Hvorfor er flate kabler så gode? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 469
    Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Tydeligvis det, når de ikke har fjerna innlegget ditt alerede! :-D
    LoL:-P

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb kabler

er mere forvirra nå en før jeg leste alt dette

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Post Innspilling av kabler!

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    NASA har forsket på dette i mange år, og løsningen er såre enkel:

-Flat kabel gir flat lyd. Mao nøytralt, uten å skille seg ut
    -Rund kabel gir rund lyd. Gode allround egenskaper
    -Tynn kabel gir tynn lyd
    -Tykk kabel gir fet lyd
    -Lite isolasjon gir luftighet.
    -Mye isolasjon gir et tett, men uforstyrret lydbilde

Mao, er den optimale høyttalerkabelen litt rund, litt flat, midt i mellom tykk og er normalt isolert. Tilfeldigvis er slike kabler å få tak i på Biltema.
    Jeg har 4mm2 biltema kabler som er blå og litt fete, iom at de var kveilet i pakken så tok det en tid før de åpnet seg og ble luftige(de henger perfekt under taklisten godt og luftig)
    Etter 3500timer innspilling så har de virkelig begynt å gi meg en annen dimensjon.

Det som er viktig er at kablene står for en tiende av kostnadene til anlegget, det kommer av gammel bibel-lære hvor en tiende er et viktig prinsipp, kjøper man en ny receiever som koster 40% mer én den gamle så er det ikke bare å kjøpe nye kabler.
    Kostet anlegget 50.000,- og receiveren 20% av det så er kostnaden på anlegget oppi 54.000,- så må man trekke ut kostnaden på de forrige kablene som er ubrukelige, dvs 5.000,- da har vi 49.000,- som faktisk bare er 90% av anlegget, tar vi 49.000/0.90 så får vi 54.444,44 som ny totalsum.
    Iom at kabler til 5.444,44 kan være vanskelige å skaffe må man evt øke lengden på tilsvarende av det man hadde før anskaffelse av ny receiver.
    For å få fullt utbytte av dette er det viktig å skaffe egen elektrisitet som er uten påvirkning av annet forbruk(enda bedre én å lytte om natten)

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner kanskje å bli litt slitt disse "morro" svarene nå?

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av whitenr9
    Begynner kanskje å bli litt slitt disse "morro" svarene nå?

Litt er en sterk underdrivelse
    Det var morro det

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å sitere trådstarter:
    "Hvorfor er tynne kabler så gode?"

Jaha? ER de nå det, eller er det noe du forsøker å innbille oss?

Dersom jeg oppretter en tråd som heter "Hvorfor er tynne kabler så dårlige?" - hvordan går diskusjonen da?
    JEG tar det for gitt at eiere av tynne kabler umiddelbart ville kommet på banen med forsvar av sine innkjøp...

Ikke vet jeg, men noe er alvorlig galt med kabeldiskusjoner/-debatter. Min slutning er at det er mye mer enn kabler som spiller inn når kabler skal vurderes.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amen.

Savner konkrete svar her. Hva skjer med lyden hvis man bruker tynne kabler vs tykke osv.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom tråd hehe.

Tynne tråder ja, kansje om de var under 20cm og av sølv kansje.

Takker meg fremtidig til skjemede kabler.
    Renest mulig lyd... ja takk :-D

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frem og tilbake, og ******* akkurat like langt. Jeg er mektig imponert

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    For å sitere trådstarter:
    "Hvorfor er tynne kabler så gode?"

Jaha? ER de nå det, eller er det noe du forsøker å innbille oss?
    Jeg vet ikke, men jeg har intrykk av at en god del mener tynne flate kabler er bedre en runde feite kabler.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Poenget mitt er at dersom man gå til begynnelsen og leser så forventer man seg en saklig diskusjon om hva de reelle forskjellene mellom ulike tverrsnitt på kabler er. Både teknisk og lydmessig.
    Leser man videre så er det enkelte som kødder det til med og gå over til musikkdiskusjoner i form av og fortelle verden hva de ikke liker. Who cares? Ta det til egnet avdeling. Videre kan man begynne og se at enkelte trekker frem spøker, greit det. Man skal ha litt humør rundt en så hårsår debatt som kabler. Men det har gått helt over styr her, og det gjelder forøvrig en bråte med andre tråder også. Forumet hatt blitt mye mere oversiktlig viss folk kunne holde seg til temaet og thats it. Her må man gå i dyp konsentrasjon for og lete fram de få virkelig interessante innleggene med folks egne erfaringer. Hadde satt pris på en skikkelig jule-rengjøring av moderatorene, det er mye jobb men det er det ansvaret de har påtatt seg
    Ikke lett å være kabelnisse her på forumet nei. Da er det greiere på Hifisentralen der det går an å diskutere kabel på en seriøs måte. Her blir man bare bomadert med placebo, blindtester og anna skittsnakk. De fleste av disse sketikerne har vel trolig kun erfarning fra kino og MP3 musikk, og da vet de ikke bedre enn at en kabel er en kabel :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Overingeniøren!

Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ikke lett å være kabelnisse her på forumet nei. Da er det greiere på Hifisentralen der det går an å diskutere kabel på en seriøs måte. Her blir man bare bomadert med placebo, blindtester og anna skittsnakk. De fleste av disse sketikerne har vel trolig kun erfarning fra kino og MP3 musikk, og da vet de ikke bedre enn at en kabel er en kabel :-D .
    Det ble gjort en blindtest(blandt noen på forumet) for en tid tilbake og 53% likte de billige kablene og 47% foretrakk de dyre kablene, dvs at det statistisk ikke er mulig å skille mellom det ene og det andre(målegruppen var heller ikke stor nok men det er en klar pekepinne mot at her er det mye mumbo jumbo)
    Hørselen til mennesker er vel heller ikke nominert til årets hørsels-oscar......

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    For en nydelig dobbeltmoral du har!

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva menes egentlig med en tynn kabel i denne sammenheng? Ser at Nordost nevnes noen ganger, og ja disse kablene er jo rimelig flat, men samtidig er de jo langt bredere enn de aller fleste. Så totalt sett er det jo likevel endel kobber.

Er det flate kabler vi snakker om, eller tynne kabler i form av mm²?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det flate kabler vi snakker om, eller tynne kabler i form av mm²?
    Det er vel NEPPE "skolisser" eller "lakrissnører" trådstarter sikter til, men vi kjenner jo til disse "tynne sølvlederkablene" som koster mer enn nok. De er jo IKKE på noe vis skjermet, men mange foretrekker dem uansett.

Men kanskje trådstarter ønsker å komme inn på banen igjen? :-D

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike snakker jeg om:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey-dokey!

Da bør vel også trådens emne endres til "flate" i stedet for "tynne"... ;-)

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Okey-dokey!

Da bør vel også trådens emne endres til "flate" i stedet for "tynne"... ;-)
    den heter allerede flate

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang tynne kabler,

Forklaringen som Nordost og endel andre kabelprodusenter oppgir er vel noe slikt som at endel av signalet transporteres på utsiden av lederen, og tykk isolasjon vil da kunne påvirke dette negativt. Derfor produserer de kablene sine med tynn isolasjon og slik at lederen har minst mulig kontakt med isolasjonen så signalet skal få vandre fritt..

Om det er noe i dette eller om det bare er ren svada aner jeg ikke, jeg bare gjentar det jeg har lest.
    Vel, ikke på utsiden men i ytterste delen av lederen hvis det var det du mente. Strømtettheten i kabelen følger altså ordinære fysiske prinsipp derfor vil strømmen hele tiden samle seg i yttersvingene på ledere, i hvor stor grad dette skjer vet jeg ikke.

En annen egenskap en kabel skal ha er at de skal kunne kjøle seg fort og ikke bli overoppvarmet, jo varmere en kabel blir jo mer endrer egenskapene seg til det verre.

En kabel skal også ha så lite kapasitive og induktive egenskaper som mulig, da kan man jo bar tenke seg hvordan det blir med en tykk kabel med flere ledere som er revolvert sammen og isolert fra hverandre noe som vil forsterke disse effektene. Grunnen til at de gjør dette er at fordelen likevel er større enn ulempen.

Ser man på flatline fra Nordost tviler jeg ikke ett sekund på at en slik kabel tåler mye høyere effekt og varmeutvikling enn tradisjonelle kabler og at ved oppbygningen så er vel både de induktive og kapasitive effektene på kabelen lik null.

Merk at strømkapasiteten på en kabel begrenses først og fremst på varme og dens egenskaper på å holde seg kald. Ser vi bort fra varmeutviklingen så kan tynne ledere transportere store mengder strøm. De tynne kablen fra Nordost kan man gjerne belaste like mye som den tykkeste høyttalekabel.... uten problemer, deretter kan man kjøre enda litt mer strøm på så mye at selv de største høyttalerkablene sier stopp.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Himmel og hav, dette blir jo bare verre og verre!

Goooood Juul, til kabelnissene!

Side 5 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •