Tips til ny XLR-signalkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til ny XLR-signalkabel

Hei!

Har kjøpt meg nytt stereoanlegg bestående av NAD M3 og M5, og er kjempefornøyd. Bruker bare MIT AVT-2 signalkabel foreløpig, men tenker å skifte dem ut med balanserte kabler. Trenger i den forbindelse noen tips.

For det første så ønsker jeg å høre om folk mener at det er vesentlig forskjell mellom XLR kabel og phono kabel lydmessig?

Har ingen erfaring med XLR kabel, så fint med noen tips. Er som sagt meget godt fornøyd med lyden slik den er, men om mulig ønsker jeg heller en mere "dempet" og mørk diskant. NAD'n er jo meget oppløst, så etter min smak gjør det ikke noe om jeg har en kabel som ikke er så oppløst.

Hadde ikke tenkt å bruke mange tusenlappene på dette, men også her er jeg åpen for synspunkter.

På forhånd takk for forslag.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en skikkelig god xlr kabel for pengene..

Signalkabler | Kabler | Soundgarden

prøv den så får du høre 8)

Newcomer Bassen min sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blue Heaven eg en god kabel, men ville nokk anbefale deg vis du har muligheten for det å strekke deg opp på Baldur eller Heimdall. Spesielt sistnevnte, det er da du virkelig hører hvorfor Nordost har det rykte som det har!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig billig:
    AVshop.no / REAL CABLE Evolution XLR - 1 meter Stereo Audiokabel XLR

Bra plugger på disse, har nesten maken her hjemme.
    Dyrere, men fremdeles billig iforhold til det meste:
    Xtreme-Cable - NF-S1 Quattro XLR Balansert Signalkabel

NF-S1 Quattro balansert signalkabel, 100 cm XLR
    22308 M
    1 par
    1798,-
    Xtreme-Cable - Prilsliste 2008
    Pris er altså pr. par, ikke pr. stk.

Bare styr unna Xindak sine XLR-kabler. God kvalitet på selve kablene, men pluggene er billigdrit med så dårlig passform at de faktisk faller ut av forsterkeren hvis det blir litt mye vibrasjoner.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Om det er stor forskjell på XLR og RCA kommer anpå oppbyggingen av komponentene dine. Er de fullbalansert i oppbyggingen har det ofte noe for seg. Samme gjelder om du har lange strekk. Nå skal det sies at jeg har tilgode å høre en kabel som gjør store forandringer i lydbilde, men at det er små forskjeller er jeg ikke i tvil om. Eneste XLR kabelen jeg har hatt som kan minne om litt "laidback" spillestil var Audioquest Columbia.
    Ellers skal du ikke se bortifra at du kommer mye lenger med akustiske tilltak i rommet!

Jeg skal selge en 3m XLR fra Viablue pga. overgang til RCA. Du får si i fra om den kunne være aktuell å prøve

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En riktig designet balansert kabel har:

Tvistet par kabling - lederparene skal være tvunnet rundt hverandre, slik som med telefon og nettverkskabling. Da vil den være optimalt rustet for unngå problemer med påvirkning fra magnetfelt. Nordost flatline feiler på dette.

Skjermet kabel - for å unngå problemer med påvirkning fra E-felt. Nordost flatline feiler også på dette. Ingen skjerm!

Min påstand blir da at enhver kabel som har disse grunnleggende egenskapene vil være bedre, rent teknisk, enn Flatline kabler.

Om det er ønskelig å endre tonen er en equalizer løsningen. Bruker selv ofte å dempe diskanten da moderne musikk som oftest er sylskarp i toppen. Om du bruker en datamaskin som kilde kan du gjøre EQ'en digitalt, med f.eks. den ekstremt hyggelig prisede DDMF LP10 VST/AU plug in equalizeren **** DDMF-The home of Equalizers-DDMF **** - koster akkurat så mye du selv ønsker å betale!

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •