Hvorfor er flate kabler så gode? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 24 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 469
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Fordi sånne kabler har en tendens til å blåse opp lyden og gi lyden litt polish og punch...
    Er anlegget eller produktet son det er koblet opp mot dårlig konstruert så vil muligens denne effekten smitte over? Du vet: "ett anlegg er sjelden bedre enn sitt svakeste ledd?" Men, om det gjør ett anlegg bra eller dårlig, si det? Min erfaring med kabler har vært at de såvel som å få frem detaljer, så kan de også fjerne skavanker ("Doris Day-filter").

Mange tror at når ett produkt blir dyrere så skal lyden bli "større", hvilket jeg vil påstå er den største "hi-fi misunderstandingen" av dem alle. Som jeg har nevnt tidligere så var det en kjenning av meg som gikk fra en mere "makrodynamisk" til en bedre konstruert en, men gikk etter kort tid tilbake igjen til den samme siden han savna "punch'en" han fikk fra den dårlig konstruerte. Har vel sett endel som har gjort samme feilen.

Jeg har lenge rangert Dynaudio som en av de bedre merkene på markedet, og for en stund siden hadde jeg en lengre passiar med den danske agenten i Norge, og han bekrefta det jeg i lengre tid både har erfart: at når ett produkt blir "bedre" så er det ikke det at lydbildet blir større, bare mere presist.

At du har kompetanse nok til å konstruere en god forsterker som passer din litt "rocka" musikkstil er det ingen tvil om, Jørn... Men det gjør deg ikke mere kvalifisert til å påstå hva som er rett og feil! ...så da vil jeg vennligst at du trekker tilbake dette: "Slike tråder blir alltid så til de grader overøst av piss og woodoo, skulle tro halvparten av medlemmene solgte kabler, at all form for saklig info forsvinner så grundig at ingen noen sinne vil kunne finne det igjen. En trussel mot folkeopplysningen." Synes du bør holde sånt "fyllepreik" for deg selv!

Hadde dette landet vært anarki så hadde du vel slakta hver kabelnisse for lengst!
    Ok, så dyrere kabler gir mindre lydbilde og mindre punch og er dermed bedre? Men hva har dette med 3D å gjøre?

Skal vi sende en mail til sjefskonstruktøren for Dynaudio og spørre om dette er hans ståsted også siden Dynaudio er ditt sannhetsvitne?

Hvem sa fyllepreik?

Og tror du det er sannsynlig at du i løpet av livet ditt har hørt et anlegg som spiller så bra som det beste ICE-drevne anlegget i verden? Om så er bør du kunne dokumentere det, hvis ikke er det kanskje på sin plass å holde seg til saklig diskusjon om kabler og ikke dra inn en mellomting av personkarakteristikk og ubegrunnet hets av utstyr jeg har lagt gulrøttene mine borti?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    La nå tråden holde seg nogenlunde til temaet, og ikke skli ut i usakligheter hele tiden. Selv om det er endel tulleinnlegg her har den klart seg uten åpenlys krangling så langt
    Åh, åh, åh... NÅ må du roe deg ned, devilej... ;-)

Ta heller en liten vurdering av Snickers sitt innlegg før dette... Hva f... har han med å referere til følgende fjollete mening:
    "Og tror du det er sannsynlig at du i løpet av livet ditt har hørt et anlegg som spiller så bra som det beste ICE-drevne anlegget i verden?"

ICE låter, pardon my english, "driiiiiit kjedelig".
    Tørt, lite åpent, og - ved vokal - ikke spesielt likt det menneskelige uttrykk.

Sånn - da er DET sagt!

Godt Nytt År! 8)

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    La nå tråden holde seg nogenlunde til temaet, og ikke skli ut i usakligheter hele tiden. Selv om det er endel tulleinnlegg her har den klart seg uten åpenlys krangling så langt
    Litt OT, men så veldig usaklig var det vel ikke. Var ment som et stikk til håpløse beskrivelser av lyd som er veldig mye brukt av journalister både i Norge og i utlandet, både om kilder, forsterkere, kabler og høyttalere. Men kanskje et godt skjult stikk..

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig interessert i å høre jeg, hvis noen tør å stille sitt anlegg med Nordost Valhalla-kabler til disposisjon, så skal jeg komme med åpent sinn og høre, før jeg tester med mine egne proson-kabler med biltema-bananplugger.

Det jeg vil frem til, trådstarter, er at du kan bruke så mye penger du bare vil på høyttalerkabler, men de har samme formål, og det er å ha minst mulig motstand pr meter, og gode tilkoblinger. Det vil si, at en biltema 2.5mm2 eller 4mm2 bør kunne klare å overføre de samme strømmene som en nordost valhalla skal kunne klare.

Kobber er kobber, uansett. De ser nok bare litt mer fancy ut, de flate kablene. Jeg, for min del, syns det ser helt j****g ut med en nærmere 10cm bred kabel til hver front. (Tenker da på bi-amping-kabler.)

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Jeg, for min del, syns det ser helt j****g ut med en nærmere 10cm bred kabel til hver front. (Tenker da på bi-amping-kabler.)
    Men j*vlig kjekt om man tanken var å gjemme kablene vekk under parketten ;-)

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frippsi
    Men j*vlig kjekt om man tanken var å gjemme kablene vekk under parketten ;-)

Hva skal man med Nordost kabler når man skal legge de under parketten? Vis de verken gjør lyden bedre og utseende blir gjemt bort med å legge de under parketten.

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Hva skal du med oste kabler vis du skal gjemme de under parketten. Vis det ikke er noen forsjell, og man kjøper nordOST for utseende, hva er da poenget med å gjemme de under parketten :smile:
    Hehe.. godt poeng.. men tenkte ikke spesielt på OST´e kabler jeg da, men flate generelt ;-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ta heller en liten vurdering av Snickers sitt innlegg før dette... Hva f... har han med å referere til følgende fjollete mening:
    "Og tror du det er sannsynlig at du i løpet av livet ditt har hørt et anlegg som spiller så bra som det beste ICE-drevne anlegget i verden?"

ICE låter, pardon my english, "driiiiiit kjedelig".
    Tørt, lite åpent, og - ved vokal - ikke spesielt likt det menneskelige uttrykk.
    Om du tok deg bryet med å lese tråden hadde du sett at det ikke var jeg som bragte temaet på banen.

Forøvrig, om du er så skråsikker, så foreslår jeg at vi arrangerer en blindtest der du er lytter, vi bruker anlegget ditt, og DUT er dine forsterkere, hva det måtte være du har, mot en ICE-basert forsterker uten øvrige komponenter. Selvsagt kompenserer vi for eventuell EQ-forskjell, men alt annet forblir uendret. Dersom utsagnet ditt holder så mye som en dråpe vann kan du vel ikke ha noe å tape, for du hører vel i det minste forskjell?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De interessante facts er allerede såpass godt belyst at det er på tide å overlate det hele til en seriøs blindtest. Jeg regner med å se et antall kabelnisser i lyttestolen og de bør kunne vise til statistisk holdbare resultater.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gretten i dag...? 8-)

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som faktisk klarer og høre forskjell på kabel henholdsvis fra 100 - 1000 kr pr meter ?
    Eller er det faktisk bare på papiret det er forskjell ?
    Jeg selv tenker at et sted går grensa for hva som er fornuftig. Dvs at jeg legger ikke i flere laken bare for og skaffe meg den feteste (utseendemessig) kabelen. Det er ren logikk at jo større kvadrat jo desto mer går gjennom kabelen. Så kabel med go' kvadrat istedet for overprisa merkejuggel som jeg velger å kalle det.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok bare en tilfeldig ot kommentar. Innlegget var ment generelt til alle utsklidningene fra topic i denne tråden. Det jeg skrev rundt krangling var positivt ment da de fleste lignende tråder har tatt mye mer av innen halvparten av innleggene denne tråden har fått. Den tiende morrokommentaren er ikke like festelig som den første
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    De interessante facts er allerede såpass godt belyst at det er på tide å overlate det hele til en seriøs blindtest. Jeg regner med å se et antall kabelnisser i lyttestolen og de bør kunne vise til statistisk holdbare resultater.
    Enkelt!
    Avforum har pt 35000 medlemmer. Alle bidrar med NOK 2,- til reisepenger for 3 nisser og 3 skeptikere. Samle alle på testing i Oslo. Eventuelt ingen skeptikere, men heller 6 - 10 nisser slik at ingen beskyldes for å sabotere testen.
    Kjøre nok tester for å ha mulighet for statistisk signifikans, lørdag og søndag.
    Gavekort hos eventuell sponsor som takk for hjelpen.

Bare si hvor jeg skal sette pengene, skal spante en hundrings jeg.
    Ville vært kjekt å få dette avklart, for jeg trenger nye kabler, og vet ikke hvor jeg skal begynne.

Som jeg sa, dødsenkelt :-D

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror de fleste her inne er ganske enige i at en blindtest ikke vil resultere i noe annet enn det tidligere har gjort - at det ikke er noen avgjørende forskjell....

Det virker som forskjellene kan oppleves på hjemmehifien som man er godt kjent med og at det over tid oppleves nyanser med forskjellige kabler.

Jeg tror man bare må respektere at vi lytter på hifiene våre på forskjellige måter.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg tror de fleste her inne er ganske enige i at en blindtest ikke vil resultere i noe annet enn det tidligere har gjort - at det ikke er noen avgjørende forskjell....

Det virker som forskjellene kan oppleves på hjemmehifien som man er godt kjent med og at det over tid oppleves nyanser med forskjellige kabler.

Jeg tror man bare må respektere at vi lytter på hifiene våre på forskjellige måter.
    Ser poenget!
    Og det er jo nødvendigvis ikke meningen å spikre medlemmer av forumet til veggs heller, fra min side. Jeg er verken nisse eller skeptiker, så langt har jeg ikke kommet.

Men vi kan jo prøve å lokke frem noen andre på glattisen. For eksempel skribenter fra våre nasjonale tidsskrifter som så titt og ofte anmelder kabler.

Og det er en utfordring til vårt kjære AVforum. Vi kan opprette et lite fond, alle som ønsker kan bidra med sine 2 kroner, eller mer. Når fondet når en gitt størrelse, f.eks. 50.000,-, utfordrer man kjente personligheter i bransjen, spanderer middag og fylla på dem etterpå. Resten av pengene gir vi til Redd Barna! Selvfølgelig ringer vi VG og DB på forhånd slik at AVforum får positiv oppmerksomhet og vi får en morsom "fasit" på vårt brennende spørsmål!

Dette kan dermed bli vårt nyttårsforsett og mål for 2009:
    Få "svar" på kabeldebatten og hjelpe noen trengende! :-D

Lygren: Utfordringen er herved gitt (ja, jeg er edru). Få opp en "money-count" på forsiden. Jeg står klar til å overføre...
    Og hvis dette blir gjort riktig vanker det skattefradrag til alle bidrag over 500 spenn. Lekkert!

Edit: Renteinntektene kan Avforum beholde selv, det forteller vi ikke til VG. Bare ikke sett pengene på børsen før det har roet seg.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det synes jeg (unnskyld utrykket), var et dritbra forslag!

Selv om jeg i bunn og grunn forlengst har innsett at vi aldri(?) vil komme til bunns i et sådant tema, er det likefullt morsomt å diskutere!
    Og ikke minst; teste!
    I´m in!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I verste eller beste fall får vi denne overskiften på VG:

Kabelanmeldere fra XXX-magasin nekter Redd Barna 50.000 kroner

Ikke veldig smart midt i en finanskrise :-D

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ho Ho Ho!!!

Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Jeg er veldig interessert i å høre jeg, hvis noen tør å stille sitt anlegg med Nordost Valhalla-kabler til disposisjon, så skal jeg komme med åpent sinn og høre, før jeg tester med mine egne proson-kabler med biltema-bananplugger.

Det jeg vil frem til, trådstarter, er at du kan bruke så mye penger du bare vil på høyttalerkabler, men de har samme formål, og det er å ha minst mulig motstand pr meter, og gode tilkoblinger. Det vil si, at en biltema 2.5mm2 eller 4mm2 bør kunne klare å overføre de samme strømmene som en nordost valhalla skal kunne klare.

Kobber er kobber, uansett. De ser nok bare litt mer fancy ut, de flate kablene. Jeg, for min del, syns det ser helt j*****g ut med en nærmere 10cm bred kabel til hver front. (Tenker da på bi-amping-kabler.)
    Da tror jeg at mine kabler er bedre da jeg har Biltema-kabler og Proson banan-plugger, hørte mye renere lyd i de ja............................8)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende forslag pegpisk :grin:

Selv har jeg bakgrunn som metallurg og har derfor god kjennskap til metallers egenskaper, i tillegg har jeg, som den nerden jeg er, stor interesse for evolusjonær og kognitiv psykologi - to felt som tydelig viser at det siste en kan stole på er saneapparatet når det gjelder å foreta en objektiv bedømmelse. Konfirmasjonsbias, retningsstyrt resonnering og vår innebyggede evne til alltid å favorisere utsagn som støtter de oppfatningene en allerede har gjør oss særdeles uskikkede til å foreta objektive avgjørelser. For å nevne noe

Men - en har måleinstrumenter og om dette brukes i en dobbel blindtest der kabelguruer med gullører stiller for å understøtte påstandene om at kabler som koster 100k er bedre enn helt bogstandard Proson, Monster eller annet til under hundringsen pr. meter vil en få avgjort dette en gang for alle.

En bør først bli enig om testmetodikk slik at guruene ikke kan komme og si at denne var feil, en bør også følge vitenskapelige prinsipper om dobbelblindhet. Om dette hadde noe for seg skulle jeg tro at folka fra Kimber og Van Den Huul ville sponsa opplegget, men siden dette nok er HiFi verdenens ekvivalent av, tja, homøopati kanskje, så har jeg mine tvil om kabelfirmaenes velsignelse av denne type prosjekter.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør egentlig en metallurg i tillegg til å vite mye om metaller?

Side 8 av 24 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •