Litt hjelp til kabling og valg av kabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Litt hjelp til kabling og valg av kabler?

Trenger litt hjelp til kabling og valg av kabler.

Skal koble opp en Sony STR-DA5400ES hjemmekinoreciver. Til Sony'n skal det kobles opp 1 stk HTPC og 1 Xbox Elite. Sony'n skal så kobles opp mot LCD skjermen. LCD TV'n er full HD så reciver til TV blir jo da HDMI. Regner med at både Xbox og HTPC også kobles opp via HDMI inn på sony'n og også en digitallyd kontakt fra HTPCen.

Det betyr 3 stk HDMI kabler og 1 stk SPDIF + kabel til sub, korrekt? Eller har jeg glemt noe? Hvilken type kabel trenger jeg for subben?

Hvilke høytalerkabler anbefales? Ønsker jo bra kabel men ikke til fantasipris for gullører. Har vanlig hørsel og klarer meg nok lenge med typ supra ply eller tilsvarende?

Høytalere/Sub er Klipsch RF 62/RC62/Rw 12 D.

Blir jo kun å kjøre 5.1 kanaler og bør jeg da bruke Bi-wiring på frontene og vil de gi noen gevinst? Har jo da egentlig 2 kanaler i reciver som står ubrukt.....

Mener forresten å ha lest at det anbefales å kjøre bananplugger på høytalerkabler, stemmer det? Er bananplugg bedre enn spader og hvorfor?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Videokablingen høres grei ut ! Sjekk at receiveren kan ta lyd fra SPDIF (HTPCen) mens HDMI inn er valgt.

Subkabel: 75ohm coax med RCA plugger, anything goes.

Høyttalerkabler: Velg en rimelig høyttalerkabel med tilstrekkelig tverrsnitt. Tenk praktisk i forhold til kabeltykkelse og enkel kabelføring.

Bi-wiring: På 7.1 oppsett er vel de 2 ekstra kanalene bak. Tror ikke de kan brukes til bi-amping av fronter, hvis det var det du mente med bi-wiring. Her må du sjekk receiverens manual.
    Vanlig bi-wiring er jo bare dobbelt sett kabler fra høyttalerterminalene til henholdsvis bass og diskant på høyttalere/delefilter beregnet for bi-wiring.

Bananplugger: Dette er en praktisk løsning hvis man planlegger å koble høyttalerne ofte til og fra. Lyden blir akkurat den samme med spader og kabelen rett på klemterminal.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •