Trenger litt kabel forklaring.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Petter-S sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger litt kabel forklaring.

Hei, har en NAD C325BEE forsterker sammen med mine Dynavoice M-65 Challanger høyttalere. Det jeg lurer på er hvilke høyttaler kabler som fungerer sammen med disse. Det jeg har nå er Monster THX kabel av billigste sort på 50 meters rull som jeg har klippet til selv og stappet inni.
    Dersom jeg skal oppgradere kablene kan jeg for eksempel kjøpe Nordost Gold Flatline, vil disse passe sammen med høyttaler og forsterker?
    Vil jeg merke noen lydmessig forskjell på en slik oppgradering.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns det virker litt voldsomt med slike kabler i dette anlegget, å bruke kabler til over 2k sammen med høyttalere til samme prisen blir litt feil prioritering IMO.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Petter-S
    Hei, har en NAD C325BEE forsterker sammen med mine Dynavoice M-65 Challanger høyttalere. Det jeg lurer på er hvilke høyttaler kabler som fungerer sammen med disse. Det jeg har nå er Monster THX kabel av billigste sort på 50 meters rull som jeg har klippet til selv og stappet inni.
    Dersom jeg skal oppgradere kablene kan jeg for eksempel kjøpe Nordost Gold Flatline, vil disse passe sammen med høyttaler og forsterker?
    Vil jeg merke noen lydmessig forskjell på en slik oppgradering.
    Det er delte meninger om kabelens betydning. Min menig er at det ikke spiller noen rolle what so ever hvilken kabel du bruker så lenge kabelen er er riktig konstruert og godt nok dimensjonert til sitt bruk. Med andre ord, du vil ikke høre forskjell på en biltema høyttalerkabel og en Nordost høyttalerkabel.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen hører forskjeller (deriblandt jeg) mens det er andre som ikke gjør det.
    Dette er veldig person/anlegg-avhengig, så det beste er vel å teste selv
    Da kan ofte lønne seg å sjekke bruktmarkedet, hvor du en og annen gang kan gjøre ett kupp på kabler.

Uansett.. Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var vell ikke spørsmålet i tråden her hvorvidt dere ikke hører forskjell på kabler eller ikke? Svar på hva trådstarter lurer på eller la være...

Hva føler du selv at du "mangler" i lydbildet ditt? Er det noe du vil fremheve eller tone ned?
    Kanskje jeg kan hjelpe deg om du vet hva du vil ha =)

MVH
    Lars B

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Nå var vell ikke spørsmålet i tråden her hvorvidt dere ikke hører forskjell på kabler eller ikke? Svar på hva trådstarter lurer på eller la være...

Hva føler du selv at du "mangler" i lydbildet ditt? Er det noe du vil fremheve eller tone ned?
    Kanskje jeg kan hjelpe deg om du vet hva du vil ha =)

MVH
    Lars B
    Jeg tar det en gang til så Lars også får det med seg:
    Trådstarter lurer på hvilke høyttaler kabler som fungerer sammen med Dynavoice M-65 Challanger høyttalere.
    Jeg svarer at det ikke spiller noen rolle, han kan bruke hva han vil det er ingen hørbar forskjell. Du må gjerne mene noe annet, men han har fått det jeg mener er et riktig svar på spørsmålet sitt.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg har NAD C325BEE med noen små Dali'er tilkoblet. Han byttet fra noen litt tynnere kobberkabler til noen litt tykkere kobberkabler (begge kjøpt på Hifiklubben). Han opplevde med dette byttet en noe fyldigere bass og mer detaljering i lydbildet. Han prøvde deretter noen vel så tykke sølvkabler i en helt annen prisklasse og opplevde ingen gevinst i dette.

Sats på tilstrekkelig dimensjonerte kabler, og lån med deg hjem.

Newcomer Petter-S sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordosten koster vell ikke mer enn 1100-1200,- for et 2x2 meter ferdige.
    Se litt bort i fra høyttaleren. De tror jeg ikke varer så veldig lenge. Har kikket litt rundt på nye og det blir muligens B&W DM 683 til sommeren. Vet ikke om jeg nødvendigvis mangler noe i lydbildet. Det jeg har nå er av billigste type.
    Tror jeg betalte noe sånn som 350,- i innkjøpspris for disse Monster thx kablene for et par tre år siden.

Det jeg også lurte på var om disse kablene passer mitt oppsett? Har vært borti noen banankabler tidligere som ikke passet. Ønsker ikke å kjøpe feil.

Her er kablene jeg har.

Her er kablene jeg vurderer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flatline Gold er vel det absolutt minst musikalske som er å oppdrive, bare muligens slått av Blue Heaven fra samme fabrikant. Styr unna.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PaleRider
    Flatline Gold er vel det absolutt minst musikalske som er å oppdrive, bare muligens slått av Blue Heaven fra samme fabrikant. Styr unna.
    Matchet riktig er Nordost FG en god kabel...
    På lystklingende utstyr som bla. fra div. engelske produsenter kan det låte kaldt og upersonlig, mens på varmtklingende som på div. rørutstyr kommer det mere til sin rett.

Min favoritt er Eichmann E4... Nøytral og god kabel som er hverken for lys eller for mørk. Trodde jeg hadde funnet den beste i prisklassen med Kimber 4tc, men valgte E4 fordi den ikke hadde samme "betoning" i øvre mellomtone om Kimberen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Matchet riktig er Nordost FG en god kabel...
    På lystklingende utstyr som bla. fra div. engelske produsenter kan det låte kaldt og upersonlig, mens på varmtklingende som på div. rørutstyr kommer det mere til sin rett.

Min favoritt er Eichmann E4... Nøytral og god kabel som er hverken for lys eller for mørk. Trodde jeg hadde funnet den beste i prisklassen med Kimber 4tc, men valgte E4 fordi den ikke hadde samme "betoning" i øvre mellomtone om Kimberen.

Et dårlig komponent blir ikke ett plukk bedre om det "matches" med et annet dårlig komponent. de flate lederne lyder svært dårlig, styr unna.
    Kimber4/8TC er også tvilsomme greier, dog ikke like umusikalske som Flatline.

Vanlig 2,5kv Pr-kabel spiller nesten perfekt, blir bare litt tynnfor store systemer. Men det finnes jo tykkere :roll:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Palerider: