Flere HDMI kabler ved siden av hverandre - skjerming eller annet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flere HDMI kabler ved siden av hverandre - skjerming eller annet?

Hei,

Slik mitt oppsett blir nå, kommer jeg til å bruke 2 eller 3 HDMI kabler inn i tv'en. Skal få tak i en slik kabelkanal å skjule de bak opp til tv'en, slik at de derfor blir liggende tett inntil hverandre. Et par spørsmål i så måte:

1.) Går det greit at HDMI kabler ligger helt tett, eller kan det være fare for forstyrrelser mellom kablene da?

2.) Har pris på kabler noe å si i denne sammenheng? Tenker da på om jeg må tenke på hvor godt skjermet etc de er, siden de ligger så tett.

3.) Har hørt ordet kabelstrømpe bli nevnt i noen sammenhenger. Hvilken misjon har en kabelstrømpe, og er dette noe for meg? Er det for fysisk beskyttelse av kabelen, eller også beskyttelse mot "signallekkasje" etc?

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1.1 Ja, 1.2Nei
    2.Nei
    3. Kabelstrømpe er f.eks til å lage DIY kabler, og det har du ingen bruk for i denne samenhengen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, supert. Så da er det bare å kjøpe HDMI kabler. Legge dem ved siden av hverandre og være glad og fornøyd da? :-D

PS! Hva er DIY kabler forresten?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er vel bare strømkabeler som kan påvirke lyd/bilde men det er vel i svært liten grad.

Korte kabler har det ikke noe og si på prisen.
    Men skal du lange strekk så er det greit og legge litt mere kr i kablen så en er sikker på den er skjermet.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baggin
    PS! Hva er DIY kabler forresten?
    DIY= Do it yourself
    Hjemmelaget med andre ord

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harman/Kardon: Vi snakker om maks 1 meter lengde. Kan kanskje klare meg med 0,6 meter også. Må måle litt på det.

Pinguz: Takk for "oversettelsen" :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Der er vel bare strømkabeler som kan påvirke lyd/bilde men det er vel i svært liten grad.
    Strømkabelen skal også ligge i samme kabelkanalen som HDMI-kablene. Vil dette da være et problem?? Evt. noe jeg kan gjøre? "Pakke" inn kablene eller noe annet?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømkabelen skal også ligge i samme kabelkanalen som HDMI-kablene. Vil dette da være et problem?? Evt. noe jeg kan gjøre? "Pakke" inn kablene eller noe annet?
    F.eks Supra sine kabler (både HDMI og strøm) er jo skjermet og vil således være motstandsdyktige mot eventuell støy, og i tillegg er de av meget god kvalitet med en overkommelig pris for de fleste.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Baggin

Hvis du ønsker å samle kabler i strømper har jeg er supert tips her. Disse kan åpnes og lukkes og gir et meget profft resultat: http://www1.elfa.se/elfa~no_no/go.js...0000000A0A036A
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin den, men ganske meningsløs når man skal legge kablene i kanal

På den korte lengden det er snakk om her, vil det mest sansynlig gå veldig bra.

Du kan eventuelt droppe kanalen, og i stede lage et 72mm hull bak tv'n og et nede ved racket og trekke kablene rett i veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    F.eks Supra sine kabler (både HDMI og strøm) er jo skjermet og vil således være motstandsdyktige mot eventuell støy, og i tillegg er de av meget god kvalitet med en overkommelig pris for de fleste.
    Ok. Hva slags priser er det for disse, og hvor selges Supra kabler?

Hadde håpet å slippe unna relativt billig (men allikevel med bra resultat) på kabler, da det er brukt mye penger på andre ting.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    På den korte lengden det er snakk om her, vil det mest sansynlig gå veldig bra.

Du kan eventuelt droppe kanalen, og i stede lage et 72mm hull bak tv'n og et nede ved racket og trekke kablene rett i veggen.

Har lyst til å prøve å unngå å bore i veggen, selv om jeg har vært inne på tanken. Blir litt mer styr, da sannsynligvis må igjennom en stender inne i veggen etc også. (Samt at det jo blir et hull i veggen da)

Hvordan funker dette? Er det slik at enten så merker jeg ingenting og da funker alt bra? Eller så merker jeg forstyrrelser i bildet, og da er det tegn på at ledningene kan innvirke på hverandre? Er det slik enten/eller?

Eller kan det bli slik at bilde etc forringes noe, men så lite at jeg evt. ikke tenker så mye på det, før jeg evt. hadde visst at det var slik eller har noe å sammenlikne med?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke er noe spesielt med veggen der, så er stenderene stående, og vil da ikke komme i veien. Hullet kan tettes med et blind lokk hvis du skal fjerne tv'n. Eller ved å montere tilbake den ringen man borret ut(men da må det selvsagt sparkles og males).

Signalet vil ikke forringes, men du kan i verste fall få støy på bildet/lyd. Kjøp en kabel på Clasohlson (129kr) monter opp og se om det blir bra (noe det helt sikkert blir), blir det ikke bra, så kan du begynne å tenke på fikse løsninger og bruke mere penger

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke er noe spesielt med veggen der, så er stenderene stående, og vil da ikke komme i veien. Hullet kan tettes med et blind lokk hvis du skal fjerne tv'n. Eller ved å montere tilbake den ringen man borret ut(men da må det selvsagt sparkles og males).

Signalet vil ikke forringes, men du kan i verste fall få støy på bildet/lyd. Kjøp en kabel på Clasohlson (129kr) monter opp og se om det blir bra (noe det helt sikkert blir), blir det ikke bra, så kan du begynne å tenke på fikse løsninger og bruke mere penger
    Ok. Tror jeg prøver den varianten først - tester og ser om det går bra (som jeg da håper på utfra det du sier).

Jeg tenkte på de horisontale mellom stenderne. Er vel spikerslag vi kaller det, kanskje :-)

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo sjekke med å banke i veggen eller bruke stender søker.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo sjekke med å banke i veggen eller bruke stender søker.
    Det går an.

Er det noen "fare" ved å legge ledninger løse inne i veggen. Tenker på varmgang, brannfare etc etc?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei i utgangspunktet ikke, apparatledninger kan man stort sett gjøre som man vil med. Ingen fare for varmegang i ledningen til flatskjermen nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei i utgangspunktet ikke, apparatledninger kan man stort sett gjøre som man vil med. Ingen fare for varmegang i ledningen til flatskjermen nei.
    Ok, fint.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •