare et godt tips til trådstarter om at det finnes flere alternativer og andre syn på saken. Det er mange som ikke vil gå for biltema-kablene og motsatt, så her vil vi aldri komme i mål med en diskusjon. Det kan virke som om skeptikerene venter på innlegg som er av motsatt oppfatning for å så fyre opp under med bensin og diesel.

Så mitt tips til tråd-starter: kjøp hva du føler er godt nok. Begge alternativer her er gode nok, ingen av dem vil gi "under" på anlegget ditt. God følelsen/placebo-effekten ved å tilføre anlegget kabler av en viss kvalitet har mye å si for mange, og muligens vil det gi svake lyd-forbedringer også :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det som noen reagerer på, meg sjøl også, er at hver gang en kar spør om hjelp til valg av kabler så dukker det opp en nisse med en gang og forteller at det kun er dyre kabler som er bra nok, og så sier han som regel i samme åndedrag at han håper at ikke skeptikerne kommer og ødelegger tråden. Det er kun nissene sine meninger og anbefalinger som gjelder nå skulle en tro. Hvis en skeptiker sier noe så går det for å være ødeleggende, ikke for å være meninger og anbefalinger...
    Sorry, dette her blir bare tull. Skjønner ikke helt hvor du har dette fra, totalt sett er ikke skeptikerene noe bedre enn nissene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Sorry, dette her blir bare tull. Skjønner ikke helt hvor du har dette fra, totalt sett er ikke skeptikerene noe bedre enn nissene.
    Dette er ikke bare tull. Du trenger ikke ta det så bokstavelig når jeg sier hver gang, men det er ofte. Du understreker faktisk selv det jeg snakker om:
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Det kan virke som om skeptikerene venter på innlegg som er av motsatt oppfatning for å så fyre opp under med bensin og diesel.
    Hvorfor oppfattes det på denne måten når skeptikerne kommer med sine meninger? Dette er en sak med to sider, og da bør begge være representert i en diskusjon. Det kan like gjerne være nissene som bør sees på som de som fyrer opp under med bensin og diesel, for hvilke bevis har de for at det de sier er riktig?
    Skeptikerne burde egentlig klage på at det er nissene som ødelegger trådene. For hvis man snur på flisa så blir nissenes påstander om at de hører forskjell på kabler, bare tullsnakk og innbilning i en skeptikers hode. Ingenting kan underbygges eller bevises, det er kun hver enkelts opplevelse av placebo effekten som kommer frem. Hvorfor er ikke sånt snakk ødeleggende i en tråd?

Edit: Fjernet en setning...

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du er overraskende saklig når du dsikuterer... Er "nisse" den allmenngyldige betegnelsen på noen som er over gjennomsnittlig interessert i Stereo? Eller er det bare for de av disse som har kjøpt dyre kabler? Er det forskjell på dyre og billige signalkabler eller kan man bare kjøpe alle signalkabler også på Biltema/Clas Ohlson? Siden du tydeligvis sitter med all kunnskapen her fant jeg ut at jeg sikkert kunne spørre deg selv om det er litt off-topic...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spajderman
    Synes du er overraskende saklig når du dsikuterer... Er "nisse" den allmenngyldige betegnelsen på noen som er over gjennomsnittlig interessert i Stereo? Eller er det bare for de av disse som har kjøpt dyre kabler? Er det forskjell på dyre og billige signalkabler eller kan man bare kjøpe alle signalkabler også på Biltema/Clas Ohlson? Siden du tydeligvis sitter med all kunnskapen her fant jeg ut at jeg sikkert kunne spørre deg selv om det er litt off-topic...
    Jeg er høyttaler-kabel-skeptiker, signalkabler er noe annet. De fører jo signaler, og ikke kun strømmer, som HT-kabler gjør.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Jeg er høyttaler-kabel-skeptiker, signalkabler er noe annet. De fører jo signaler, og ikke kun strømmer, som HT-kabler gjør.
    Så signalene som går i signalkablene er ikke elektrisitet?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så signalene som går i signalkablene er ikke elektrisitet?
    Det er elektrisitet, men jeg mener at signalene som går i signalkablene er litt mer ømfintelig for forstyrrelser, enn det strømmene i høyttalerkablene er, ettersom det går noen amperè igjennom de når man drar på.

EDIT: Men jeg skjønner at folk vil handle bedre HT-kabler og signalkabler, men det burde stå i stil med utstyret også isåfall. Jeg gjør jo slikt med min andre hobby, kjøper dyrere deler til bilen min, enn jeg kanskje MÅ. Går litt på "indre kjänslan" og hva man føler er bra, og hva som faktisk er kvalitet og ikke. For pris og kvalitet behøver ikke ALLTID å henge sammen.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er elektrisitet, men jeg mener at signalene som går i signalkablene er litt mer ømfintelig for forstyrrelser, enn det strømmene i høyttalerkablene er, ettersom det går noen amperè igjennom de når man drar på.
    Ok, signalkabler er mer ømfintlige for forstyrrelser enn høyttalerkabler.
    Men strømmen som går gjennom ht-kablene er vel mange ganger høyere enn strømmen i signalkablene, krever ikke det litt av ht-kablene? Kan jeg bruke lampeledning?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, signalkabler er mer ømfintlige for forstyrrelser enn høyttalerkabler.
    Men strømmen som går gjennom ht-kablene er vel mange ganger høyere enn strømmen i signalkablene, krever ikke det litt av ht-kablene? Kan jeg bruke lampeledning?
    Må jeg gjenta meg selv i HVER kabeldiskusjon?

Sålenge kabelen er tilstrekkelig TYKK NOK, og KOBLINGENE er gode for GOD ELEKTRISK KONTAKT, så ser jeg ingen grunn til å kjøpe HT-kabel i 10 000-kroners klassen.

Se forøvrig EDIT'en i forrige post og,hvis den glapp unna

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jeg gjenta meg selv i HVER kabeldiskusjon?

Sålenge kabelen er tilstrekkelig TYKK NOK, og KOBLINGENE er gode for GOD ELEKTRISK KONTAKT, så ser jeg ingen grunn til å kjøpe HT-kabel i 10 000-kroners klassen.

Se forøvrig EDIT'en i forrige post og,hvis den glapp unna
    Ok, jeg tror egentlig ikke vi er så veldig uenige her, jeg skjønner selvsagt at folk ønsker å spare penger ved å kjøpe billige ht-kabler som er "minst like gode" som ht-kabler i 10.000-kroners klassen, men det er ikke kun tykkelsen som gjør strømføringen i en kabel god eller dårlig, jeg er ikke ingeniør, og har få forutsetninger for å forklare detlajert hvordan induktans o.l. virker inn på en kabel.

De som utvikler HT-kabler er i mange tilfeller i motsetning til meg nettopp ingeniører, men de er selvsagt i stand til å lyve i like stor grad som alle andre.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg tror egentlig ikke vi er så veldig uenige her, jeg skjønner selvsagt at folk ønsker å spare penger ved å kjøpe billige ht-kabler som er "minst like gode" som ht-kabler i 10.000-kroners klassen, men det er ikke kun tykkelsen som gjør strømføringen i en kabel god eller dårlig, jeg er ikke ingeniør, og har få forutsetninger for å forklare detlajert hvordan induktans o.l. virker inn på en kabel.

De som utvikler HT-kabler er i mange tilfeller i motsetning til meg nettopp ingeniører, men de er selvsagt i stand til å lyve i like stor grad som alle andre.
    Jeg jobber med kabler hver dag, og det er rart ikke ingeniørene hos draka tar høyde for induktans i kabler som ligger i/på veggen din? hehe. Det er nok der det henger sammen for min del, for at jeg har inntrykket av at kobber er kobber.
    Klart, oksygenfri kobber (som oksiderer mindre) og forskjellige legeringer blir en helt annen diskusjon. Men i følge "boka", skal ikke en kabel endre karakteristikk og egenskaper ved en gitt temperatur, som er nettopp ved ca 25grader Celsius. (for nøyaktig tall må jeg åpne boka, og den har jeg ikke fremfor meg) Stiger temperaturen, øker ledertemperaturen, og dermed motstanden i kabelen, og du får høyere impedanse. Lavere temperatur, går det andre veien. (Det vil si at ligger kablene tett og det er varmt, må jo da selvfølgelig tverrsnittet økes for å ha lik strømføringsevne.)

Men, som sagt, det kan jo hende at min oppfatning ikke kan sammenlignes med HT-kabler og innstallasjonskabler.

Jeg har forøvrig ikke Biltema-kabler til frontene, men bakhøyttalerne mine.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg jobber med kabler hver dag, og det er rart ikke ingeniørene hos draka tar høyde for induktans i kabler som ligger i/på veggen din? hehe. Det er nok der det henger sammen, for at jeg har inntrykket av at kobber er kobber.
    Klart, oksygenfri kobber (som oksiderer mindre) og forskjellige legeringer blir en helt annen diskusjon. Men i følge "boka", skal ikke en kabel endre karakteristikk og egenskaper ved en gitt temperatur, som er nettopp ved ca 25grader Celsius. (for nøyaktig tall må jeg åpne boka, og den har jeg ikke fremfor meg) Stiger temperaturen, øker ledertemperaturen, og dermed motstanden i kabelen, og du får høyere impedanse. Lavere temperatur, går det andre veien. (Det vil si at ligger kablene tett og det er varmt, må jo da selvfølgelig tverrsnittet økes for å ha lik strømføringsevne.)

Men, som sagt, det kan jo hende at min oppfatning ikke kan sammenlignes med HT-kabler og innstallasjonskabler.

Jeg har forøvrig ikke Biltema-kabler til frontene, men bakhøyttalerne mine.
    Jeg kan vel egentlig ikke krangle på utsagnet "kobber er kobber" (Jeg KAN selvsagt, men det høres litt dumt ut med "Nei, Kobber er Jern") Men jeg tror faktisk på at måten kobberen er sammensatt på kan ha innvirkning på egenskapene til en kabel, og i mange kabler er det brukt andre materialer enn kun kobber...

Hehe, er vel et relativt utbredt fenomen at folk har billigere høyttalerkabler til bakht, blir jo fort dyrt viss du skal kjøpe 2x15 meter kimber monocle f.eks.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan vel egentlig ikke krangle på utsagnet "kobber er kobber" (Jeg KAN selvsagt, men det høres litt dumt ut med "Nei, Kobber er Jern") Men jeg tror faktisk på at måten kobberen er sammensatt på kan ha innvirkning på egenskapene til en kabel, og i mange kabler er det brukt andre materialer enn kun kobber...

Hehe, er vel et relativt utbredt fenomen at folk har billigere høyttalerkabler til bakht, blir jo fort dyrt viss du skal kjøpe 2x15 meter kimber monocle f.eks.
    Hehe ja, det er flere forskjellige legeringer i HT-kabler, det finnes jo de med en god slump sølv også, og det leder jo bedre enn kobber (som jeg ble rettet på for litt siden, jeg husket feil før det ), så det blir jo selvfølgelig en helt annen diskusjon.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, skiten med sølv er at det oksiderer så lett, og selvsagt at det er mye dyrere enn kobber...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, skiten med sølv er at det oksiderer så lett, og selvsagt at det er mye dyrere enn kobber...
    Slik er det med alt, fordeler og ulemper. Jeg ser for meg en kabel med "optimal" legering av kobber og sølv for å matche en levelig pris og kvalitet, og bananplugg/spader (kanskje "optional" for de som trenger det?) i en fet gull-legering, koblet sammen i en helt tett kobling, slik at det ikke oksiderer.

Hvis dette hadde gått å fått istand, til en levelig pris (kanskje 2000 for fronthøyttalere, 2x2m ellerno) så hadde nok kanskje jeg også vurdert å byttet, kun for å være på den 110% sikre siden. Men jeg er fortsatt skeptisk. :-P

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •