Hvilken kabel fra laptop til plasma for kjøring av HDmateriale..?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken kabel fra laptop til plasma for kjøring av HDmateriale..?

Har endel HDfilmer og serier som skal kjøres fra laptop til plasma... På lappisen har jeg i tillegg til vga, også en dvi-utgang. På plasmaen, en Samsung Q97 50", er det en vga inngang, og selvfølgelig også hdmi. Hva er å foretrekke? vga-vga VS. dvi-hdmi. Tenker da selvfølgelig på avspilling av HDmateriale, samt ellers bruk av laptop og plasma sammen.. f.eks. surfing, litt spilling osv...

Håper på rask og god tilbakemelding da jeg skal sette opp HDtuneren fra CD i morra og får litt løftehjelp til å vippe litt på den veggmonterte plasmaen for å plugge inn kabler, og tenkte derfor å plugge inn det som behøves av hdmi- og EVT en vga-kabel...

Mvh

Etaten

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dvi - HDMI

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av morrari
    Dvi - HDMI
    +1

Her vil du ikke miste oppløsning ved en overgang fra DVI til HDMI det kan holdes på 1080p men via VGA er vel det begrenset uten at jeg husker hva begrensningen er i farten.

Bruker selv DVI utgangen på stasjonære pcen til å drive Prosjektor og 24" pcskjerm samtidig fungerer som bare det (har forrøvrig DVI til HDMI kobling slik at kabelen som går til projektoren er hdmi)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på evt. overscan. På min Panasonic mister jeg en del av bildet dersom jeg kjører signal fra laptop inn via HDMI. Dette er ikke noe problem via VGA inngangen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chiefen
    Pass på evt. overscan. På min Panasonic mister jeg en del av bildet dersom jeg kjører signal fra laptop inn via HDMI. Dette er ikke noe problem via VGA inngangen.
    Det er helt normalt med overscan. det er ikke sånn at du mister noe du trenger å se ved overscanning. Alt av tv-sendinger, og filmer du ser fra din dvd-spiller er overscannet på samme måte. Sånn har det alltid vært. Men noen TVer har mulighet for å kjøre uten ovescan, såkalt pixel by pixel.

Men hvis du har unormalt mye ovescan fra pc'en så er det noe galt et sted. Kanskje du kjører med feil oppløsning hvis skrivebordet forsvinner langt ut i kantene...

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Det er helt normalt med overscan. det er ikke sånn at du mister noe du trenger å se ved overscanning. Alt av tv-sendinger, og filmer du ser fra din dvd-spiller er overscannet på samme måte. Sånn har det alltid vært. Men man har også mulighet for å kjøre uten ovescan, såkalt pixel by pixel.

Men hvis du har unormalt mye ovescan fra pc'en så er det noe galt et sted. Kanskje du kjører med feil oppløsning hvis skrivebordet forsvinner langt ut i kantene...
    Ikke alle TVer har 1:1 pixelmapping , bla. panasonic (iallefall for noen år siden)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt vil DVI-HDMI fungere bra.
    Benytter selv dette mellom Lap-top og HD-ready projektor.

Sett oppløsningen på Lap-top til 1280x720p. Jeg må selv endre input scaling på PJ til "larger" ellers faller bildet på utsiden av PJens område. Mulig dette er samme setting som den nevnte overscan ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt of topic, men hvilke program bruker du til å spille av disse type filmer? har prøvd med power dvd ultra, men da blir det bare hakking

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg kun brukt vanlig Windows media player og det har fungert bra både til streaming og filer fra HDD. Plugins for DIVX/mpeg4 kan lastes fra web.

Tips: NRK Nett-TV er stappfullt av nye og gamle godbiter som ikke er verre komprimert enn at det tar seg godt ut i 720p på et 100 tommer lerret. Med unntak av de mest spektakulære actionsekvensene, hvor makroblocking kan bli plagsomt.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk kjørt vlcplayer med hell hittil jeg

Nå dukket det opp ett kabelspm til. Min laptop har kombinert vanlig minijack kombinert med spdif ut. Hva er enkleste løsningen i forhold til lyd og receiveren da? En spdif-kabel med minijack(3.5mm?) i ene enden og rca? i andre enden? (eller toslink?) Hva finnes av løsninger der?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Etaten
    Jeg har faktisk kjørt vlcplayer med hell hittil jeg

Nå dukket det opp ett kabelspm til. Min laptop har kombinert vanlig minijack kombinert med spdif ut. Hva er enkleste løsningen i forhold til lyd og receiveren da? En spdif-kabel med minijack(3.5mm?) i ene enden og rca? i andre enden? (eller toslink?) Hva finnes av løsninger der?

Siterer meg selv her Er dette rett og slett en mulighet?

Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

For det gjør det jo enkelt? spdif er digital overføring vel? Ble litt forvirra jeg nå...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Etaten
    Siterer meg selv her Er dette rett og slett en mulighet?

Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

For det gjør det jo enkelt? spdif er digital overføring vel? Ble litt forvirra jeg nå...
    Toslink er optisk digital lyd. Hvis laptopen din har Toslink i jack bøssingen er dette kabelen du trenger.
    Det mest vanlige interface for digital lyd fra PC er en RCA bøssing med SPDIF. Da trenger du en vanlig coax med RCA kontakt.
    Hvis du benytter vanlig stereo jack kan du benytte prologic 2 lyd på receiveren. De fleste TV filmer her dette kodet inn på analog lyd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •