Lodding av retningsbestemt dobbeltskjermet signalkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer larsobr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lodding av retningsbestemt dobbeltskjermet signalkabel

Hei!

Skal lodde meg en grei retningsbestemt signalkabel av en kabel som er dobblet skjermet, og to par Supra plugger.

1:
    Stemmer det at jeg skal lodde både indre og yttre kobber skjerm i minus delen på RCA pluggen i den ene enden og utelate den yttre kobber sjermen i den andre enden?

2: Hvilken ende skal jeg da ha i kilden (CD spiller) og hvem i mottakeren (forsterker) for å dra nytte av retningsbestemt skjerming.

Kan noen hjelpe meg med disse påstandene hadde jeg vært takknemmelig. Tengte å begi meg igang med saken i morgen.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Retningsbestemte kabler finnes ikke. Å løfte skjermen i ene enden betyr at skjermen ikke lenger er en forlengelse av chassiene på begge sider. Skjermen blir da til en antenne i stedet. Noen ganger kan det være likevel være nyttig, da spesielt i situasjoner med tilbakekobling på jordplanet (ground loop). Da er grunnregelen å løfte skjermen på mottager siden.

Tilbakekobling på jord er som regel lavfrekvent og problemene som kan oppstå ved å koble bort ene siden av jord er som oftest høyfrekvent. En grei både-og løsning er å koble jord til mottagersiden gjennom en liten kondensator(typisk 0.1 til 0.001 mikrofarad keramisk kondensator). Den blokkerer lavfrekvent (jord problemer) men slipper gjennom høyfrekvent (interferens snappet opp av kabelen) slik at ikke skjermen fungerer som en antenne.

Sound System Interconnection

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interesangt, har selv diy skjermet signalkabel der skjermen er løftet i eine enden. Drit at eg allerede hadde loddet på pluggene, vist ikkje hadde eg lagt inn ein kondensator som du seier.

Newcomer larsobr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset Nordenstam.

Skal få tak i de manglende delene og lodde kabelen på ny i ene enden. Får testet ut tinn fjerneren min i sammen slengen :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •