Kjøp av greie høyttalerkabler - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 82
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hvorfor ikke blindteste litt når du er i gang så slipper du bli nok et opplagt offer for placebo?

Når du tror og forventer at den ene kabelen er bedre så er det nesten fysisk umulig at det ikke er akkurat det du hører.
    Men, hvorfor er det sånn at jeg først syntes at kabelen var god da jeg først hørte den, men da jeg fikk lytta mere til den fant ut at den hadde sine markerte svakheter? Den var ikke dårlig.. Men, følte den runda litt mya av.
    Hadde det vært placebo skulle vel den ha "kicka" inn ved første lytting?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    hmmmm. Beklager alle sammen. Men skjønner at jeg startet denne diskusjonen. Ikke på noen måte hadde jeg tenkt og virke kvass og ekkel for noen. Har selv vært og handlet rimelige kabler en gang i tiden, og vet selv hvit fornøyd jeg blei når jeg investerte i noen litt mer kostbare kabler. Er kun på det grunnlaget at jeg anbefaler folk og bruke litt ekstra kroner på kabel. Skal kjøpe meg biltema kabler til uka, for og høre på disse i et par måneder før jeg bytter til de jeg vanligvis bruker. Håper jeg hører forskjell på det. Om ikke jeg hører noe nevneverdig forskjell på biltema og Nordost Frey så skal jeg være så ærlig og innrømme alt sammen. Og om det er en STOR forskjell så skal jeg love at dere skal få høre det leeeeeenge.

Nok engang. Beklager for at jeg startet diskusjonen.
    Vel, det er ingen grunn til å beklage syns nå jeg ihvertfall. Dette er jo et diskusjonsforum, og det er delte meninger om det meste, spesielt kabler, så da blir det som det blir.

Men det som noen reagerer på, meg sjøl også, er at hver gang en kar spør om hjelp til valg av kabler så dukker det opp en nisse med en gang og forteller at det kun er dyre kabler som er bra nok, og så sier han som regel i samme åndedrag at han håper at ikke skeptikerne kommer og ødelegger tråden. Det er kun nissene sine meninger og anbefalinger som gjelder nå skulle en tro. Hvis en skeptiker sier noe så går det for å være ødeleggende, ikke for å være meninger og anbefalinger...

Nevner at det fortsatt ikke finnes et eneste bevis for at det er hørbar forskjell på dyre og billige høyttalerkabler av samme størrelse.

Håper du går inn i biltemakabeltesten med åpent sinn. Placebo er ikke oppspinn, tull eller trolldom, det er noe som er veldig virkelig, og som alle mennesker opplever. Tankenes kraft og alt det der... lykke til

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helt topp

det!. Biltema`s kabler spiller som bare det de. De som sier noe annet tar du med på noen blindtester:twisted:

Vi har jo ikke glemt tv2`s HDMI kabel test

Legg litt mer penger i kabler om de blir synlige. Biltemas kabler ser jo ikke akkurat fete ut. Ellers, kjør på!

Go helg

CTV8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp Supra Linc... Skjermet og bra til en relativ rimelig penge!

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon

Håper du går inn i biltemakabeltesten med åpent sinn. Placebo er ikke oppspinn, tull eller trolldom, det er noe som er veldig virkelig, og som alle mennesker opplever. Tankenes kraft og alt det der... lykke til

jo takk...har selvfølgelig et åpent sinn når det kommer til kabeltesting...siden så mange sier at de faktisk låter skikkelig bra, så ligger det jo noe i det. Så da får jeg høre med mine egne ører etterhvert...gir tilbakemelding når jeg har hørt.....

Intermediate Folkvord sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...Noen forskjellige meninger her ja

Men tror jeg enkelt å greit går for Biltema kablene, tror de blir greie nok. Ville nok ikke hørt forskjell på noen dyre å billige. Grunnen til jeg bytter ut kablene er mye for den ene kabelen går over gulvet, å skulle hatt noen lenger, så da bytter jeg ut slik frontene får samme kabler som bak
    Takk for all hjelp

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XINDAK

Ser på disse kabler, det er ikke dyre ser bra ut og du blir fornøyd... Fronthøytaler kabel er alltid synlig.. hvorfor ikke invistere litt mer så har du også optisk alt på stell... denne type frontkabler ligg rundt 700kr og det har man vel råd til ??

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb Ooopps,, Lurt!

Sitat Opprinnelig postet av Michael1
    XINDAK

Ser på disse kabler, det er ikke dyre ser bra ut og du blir fornøyd... Fronthøytaler kabel er alltid synlig.. hvorfor ikke invistere litt mer så har du også optisk alt på stell... denne type frontkabler ligg rundt 700kr og det har man vel råd til ??
    Om kablene er godt synlige, er jeg helt enig med Michael1 her!. Da må du grave litt dypere i lommeboka.

CTV

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Men, hvorfor er det sånn at jeg først syntes at kabelen var god da jeg først hørte den, men da jeg fikk lytta mere til den fant ut at den hadde sine markerte svakheter? Den var ikke dårlig.. Men, følte den runda litt mya av.
    Hadde det vært placebo skulle vel den ha "kicka" inn ved første lytting?
    Nå vet jeg ikke hvilke kabler du snakker om - jeg bare konstaterte følgende:

Hvis du har en forutinntatt mening om at et produkt er bedre enn et annet, vil du oppleve at det produktet du på forhånd hadde størst forventninger til oppfattes som bedre til tross for at forskjellen i realiteten kan være ikke-eksisterende.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke hvilke kabler du snakker om - jeg bare konstaterte følgende:

Hvis du har en forutinntatt mening om at et produkt er bedre enn et annet, vil du oppleve at det produktet du på forhånd hadde størst forventninger til oppfattes som bedre til tross for at forskjellen i realiteten kan være ikke-eksisterende.
    Nei, når jeg lytter til ett nytt produkt så lytter jeg alltid med en viss skepsis, og blir (nesten) alltid overrasket.... Bare det at forskjellene ble rimelig fremtredende i prosessen hvor jeg bytta mellom kablene som var 2 bedre kabler med en "billigkabel". Selv om mitt oppsett ikke er blandt de dyreste, så er det en masse ting jeg har tatt høyde for: Hvis jeg må bruke 1000 ekstra, så gjør jeg det hvis det bidrar til bedre lydkvalitet.

Har vel mer eller mindre konkludert at de gjør en god jobb i ett billiganlegg mtp. at de "forvrenger". Eller hos en "rocker". De funka rett og slett ikke i mitt oppsett. Blåste opp bassen litt, rundet av litt her og der, var mindre dynamisk på mikrodynamiske opptak og gav lyden ett litt "rosa" slør. Det låt veldig pent, men mindre realistisk i forhold til de erfaringer jeg har hatt IRL.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt ny på dette forumet og burde kanskje holdt kjeft, men har fulgt med litt på kabeldebatter og de er like "hete" hver gang.
    Har selv vært fristet til å kjøpe dyre kabler, og har derfor prøvd å finne gode råd på dette forumet, men har pr idag endt opp med de i ifra biltema.
    Tror dette med kabler blir litt som felgene på en bil, samme hvilken type så gjør de samme nytten. Tror ikke jeg har hentet noe ifra Biltema til en Ferrari...

Fikk mye bra info fra denne tråden ifra Knutinh :

http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel mer eller mindre konkludert at de gjør en god jobb i ett billiganlegg mtp. at de "forvrenger". Eller hos en "rocker". De funka rett og slett ikke i mitt oppsett. Blåste opp bassen litt, rundet av litt her og der, var mindre dynamisk på mikrodynamiske opptak og gav lyden ett litt "rosa" slør. Det låt veldig pent, men mindre realistisk i forhold til de erfaringer jeg har hatt IRL.
    Jeg kan ikke annet enn å bli litt fascinert av din evne til å høre at en kabel kan få få lyd til å bli "rosa, rundet av, blåst opp, strammere, mer oppløst, skjærende" og veldig mye annet jeg ikke husker som du har skrevet tidligere.
    Det virker som du klarer å høre ett eller annet uansett kabel. Rett og slett imponerende. Mer imponerende hadde det vært hvis du hadde kontaktet James Randi, reist over dammen, slått den kabeltesten ut av parken, og reist hjem igjen med en million dollar! Husker ikke om jeg har spurt deg om det før, men hvorfor gjør du ikke det? Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må gå bra.

Hvis han hadde tilbudt meg en million dollar for å gjøre noe som jeg helt sikkert klarer å gjennomføre med glans, som f.eks å se forskjell på en hest og en ku, så hadde jeg ikke sitti hjemme med fingern i ræva så veldig lenge for å si det pent.

Jeg lurer også på om du kan prøve å forklare hvordan lyd med "rosa slør" høres ut?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel... Det er det samme som ekspertene kaller ett "Doris Day" filter. Runder av og får ting til å høres veldig trygt og godt

At jeg bruker andre formuleringer viser vel kanskje at jeg liker å variere litt på det som jeg skriver. Og om du sjekker så er det ikke så stort sprik i det jeg skriver.

Når det gjelder den testen så er det sånn at James Randi kun ville at testpersonene skulle bruke en (for meg) ett ukjent kabelmerke som referanse i tillegg til en billigkabel. Leste om en av amerika's "gullører" som gjerne ville ta med seg en av sine egne referansekabler for å utføre testen, men ble nekta av mr. Randi av nevnte grunn.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel... Det er det samme som ekspertene kaller ett "Doris Day" filter. Runder av og får ting til å høres veldig trygt og godt

At jeg bruker andre formuleringer viser vel kanskje at jeg liker å variere litt på det som jeg skriver. Og om du sjekker så er det ikke så stort sprik i det jeg skriver.

Når det gjelder den testen så er det sånn at James Randi kun ville at testpersonene skulle bruke en (for meg) ett ukjent kabelmerke som referanse i tillegg til en billigkabel. Leste om en av amerika's "gullører" som gjerne ville ta med seg en av sine egne referansekabler for å utføre testen, men ble nekta av mr. Randi av nevnte grunn.
    Skjønner ikke helt hva som er problemet med at Randi velger hvilke kabler som skal brukes. Poenget er at hvis det er en klasseforskjell på kablene, så skal den være hørbar. Hva kablene heter spiller vel ingen rolle. Er det en påkostet kabel, så bør du høre forskjell fra en billigkabel. Det virker ihvertfall som at alle nissene her hører forskjell på Biltemakabler og alt annet som er å oppdrive av litt dyrere kabler her i landet, så hvorfor skal det være noe problem å høre forskjell på Randi sine kabler?

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hva som er problemet med at Randi velger hvilke kabler som skal brukes. Poenget er at hvis det er en klasseforskjell på kablene, så skal den være hørbar. Hva kablene heter spiller vel ingen rolle. Er det en påkostet kabel, så bør du høre forskjell fra en billigkabel. Det virker ihvertfall som at alle nissene her hører forskjell på Biltemakabler og alt annet som er å oppdrive av litt dyrere kabler her i landet, så hvorfor skal det være noe problem å høre forskjell på Randi sine kabler?
    Tror det BGuarden mener er at det selvsagt er forskjell på kvaliteten fra en dyr kabel til en annen og ikke bare mellom en dyr og en billig. At Randi ikke lar "forsøkskaninene" velge hvilke kabler de vil utføre blindtesten med dreper i mine øyne troverdigheten til både Randi og testen hans...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men for å vri litt på det så er det jo rart at ikke Randi godtar andre kabler, hvis han er så skråsikker på at ingen hører forskjell? Det er jo tydelig at han ikke er så bombesikker på at det ikke er forskjell likevel da?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spajderman
    Tror det BGuarden mener er at det selvsagt er forskjell på kvaliteten fra en dyr kabel til en annen og ikke bare mellom en dyr og en billig.
    Det er vel ikke det som er poenget her, men jeg er klar over at nissene også hører forskjell på dyre kabler, utrolig nok. Hele poenget er om det er noe vits i å kjøpe dyre kabler hvis ikke det er hørbar forskjell fra de billige. Bortsett fra hvis det er for utseende man kjøper litt dyrere kabler da. Det kan jeg skjønne vitsen med.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har jo sett at selv om en kabel låter bra en plass så gjør den ikke det nødvendigvis i ett annet...
    Har opplevd at mine Sølv-DIY låter bra i ett røroppsett og mindre bra tidvist lyst i andre oppsett...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke det som er poenget her, men jeg er klar over at nissene også hører forskjell på dyre kabler, utrolig nok. Hele poenget er om det er noe vits i å kjøpe dyre kabler hvis ikke det er hørbar forskjell fra de billige. Bortsett fra hvis det er for utseende man kjøper litt dyrere kabler da. Det kan jeg skjønne vitsen med.
    Alt kommer jo annpå hvilket type utstyr man har. Har man et normalt anlegge hjemme type HiFi Klubben, Soundgarden eller Elkjøp så vil jo Biltema sine kabler fungere helt utmerket og man vil nok neppe høre noe revlusjonerende forskjell med kabler til det 10 dobble av prisen...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spajderman
    At Randi ikke lar "forsøkskaninene" velge hvilke kabler de vil utføre blindtesten med dreper i mine øyne troverdigheten til både Randi og testen hans...
    Men for å vri litt på det så er det jo rart at ikke Randi godtar andre kabler, hvis han er så skråsikker på at ingen hører forskjell? Det er jo tydelig at han ikke er så bombesikker på at det ikke er forskjell likevel da?
    Det er et poeng det. Men jeg tenker at han kanskje vil gardere seg mot folk som vil prøve å lure han. Det er snakk om mye penger her, og det er mange luringer i verden. Hvis noen kommer med kabler som på en eller annen måte er manipulert sånn at de kjenner igjen kabelen. Bare en teori...

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •