Hvorfor er flate kabler så gode? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 24 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 469
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jalla
    Glimrende forslag pegpisk :grin:

Selv har jeg bakgrunn som metallurg og har derfor god kjennskap til metallers egenskaper, i tillegg har jeg, som den nerden jeg er, stor interesse for evolusjonær og kognitiv psykologi - to felt som tydelig viser at det siste en kan stole på er saneapparatet når det gjelder å foreta en objektiv bedømmelse. Konfirmasjonsbias, retningsstyrt resonnering og vår innebyggede evne til alltid å favorisere utsagn som støtter de oppfatningene en allerede har gjør oss særdeles uskikkede til å foreta objektive avgjørelser. For å nevne noe

Men - en har måleinstrumenter og om dette brukes i en dobbel blindtest der kabelguruer med gullører stiller for å understøtte påstandene om at kabler som koster 100k er bedre enn helt bogstandard Proson, Monster eller annet til under hundringsen pr. meter vil en få avgjort dette en gang for alle.

En bør først bli enig om testmetodikk slik at guruene ikke kan komme og si at denne var feil, en bør også følge vitenskapelige prinsipper om dobbelblindhet. Om dette hadde noe for seg skulle jeg tro at folka fra Kimber og Van Den Huul ville sponsa opplegget, men siden dette nok er HiFi verdenens ekvivalent av, tja, homøopati kanskje, så har jeg mine tvil om kabelfirmaenes velsignelse av denne type prosjekter.
    Så trist da at vi ikke kan stole på hverken øyne eller ører lenger. Da er det jo ingen vits i å kjøpe ny TV, ny og bedre forsterker, høytalere etc. Grunnlaget for disse kjøp er stort sett basert på hva vi ser og hører og hvis alt er plasebo så bør man vel først investere i apparater til noen hundre tusen så man kan sjekke at man ser og hører riktig.

Nei dette blir ganskje enkelt for dumt !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ho Ho Ho!!!

Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Ser poenget!
    Og det er jo nødvendigvis ikke meningen å spikre medlemmer av forumet til veggs heller, fra min side. Jeg er verken nisse eller skeptiker, så langt har jeg ikke kommet.

Men vi kan jo prøve å lokke frem noen andre på glattisen. For eksempel skribenter fra våre nasjonale tidsskrifter som så titt og ofte anmelder kabler.

Og det er en utfordring til vårt kjære AVforum. Vi kan opprette et lite fond, alle som ønsker kan bidra med sine 2 kroner, eller mer. Når fondet når en gitt størrelse, f.eks. 50.000,-, utfordrer man kjente personligheter i bransjen, spanderer middag og fylla på dem etterpå. Resten av pengene gir vi til Redd Barna! Selvfølgelig ringer vi VG og DB på forhånd slik at AVforum får positiv oppmerksomhet og vi får en morsom "fasit" på vårt brennende spørsmål!

Dette kan dermed bli vårt nyttårsforsett og mål for 2009:
    Få "svar" på kabeldebatten og hjelpe noen trengende! :-D

Lygren: Utfordringen er herved gitt (ja, jeg er edru). Få opp en "money-count" på forsiden. Jeg står klar til å overføre...
    Og hvis dette blir gjort riktig vanker det skattefradrag til alle bidrag over 500 spenn. Lekkert!

Edit: Renteinntektene kan Avforum beholde selv, det forteller vi ikke til VG. Bare ikke sett pengene på børsen før det har roet seg.
    Dette vil aldri kabelnissene å være med på, de kan bare tape og det tror jeg de vet innerst inne.
    De vil aldri være fornøyd med en test uansett, det vil være svært vanskelig å gjøre alle fornøyd, på tross av at det ikke burde være så vanskelig.
    Kanskje demo-kinoen til Hjemmekino kunne blitt leid for en dag og 3 like anlegg med samme høyttalere som var satt opp bak et teppe og kun frontene til høyttalerne var synlige for test-panelet.
    En test-metodikk er "random" utvelgelse, dvs 2 variabler er med på utvelgelse av rekkefølger(hvilke kabler og rekkefølge).
    De som kaster terninger for utvelgelse har ikke fysisk kontakt med de som er bak teppet og alle kabler er nummerert slik at det ikke blir mulig å manipulere testen den ene eller andre veien.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Overingeniøren!

Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Så trist da at vi ikke kan stole på hverken øyne eller ører lenger. Da er det jo ingen vits i å kjøpe ny TV, ny og bedre forsterker, høytalere etc. Grunnlaget for disse kjøp er stort sett basert på hva vi ser og hører og hvis alt er plasebo så bør man vel først investere i apparater til noen hundre tusen så man kan sjekke at man ser og hører riktig.

Hvorfor, hører du ikke forskjell eller er du redd for å dumme deg ut????

Dine sammenligninger har ingen verdens sammenheng med kabel-diskusjonene.
    På tv'er er det klare forskjeller og det er rimelig god enighet om det og om hvilke tv'er, prosjektører som er best, bra evt ikke bra.

Når det gjelder kabler så mener mange at ht-kabler bør godt isolert og dimensjonert i forhold til lengde(og i rent kobber)
    Dette er støttet av hifi-guruer som er helt hifi-asyl i hodet, produsenter av hifi/av, skribenter i hifi/av magasiner mm.

De som har greie på det tekniske har skrevet innlegg hvor fysikk, lederevner og mye annet jeg ikke har greie på, er dokumentert som mumbo jumbo. F.eks kapasistans har også vært nevnt og ville ikke ha hatt noen betydning før en kabel var lagt mellom Trondheim og Oslo.........

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Dette vil aldri kabelnissene å være med på, de kan bare tape og det tror jeg de vet innerst inne.
    .
    Synsing....
    Mange hadde tenkt å melde seg på den "million-dollar" utfordringen til han amerikanske eksentrikern... Men, unlot å gjøre det siden vedkommende selv ikke fikk bruke egne kabler i testen, og måtte bruke en dyrere av mer eller mindre ukjent fabrikat.

Tar gjerne utfordringen jeg
    en ABX... men vil helst ha hørt på kablene endel før jeg hopper ut i noe sånt

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n

Du misforstår en smule.
    Det er ikke snak kom at en ikke hører forskjell på en leder av "grautstål" full av kjerver og inklusjoner og en lampettledning, men en helt normalt god kabel kontra en overhypet sak som hevdes å inneha "magiske egenskaper" hva signalføring angår.
    Det er i denne sammenhengen er det vårt sanseapparat blir offer bl.a for bias. Ergo bør en alltid utføre denne type subjektiv testing i tråd med dobbelblind testmetodikk.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hello.......................

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Synsing....
    Mange hadde tenkt å melde seg på den "million-dollar" utfordringen til han amerikanske eksentrikern... Men, unlot å gjøre det siden vedkommende selv ikke fikk bruke egne kabler i testen, og måtte bruke en dyrere av mer eller mindre ukjent fabrikat.

Tar gjerne utfordringen jeg
    en ABX... men vil helst ha hørt på kablene endel før jeg hopper ut i noe sånt
    Poenget med denne testen må jo være om kabelnissene hører hvilke kabler som er best/koster en formue.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med denne testen må jo være om kabelnissene hører hvilke kabler som er best/koster en formue.
    Aldeles ikke. Poenget må være å fastslå om det overhode er noen hørbar forskjell.

Det finnes ikke noe som heter dyr lyd. Hvor mange ganger har du ikke hørt billige høyttalere som blåser resten av messens deltagende kjemper av banen? Dersom det skulle være noe forskjeller ville det handle om preferanser, kanskje de billigste kablene ville vært de som var mest vellykket i oppsettet det testes på?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ettersom skeptikerene mener at ingen kan høre forskjell på kabler ser jeg ikke problemet i at noen vil høre kablene først..... Eller var det ikke så at alle kabler låter likt likevel???
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blindtest!

Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Ettersom skeptikerene mener at ingen kan høre forskjell på kabler ser jeg ikke problemet i at noen vil høre kablene først..... Eller var det ikke så at alle kabler låter likt likevel???
    Hvis man har en blindtest så er det faktisk viktig at man ikke får smake, høre eller se på noe av det som testes slik at man kan gjennkjenne/huske osv hva som var hva.
    Blanke ark for alle er måten det må testes på!!!

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du å frykte dersom du mener det er umulig å observere endringer i lyden? At de skal huske ingenting? Det blir vel det samme som blanke ark det...?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sant. Om det ikke finnes hverken målbare eller hørbare forskjeller, hvilket er utgangspunktet til dere hardnakkede skeptikere. Hva er problemet da??? Mener du at man kan gjøre seg kjent med lydsignaturen på en kabel må du jo samtidig mene at det er hørbare forskjeller likevel, og hørbare forskjeller er vel nødt til å påvirke anlegget den ene eller andre veien. Nå ble jeg virkelig forvirret siden dette blir motsigende iforhold til det tidligere standpunktet.
    Ser man ikke kabelen kan man vel heller ikke skille dem fra hverandre uansett hvor mye man har spilt med den i eget anlegg
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Misforstå meg................

Sitat Opprinnelig postet av Kierkegaard
    Aldeles ikke. Poenget må være å fastslå om det overhode er noen hørbar forskjell.

Det finnes ikke noe som heter dyr lyd. Hvor mange ganger har du ikke hørt billige høyttalere som blåser resten av messens deltagende kjemper av banen? Dersom det skulle være noe forskjeller ville det handle om preferanser, kanskje de billigste kablene ville vært de som var mest vellykket i oppsettet det testes på?
    Da har du ikke skjønt min posisjon i denne debatten, jeg tror ikke det er mulig for vanlige dødlige mennesker å høre forskjell på en kabel til 100kr/m kontra 1000kr/m. Hvis ikke en ht-kabel til 1000kr/m er bedre én den til 100kr/m hva er da vitsen å bruke så mye penger på ht-kabler.
    For ikke å glemme at de 10-20.000,- man sparer på dyre ht-kabler kunne vært brukt på forbedring av lytte-rommet så ville det vært en mye bedre vei å gå for lyd-forbedring.

Jeg nevnte i en post at f.eks 3like anlegg skulle settes opp med alt bortsett fra fronten av høyttalerne er skjult for test-panelet, hvis alt er likt burde de evtuelle forskjellene komme frem hvis de finnes. Samt at forskjellen på billige kabler og dyre kabler burde høres hvis den investeringen skulle være verdt pengene.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rebound.............

Ikke sant. Om det ikke finnes hverken målbare eller hørbare forskjeller, hvilket er utgangspunktet til dere hardnakkede skeptikere. Hva er problemet da??? Mener du at man kan gjøre seg kjent med lydsignaturen på en kabel må du jo samtidig mene at det er hørbare forskjeller likevel, og hørbare forskjeller er vel nødt til å påvirke anlegget den ene eller andre veien. Nå ble jeg virkelig forvirret siden dette blir motsigende iforhold til det tidligere standpunktet.
    Ser man ikke kabelen kan man vel heller ikke skille dem fra hverandre uansett hvor mye man har spilt med den i eget anlegg
    Hvorfor må du/dere lytte først hvis det er merkbare forskjeller?????

For at testen ikke skal ta 1mnd så bør den gjennomføres slik som alle tester gjøres, med blanke ark.........................

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nemlig!!
    Hvis jeg kan detektere hva forskjellene går ut på så er det atskellig lettere for meg å kunne høre forskjellene?
    Dere påstår at det ikke er noen forskjeller, så om jeg lytter og bytter i 1mnd før testen så burde det vel ikke være problem? Right?
    ...eller er det noen andre som begynner å få kalde føtter?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig holder jeg meg nøytral i kabeldebatten da jeg ikke synes den vedgår mine holdninger til dette personlig.
    Det var kommentaren din om at man ikke får lov til å gjøre seg kjent med lydbildet fra kabelen på forhånd som fikk meg til å stusse. Det spiller vel ingen rolle om det uansett ikke er mulig
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blindtesting!!

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Nemlig!!
    Hvis jeg kan detektere hva forskjellene går ut på så er det atskellig lettere for meg å kunne høre forskjellene?
    Dere påstår at det ikke er noen forskjeller, så om jeg lytter og bytter i 1mnd før testen så burde det vel ikke være problem? Right?
    ...eller er det noen andre som begynner å få kalde føtter?
    Sorry gutter, vet dere hva blind-testing er??????????????????? måtte bare si det................

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry gutter, vet dere hva blind-testing er??????????????????? måtte bare si det................
    Jepp... men vet du det??

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du ikke skjønt min posisjon i denne debatten, jeg tror ikke det er mulig for vanlige dødlige mennesker å høre forskjell på en kabel til 100kr/m kontra 1000kr/m. Hvis ikke en ht-kabel til 1000kr/m er bedre én den til 100kr/m hva er da vitsen å bruke så mye penger på ht-kabler.
    For ikke å glemme at de 10-20.000,- man sparer på dyre ht-kabler kunne vært brukt på forbedring av lytte-rommet så ville det vært en mye bedre vei å gå for lyd-forbedring.

Jeg nevnte i en post at f.eks 3like anlegg skulle settes opp med alt bortsett fra fronten av høyttalerne er skjult for test-panelet, hvis alt er likt burde de evtuelle forskjellene komme frem hvis de finnes. Samt at forskjellen på billige kabler og dyre kabler burde høres hvis den investeringen skulle være verdt pengene.

Kjære deg, dersom du ikke tror det er mulig å høre noen forskjell overhode - hvilken rolle spiller da prisen på kablene?

Jeg vil ønske deg lykke til med å sette opp tre oppsett der lyden er identisk. Det er til og med individuelle forskjeller mellom høyttalere av samme type rett fra fabrikken... Noen utfører kontrollmåling ved enden av samlebåndet er innenfor +/- 1dB, slik at man skal fange opp forskjeller i kvaliteten på driverene, kabinettet og filteret - det er dog ikke alle fabrikanter som har noen praksis på dette. Jeg har lest om mer enn en super høyttaler som har ankommet til test med feil i filter og kobling....

Dersom du skaffe til veie tre par høyttalere (og relatert utstyr) som du kan måle tilnærmet identisk i tre helt like rom så skal jeg personlig komme å lytte. Jeg hører ikke forskjell på kabler, men ville sikkert innbilt meg forskjeller mellom oppsettene du stiller opp med.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spiller vel ingen rolle om det uansett ikke er mulig
    Nemlig!!
    Så hva har egentlig "mafiaen" da å frykte hvis de "vet" at kabler ikke låter forskjellig??
    Virker vel som at de helst ser at jeg "glemmer" meg og begynner å ta feil?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Makeløst flott holdning. Godt at det er et diskusjonsforum slik at det er opplagt at folk skal ha forskjellige meninger.

Hvor mener du noen har forgrepet seg mot konseptet blindtesting?

Side 9 av 24 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •