Hvorfor er flate kabler så gode?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 24 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 469
    Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Hvorfor er flate kabler så gode?

Hei!
    Det er en kjent sak at en stor mengde personer mener at tynne, dyre kabler er bedre en brede feite godt isolerte kabler.

Så det jeg lurer på er, hvorfor er slike tynne kabler med lite overføringsmateriale og lite isolasjon bedre en store feite kabler med masse av overføringsmaeriale (kobber?) og masser av isolasjon?

Dette virker ivertfal slik jeg ser det veldig ulogisk.
    Noen som kan forklare hvorfor det er slik?

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 Grunner.

1. Produsenten sier det.
    2. Dyrt "må" være bra.
    3. Utseende. (Placebo)

Derfor sverger jeg vil Biltema og Tykke Proson kabler.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    3 Grunner.

1. Produsenten sier det.
    2. Dyrt "må" være bra.
    3. Utseende. (Placebo)

Derfor sverger jeg vil Biltema og Tykke Proson kabler.
    Kan du ikke bare svare gutten på en skikkelig måte da????
    ikke det halv frekke greiene for at du er lei av en kabel diskusjon??!
    Han spør et ærlig spørsmål...

det biltema greiene får du holde for deg selv...det er nå min menning..har selv relativt kostbare ht kabler som er flate og brede...Grunnen til at de ser ut som de gjør aner jeg ikke..men de bruker teflon som isolasjon og masse annet digg som virker bra for meg...så jeg er strålende fornøyd, og at det er en udiskutabel lydforskjell på biltema og Nordost er det ingen tvil om...

fordelen med flate har jeg ihvertfall en mening om...de ligger ikke som store slanger over gulvet, de er lettere og legge rundt hjørner og de er etter min mening penere og se på..

så noe mer utdypende svar har ikke jeg......

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vist du tenker signalkabel så har det ganske mykje å sei om du har en tynn kabel eller en tjokk.

Husker eg hadde noen tykke signalkabler, tror de hadde ett areal 2.5mm2, dette låt rett og slett ræv.

Når en bruker tjukke kabler som "signadelen" får en en svulstig og utrolig dårlig og lite "presis" topp, og bassen har lett for å bli feit og ta litt over på bekostning av det andre.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Hei!
    Det er en kjent sak at en stor mengde personer mener at tynne, dyre kabler er bedre en brede feite godt isolerte kabler.

Så det jeg lurer på er, hvorfor er slike tynne kabler med lite overføringsmateriale og lite isolasjon bedre en store feite kabler med masse av overføringsmaeriale (kobber?) og masser av isolasjon?

Kabler er jo så mangt, og behovene deretter!
    Du burde jo strengt tatt ha vært litt mer spesifikk synes jeg. Kravene er jo ganske så forskjellige mtp hva de skal brukes til!
    En signalkabel kan gjerne være "tynn" (lite tverrsnitt), men en høyttalerkabel som kanskje skal håndtere 200w og mer mellom forsterker og høyttaler er jo noe ganske annet. ;-)

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Hei!

Min mening etter testing av diverse kabler til høyttalerne føler jeg at gjerne tykke kabler eller kabler som er "strainded" altså mange ledere kanskje fører til større feilmargin enn solid core kabler.

Solid core kabler er jo slikt som bla Nordost bruker.
    Hadde selv Nordost Baldur før, men bruker nå Nordost Flatline Gold nå.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ht kabel bør jo sjølvsakt være solid, den skal tross alt som scrooge sier "transportere" en god del watt.

Du får ikkje ett god resultat vist du bruker kabler med lite tverrsnitt som ht kabel. Men vist du bruker "flere" så kan det bli veldig bra!! Då tenker eg i den forstand som på bilde.....

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes tynne dyre kabler som sikkert er meget gode men jeg klarer ikke med min beste vilje å forstå vitsen med å betale tusenvis pr. meter for slikt. Om det er isolert med eksotisk gummi eller en form for plast spiller for meg ingen rolle.
    99 % av alle kabler er laget av kobber eventuellt tinnbelagt eller sølvbelagt.
    Kabel skal lede strøm og bør dimensjoneres for de spenninger og strømmengder det er snakk om .
    Det viktigste er at de er utstyrt med gode kontakter og er mekanisk solide.

Jeg har talt :-D

God jul

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation kabler

så det lønner seg å legge litt i kablene???

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode kabler trenger ikke koste en formue, søk litt her inne så finner du en masse oppskrifter på DIY kabel som duger i massevis :-D Et + er jo at mange av dem ser ut som de koster 10000.- eller mer

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kabler

ja må se litt mere på bedre kabler når alt utstyret kommer på plass

ligger sikkert mye å hente dær lydmessig

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samco

Eg personlig mener det ligger iallefall litt å hente i kabler, og no når eg oppgraderte sist så merket eg solide endringer spessielt når det gjelder dynamikk...

Men å med å gjøre DIY så kan du få veldig gode resultater!!!

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samco

det er det det gjør vettu....
    lykke til i kable jungelen.....jeg anbefaler nordost..

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel greit å ikke gå for den aller kjipeste kabelen. Men som nevnt så trenger det ikke koste mange kroner for en god kabel.

Utseende er jo også noe å tenke på da dette er noe man gjerne skal strekke gjennom stua. Selv har jeg endt opp med QED Silver anniversary XT da jeg ville ha en diskret og "lekker" kabel. Fra eBay koster den bare 50,- metern. Og om du vil får du den også ferdigterminert med noen meget fine plugger. 872,- kostet det meg for 2x 3,5 meter ferdigterminert i begge ender inkl frakt. Noe jeg synes er veldig akseptabelt for en kabel i denne klassen.

Ble vel ikke akkurat et svar på spørsmålet ditt, men bare et tips

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan like gjerne si at jeg mener kabler fra Forsterker til HT.

Min Mening er ivertfal at Feite svarte kabler er finere og se på en tynne pinglete kabler.

Hva som er best er ikke jeg rett person til og si, har ikke sjekket begge typer på samme anlegg.

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei, folk har forskjellig smak vet du!

Men de kablene jeg linket til er høyttalerkabler, bare så det er sagt.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke lagt mynter i kablene uten å isolere de godt. Dersom du kveiler kablen rundt så kan du få stygge spoleeffekter som vil forringe lyden.

Sedler derimot kan til fordel benyttes og gjerne trekkes i linfrøolje før de bakes i ovnen. Dersom du skal trekke en kabel i sedler er den noen generelle regler du må ta hensyn til for å få et godt resultat:

• Jo høyere verdi jo bedre lyd.

Dette skylles en rekke ting, sikkerhetsstripen (på nyere sedler) er bredere og inneholder mer unununium enn de mindre sedlene.

• Det er et velkjent faktum at enkelte eldre sedler har høyere lydmessig gevinst enn andre.

Her er det viktig å huske på at kvaliteten på enkelte bommulstyper varierer fra avling til avling, det er dermed veldig viktig å få gamle sedler fra bestemte opplag og tidsperioder (gjerne den Norske 10 KRONER: Seddelen fra 1877, som kanskje er den seddelen med best lyd i verden, tett fulgt av 50 spesiedaler).

• Valøren på seddelen

Det er et velkjent faktum at sedler farget med kobber innehar svært gode RF-filtreringsegenskaper. Enkelte nyanser er bedre enn andre og man bør ha et spektrometer for å avgjøre om seddlene egner seg til kritisk lytting eller ikke.

• DYI-varianten, kaffefilter

Enkelte sorter flerbruks (ja det kan ikke være engangsvarianten) kaffefilter kan til fordel benyttes forutsatt at de har blitt brukt et visst antall ganger (med en bestemt konsentrasjon kaffe). Her er kaffebønner fra kobber og spesiellt gullholdig jord egnet. Det er dog svært viktig at man utfører kaffebryggingen i kontrollerte miljøer der luftfuktigheten, temperatur og antallet partikler i luften er regulert. IBAS leier bort lokaler etter avtale, så her har de ivrigste blant oss en gylden mulighet til å finne den ultimative blandingen selv og tjene rått med penger. Jeg sverger til Blue Mountain-sorter av kaffe som jeg mener har rikest klang og makrodynamikk.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda greit og legge litt i kabelen, og ikke ha en til 10kr, det syns jeg er helt greit selvsagt.

Kjøpte foresten akkurat denne kabelen for og koble mellom PC og anlegg.
    AMENTIO / OEM S/PDIF, RCA/RCA han - han, 1m 75 ohm, coaxial kabel.

før hadde jeg en billigkabel, men kan ikke merke noe forskjel på disse, MEN nå kjøpte jeg den for utseendes skyld da
    Forskjell på digitalkabler hører man vel ikke uansett...

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare totale avsporinger her jo. Skal prøve å holde meg til topic. Har forresten stilt lignende spørsmål i hete diskusjoner før, uten å få noe svar...

Det gir ingen mening at tynne kobberkabler skal koste skjorta, og det finnes ikke fornuftig sammenheng mellom pris og kvalitet. Takk for oppmerksomheten.

Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Jeg ville ikke lagt mynter i kablene uten å isolere de godt. Dersom du kveiler kablen rundt så kan du få stygge spoleeffekter som vil forringe lyden.

Sedler derimot kan til fordel benyttes og gjerne trekkes i linfrøolje før de bakes i ovnen. Dersom du skal trekke en kabel i sedler er den noen generelle regler du må ta hensyn til for å få et godt resultat:

• Jo høyere verdi jo bedre lyd.

Dette skylles en rekke ting, sikkerhetsstripen (på nyere sedler) er bredere og inneholder mer unununium enn de mindre sedlene.

• Det er et velkjent faktum at enkelte eldre sedler har høyere lydmessig gevinst enn andre.

Her er det viktig å huske på at kvaliteten på enkelte bommulstyper varierer fra avling til avling, det er dermed veldig viktig å få gamle sedler fra bestemte opplag og tidsperioder (gjerne den Norske 10 KRONER: Seddelen fra 1877, som kanskje er den seddelen med best lyd i verden, tett fulgt av 50 spesiedaler).

• Valøren på seddelen

Det er et velkjent faktum at sedler farget med kobber innehar svært gode RF-filtreringsegenskaper. Enkelte nyanser er bedre enn andre og man bør ha et spektrometer for å avgjøre om seddlene egner seg til kritisk lytting eller ikke.

• DYI-varianten, kaffefilter

Enkelte sorter flerbruks (ja det kan ikke være engangsvarianten) kaffefilter kan til fordel benyttes forutsatt at de har blitt brukt et visst antall ganger (med en bestemt konsentrasjon kaffe). Her er kaffebønner fra kobber og spesiellt gullholdig jord egnet. Det er dog svært viktig at man utfører kaffebryggingen i kontrollerte miljøer der luftfuktigheten, temperatur og antallet partikler i luften er regulert. IBAS leier bort lokaler etter avtale, så her har de ivrigste blant oss en gylden mulighet til å finne den ultimative blandingen selv og tjene rått med penger. Jeg sverger til Blue Mountain-sorter av kaffe som jeg mener har rikest klang og makrodynamikk.

??????? :-)

Side 1 av 24 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •