Hvorfor er flate kabler så gode? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 24 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 469
    Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Audiophil
    Audio Federation - - High-end Audio Blog

disse menneskene må jo være kabelskeptikernes drømmemotstander i en eventuell debatt.
    Utsagn som dette fikk meg til å trekke litt i smilebåndene:

The CDSA sounded a little ‘dirtier’, with a little more ’spit’. Perhaps a little more romantic.

I en test av en cd spiller. Den lyder skitnere, den spytter mere og er kanskje litt mer romantisk??

And the Kimber PC that comes with the Emm Labs gear had not been broken in at all - otherwise we should have used that power cord.

Strømkabelen er ikke innspilt? Er det noen av dere som tar slikt seriøst? burde jeg ta de seriøst?:-?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8

The CDSA sounded a little ‘dirtier’, with a little more ’spit’. Perhaps a little more romantic.

I en test av en cd spiller. Den lyder skitnere, den spytter mere og er kanskje litt mer romantisk??

And the Kimber PC that comes with the Emm Labs gear had not been broken in at all - otherwise we should have used that power cord.

Strømkabelen er ikke innspilt? Er det noen av dere som tar slikt seriøst? burde jeg ta de seriøst?:-?
    Innbrenning av strømkabler?

kult :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Innbrenning av strømkabler?

kult :-D
    Hvordan gjør man det? kjører 220 volt igjennom dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Og 330kA

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja. Du må henge kabeln opp når man kjører 220volt igjenom. Grunn til dette hvis du ikke gjør det, kan det hende at det blir ulik å det kan være at lydsignal stopper opp.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cablefun!!

For noen år siden hadde en bekjent av meg brukt mye penger på kabler, han hevdet som alle andre kabelnisser at han hørte stor forskjell. Anlegget besto av Electrocomapaniet forsterker og Marantz CD 63 MKII KI Signature cd-spiller samt Dali 850 høyttalere, dvs et rimelig bra anlegg.
    Han hadde kabler til ca 16.000,- for max 3mx2 pr side biwired, dvs kanskje 1250,- pr m.
    Kort tid etter at han holdt kjeften sin hørte jeg at den ene høyttaleren spilte annerledes én den andre og jeg spurte om noe var galt, men det var det ikke hevdet han. Sta som jeg er gikk jeg bort og sjekket baksiden og så at den ene kabelen var dratt av slik at den ene høyttaleren manglet mellomtone og diskant tror jeg(husker ikke helt hvike element som var med på øvre og nedre kopling)
    Synes dette beskriver mye av kabel-meningene, og ikke minst hvordan kabel-nissene bortforklarer enhver blind-test og avviser all teknisk mot argumentasjon.
    (her er god argumentasjon)
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    I en annen post ble det henvist til at en av Nordost kablene hadde for dårlig skjerming og det fikk meg til å ta en titt på websiden deres. Ble lettere sjokkert. Fant ut at det ikke bare var den ene kabelen som manglet elektromagnetisk skjerming, det er visst felles for alle "flatline" kablene. Helt greit til en høytalerkabel, katastrofalt til en signalkabel! Det bryter mot et av de grunnleggende prinsippene om hva som utgjør en fungerende kabel. Min påstand blir at enhver kabel som faktisk har en elektromagnetisk skjerm vil gi bedre lyd(mindre interferens) enn disse svindyre kablene.

Nordost er sikkert ikke værre enn andre firma med sine fantasifulle påstander om kabler, men det var nå den websiden jeg fant, så de blir offeret i denne posten. De samme innvendingene som jeg legger frem i denne posten kan brukes om alle esoteriske kabelprodusenter.

Ligger en del utrolige påstander på websiden til nordost. Bl.a. åpner "why nordost" fanen med påstanden "science not voodo" hvor de sier

Wikipedia skriver om sistnevnte: "Pseudoscience is defined as a body of knowledge, methodology, belief, or practice that is claimed to be scientific or made to appear scientific, but does not adhere to the scientific method, lacks supporting evidence or plausibility, or otherwise lacks scientific status."

Det er nettopp slike påstander de klarer å lire av seg i bøtter og spann. Pseudoscience på sitt værste!

Enkelt-leder kabler er bare relevant på videofrekvent da interaksjonen mellom trådene er neglisjerbar på audiofrekvent. Ditto med det typiske hype ordet "skin effect". På 10kHz ligger maksimum dybde på et signal på 0,66mm og på 100kHz er det 0,21mm. Med andre ord - det er ikke noen "skin effekt" å bry seg om på audiofrekvent og heller ikke mulig å få "veldokumentert vreng". Noen av kablene deres har et sølvlag helt ytterst som følgelig ikke vil ha noen virkning da det aller meste av signalet går gjennom kabelen på langt større dybde. Det er også feil å påstå at det er "solid core" når det faktisk er flere kabler som ligger ved siden av hverandre. Da er det en multitråd kabel, selv om hver tråd er isolert fra de andre.

Videre:

Så hva har kapasistans å si for kabelen? Kombinert med motstanden i kabelen formes et filter som demper høye frekvenser. Med 100 ohm motstand i kabelen(ganske typisk for 1 kilometer lang lydkabel) og 150 nanofarad kapasistans(ganske typisk for 1 kilometer kabel) ligger -3dB punktet på 10kHz. Så om noen vil ha en kabel som gir mindre diskant("varmere" lyd) bør de ha en kabel som er nærmere kilometeren lang.. Det er ikke realistisk under noen omstendigheter. I en situasjon med værst tenkelige tilfelle der kabelen blir strekt 100 meter blir -3dB punktet for filteret 1 MegaHertz! Vanlige kabellengder har følgelig filterfrekvenser langt over dette og filtreringen blir totalt neglisjerbar.

I denne sammenheng passer det godt å sitere hificenter.no's informasjon om kabler: "La oss slå en ting fast med èn gang. En kabel er et filter. Og et filter er ikke ønskelig i en signalkjede som har til oppgave å gjengi musikk korrekt. De beste kablene blir da derfor de som har minst mulig filter-effekt! (Så enkelt er det!)"

Så enkelt er det å lage en god kabel ja. Et filter i videofrekvent område har null niks effekt på audiofrekvent. Dette støtter tungt oppunder påstanden min at alle kabler er god nok så lenge det ikke er noe direkte feil på kabelen.

Nordost folkene har også et par andre spinnville idéer:

"Nyhet": hastigheten til det elektromagnetiske feltet i kabelen har ikke effekt på lyden..

Avslutter med dette gullkornet fra "technical papers" fanen:

Formlene som Ampere, Faraday, Maxwell og Lorentz utredet på 1800 tallet har stått ubestridd siden den gang. Hverken penger eller forskning kan omdefinere grunnleggende regler i vitenskapen..

Poenget mitt her er ikke å drite ut nordost eller de som liker kablene deres. Det er for å vise at de som ikke ønsker å bruke masse penger på kabler kan sove godt om natten. Er så mye annet man kan bruke penger på, f.eks. musikk!

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering
    AMEN!!!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett anlegg og ikke kabler heller for den saks skyld skal stå i nærhet av komponenter som kan gi fra seg elektromagnetisk støy, så om man sliter med en masse støy kan det vel også være en greie å legge kablene hvor de ikke er utsatt for støy? Right? Alt annet må da være idioti?

Når det gjelder Nordenstams snakk om Nordost mangel på skjerm så kan han ikke være særlig oppdatert: Deres siste siste serier med signalkabler har kun vært skjermet

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man sliter med masse støy, så vil jo de aller fleste ta affære?
    I prinsippet skal man jo unngå slike konstellasjoner som kan skape støy, det er alldeles sant.

Men apropos: Som de fleste nok har fått med seg nå, så er jeg en "kabelskeptikernisse", som totalt har oversett reglene som måtte gjelde i denne sammenheng.
    Av forskjellige og nødvendige årsaker, har jeg endt opp med 7-8m lange kabelføringer, hvor nettkabel (220v), HDMI-kabel, coax lydkabel fra PC, og to par 2x4kvmm høyttalerkabler for side og bakkanal, ligger "klint" oppi samme kanal /fotlist.
    Men støy av noe slag, det være seg for både lyd og bilde, har verken jeg eller andre som har besøkt mitt lille "furterom", sett eller hørt noe til.
    Jeg har antakelig flaks?
    For jeg vet at noen (mange?) sliter med slikt, men da er problemene som regel relatert til dårlige kabelforbindelser, eller defekt skjerming. Noe jeg har vært meget påpasselig med å unngå.
    Kanskje derfor det går som det gjør, her?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de fleste nyere anlegg er jo støyfeller med stor S!
    HTPC'er, kabeltv , dårlig "jord" (jordloop), kabelsalater med dårlig skjermede strømkabler og signalkabler... Har jo kabel-tv og ting blir merkbart bedre når dvd ble kobla fra tv'n...

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Perhaps a little more romantic.
    Gud, la meg finne disse kablene. Da går det kanskje an å kombinere søte damer med Opeth, Celtic Frost, Immortal og Cynic...

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Største fordelen med flate kabler merker du når du tråkker på dem. Kimber-kabler er ikke noe særlig på det området, men de sitter..

Edit: Skrivefeil

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mja, med mindre de ligger flate på gulvet...
    Proson kablene mine er ubehagelige å trø på uansett hvilken vei de ligger 8)

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Men hva gjør en kabel god?
    En GOD kablel gjør IKKE ANNET enn å transportere signalet fra A-B... Klare den det uten og farge på noen måte, er det en god kabel..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Snicker's: Rett og slett mangel på "luft"...
    Føler det bare er mere 2D enn 3D med "vanlige" kabler hos meg...
    Og dette henger altså direkte sammen med hhv dyre og billige kabler? Merkelig at det råeste jeg har hørt av 3D har vært med kabling fra Biltema, Chlas Olson osv, hvordan forklarer du det?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    [Moderatormodus på]
    Slapp av, folkens. Vi følger med. Kabeldiskusjoner går alltid varme, og derfor må vi tillate at disse diskusjonene beveger seg litt på grensen. Ellers ville det nesten ikke være mulig å poste noe i en kabeldiskusjon uten at moderatorene griper inn.

Forsøk å diskutere saken (kabler og hvilken betydning de har for lyden) og ikke personer.

Dersom du mener at et innlegg bryter med en forumregel, så bruk knappen "Rapporter innlegget til moderator" (varseltrekanten) og fortell hvorfor du mener det bryter med reglene, så vurderer vi om vi skal moderere.
    [/Moderatormodus av]
    Slike tråder blir alltid så til de grader overøst av piss og woodoo, skulle tro halvparten av medlemmene solgte kabler, at all form for saklig info forsvinner så grundig at ingen noen sinne vil kunne finne det igjen. En trussel mot folkeopplysningen.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dine ord bør veie tungt.
    Hadde det vært noen vesentlig idé med kabler i 100k-klassen, så hadde vel du som høyttaler- og hifi-guru benyttet slike?

For min del har jeg overhodet ingen problemer med å forstå det estetiske bak et kabelvalg, mange av dem ser jo fantastiske ut!
    Men det lydmessige resultatet derimot......

Bedre å bruke pengene på god elektronikk og ditto høyttalere!:-D

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Slike tråder blir alltid så til de grader overøst av piss og woodoo, skulle tro halvparten av medlemmene solgte kabler, at all form for saklig info forsvinner så grundig at ingen noen sinne vil kunne finne det igjen. En trussel mot folkeopplysningen.
    :!:

Støttes.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som en vis mann har sagt det om kabler:
    "Det er bare elektroner som går igjennom en leder og de får ikke flosshatt selv om lederen er av gull"

Litt sant dette

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Og dette henger altså direkte sammen med hhv dyre og billige kabler? Merkelig at det råeste jeg har hørt av 3D har vært med kabling fra Biltema, Chlas Olson osv, hvordan forklarer du det?
    Fordi sånne kabler har en tendens til å blåse opp lyden og gi lyden litt polish og punch...
    Er anlegget eller produktet son det er koblet opp mot dårlig konstruert så vil muligens denne effekten smitte over? Du vet: "ett anlegg er sjelden bedre enn sitt svakeste ledd?" Men, om det gjør ett anlegg bra eller dårlig, si det? Min erfaring med kabler har vært at de såvel som å få frem detaljer, så kan de også fjerne skavanker ("Doris Day-filter").

Mange tror at når ett produkt blir dyrere så skal lyden bli "større", hvilket jeg vil påstå er den største "hi-fi misunderstandingen" av dem alle. Som jeg har nevnt tidligere så var det en kjenning av meg som gikk fra en mere "makrodynamisk" til en bedre konstruert en, men gikk etter kort tid tilbake igjen til den samme siden han savna "punch'en" han fikk fra den dårlig konstruerte. Har vel sett endel som har gjort samme feilen.

Jeg har lenge rangert Dynaudio som en av de bedre merkene på markedet, og for en stund siden hadde jeg en lengre passiar med den danske agenten i Norge, og han bekrefta det jeg i lengre tid både har erfart: at når ett produkt blir "bedre" så er det ikke det at lydbildet blir større, bare mere presist.

At du har kompetanse nok til å konstruere en god forsterker som passer din litt "rocka" musikkstil er det ingen tvil om, Jørn... Men det gjør deg ikke mere kvalifisert til å påstå hva som er rett og feil! ...så da vil jeg vennligst at du trekker tilbake dette: "Slike tråder blir alltid så til de grader overøst av piss og woodoo, skulle tro halvparten av medlemmene solgte kabler, at all form for saklig info forsvinner så grundig at ingen noen sinne vil kunne finne det igjen. En trussel mot folkeopplysningen." Synes du bør holde sånt "fyllepreik" for deg selv!

Hadde dette landet vært anarki så hadde du vel slakta hver kabelnisse for lengst!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Gud, la meg finne disse kablene. Da går det kanskje an å kombinere søte damer med Opeth, Celtic Frost, Immortal og Cynic...
    La nå tråden holde seg nogenlunde til temaet, og ikke skli ut i usakligheter hele tiden. Selv om det er endel tulleinnlegg her har den klart seg uten åpenlys krangling så langt
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Side 7 av 24 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •