Hvorfor er flate kabler så gode? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 469
    Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Audiosignaler går som kjent til 20 000 hertz, og er derfor piece of cake i forhold..
    Den kaka må være utgått på dato...

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Mulig dette ikke blir helt riktig tråd å ta opp dette i, men med kabler som sendre digitale signaler. Så er det jo bare snakk om en hel del nuller og enere.

Hvordan har det seg da at en kabel kan levere en mer hel null eller ener enn det en annen kan....

finnes vel ikke halve enere og nuller vel????
    Enig her, finnes faktisk folk som mener det er forskjell
    Men slik jeg ser det så kan det ikke være noe forskjell.
    Men er jo verd og legge bittelitt i en digitalkabel for utseendes skyld
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Hmmm, pass på!!
    Snakker man "digitalt", så er det straks helt andre kriterier som gjelder.
    Slike signaler formidles helst via optiske løsninger som Spdif- eller Coax-kabler.
    Som begge er svært lite påvirkelige av utenforliggende "støy", eller andre aktuelle effekter, så lenge kabelen i seg selv er riktig tilkoblet og intakt.
    Spdif/Coaxiale kabler er ikke optiske.
    Optiske kabler er en dårligere løsning (etter hva jeg har hørt) pga konverterne på kantene er ofte dårligere.
    Den har ikke svært lite påvirkelige av utenforliggende "støy", dem har INGEN påvirkning ELLER svært mye påvirkning

Selv bruker jeg Coax fra PC til Anlegg, funker helt fint, og kan si jeg ikke hører forskjell på forskjellige coax kabler.

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    NASA har forsket på dette i mange år, og løsningen er såre enkel:

-Flat kabel gir flat lyd. Mao nøytralt, uten å skille seg ut
    -Rund kabel gir rund lyd. Gode allround egenskaper
    -Tynn kabel gir tynn lyd
    -Tykk kabel gir fet lyd
    -Lite isolasjon gir luftighet.
    -Mye isolasjon gir et tett, men uforstyrret lydbilde

Mao, er den optimale høyttalerkabelen litt rund, litt flat, midt i mellom tykk og er normalt isolert. Tilfeldigvis er slike kabler å få tak i på Biltema.
    Nice, da har jeg Fete allround kabler med uforstyrret lydbilde

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Den kaka må være utgått på dato...
    Vil anbefale deg å spise den likevel, for hvis du mener alle elektriske signaler er like enkle å overføre så har du miforstått. Veldig.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Vil anbefale deg å spise den likevel, for hvis du mener alle elektriske signaler er like enkle å overføre så har du miforstått. Veldig.
    Det er mulig jeg har miforstått veldig hva det er du prater om, men båndbredden på audiosignaler er da ikke begrenset til 20000Hz. At ett type medium har denne begrensningen er kanskje så, men du er på vidvanke med den kaka di uansett.

Hvor du har fått tanken om at jeg mener at alle signaler er like enkle å overføre er for meg et mysterium, akkurat som påstanden jeg kommenterte.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig jeg har miforstått veldig hva det er du prater om, men båndbredden på audiosignaler er da ikke begrenset til 20000Hz. At ett type medium har denne begrensningen er kanskje så, men du er på vidvanke med den kaka di uansett.
    At jeg ikke fikk med s-en i misforstått er kanskje ikke noe å henge seg opp i, eller..?

Personlig har jeg problemer med å høre lyder med frekvens over 17 kHz. Den nedre grensen har jeg ikke testet, men hvis du mener det finnes interessante frekvenser i en høyttalerkabel eller i en analog signalkabel som ikke ligger mellom 0 og 20 kHz så lytter jeg gjerne.

Hvor du har fått tanken om at jeg mener at alle signaler er like enkle å overføre er for meg et mysterium, akkurat som påstanden jeg kommenterte.
    Jeg skrev at audiosignaler var piece of cake i forhold til andre ting, men det virka ikke som du trodde veldig på det i og med at du skrev "den kaka må være utgått på dato".

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forskjellen på tynne og tykke kabler:

Scanspeak 18W 8545K00, bassrefleks, normalisert til samme referansenivå. Normalt sett vil tynnere kabel gi noe lavere grunnivå, så vil nivået ved Fb være likt, jeg har altså normalisert dem ved 1kHz for å gjøre effekten noe mer synlig. Det banalt enkle som skjer er at man øker Qes og derav Qts i selve elementet.

Baksiden av medaljen er at økt kabelimpedans gir i de aller fleste tilfeller økt harmonisk forvrengning. Siden dette skjer i selve høyttaleren og ikke fysisk i kabelen betyr det at vi ikke øker THD fra for eksempel 0,01% til 0,05%, men kanskje fra 2% til 5%.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså det er i bass området at det finnes forskjell?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Altså det er i bass området at det finnes forskjell?
    .....men ER det hørbart......

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    .....men ER det hørbart......
    Ja, nettopp. Er det det?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scrooge: Når du hører på ett opptak og du kjenner igjen klangfarger fra instrumenter og stemmer som du kun har hørt live på jazz eller spesielle intimkonserter. Ja, da vet du at du har ett anlegg som hverken gjør det ene eller det andre.
    Jeg vet selv hvor vanskelig det til tider er å skjelne på kabler. Og når man tester ut og plutselig har kommet så mye tettere innpå det som skjer eller at det har dukket opp detaljer du aldri har hørt før, da er det lett for at ett bytte skjer.

Når noe forsvinner fra lydbildet så har det for min del vært noe som jeg ikke har merket med en gang. Det har vært at ting har vært fraværende på den ene tingen som for min del nesten har vært "signaturen" for mitt oppsett eller ett opptak.
    At kabler ikke er alfa-omega for ett anlegg, men for en audiofil er søken etter den ultimate lyden.

Men da vil vel også opptaket man bruker ha en effekt. Bruker man overstyrt musikk (rock, techno bla.) så har jeg erfart at kabler har mer eller mindre ingenting å si: Bare evnen til å forflytte mest mulig strøm fra A-B...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking LOL LOL LOL @ kabelargumentasjon.

Jeg har alltid lurt på hvilken side i kabeldebatten som har "mest" rett. Jeg har nå hørt på anlegget mitt i mange titalls timer med favorittmusikken min og har billigste type QED signalkabel og høyttalerkabler. Grunnen til at jeg kjøpte QED var at mitt første anlegg var med Cambridge Audio som jeg kjøpte fra HiFi-Klubben og kjøpte i samme slengen også kabler fordi jeg ikke hadde det fra før.

Nå som jeg "vet" hvordan anlegget mitt høres med QED, har jeg gått til investering av et sett med ViaBlue sine kabler (bør få de innen nyttår). Disse har jeg kjøpt brukt, fordi jeg også er en kabelskeptiker - da får jeg solgt de til samme prisen som jeg kjøpte dem om jeg ikke er fornøyd.

Grunnen til at jeg kjøpte ViaBlue var tredelt:
    1) Jeg har undersøkt på div. forumer og kommet frem til at kablene er "skikkelig bra terminerte". Det er i følge kabelfansen veldig viktig.
    2) De har bare en type modell for en type bruk. Altså, de har ikke ørten sett med kabler fra 200 kr. metern til 5000 kr. metern... Derfor velger jeg å tro at de heller satser på maksimal kvalitet i den ene kabelen sin enn å ha 15 forskjellige prosjekter på gang...
    3) De ser utrolig stilige ut, mye bedre enn tynne "lampeledingene" XT Anniversary fra QED. "Don't buy something you don't like - you might get stuck with it" er en bra kjøperegel.

Kan legge til at jeg har 2 1/2 års høyere utdanning i markedskommunikasjon (blir ferdig med det gjenværende halvåret til sommern), og syns det er hysterisk festlig å lese markedsføringen for kabler. Har jobbet med et case om verdens vannflaske produsenter og hvordan de posisjonerer seg og skaper merkevarebyggingen sin - når alt kommer til alt så er vann = vann og dens funksjon er å slukke tørsten. Så kan man begynne å diskutere om lavt mineralnivå i vannet er bra kroppen, eller om høyt mineralnivå er bra - om vann fra overflaten er bra, eller vann fra 800 meters dyp utenfor Hawaii er bedre (ja, faktisk så får du kjøpt slik vann). Om vann fra fossene blir bedre filtrert enn vann som bare ligger et urørt sted i tusenevis av år. Enkelte påstår at vannet dems er bra for mat fra middelhavsområdet! Osv osv osv.
    Av denne bakgrunnen er jeg en kabelskeptiker.

For min del kan dere peise på med argumenter men jeg vil gjerne se at de er BEGRUNNET.

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    Kan legge til at jeg har 2 1/2 års høyere utdanning i markedskommunikasjon (blir ferdig med det gjenværende halvåret til sommern), og syns det er hysterisk festlig å lese markedsføringen for kabler. Har jobbet med et case om verdens vannflaske produsenter og hvordan de posisjonerer seg og skaper merkevarebyggingen sin - når alt kommer til alt så er vann = vann og dens funksjon er å slukke tørsten. Så kan man begynne å diskutere om lavt mineralnivå i vannet er bra kroppen, eller om høyt mineralnivå er bra - om vann fra overflaten er bra, eller vann fra 800 meters dyp utenfor Hawaii er bedre (ja, faktisk så får du kjøpt slik vann). Om vann fra fossene blir bedre filtrert enn vann som bare ligger et urørt sted i tusenevis av år. Enkelte påstår at vannet dems er bra for mat fra middelhavsområdet! Osv osv osv.
    Av denne bakgrunnen er jeg en kabelskeptiker.
    Det du prøver å si er at du ikke smaker forskjell på flaskevann?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De lydmessige forksjellene på kabler ligger på et temmelig banalt plan. Overføringsfunksjonen til en kabel for audiosignal vil variere innenfor temmelig enkle parametre, nært knyttet til kabelens impedans. Disse parametrene kan man like gjerne variere innenfor ulike kabelmodeller fra Biltema enn ved å kjøpe dyre kabler. Termineringen har rent lydmessig forsvinnende lite å si, men de gjør definitivt kabler mer praktiske og ikke minst sexy.

Men en balanseforskjell slik jeg har beskrevet i mitt forige innlegg er hørbart.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av whitenr9
    Det du prøver å si er at du ikke smaker forskjell på flaskevann?
    Jeg gjør faktisk det. Det franske vannet de selger i Euro-sonen som heter Evja elns, smaker jo ****. Men jeg smaker ikke forskjell på vannene som selges i Norge. Om jeg hadde blitt fortalt at det ene vannet jeg fikk servert var veldig dyrt og hadde en veldig ekslusiv kilde og at det smakte søtt, så hadde opplevelsen min vært annerledes og jeg hadde sikkert vært med på å akseptert at smaken "faktisk er søt".

Edit: Vannene som selges i Norge = Norske vann, mente jeg.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Scrooge: Når du hører på ett opptak og du kjenner igjen klangfarger fra instrumenter og stemmer som du kun har hørt live på jazz eller spesielle intimkonserter. Ja, da vet du at du har ett anlegg som hverken gjør det ene eller det andre.
    Jeg vet selv hvor vanskelig det til tider er å skjelne på kabler. Og når man tester ut og plutselig har kommet så mye tettere innpå det som skjer eller at det har dukket opp detaljer du aldri har hørt før, da er det lett for at ett bytte skjer.

Når noe forsvinner fra lydbildet så har det for min del vært noe som jeg ikke har merket med en gang. Det har vært at ting har vært fraværende på den ene tingen som for min del nesten har vært "signaturen" for mitt oppsett eller ett opptak.
    At kabler ikke er alfa-omega for ett anlegg, men for en audiofil er søken etter den ultimate lyden.

Men da vil vel også opptaket man bruker ha en effekt. Bruker man overstyrt musikk (rock, techno bla.) så har jeg erfart at kabler har mer eller mindre ingenting å si: Bare evnen til å forflytte mest mulig strøm fra A-B...
    Jeg har faktisk ingen problemer med å forstå synspunktene dine, og innrømmer mer enn gjerne at jeg nok befinner meg i samme båt.
    Selv lytter jeg helst til musikk i den litt roligere sjangeren, og da helst førsteklasses innspillinger. (Stockfish, KKV, m.fl)
    Likefullt har jeg problemer med å forstå at en kabel kan gjøre særlig fra eller til, også i en slik sammenstilling, så lenge den tilfredsstiller minstekravet mht tverrsnitt.
    Om det (mot min egen formodning) skulle vise seg at jeg tar feil, så innrømmer jeg mer enn gjerne det!
    Først da vil jeg nok åpne lommeboka for innkjøp av noe annet enn hva jeg til daglig bruker.
    Kakofonisk" musikk som techno, black metal og tilsvarende kaster jeg ikke bort tiden på, selv om jeg muligens går glipp av en og annen "perle"?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audio Federation - - High-end Audio Blog

disse menneskene må jo være kabelskeptikernes drømmemotstander i en eventuell debatt.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jeg har faktisk ingen problemer med å forstå synspunktene dine, og innrømmer mer enn gjerne at jeg nok befinner meg i samme båt.
    Selv lytter jeg helst til musikk i den litt roligere sjangeren, og da helst førsteklasses innspillinger. (Stockfish, KKV, m.fl)
    Likefullt har jeg problemer med å forstå at en kabel kan gjøre særlig fra eller til, også i en slik sammenstilling, så lenge den tilfredsstiller minstekravet mht tverrsnitt.
    Om det (mot min egen formodning) skulle vise seg at jeg tar feil, så innrømmer jeg mer enn gjerne det!
    Først da vil jeg nok åpne lommeboka for innkjøp av noe annet enn hva jeg til daglig bruker.
    Kakofonisk" musikk som techno, black metal og tilsvarende kaster jeg ikke bort tiden på, selv om jeg muligens går glipp av en og annen "perle"?
    STØTTES!!!
    Dog innen techno finnes det mye bra etter min mening, men gurglingen i deth/black metal er morsomt å høre på, noe av det mest tragiske "musikken" eller kalles det støy?

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Støy???

Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    STØTTES!!!
    Dog innen techno finnes det mye bra etter min mening, men gurglingen i deth/black metal er morsomt å høre på, noe av det mest tragiske "musikken" eller kalles det støy?
    Det meste som Road Runner records har gitt ut er meget fint å høre på i alle sinsstemninger:-D

Men for noen så kan dette oppfattes som støy, siden hjernen ikke klarer å skille lydene fra hverandre.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Det meste som Road Runner records har gitt ut er meget fint å høre på i alle sinsstemninger:-D

Men for noen så kan dette oppfattes som støy, siden hjernen ikke klarer å skille lydene fra hverandre.

Road Runners sier meg lite.
    Men som støy regner jeg som Deicide.
    Sjekk selv.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback