Hvorfor er flate kabler så gode? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 24 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 469
    Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hmmm

Sitat Opprinnelig postet av fritidsproblem
    Vel, ikke på utsiden men i ytterste delen av lederen hvis det var det du mente. Strømtettheten i kabelen følger altså ordinære fysiske prinsipp derfor vil strømmen hele tiden samle seg i yttersvingene på ledere, i hvor stor grad dette skjer vet jeg ikke.

En annen egenskap en kabel skal ha er at de skal kunne kjøle seg fort og ikke bli overoppvarmet, jo varmere en kabel blir jo mer endrer egenskapene seg til det verre.

En kabel skal også ha så lite kapasitive og induktive egenskaper som mulig, da kan man jo bar tenke seg hvordan det blir med en tykk kabel med flere ledere som er revolvert sammen og isolert fra hverandre noe som vil forsterke disse effektene. Grunnen til at de gjør dette er at fordelen likevel er større enn ulempen.

Ser man på flatline fra Nordost tviler jeg ikke ett sekund på at en slik kabel tåler mye høyere effekt og varmeutvikling enn tradisjonelle kabler og at ved oppbygningen så er vel både de induktive og kapasitive effektene på kabelen lik null.

Merk at strømkapasiteten på en kabel begrenses først og fremst på varme og dens egenskaper på å holde seg kald. Ser vi bort fra varmeutviklingen så kan tynne ledere transportere store mengder strøm. De tynne kablen fra Nordost kan man gjerne belaste like mye som den tykkeste høyttalekabel.... uten problemer, deretter kan man kjøre enda litt mer strøm på så mye at selv de største høyttalerkablene sier stopp.
    Får nesten bytte kabler fra dynamoen i bilen til en litt tynnere kabel jeg da. Sånn at den kan lede nok strøm uten å bli varm.....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digresjon nr. 1:
    Dersom flate kabler ikke blir "varme" - og av samme årsak ikke kan "brennes inn"... - låter de da dårligere enn kabler som er feitere, og som derfor lett blir varme - og således kan "brennes inn"?

I så tilfelle - hvorfor denne diskusjonen om at flate kabler er så gode?
    Og på hvilket felt er de gode? Å tråkke på?

HVOR er krysspunktet i kvalitet mellom flate og runde kabler?

Jeg tror jeg må få lånt meg et sett med skikkelig flate kabler. Jeg MÅ få svar på dette :neutral:...

Digresjon nr. 2:
    Jeg har alltid stilt meg noe uforstående til hvorfor de kaller linjene til internett "bredbånd" når det de faktisk graver ned er "rundbånd"...

Hadde jeg hatt bedre linje dersom de hadde brukt flate kabler - kanskje Nordost? :cry:

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Digresjon nr. 2:
    Jeg har alltid stilt meg noe uforstående til hvorfor de kaller linjene til internett "bredbånd" når det de faktisk graver ned er "rundbånd"...

Hadde jeg hatt bedre linje dersom de hadde brukt flate kabler - kanskje Nordost? :cry:
    Det er det motsatte av "smalbånd", en variant av "flatbånd" :-D

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg må få lånt meg et sett med skikkelig flate kabler. Jeg MÅ få svar på dette :neutral:...
    Du tar en stk. slegge, din runde kabel, litt fysisk aktivitet og så er du klart for test! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Nordost Flat 2 på fronter og senter og hørte forskjell fra clas ohlson 4mm2 kablene jeg brukte før.Lyden ble litt strammere og mer dynamikk.

Men, det er jo bare elektroner som skal igjennom lederne og elektronene får jo ikke flosshatt selv om lederen er av gull har det blitt sagt en gang og dette er det jo noe i.Men at du hører forskjell på HT kabler, det gjør du.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingkong
    Men, det er jo bare elektroner som skal igjennom lederne og elektronene får jo ikke flosshatt selv om lederen er av gull har det blitt sagt en gang og dette er det jo noe i. Men at du hører forskjell på HT kabler, det gjør du.
    Lekkert sagt!

Joda, jeg er åpen for at det er forskjell på kabler, men om de betyr så mye? Tja. Jeg skal teste litt...
    Ja, jeg VET jeg ar sagt det samme før, men kanskje jeg får tid nå?
    Bi-amping med skruterminaler tar "litt tid" å koble om, men jeg skal gjøre noen forsøk...
    Må lage meg noen plugger... :neutral:

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingkong
    Men, det er jo bare elektroner som skal igjennom lederne og elektronene får jo ikke flosshatt selv om lederen er av gull har det blitt sagt en gang og dette er det jo noe i.Men at du hører forskjell på HT kabler, det gjør du.
    På den annen side, kan det tenkes at elektronene mister noe av den billige nisselua de har på seg når de farer igjennom dårlige, tynne (ikke flate) kabler med dårlig terminering........

hmmmmm

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var bare innom for å snu..

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Var bare innom for å snu..
    Samme her... Dette blir bare for dumt...

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flate kabler er bedre fordi de fungerer som en flerfelts motorvei. de elektroner som er raskere enn andre får et forbikjøringsfelt i motsetning til runde kabler som er som en vanlig tunnel i bygdenorge.

enkelt og greit.

mvh
    stian

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Samme her... Dette blir bare for dumt...
    uffda - jeg prøvde faktisk å komme med en motkommentar til flosshatt-kommentaren - håper du oppfattet det på rett måte.

Jeg HAR hørt forskjell på kabler - slik som deg.
    Så jeg har gått fra å være kabelskeptiker til kabelnisse, på en måte

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xanakor
    flate kabler er bedre fordi de fungerer som en flerfelts motorvei. de elektroner som er raskere enn andre får et forbikjøringsfelt i motsetning til runde kabler som er som en vanlig tunnel i bygdenorge.

enkelt og greit.

mvh
    stian
    Det er da ikke BILER vi snakker om her....
    Sånn sett har hvert elektron et HAV med plass til "forbikjøring", enten det er på siden, over eller under...
    Så fremt de da ikke KUN holder seg i ytterlaget og passerer mellom leder og plastkappe.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da ikke BILER vi snakker om her....
    Sånn sett har hvert elektron et HAV med plass til "forbikjøring", enten det er på siden, over eller under...
    Så fremt de da ikke KUN holder seg i ytterlaget og passerer mellom leder og plastkappe.
    det var ikke ment særiøst, trodde dere tok den.

jeg har jo personlig tjukke runde kabler, men hører ikke forskjell.

mvh
    stia

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, gjorde selvsagt det... ;-)
    Hadde opprinnelig skrevet mye svada, men stoppet ved dette med forbikjøring mellom leder og plast. DER kan det skje mye moro... 8)
    Er det noen som tar den videre...? :-D

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    STØTTES!!!
    Dog innen techno finnes det mye bra etter min mening, men gurglingen i deth/black metal er morsomt å høre på, noe av det mest tragiske "musikken" eller kalles det støy?
    Synk nå ikke så lavt at du begynner å rakke ned på andres musikksmak..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ikke lett å være kabelnisse her på forumet nei. Da er det greiere på Hifisentralen der det går an å diskutere kabel på en seriøs måte. Her blir man bare bomadert med placebo, blindtester og anna skittsnakk. De fleste av disse sketikerne har vel trolig kun erfarning fra kino og MP3 musikk, og da vet de ikke bedre enn at en kabel er en kabel :-D .
    Det blir litt som å si at det var bedre å diskutere T5PC og WGI på medlemsidene, enn å diskutere på andre åpne forum for der var det bare mange som mente at WGI og T5PC troende var idioter. På andre forum kunne man jo finne påstander om at aksjene er tull og at alt er et luftslott.

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg er dum (evt. full), men jeg trodde flate kabler var flate av praktiske årsaker.. som eksempelvis at de enkelt kan gjemmes under et teppe, bak en list, under parketten osv..

Er jeg langt utpå jordet? ;-)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er du slettes ikke
    De første var vel egentlig produsert sånn at de kunne gjemmes under teppet, men de fant ut at de også hadde gode egenskaper lydmessig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frippsi
    Mulig jeg er dum (evt. full), men jeg trodde flate kabler var flate av praktiske årsaker.. som eksempelvis at de enkelt kan gjemmes under et teppe, bak en list, under parketten osv..

Er jeg langt utpå jordet? ;-)
    Bingo!

Anbefaler en kikk her og generelt en litt skeptisk holdning til hvor mye det er fornuftig å bruke på kabler.
    Husk også uttrykket "en skal ikke skyte spurv med kanon"

Flate kabler er knall for kabelføringer bak listverk i tak, vegger og diverse om en har multiroomløsninger for bad, kjøkken, soverom, kontor og annet, ville ikke brukt mer enn maks en femtilapp pr. meter.
    Signalkabel har mer å si da all støy som kommer via denne blir forsterket, men kjører en digitalt er ikke dette noe problem normalt sett

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel også slik at det gjelder å skille seg ut - varemerke liksom, gjerne med en patent eller to. Fengende navn og et kult utseende!

Og så lenge det ikke høres dårligere ut enn en vanlig ledning/kabel så er det jo greit.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 6 av 24 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •